Maatregelen kerk ivm coronavirus

TSD
Berichten: 2146
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door TSD »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
windorgel schreef: Valcke, ik weet zelf zo goed als zeker dat ik besmet ben in de kerk een aantal maanden geleden. Dat sterke vermoeden heb ik natuurlijk niet uitgesproken tegen de GGD. Ik ken meerdere mensen voor wie dit geldt. Dat vertekent uiteraard wel de cijfers van het RIVM op dit punt.

Is daar afstand gehouden? Ook bij het zitten?
Goed geventileerd?
Mondkapjes bij binnenkomst en verlaten kerk?
Ingetogen gezongen?
Handen gewassen?
En valt uit te sluiten dat hetn het via sociale contacten, school etc is gegaan? ;)
Probleem is vooral dat mensen met klachten niet thuisblijven, gecombineerd met niet of nauwelijks ventileren.
Ja, dat is uit te sluiten omdat er geen andere contacten geweest zijn in die week.
Je weet dat de incubatietijd kan oplopen tot 14 dagen? En dat tot 10 dagen niet ongebruikelijk is?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Terri schreef:
Thea schreef:@Maanenschijn, ik bedoel daarmee dat we geen eisende houding moeten hebben: "Wij willen per se naar de kerk". Ook daarin onze ootmoed belijden en met verstand de regels die er zijn in acht nemen. Ik vind het ook lastig om het praktisch te maken, maar laat het vooral nood zijn in onze ziel. Daar zal God uitkomst in geven, hoe dan ook....
Met je eens Thea.
Ik blijf me verbazen over de felheid en grote woorden in dit topic.
Ik trek me jullie wijze woorden aan; teruglezend zie ik dat ik niet steeds mijn eigen onderschrift waarmaakte. Hoewel ik weet waar t vandaan komt, is het niet wat ik wil.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Erik1960 schreef:
Terri schreef:
Thea schreef:@Maanenschijn, ik bedoel daarmee dat we geen eisende houding moeten hebben: "Wij willen per se naar de kerk". Ook daarin onze ootmoed belijden en met verstand de regels die er zijn in acht nemen. Ik vind het ook lastig om het praktisch te maken, maar laat het vooral nood zijn in onze ziel. Daar zal God uitkomst in geven, hoe dan ook....
Met je eens Thea.
Ik blijf me verbazen over de felheid en grote woorden in dit topic.
Ik trek me jullie wijze woorden aan; teruglezend zie ik dat ik niet steeds mijn eigen onderschrift waarmaakte. Hoewel ik weet waar t vandaan komt, is het niet wat ik wil.
Ik heb jouw bijdrages niet als 'eisend' ervaren en wat ik las, juist , zoals iemand al opmerkte, geduldig :)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erik1960 »

Terri schreef:
Erik1960 schreef:
Terri schreef:
Thea schreef:@Maanenschijn, ik bedoel daarmee dat we geen eisende houding moeten hebben: "Wij willen per se naar de kerk". Ook daarin onze ootmoed belijden en met verstand de regels die er zijn in acht nemen. Ik vind het ook lastig om het praktisch te maken, maar laat het vooral nood zijn in onze ziel. Daar zal God uitkomst in geven, hoe dan ook....
Met je eens Thea.
Ik blijf me verbazen over de felheid en grote woorden in dit topic.
Ik trek me jullie wijze woorden aan; teruglezend zie ik dat ik niet steeds mijn eigen onderschrift waarmaakte. Hoewel ik weet waar t vandaan komt, is het niet wat ik wil.
Ik heb jouw bijdrages niet als 'eisend' ervaren en wat ik las, juist , zoals iemand al opmerkte, geduldig :)
Dank voor je compliment. Over de grote lijn bekeken vind ik dat geduld ook terug. Maar bijvoorbeeld met mijn ‘Pietje Bel’ en ‘parasiteren’ kom ik, terugkijkend, dichter in de buurt van de dreunende gong en de schelle simbaal dan me lief is. En daarom is het fijn wanneer mensen van tijd tot tijd aandacht vragen voor omgangsvormen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
KDD
Berichten: 1552
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KDD »

Ik vind het wel opmerkelijk dat je moet wegen tussen de 4de en de 5de en de 6de gebod in deze situatie. Naar de kerk gaan, de overheid gehoorzamen, en de gezondheid van je naaste niet beschadigen.
KDD
Berichten: 1552
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KDD »

Wat advies zal koning Salamo gegeven hebben?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

KDD schreef:Wat advies zal koning Salamo gegeven hebben?
Wat vraagt de Heere Jezus van ons, is dat niet belangrijker?
KDD
Berichten: 1552
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KDD »

