Vuurwerkverbod

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Terri »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat Forummer ten aanzien van het overtreden van vuurwerkregels de plank niet helemaal misslaat, al weet ik niet of het verbod meer genegeerd is in plaatsen met een meer orthodoxe bevolking dan in andere plaatsen. Natuurlijk kan en mag dan niet gegeneraliseerd worden. Laten we het Forummer ook niet moeilijker maken dan het is.

Iets anders is natuurlijk dat hij zegt dat ook op het forum een sprake is van een bepaalde vorm van anarchisme. Dat vraagt natuurlijk wel onderbouwing. Ik weet ook niet wat hij precies bedoelt.
De term refo-anarchisme was eerst gebruikt na een nu verwijderde post waarin gezegd werd (geparafraseerd, want de post is niet meer zichtbaar voor me) dat de kleine ergernis over het negeren van het vuurwerkverbod gezien moet worden als een grote vreugde, omdat het aan de regering duidelijk maakte dat ze de bevolking niet allerlei onzinnige regels moeten opleggen (dit was de boodschap die ik er uit opmaakte). Niet helemaal anarchisme, maar ik begrijp het verband.
Helemaal eens.
Inmiddels is er zoveel over geschreven en zijn er zoveel zijpaden ingeslagen, dat we elkaar niet meer ( willen?) begrijpen.
En idd zoals je schrijft, waar het uiteindelijk over ging, die postings zijn niet meer na te lezen.

Al met al wringt en schuurt het hier en daar een beetje en wellicht zijn we allemaal nu weer wat opgescherpt om vooral reëel en eerlijk te posten en niet met allerlei onderbuikgevoelens en op de persoon.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Habitat »

Ondanks vuurwerkverbod toch nog 10 miljoen schade aan woningen en auto's. Nog niet alle kosten zitten in dit getal dus het wordt nog hoger.

Het is wel minder dan de meeste andere jaren dus blijkbaar moeten we hier blij mee zijn.

Mijn vraag bij dit alles is: waarom laten we deze schade en vernielingen elk jaar toe?

https://nos.nl/artikel/2411830-ondanks- ... n-woningen
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Adje »

Valcke schreef:
Adje schreef:Ik schaam mij er voor dat onze onkerkelijke overburen blijkbaar moeiteloos de adviezen van leidinggevenden/overheid opvolgen, terwijl wij als christenen daar nog wel eens moeite mee hebben! Ze spraken ook hun verbazing uit over het vele knalvuurwerk! Er was toch een vuurwerkverbod? En aangezien wij in een dorp wonen waar een groot deel van de bevolking is aangesloten bij een (reformatorische) kerk/gemeente werd dit (knal)vuurwerk, ik kan het mis hebben natuurlijk, niet alleen door het ongelovig deel van ons dorp veroorzaakt.

Ze zien "ons" 's zondags tweemaal naar de kerk gaan, maar we knallen er verder lustig op los! Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik één en ander aan mijn overburen, met de Bijbel in mijn hand, moet uitleggen. Ik laat mij graag adviseren!
Dit kan natuurlijk per plaats behoorlijk verschillen.

In mijn woonplaats (waar eveneens de meerderheid van de bevolking is aangesloten bij een kerk/gemeente) is het afgelopen jaarwisseling echt heel rustig geweest qua vuurwerk. Er is zeker wel het een en ander afgestoken, maar verhoudingsgewijs was dit erg weinig. Ook om 12 uur 's nachts niets van het gebruikelijke vuurwerk. We hebben zelfs op 1 januari niets hoeven op te ruimen in de tuin of op het trottoir. Dat maken we andere jaren echt niet mee.

Ik heb zelfs de neiging om de ouders van de gezinnen in mijn woonplaats een groot compliment te geven. Het vuurwerkverbod is namelijk zeer goed nageleefd. Dat wil niet zeggen dat er geen houtstapels e.d. geweest zijn, maar bij mijn weten geen serieuze zaken die verboden waren.
Mooi dat in jouw woonplaats het vuurwerkverbod goed werd nageleefd.

