Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Onveranderd, inderdaad. Zonder allerlei rare eigen bedenksels.

Dus het kan geen kwaad als predikanten hun eigen fantasie thuislaten als ze in een gastgemeente preken.
Zo ze niet spreken naar Mijn Woord, dat uit Mijn mond uitgaat, het zal zijn dat ze geen dageraad zullen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hier wat berichten verwijderd die niet respectvol zijn richting kerkverband en ambtsdragers.
Blijf respectvol spreken met en over anderen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het geknipte probleem dat hier aan de kaak werd gesteld is m.i. wel echt een bestaand probleem. Wel goed dat de namen zijn geknipt. Er is soms echt een machtstrijd gaande achter de schermen kan ik uit ervaring zeggen. Dat was zo en dat proces is nog steeds gaande.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:Het geknipte probleem dat hier aan de kaak werd gesteld is m.i. wel echt een bestaand probleem. Wel goed dat de namen zijn geknipt. Er is soms echt een machtstrijd gaande achter de schermen kan ik uit ervaring zeggen. Dat was zo en dat proces is nog steeds gaande.
Welk nut heeft het uitdiepen van deze (vermeende) machtsstrijd op het forum? Wie wordt daarmee gediend?
-
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Het woord machtsstrijd is erg tendentieus.
Predikanten zullen verschillende karakters hebben, de ene is meer gedrongen de ander te waarschuwen dan de ander.
En niet alle predikanten zullen beschikken over dezelfde diplomatie of zachtmoedige karaktertrekken.
Dat wil nog niet zeggen dat ze op macht uit zijn.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mannetje schreef:
Erskinees schreef:Het geknipte probleem dat hier aan de kaak werd gesteld is m.i. wel echt een bestaand probleem. Wel goed dat de namen zijn geknipt. Er is soms echt een machtstrijd gaande achter de schermen kan ik uit ervaring zeggen. Dat was zo en dat proces is nog steeds gaande.
Welk nut heeft het uitdiepen van deze (vermeende) machtsstrijd op het forum? Wie wordt daarmee gediend?
Dat kun je constateren en daarover discussiëren. Er zijn maar weinig topics op RF waar iemand mee gediend wordt, toch?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Guy schreef:Het woord machtsstrijd is erg tendentieus.
Predikanten zullen verschillende karakters hebben, de ene is meer gedrongen de ander te waarschuwen dan de ander.
En niet alle predikanten zullen beschikken over dezelfde diplomatie of zachtmoedige karaktertrekken.
Dat wil nog niet zeggen dat ze op macht uit zijn.
Wijze opmerking!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Er zijn maar weinig topics op RF waar iemand mee gediend wordt, toch?
Dat ben ik niet met je eens.
Het gesprek over Kerst en bevinding bijvoorbeeld vind ik tot nu toe erg leerzaam. Uiteraard zijn niet alle deelnemers het met elkaar eens, maar het is wel mooi om dit met elkaar te bespreken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:
Erskinees schreef:Het geknipte probleem dat hier aan de kaak werd gesteld is m.i. wel echt een bestaand probleem. Wel goed dat de namen zijn geknipt. Er is soms echt een machtstrijd gaande achter de schermen kan ik uit ervaring zeggen. Dat was zo en dat proces is nog steeds gaande.
Welk nut heeft het uitdiepen van deze (vermeende) machtsstrijd op het forum? Wie wordt daarmee gediend?
In de Bijbel staat dat de Heere Jezus is gekomen om te dienen. Gisteren een heldere preek gehoord bij bevestiging van ambtsdragers over dit woorden 'dienen'.
Als er inderdaad een machtsstrijd gaande is, is het correct dat dit onderzocht wordt en pastorale gesprekken plaatsvinden (als eerste stap) om dit te stoppen. In een kerk behoren geen machtsstrijden te zijn. Helaas is de praktijk anders.
Een predikant in de Saambinder mbt kerkrecht stukjes zegt altijd 'als het goed is'. Je hoort nooit iets over als het niet goed gaat.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

CvdW schreef:In een kerk behoren geen machtsstrijden te zijn. Helaas is de praktijk anders.
Wie dien je hiermee als je dit op het forum poneert?
Terwijl je zelf zegt dat dit in het pastoraat thuis hoort?
Dat betekent per definitie in vertrouwen en niet publiekelijk op een forum.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

