Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Amstelodamense »

Ambtenaar schreef:
Nasrani schreef: Dat is andersom ook. Dat familie en of vrienden er een puinhoop van maakt door vertrekkers de maat te nemen, veroordelen, buiten de familie te plaatsen, etc.
Wederzijds respect is en blijft belangrijk, ook al begrijp je elkaar niet. Respecteer in iedergeval de ander.
Misschien ligt het aan mijn relativerende aard, maar onenigheid over lidmaatschap van een kerk heb ik nooit begrepen. Waarom zou je familie de rug toekeren omdat ze lid zijn of worden van een ander kerkverband of -genootschap?

Eens. Dat kan dus echt niet de bedoeling zijn. Bij ons gelukkig ook niet gebeurd!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Amstelodamense »

CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Tsjonge, sterk denkwerk.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:
CornelisD schreef:Het is zeer droevig als men door eigen kerkenraad niet begrepen wordt en men daarom van kerkverband wisselt. Meestal heeft de wisseling een andere oorzaak. Een wel dat het gras bij de buren groener is. Oftewel daar mogen we meer in dat kerkverband als bij ons huidige kerk verband. Een als men dan een tijdje lid is nee dan is dat kerkverband ook niet wat men ervan gedacht heeft. Uit eindelijk gaat men helemaal niet meer. Een dat is denk de grote afval van deze tijd.
Tsjonge, sterk denkwerk.
Nee hoor. Ds. C. Harinck zei dat al in de tijd dat hij in de gemeente alhier diende (1982-1993) en toen er ook mensen de gemeente alhier verlieten. En ook daarna heeft hij nog voor allerlei van zulk soort uitwassen gewaarschuwd, denk aan gebedskringen en meer van zulk soort zaken. Op Refoweb is zijn visie ook in een antwoord terug te vinden, zie hier: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/ en dan met name de laatste 2 alinea's: Ik vrees dat hier iets anders aan de hand is. Men is vervreemd van de Gereformeerde Gemeenten; men wil wat anders. En wat dat gereformeerd belijden betreft, men wil een gereformeerd belijden zonder de leer van de onmacht ten goede, de noodzaak van de wedergeboorte en het geloof als een genadegave van God.

(...) De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.


Verder is dit artikel ook nog wel interessant en misschien goed om eens verder over na te denken: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... walcheren/
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:Je ziet steeds weer dat mensen op het forum willen meedoen, en passant de belijdenisschriften onderschrijven (een leugentje om bestwil of meineed, het is maar net hoe je het wil noemen?), en zich vervolgens tegen de gereformeerde leer gaan afzetten. Ondertussen voelen anderen die de gereformeerde leer van harte onderschrijven, zich op het forum (al lang) niet thuis meer.
+1, vooral die laatste zin.

En dat heeft niet alleen te maken met dit draadje.

Als er uitspraken gedaan worden dat bepaalde overbekende uitdrukkingen in de zondagse prediking als lachwekkend worden betiteld, dan is dat dieptriest en ten hemelschreiend (en dat zie ik ook echt zo!). Het oordeel begint bij het huis Gods. En de uitholling begint van binnenuit.

Wat dat betreft eens met de nieuwe forummer @CornelisD. De grote afval is begonnen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 mar 2022, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Het is geen leugen en geen mijneed, maar een verschil van inzicht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het is geen leugen en geen mijneed, maar een verschil van inzicht.
Nee hoor. Het referentiekader en de kerkverbanden staan gewoon vermeld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Maar de stelling dat alleen de interpretatie die Valcke accepteert daar binnen valt, is desondanks onjuist.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Erskinees »

Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KDD »

Valcke schreef:Je ziet steeds weer dat mensen op het forum willen meedoen, en passant de belijdenisschriften onderschrijven (een leugentje om bestwil of meineed, het is maar net hoe je het wil noemen?), en zich vervolgens tegen de gereformeerde leer gaan afzetten. Ondertussen voelen anderen die de gereformeerde leer van harte onderschrijven, zich op het forum (al lang) niet thuis meer.
Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg want je leert als je onderzoek doet om de leer te verdedigen. En anderen leren ook. Having said that, ik denk niet dat er veel gedachten veranderd worden hier. Ds. Bazen zei tegen ons een keer: Er zijn twee soorten mensen in de wereld - mensen die het weten en mensen die willen leren (knowers and learners). Hij ging het liefste met de tweede soort om :).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun jij je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun je je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
O ja zeker, die ken ik ook wel hoor. Het punt is alleen wel dat ook ds. Harinck het gewoon afwijst om je kerkverband te verlaten, en daar vallen vrijwel alle redenen onder die in dit draadje zijn gemeld. En dan kan @Erskinees wel zeggen dat een ander soort kerkverlaters is in dat artikel van Refoweb. Maar daar geloof ik geen snars van. Of jij wel?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 mar 2022, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun jij je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
Er zijn er zelfs die dat zowel voor als na hun overstap doen en wellicht die overstap nooit hadden gemaakt als de, eerlijke en gunnende, wijze van preken van deze ds de standaard was geweest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun jij je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
Er zijn er zelfs die dat zowel voor als na hun overstap doen en wellicht die overstap nooit hadden gemaakt als de, eerlijke en gunnende, wijze van preken van deze ds de standaard was geweest.
Toch kon ds. Harinck ook heel scherp zijn als het gaat om dit onderwerp. Ik herinner me daarover nog een gemeenteavond van, een jaar of 10 geleden. Hij veegde allerlei redenen zo van tafel. De kerk is je moeder, en die dien je niet te verlaten, ook al is de leer (soms) eenzijdig, was zijn boodschap. Ik herinner me het nog heel goed.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Ds. Harinck heeft het hier over een andere categorie overstappers dan degenen waar we het hier al veel pagina's over hadden.
Ik geloof er niks van. Die overstappers zullen het daar vast ook niet mee eens zijn.

En anders hoor ik graag van jou of iemand anders wat dan het verschil zou zijn.
Kun je je voorstellen dat er overstappers zijn die na hun overstap met instemming preken van ds Harinck (e.a.) beluisteren?
Ik ken ze nl.
O ja zeker, die ken ik ook wel hoor. Het punt is alleen wel dat ook ds. Harinck het gewoon afwijst om je kerkverband te verlaten, en daar vallen vrijwel alle redenen onder die in dit draadje zijn gemeld. En dan kan @Erskinees wel zeggen dat een ander soort kerkverlaters is in dat artikel van Refoweb. Maar daar geloof ik geen snars van. Of jij wel?
‘Geen snars’ is een dooddoener als je een eerlijk antwoord verwacht. Je veralgemeniseerd nu een specifieke casus waarop de ds reageert.
Maar wellicht is het vele malen beter de zondagavond anders te besteden dan in de discussie hier. Goede zondag broeder en alle anderen hier.
Plaats reactie