Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Omdat het niet een beroep is wat je op het eerste gezicht zou verwachten. Ik vind het zogezegd een 'verrassend' beroep.
Het is niet de eerste keer hoor dat hij beroepen wordt door Vlissingen, dus ik snap je niet zo. Het is eerder stemmingmakerij.
Dat is niet aardig van je. Ik vind het juist mooi dat een dominee zo breed geliefd is. Hij is, wat mij betreft, een goede kandidaat om zijn vader op te volgen als preses van de Generale Synode, dit najaar.

Misschien staat hij volgende maand hier ook weer wel kandidaat. Die kans acht ik groot.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Het is gewoon een beroep dat laat zien dat linkerflankgemeenten vaak ook rechterflankpredikanten beroepen. En het is zeker niet de eerste keer. Met een goed functionerende kerkenraad is zoiets ook geen probleem.
Als de verhouding tussen de flanken enerzijds en de ligging van de predikanten anderzijds erg uit balans is zal er sowieso uitwisseling zijn omdat het 'moet'. Geen idee of dit hier ook speelt hoor!
Louis2

Bericht door Louis2 »

Een predikant moet toch het woord kunnen brengen naar alle mensen? Niet enkel een gemeente in zijn kerkverband dat hem leuk vindt?
Ik bedoel, een predikant van de Gereformeerde Gemeenten moet toch zowel in Groningen en Vlissingen, als in Genemuiden en Gouda kunnen preken? Dat toch ook voor de ontwikkeling van de predikant als de gemeente beter?
Ouderling

Bericht door Ouderling »

GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Omdat het niet een beroep is wat je op het eerste gezicht zou verwachten. Ik vind het zogezegd een 'verrassend' beroep.
Het is niet de eerste keer hoor dat hij beroepen wordt door Vlissingen, dus ik snap je niet zo. Het is eerder stemmingmakerij.
Dat is niet aardig van je. Ik vind het juist mooi dat een dominee zo breed geliefd is. Hij is, wat mij betreft, een goede kandidaat om zijn vader op te volgen als preses van de Generale Synode, dit najaar.

Misschien staat hij volgende maand hier ook weer wel kandidaat. Die kans acht ik groot.
En als hij bij jullie op tweetal komt maakt het breed geliefd?
Als er daarnaast ook beroepen komen van Waardenburg, Uddel, Oosterland en Drachten heb je helemaal gelijk overigens.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Louis2 schreef:Een predikant moet toch het woord kunnen brengen naar alle mensen? Niet enkel een gemeente in zijn kerkverband dat hem leuk vindt?
Ik bedoel, een predikant van de Gereformeerde Gemeenten moet toch zowel in Groningen en Vlissingen, als in Genemuiden en Gouda kunnen preken? Dat toch ook voor de ontwikkeling van de predikant als de gemeente beter?
Vind ik ook ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD

Bericht door TSD »

Ouderling schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:

En als hij bij jullie op tweetal komt maakt het breed geliefd?
Als er daarnaast ook beroepen komen van Waardenburg, Uddel, Oosterland en Drachten heb je helemaal gelijk overigens.
Hij krijgt wel relatief breed beroepen, al is het wat minder uit de rechterflank inderdaad. Maar Ridderkerk (zijn huidige gemeente), Zwijndrecht, Scherpenisse, Sint-Annaland, Ooltgensplaat, Wageningen, Goes, Hilversum zijn toch wel voorbeelden van gemeenten die echt een heel andere ligging hebben dan Vlissingen bijvoorbeeld.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het buitengewoon jammer dat een opmerking van GerefGemeentelid zoveel reactie oproept. Ik betreur dat hij opmerkingen als deze maakt. Het is zinloos, onterecht en niet tot Gods eer. Zoals altijd ben ik daar wat fel op. Wat heeft het voor zin om deze predikant hier zo te bespreken?
Ararat

Bericht door Ararat »

Veel discussie komt volgens mij voort uit (vermeende) verschillen in ligging of flanken. Speelt dit ook in Hervormde kringen? Wat maakt dat dit zoveel oproept? Wat zou de goede manier zijn om met evt verschillen om te gaan?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Ik vind het buitengewoon jammer dat een opmerking van GerefGemeentelid zoveel reactie oproept. Ik betreur dat hij opmerkingen als deze maakt. Het is zinloos, onterecht en niet tot Gods eer. Zoals altijd ben ik daar wat fel op. Wat heeft het voor zin om deze predikant hier zo te bespreken?
Oneens.

