Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zoals Ds. Kort pas zei: naar Corona hebben veel mensen niet geluisterd, dus komt God nu met een andere roepstem, die van oorlog en dreiging. Gods oordelen gaan over de aarde, opdat men zich nog zal bekeren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bertiel »

ds Vinogradsky heeft deze week nog opgeroepen om te bidden voor de bekering van Putin.
Dus dat gaat samen, hopen op de vernietiging van het kwaad, het voorspellen van de verkeerde afloop als iemand op deze weg verder gaat en toch blijven bidden om zijn bekering
Als je in die situatie zo voor je vijanden oproept te bidden, dan ben ik heilig jaloers op dat geloofsleven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Thuisvrouw »

-DIA- schreef:
Ararat schreef:Zijn er Bijbelse voorbeelden van mensen die op hun plek waren en baden voor het verderf van hun vijanden? Is dat toen ook verhoord? Nog belangrijker: Wat zou Jezus doen?

Ik heb mijn oordeel natuurlijk al klaar en zou mensen als Poetin per direct in het verderf storten... Gelukkig zit ik niet op Gods troon en ken ik Zijn plannen niet.

Hoe bijzonder zou het zijn als er een ommekeer zou plaatsvinden die niemand kan verklaren!? Dat net als bij de komst van de huidige coronavariant niet het menselijk handelen, maar Gods handelen zichtbaar wordt... Of is zoiets alleen iets wat lang geleden in mooie Bijbelse geschiedenissen heeft plaatsgevonden?
We lezen dit: Maar Ik zeg ulieden die dit hoort: Hebt lief uw vijanden, doet wel dengenen die u haten. Maar als de ere van God in geding is kan er wel een wraakpsalm geboren worden. Niet om de wraak op zich, want die wraak komt ons niet toe, maar om de eer van God.
We lezen ook van ergernissen die noodzakelijk moeten komen, en het wee wat aan hen gericht wordt door wien de ergernissen ontstaan.
Een oudoom van mij werd tijdens de tweede wereldoorlog in de ruimte gezet. Hij was zo blij dat hij op het dak klom en over de buurt schreeuwde: Voor Hitler kan het ook nog, want voor mij kon het ook nog. Ik ben het dan ook geheel niet eens met de emotionele (je land zal maar in oorlog geraken, zeer begrijpelijk!) uitlatingen van ds Vinogradsky.

Stefanus riep ook al stervende de bekende woorden. Maar dit is ook genade, besef ik.

Verder moeten wij als het Westen ook best eens in de spiegel kijken of wij mogelijk wat ergenissen opgewekt hebben. De minachting voor God en zijn geboden neemt overhand toe,juist hier in Europa.

Over wetteloosheid gesproken. Ik ben er van overtuigd als we dat persoonlijk gaan leren, we boven Poetin niet meer uitkomen.

Hoort de roede en wie ze bestelt heeft.
DDD
Berichten: 28742
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Die dingen zijn helemaal niet met elkaar in strijd, zoals Bertiel hierboven al laat zien.

Ik zie ook niet in wat er nu zo speciaal emotioneel is aan zijn overweging. Jouw bijdrage lijkt me meer emotioneel. Niet dat daar verder iets mis mee is.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door -DIA- »

Thuisvrouw schreef: Verder moeten wij als het Westen ook best eens in de spiegel kijken of wij mogelijk wat ergenissen opgewekt hebben. De minachting voor God en zijn geboden neemt overhand toe,juist hier in Europa.

Over wetteloosheid gesproken. Ik ben er van overtuigd als we dat persoonlijk gaan leren, we boven Poetin niet meer uitkomen.

Hoort de roede en wie ze bestelt heeft.
Ik geloof zeker dat we hier een rechtzinnig geluid horen. Hoe veel en hoe lang is ook ons land niet gewaarschuwd, maar we gingen door. Ik denk nog aan de ernstige waarschuwingen vanaf onze kansels (ik bedoel in ons hele land) voor de dreiging uit het oosten, en met name het communisme. Toen het communisme ten val kwam was er over het algemeen een euforie van vrede, vrede en geen gevaar. Toch klonk er nog een waarschuwing, die weinigen hebben opgemerkt. Ik weet dat ds. F. Mallan, hoe veracht ook door velen, het niet van zich kon afzetten dat er een dreigen uit het oosten zou komen. Zien we niet een dreiging uit het oosten die velen niet meer zo verwacht hadden?
Ook onze premier Rutte mag verontwaardigd zijn, hij kent geen zelfreflectie, en zoekt geen schuld in ons land.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Jongere »