CvdW schreef:
Mannetje schreef:
Erskinees schreef:Het geknipte probleem dat hier aan de kaak werd gesteld is m.i. wel echt een bestaand probleem. Wel goed dat de namen zijn geknipt. Er is soms echt een machtstrijd gaande achter de schermen kan ik uit ervaring zeggen. Dat was zo en dat proces is nog steeds gaande.
Welk nut heeft het uitdiepen van deze (vermeende) machtsstrijd op het forum? Wie wordt daarmee gediend?
In de Bijbel staat dat de Heere Jezus is gekomen om te dienen. Gisteren een heldere preek gehoord bij bevestiging van ambtsdragers over dit woorden 'dienen'.
Als er inderdaad een machtsstrijd gaande is, is het correct dat dit onderzocht wordt en pastorale gesprekken plaatsvinden (als eerste stap) om dit te stoppen. In een kerk behoren geen machtsstrijden te zijn. Helaas is de praktijk anders.
Een predikant in de Saambinder mbt kerkrecht stukjes zegt altijd 'als het goed is'. Je hoort nooit iets over als het niet goed gaat.
Wat betreft RF lijkt soms meer dat de tekst uit Mattheus 10:34 de beleving is…

(Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.)

Het duurt geen dag eer het zwaard weer is opgepakt en men naar links of rechts loopt te zwaaien. Het ene topic is nog maar een uur eerder gemodereerd of het andere zit er al weer aan te komen…

Gisteren was zondag 2 aan de beurt, ik las in een preek dat er eigenlijk 10x in de wet staat:
Gij zult liefhebben…
Het is helaas de praktijk dat het meer dan zelden ver te zoeken is. Sterker nog, we kunnen het niet en proberen/willen het ook vaak niet eens. Ons eigen gelijk boven alles, wij op de troon. Tja, dan zijn we er weer he..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Guy schreef:
CvdW schreef:In een kerk behoren geen machtsstrijden te zijn. Helaas is de praktijk anders.
Wie dien je hiermee als je dit op het forum poneert?
Terwijl je zelf zegt dat dit in het pastoraat thuis hoort?
Dat betekent per definitie in vertrouwen en niet publiekelijk op een forum.
De bijbel spreekt er anders ook in klare taal over:

24 En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn.
25 En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen, en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd.
26 Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste; en die voorganger is, als een die dient.
27 Want wie is meerder: die aanzit of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u als een die dient.
28 En gij zijt degenen die met Mij steeds gebleven zijt in Mijn verzoekingen.
29 En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader Mij dat verordineerd heeft;
30 Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Herman schreef:
Guy schreef:
CvdW schreef:In een kerk behoren geen machtsstrijden te zijn. Helaas is de praktijk anders.
Wie dien je hiermee als je dit op het forum poneert?
Terwijl je zelf zegt dat dit in het pastoraat thuis hoort?
Dat betekent per definitie in vertrouwen en niet publiekelijk op een forum.
De bijbel spreekt er anders ook in klare taal over:

24 En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn.
25 En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen, en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd.
26 Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste; en die voorganger is, als een die dient.
27 Want wie is meerder: die aanzit of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u als een die dient.
28 En gij zijt degenen die met Mij steeds gebleven zijt in Mijn verzoekingen.
29 En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader Mij dat verordineerd heeft;
30 Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.
Maar het gaat hier over verifieerbare feiten. Het gebeurde.

Op dit forum gaat het over vermeende, niet verifieerbare verdachtmakingen, of persoonlijk getrokken conclusies die helemaal niet per definitie volgen uit de waargenomen feiten. En dat moeten we dan als feit gaan beschouwen om daar dan vervolgens over te discussiëren.

Niet doen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Natuurlijk gaat het over feiten. Maar dat te erkennen is doorgaans te onthutsend. Dus gooien we het maar op 'vermeende feiten'.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Herman schreef:Natuurlijk gaat het over feiten. Maar dat te erkennen is doorgaans te onthutsend. Dus gooien we het maar op 'vermeende feiten'.
Dat weten we dus niet en daarom is het hier bediscussiëren ook zo nutteloos.
Plaats reactie