Zelf heb ik nog even de officiële berichtgeving hierover afgewacht. Maar mijn eigen bevindingen kloppen wel: veel vuurwerkoverlast, veel zwaar vuurwerk werd er gebruikt en flink wat schade!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Orchidee »

Sinds het vuurwerk verbod alleen maar steeds méér overlast ervaren
Véél christelijke mensen en gezinnen gaan juist "los" met zulke gelegenheden helaas!
Net als het "vieren" van konings (voor heen koninginnedag) is dat een vrijbrief lijkt het voor eens flink uit je bol gaan, letterlijk en figuurlijk
Ook nog onder invloed van véél alcohol en/of andere verdovende middelen.
Schaamtelijk, niet uit te leggen en/of te verantwoorden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Delftenaar »

Daarom is het goed als de overheid een vuurwerkverbod instelt.

Ten diepste is het enorm beschamend dat juist in christelijke plaatsen als Dirksland of Veen de ME het meest moet uitrukken.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef:Daarom is het goed als de overheid een vuurwerkverbod instelt.

Ten diepste is het enorm beschamend dat juist in christelijke plaatsen als Dirksland of Veen de ME het meest moet uitrukken.
Een vuurwerkverbod heeft met dat laatste echt niets van doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Delftenaar schreef:Daarom is het goed als de overheid een vuurwerkverbod instelt.

Ten diepste is het enorm beschamend dat juist in christelijke plaatsen als Dirksland of Veen de ME het meest moet uitrukken.
Een vuurwerkverbod heeft met dat laatste echt niets van doen.
Ik heb ze ook niet gezien. Ik denk dat ze bij een verbod wel weer langs moeten komen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Delftenaar »

Zeeuw schreef:Een vuurwerkverbod heeft met dat laatste echt niets van doen.
Waarmee dan wel?
Het feit dat, voor de pandemie, de ME juist naar deze plaatsen moest uitrukken is beschamend.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef:
Zeeuw schreef:Een vuurwerkverbod heeft met dat laatste echt niets van doen.
Waarmee dan wel?
Het feit dat, voor de pandemie, de ME juist naar deze plaatsen moest uitrukken is beschamend.
Met het feit dat men heel veel overlast veroorzaakt. Dat gebeurt met brommers, met illegaal vuurwerk, met drankgebruik, groepsvorming etc. Dus niet met iets dan je oplost met een vuurwerkverbod.
Dat laatste ben ik eens, behalve het woord 'juist'.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Delftenaar »

Met je opmerking dat overlast beperkt moet worden, of het nu vuurwerk, drank of drugs is ben ik het eens.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door HersteldHervormd »

Delftenaar schreef:Met je opmerking dat overlast beperkt moet worden, of het nu vuurwerk, drank of drugs is ben ik het eens.
Dus ook dan drank verbieden?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Delftenaar »

Als al die drank leidt tot laten we zeggen "apart gedrag" is het antwoord ja.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door margrietha »

Al een paar dagen avond aan avond zulke harde knallen, het lijken wel bommen. Dit jaar wel heel erg!
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

margrietha schreef: 29 dec 2023, 14:25 Al een paar dagen avond aan avond zulke harde knallen, het lijken wel bommen. Dit jaar wel heel erg!
Allemaal illegaal ongetwijfeld. Iets dat een vuurwerkverbod niet oplost.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 29 dec 2023, 14:42
margrietha schreef: 29 dec 2023, 14:25 Al een paar dagen avond aan avond zulke harde knallen, het lijken wel bommen. Dit jaar wel heel erg!
Allemaal illegaal ongetwijfeld. Iets dat een vuurwerkverbod niet oplost.
Vraag me sowieso af wat een verbod op zou lossen, hoeveel minder vuurwerk werd er afgestoken in 2020 en 2021?
Familie uit Canada zegt altijd, het hele jaar legaal maken, dan is de lol/spanning eraf en dan is de bende zo voorbij.
Hoewel het bij ons buitenaf wel wat meevalt met de overlast.
Plaats reactie