Het zijn lastige vragen. Ik denk dat we wel moeten uitkijken dat we niet in een wonderlijke mengeling terecht komen waarbij we kwaad geen kwaad meer kunnen noemen, uit een soort misplaatste vroomheid.
Het zal waar zijn dat we een even grote zondaar zijn als Poetin, maar die geestelijke wetenschap mag een helder zicht op gerechtigheid niet in de weg staan. En op de grootte van bepaald kwaad. Niemand kan voor God bestaan zonder Christus - om de kleinste zonde niet. Maar dat neemt niet weg dat het kwaad van het vernietigen van burgers in een oorlog op deze schaal onzegbaar groot is. Laten we dat kwaad bij de naam noemen.

Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen personen en instituten, tussen individuen en de 'zaak' waar zij voor staan. Zoals hier al werd genoemd.

Poetin staat als mens alleen voor het aangezicht van God en voor Hem moet ook hij rekenschap afleggen. Als mens kan hij ook tot inkeer komen, evenals al die individuele soldaten die Oekraïne zijn binnengevallen dat kunnen. Daar mogen we om bidden, zoals de Heere bad voor degenen die Hem kruisigden.

Maar wij mogen -nee, moeten- óók bidden voor de totale vernietiging van het kwaad, voor de ondergang van een agressor, voor het zegevieren van het recht, dat nu struikelt op de straten. Of God wil opstaan tot de strijd en Zijn haters wil verstrooien. De Heere bad voor Zijn moordenaars, maar kondigde ook de verwoesting aan van Jeruzalem. Dat was met Zijn gebed niet in strijd.

Dat is Bijbelse taal en als er bang voor zijn geworden zulke woorden te gebruiken, zegt dat meer over ons dan over de Schrift. Het zegt vooral dat we in het Westen het zicht zijn kwijtgeraakt op de realiteit van deze wereld. Waarin oorlogen en epidemieën geen vervelende uitzonderingen zijn, irritante gebeurtenissen die ons leventje beïnvloeden omdat we meer betalen bij de pomp of een mondkap op moeten - maar waarin dat voorzegde(!) tekenen zijn van de tijden die zijn aangebroken toen de Heere Jezus ten hemel voer, het laatste der dagen.
En dat is makkelijk gezegd, want ik vind het ook verwarrende en beangstigende tijden. We hebben nodig om dichter bij de Schrift dan bij de wereld te leven, zodat deze dingen voor ons niet vreemd zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Het zijn lastige vragen. Ik denk dat we wel moeten uitkijken dat we niet in een wonderlijke mengeling terecht komen waarbij we kwaad geen kwaad meer kunnen noemen, uit een soort misplaatste vroomheid.
Het zal waar zijn dat we een even grote zondaar zijn als Poetin, maar die geestelijke wetenschap mag een helder zicht op gerechtigheid niet in de weg staan.

Volgens mij moeten we onderscheid maken tussen personen en instituten, tussen individuen en de 'zaak' waar zij voor staan. Zoals hier al werd genoemd.

Poetin staat als mens alleen voor het aangezicht van God en voor Hem moet ook hij rekenschap afleggen. Als mens kan hij ook tot inkeer komen, evenals al die individuele soldaten die Oekraïne zijn binnengevallen dat kunnen. Daar mogen we om bidden, zoals de Heere bad voor degenen die Hem kruisigden.