Adje schreef:
KDD schreef:Wat advies zal koning Salamo gegeven hebben?
Wat vraagt de Heere Jezus van ons, is dat niet belangrijker?
Het zal wel op hetzelfde neerkomen denk ik.
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

KDD schreef:Ik vind het wel opmerkelijk dat je moet wegen tussen de 4de en de 5de en de 6de gebod in deze situatie. Naar de kerk gaan, de overheid gehoorzamen, en de gezondheid van je naaste niet beschadigen.
Dat is een misvatting. Gods inzettingen zijn niet in strijd met elkaar.
KDD
Berichten: 1552
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
KDD schreef:Ik vind het wel opmerkelijk dat je moet wegen tussen de 4de en de 5de en de 6de gebod in deze situatie. Naar de kerk gaan, de overheid gehoorzamen, en de gezondheid van je naaste niet beschadigen.
Dat is een misvatting. Gods inzettingen zijn niet in strijd met elkaar.
Daarom is het opmerkelijk en we de wijsheid van Salamo en de geduld van Job nodig hebben.
DDD
Berichten: 28921
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
KDD schreef:Ik vind het wel opmerkelijk dat je moet wegen tussen de 4de en de 5de en de 6de gebod in deze situatie. Naar de kerk gaan, de overheid gehoorzamen, en de gezondheid van je naaste niet beschadigen.
Dat is een misvatting. Gods inzettingen zijn niet in strijd met elkaar.
Strijd is een groot woord, maar soms moet je wel een afweging maken tussen verschillende geboden of belangen. Soms moet je liegen om andermans leven te behouden. Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Maar het leven is niet altijd zwart-wit. Mensen die dat wel beweren, zijn vermoedelijk zelf zwart-wit.

Ook bij de geboden van God is verabsoluteren niet goed.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10619
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

KDD schreef:
Adje schreef:
KDD schreef:Wat advies zal koning Salamo gegeven hebben?
Wat vraagt de Heere Jezus van ons, is dat niet belangrijker?
Het zal wel op hetzelfde neerkomen denk ik.
Dat denk ik ook. Het antwoord zal zijn: geef de keizer wat van de keizer is, en God wat van God is.
Heb eerbied voor de overheid, gehoorzaam haar en bid voor haar. Ga echter niet mee met de adviezen omtrent de kerkgang. Afwijken van die adviezen is geen teken van ongehoorzaamheid maar een teken van hogerop zien tot Hem die woont onder de lofzangen Israëls.
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' is hier zeker van toepassing. De overheid dient Gods inzettingen te bevorderen en deze niet tegen te staan. Wanneer het laatste gebeurt, dan moet dit genegeerd worden. Dus: het vijfde gebod telt in dit geval überhaupt niet richting de overheid.

Verder gaat het in het zesde gebod om het doden door opzettelijkheid of evidente onvoorzichtigheid. Wanneer een mens geen klachten van ziekte heeft en bovendien bepaalde redelijke voorzorgsmaatregelen genomen heeft, dan begaat hij geen zonde tegen het zesde gebod wanneer hij toch een ander besmet heeft. Dan maakt het ook volstrekt niet uit waar die besmetting geweest is: thuis, op het werk, of in de kerk. Het vreemde is dat mensen het z.g. 'dilemma' alleen toepassen op de kerk, en niet op thuis, werk of winkel.
Het woord 'Geef de keizer wat des keizers is en geef Gode wat Gods is' ging over het betalen van de belasting aan de keizer en aan de tempel. Je rekt dat wel heel ver op als je dat zo trekt omdat het ons nu goed uit komt. Nog los van de vraag of we er ook zo op hameren als we ons belastingformulier of het formulier vrijwillige bijdrage van de kerk invullen. Maar om dit woord van Jezus te gebruiken om het vijfde gebod in deze situatie buitenspel te zetten richting de overheid gaat me veel te ver.
Voor mij is er geen dilemma. God gehoorzamen betekent ook de overheid gehoorzamen omdat dit in de het Woord van God van ons wordt gevraagd. Dat betekent voor mij opvolgen van de regels en verstandig omgaan met de adviezen. Wat besmettingen betreft houdt dit ook in dat het risico dat ik in de kerk iemand anders besmet veel groter is dan dat ik elders iemand besmet. In de winkel draag ik een mondkapje. In de kerk kan niet iedereen een mondkapje dragen en daarom pleit ik er voor dat voorgangers op zaterdag even langs gaan bij 'testen voor toegang'. Dat geldt trouwens ook voor andere bezoeken voor zover die te plannen zijn. Je voorkomt zo als kerk zoveel als in je vermogen ligt dat de Naam van de Heere gelasterd als zou blijken dat een kerkdienst een bron van besmetting was.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10487
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zita »

Waarom zou specifiek de voorganger moeten testen? In het geval van mijn gemeente staat de voorganger op meters afstand te preken.
Plaats reactie