9 punten tegen de NBV (II)

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, hè...
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

Ik weet niet of dit al aan de orde is geweest.
Maar wij lezen de NBV vertaling aan tafel met de NBG vertaling ernaast.
Wat ons gisteren b.v erg opviel was: Dat verzoeking en beproeving door elkaar gehaald zijn. Of dat ze gewoon verkeerd neergezet zijn. Dat weet ik niet. Maar ik heb altijd geleerd dat je beproefd wordt door God en dat een verzoeking van de satan is.

Nu lazen wij: Lucas 11: 1 Eens was Jezus aan het bidden, en toen hij zijn gebed beëindigd had, zei een van zijn leerlingen tegen hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’ 2 Hij zei tegen hen: ‘Wanneer jullie bidden, zeg dan:
“Vader, (11:2) Vader – Andere handschriften lezen: ‘Onze Vader die in de hemel is’. En aan het einde van het vers: ‘Laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel’.laat uw naam geheiligd worden
en laat uw koninkrijk komen.
3 Geef ons dagelijks het brood dat wij nodig hebben.
4 Vergeef ons onze zonden,
want ook wijzelf vergeven iedereen
die ons iets schuldig is.
En breng ons niet in beproeving.”

En ik dacht toch echt dat het niet is dat je niet beproefd mag worden, maar dat je God vraagt om niet in verzoeking gebracht te worden. Dat is toch iets heel anders dan er nu staat.

Ook in Jakobus 1:2 is de verzoeking vervangen door beproevingen.

Geloof en standvastigheid
2 Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

joepie schreef: Wat ons gisteren b.v erg opviel was: Dat verzoeking en beproeving door elkaar gehaald zijn. Of dat ze gewoon verkeerd neergezet zijn. Dat weet ik niet. Maar ik heb altijd geleerd dat je beproefd wordt door God en dat een verzoeking van de satan is.

Nu lazen wij: Lucas 11: 1 Eens was Jezus aan het bidden, en toen hij zijn gebed beëindigd had, zei een van zijn leerlingen tegen hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’ 2 Hij zei tegen hen: ‘Wanneer jullie bidden, zeg dan:
“Vader, (11:2) Vader – Andere handschriften lezen: ‘Onze Vader die in de hemel is’. En aan het einde van het vers: ‘Laat uw wil gedaan worden, op aarde zoals in de hemel’.laat uw naam geheiligd worden
en laat uw koninkrijk komen.
3 Geef ons dagelijks het brood dat wij nodig hebben.
4 Vergeef ons onze zonden,
want ook wijzelf vergeven iedereen
die ons iets schuldig is.
En breng ons niet in beproeving.”
Lijkt me een ernstige fout.
Verzoeking komt altijd van de duivel, en beproeving van God
Wel laat God de verzoeking toe om je er tevens mee te beproeven.
Zie Job en heel hoofdstuk 1 van Jac.

Jak 1:12 Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Idd een kwalijke (mis)vertaling. Althans, theologisch gezien, of niet?

Taalkundig kan de vertaling 'beproeving' heel goed (Thayers geeft het als eerste vertaling). Daarbij het dilemma dat er voor 'verzoeking' niet echt een goed Nederlands woord is, waarschijnlijk komt 'verleiden' het meest in de buurt, maar dat geeft het een negatieve klank, iets wat volgens mij niet direct geimpliceerd wordt door het woord in de grondtekst. Waarschijnlijk wilden de vertalers zowel de positieve en negatieve lading die het woord kan hebben meenemen, en hebben gekozen voor het woord 'beproeven'. M.i. een te positieve vertaling, om de volgende redenen:
1. God beproeft mensen, maar we lezen nergens dat er gebeden word om die beproeving niet te krijgen. Wél word gebeden: 'Doorgrond mij, en ken mijn hart'
2. God verzoekt geen mensen
Plaats reactie