Maar wij mogen -nee, moeten- óók bidden voor de totale vernietiging van het kwaad, voor de ondergang van een agressor, voor het zegevieren van het recht, dat nu struikelt op de straten. Of God wil opstaan tot de strijd en Zijn haters wil verstrooien. Dat is Bijbelse taal en als er bang voor zijn geworden zulke woorden te gebruiken, zegt dat meer over ons dan over de Schrift. Het zegt vooral dat we in het Westen het zicht zijn kwijtgeraakt op de realiteit van deze wereld. Waarin oorlogen en epidemieën geen vervelende uitzonderingen zijn, irritante gebeurtenissen die ons leventje beïnvloeden omdat we meer betalen bij de pomp of een mondkap op moeten - maar waarin dat voorzegde(!) tekenen zijn van de tijden die zijn aangebroken toen de Heere Jezus ten hemel voer, het laatste der dagen.
En dat is makkelijk gezegd, want ik vind het ook verwarrende en beangstigende tijden. We hebben nodig om dichter bij de Schrift dan bij de wereld te leven, zodat deze dingen voor ons niet vreemd zijn.
Gods vijanden zijn ook de vijanden van Zijn kinderen. Hun ondergang is tot verlossing van Zijn kinderen. Daar bidden ze dan ook voor. Daar staan vele voorbeelden van in de Schrift. Lees Openbaring 13 en 14 over de macht van het beest en zijn val.

Het klinkt vroom om te bidden voor bekering van een despoot maar is dat altijd naar de Schrift?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Thuisvrouw »

Aanstaande zaterdag sta ik weer bij een duistere moordspelonk. Waar er elk jaar 33.000 vermoord worden.

En dat is gewoon in Nederland.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ad Anker »

Thuisvrouw schreef:
Een oudoom van mij werd tijdens de tweede wereldoorlog in de ruimte gezet. Hij was zo blij dat hij op het dak klom en over de buurt schreeuwde: Voor Hitler kan het ook nog, want voor mij kon het ook nog. Ik ben het dan ook geheel niet eens met de emotionele (je land zal maar in oorlog geraken, zeer begrijpelijk!) uitlatingen van ds Vinogradsky.

Stefanus riep ook al stervende de bekende woorden. Maar dit is ook genade, besef ik.

Verder moeten wij als het Westen ook best eens in de spiegel kijken of wij mogelijk wat ergenissen opgewekt hebben. De minachting voor God en zijn geboden neemt overhand toe,juist hier in Europa.

Over wetteloosheid gesproken. Ik ben er van overtuigd als we dat persoonlijk gaan leren, we boven Poetin niet meer uitkomen.

Hoort de roede en wie ze bestelt heeft.
Ik moet me realiseren dat wanneer ik iets deel hier dit op commentaar kan rekenen. Ik gun dat ds. Vinogradsky helemaal niet. Maar goed, het leed is geschied. Ik kan me ook niet verplaatsen in zijn situatie, hij heeft zo ontzettend veel meegemaakt waar ik in de verste verte geen weet van heb.

Jouw post vind ik wel moeilijk: Je oom: duidelijk, als de Heere je hart vult dan kan het voor iedereen. Dat iets kan voor iemand betekent niet dat je voor hem moet bidden. Ik vraag me met huisman zelfs af of dit Bijbels is. Stefanus riep 'reken hun deze zonde niet toe'. Dat we elkaar moeten vergeven is heel Bijbels. Stefanus geeft daarin het goede voorbeeld: Straf hen niet om deze zonde.

Persoonlijk inleven dat we wetteloos leven is een zegen. Maar onvoldoende. Het besef van onze wetteloosheid is alleen heilzaam als het ons doet blikken op Jezus. Dan kan ik misschien niet boven Poetin uitkomen (van dezelfde lap gescheurd) maar dat moeten we niet als dooddoener gebruiken om Bijbels te kijken naar een terrorist als hoe de leider van Rusland zich momenteel presenteert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ad Anker »

Thuisvrouw schreef:Aanstaande zaterdag sta ik weer bij een duistere moordspelonk. Waar er elk jaar 33.000 vermoord worden.

En dat is gewoon in Nederland.
Dit is wel of topic. Wat is je boodschap?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door helma »

Het viel me pas op in Psalm 139 dat David hartstochtelijk bidt of de Heere de 'mannen des bloeds' om wil brengen. Omdat het Gods vijanden zijn, zijn het ook zijn vijanden geworden. Het is heel opvallend dat hij zijn gebed gelijk daarop eindigt met de indringende vraag of de Heere zijn eigen hart en gedachten wil doorgronden en hem wil afbrengen van een eventuele schadelijke weg.

Dat trof me eigenlijk wel. Er kunnen verkeerde motieven zijn in je eigen hart, ook in je gebed om recht.