Ik ben zelf iemand die graag hamert op de eenheid in verscheidenheid binnen de gemeenten. Er wordt zo vaak gesproken over bepaalde verschillen binnen gemeenten of kerkenraden die meningen hebben over de geestelijke ontwikkelingen binnen de gemeente(n) dat een bepaalde postiviteit binnen het kerkverband gelijk als stemmingmakerij wordt gezien.

Juist het benoemen van bepaalde overeenkomsten laat zien dat er ook goede ontwikkelingen of zaken kunnen zijn binnen het geheel van de gemeenten. En dat is zeker niet tot oneer van God, mijns inziens, maar juist tot verheerlijking, zie Johannes 17. Juist door te wijzen op zulk soort ontwikkelingen wordt meer benadrukt dat er ook eenheid kan zijn, ondanks soms zeer grote verschillen binnen het geheel van de gemeenten. En dat is toch een mooi lichtpuntje, ondanks allerlei zorgelijke ontwikkelingen. Die lichtpuntjes wil ik graag benoemen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 mar 2022, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Waarom bidt de Heere Jezus om eenheid in het door jou aangehaalde Hogepriesterlijk gebed? "Opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

Door dit geneuzel op de vierkante milimeter staan we dit doel heel erg in de weg.

Ik begrijp best dat je blij bent. Je vind alleen, zonder dat je het zegt, iets van een dominee en iets van een gemeente. Ik kan in de verste verte niet ontdekken dat dit tot verheerlijking van Gods Naam kan zijn. Echt niet.
HersteldHervormd

Ad Anker schreef:Waarom bidt de Heere Jezus om eenheid in het door jou aangehaalde Hogepriesterlijk gebed? "Opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

Door dit geneuzel op de vierkante milimeter staan we dit doel heel erg in de weg.

Ik begrijp best dat je blij bent. Je vind alleen, zonder dat je het zegt, iets van een dominee en iets van een gemeente. Ik kan in de verste verte niet ontdekken dat dit tot verheerlijking van Gods Naam kan zijn. Echt niet.
Uit het hart gegrepen. We staan met onze (verdeelde) theologie de omgang met elkaar in de weg. Uiteindelijk wil niemand de minste zijn. Iedereen wil wel samen, maar ondertussen óók vasthouden aan eigen waarheden. Laat dat los, dan zal er zeer zekerlijk een zegen op rusten.

Dat gehijg op beroepingswerk is, zoals al talloze malen aangegeven, niet tot Gods eer. Het gaat echt te ver.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
KDD

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef:Waarom bidt de Heere Jezus om eenheid in het door jou aangehaalde Hogepriesterlijk gebed? "Opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

Mee eens. Zulke praat is heel ongezond.
HersteldHervormd

GerefGemeente-lid schreef:En dat is toch een mooi lichtpuntje, ondanks allerlei zorgelijke ontwikkelingen. Die lichtpuntjes wil ik graag benoemen.
Is slechts het halve verhaal, je bent gewoon een beetje doorgeslagen in het beroepingswerk en alles daaromheen. Het is ook niet voor het eerst dat je dit soort discussies aanzwengelt.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik denk dat we wat milder moeten reageren op deze (uit de hand gelopen ?) hobby van GG-lid. Bovendien wordt hiervoor ook ruimte gegeven door het topic beroepingswerk discussie.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Je leest allerlei dingen tussen de regels door die er helemaal niets mee te maken hebben.

Jij vindt het geneuzel op de vierkante millimeter, ik vind het een wolkje als eens mans hand. Laten we daar elkaar in vrijlaten, in plaats van elkaar de maat nemen.
Plaats reactie