Het kruiswoord van Jezus aan het kruis 'Vader vergeef het hen...' is iets wat we niet mogen vergeten. Tegelijk laat de Heere zien dat er gerechtigheid moet en zal geschieden.
Ik denk dat we het allebei moeten laten staan. Genade en waarheid. Barmhartigheid en recht.
En het aan God moeten overlaten wat Hij doet.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Thuisvrouw »

Ad Anker schreef:
Thuisvrouw schreef:
Een oudoom van mij werd tijdens de tweede wereldoorlog in de ruimte gezet. Hij was zo blij dat hij op het dak klom en over de buurt schreeuwde: Voor Hitler kan het ook nog, want voor mij kon het ook nog. Ik ben het dan ook geheel niet eens met de emotionele (je land zal maar in oorlog geraken, zeer begrijpelijk!) uitlatingen van ds Vinogradsky.

Stefanus riep ook al stervende de bekende woorden. Maar dit is ook genade, besef ik.

Verder moeten wij als het Westen ook best eens in de spiegel kijken of wij mogelijk wat ergenissen opgewekt hebben. De minachting voor God en zijn geboden neemt overhand toe,juist hier in Europa.

Over wetteloosheid gesproken. Ik ben er van overtuigd als we dat persoonlijk gaan leren, we boven Poetin niet meer uitkomen.

Hoort de roede en wie ze bestelt heeft.
Ik moet me realiseren dat wanneer ik iets deel hier dit op commentaar kan rekenen. Ik gun dat ds. Vinogradsky helemaal niet. Maar goed, het leed is geschied. Ik kan me ook niet verplaatsen in zijn situatie, hij heeft zo ontzettend veel meegemaakt waar ik in de verste verte geen weet van heb.

Jouw post vind ik wel moeilijk: Je oom: duidelijk, als de Heere je hart vult dan kan het voor iedereen. Dat iets kan voor iemand betekent niet dat je voor hem moet bidden. Ik vraag me met huisman zelfs af of dit Bijbels is. Stefanus riep 'reken hun deze zonde niet toe'. Dat we elkaar moeten vergeven is heel Bijbels. Stefanus geeft daarin het goede voorbeeld: Straf hen niet om deze zonde.

Persoonlijk inleven dat we wetteloos leven is een zegen. Maar onvoldoende. Het besef van onze wetteloosheid is alleen heilzaam als het ons doet blikken op Jezus. Dan kan ik misschien niet boven Poetin uitkomen (van dezelfde lap gescheurd) maar dat moeten we niet als dooddoener gebruiken om Bijbels te kijken naar een terrorist als hoe de leider van Rusland zich momenteel presenteert.
Het spijt me, maar juist omdat ds. Vinogradsky Bijbels kijkt naar Putin (en zijn afrekening) is deze discussie op gang gebracht. Dat typeerde hier nog niemand als een dooddoener.

En verder lees ik in mijn Bijbel dat er maar 1 zonde is waar men niet voor bidden moet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Thuisvrouw schreef:Aanstaande zaterdag sta ik weer bij een duistere moordspelonk. Waar er elk jaar 33.000 vermoord worden.

En dat is gewoon in Nederland.
Ik hoop niet dat je deze kwetsbare vrouwen die verblind door de tijdgeest een verkeerde zondige beslissing nemen vergelijkt met Poetin?

Rusland staat trouwens al decennia bovenaan in het aantal abortussen. 23 per 1000 vrouwen. Totaal 830.000 (cijfers 2016) Nederland 8 per 1000 vrouwen.

Dit is inderdaad daar en hier een ontzettend kwaad maar waarom haal jij dit aan in deze discussie?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Herman »

Laten we het even ergens anders over hebben.

Minister-president Rutte is de Nederlandse vlag vergeten (en de Russische ondertiteling).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Laten we het even ergens anders over hebben.

Minister-president Rutte is de Nederlandse vlag vergeten (en de Russische ondertiteling).
Het lijkt erop dat Rutte een imitatie opvoert van Biden en Putin, die beide toespraken houden voor één of meerdere vlaggen, en met veel vertoon van macht. Of hij imiteert Zelensky, die regelmatig het volk in filmpjes toespreekt.

Hij moet inderdaad nog wel wat werken aan de details. Hij heeft in het filmpje nog niet dezelfde uitspraling als de bovengenoemde personen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie