Maatregelen kerk ivm coronavirus

huisman

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef:
Bogerman schreef:Wat een ongereformeerd verhaal!
Twee dingen:
-er werd mij gevraagd hoe het voor mij persoonlijk ligt. Niet wat ‘het gereformeerde verhaal’ is.
-in het leven van mijn moeder hebben haar gereformeerde geloofsgenoten zich niet altijd van de beste kant laten zien. Misschien dat ze haar kinderen daarom leerde niet blindelings het gereformeerde pad te lopen.
Wij van het RF zijn nogal van het gereformeerde verhaal. Daarom heet het ook refoforum en behoren de 3FvE ook tot haar grondslag.
Met alle respect: op dit forum is op diverse plaatsen te zien dat 'wij' en 'het gereformeerde verhaal' niet bestaan. Daar doet de ook door mij onderschreven grondslag niets aan af.
Oh....ik heb hier altijd een warm ‘wij’ gevoel. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:Oh....ik heb hier altijd een warm ‘wij’ gevoel. :huhu
:humhihi
laten we dat proberen zo te houden
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Oh....ik heb hier altijd een warm ‘wij’ gevoel. :huhu
:humhihi
laten we dat proberen zo te houden
Welkom Erik! Ik vind dat je je standpunten keurig onderbouwt, rustig blijft en netjes iedereen antwoord geeft. Dat is wat mij betreft een aanwinst voor het forum. Dat niet iedereen het met je eens is, gelukkig maar. Het zou toch wat zijn op een discussieforum.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar hoe staat jou visie dan, volgens jou, in tot verhouding van het vierde gebod?

Kun je wat meer zeggen over wat het vierde gebod, volgens jou, betekent?
Laat ik beginnen met een anekdote: mijn toen alleen wonende moeder leed de laatste jaren voor haar sterven aan de ziekte van Parkinson. Op een dag vroeg ik aan haar of ze nog naar de kerk ging. Ze antwoordde dat als zij de knoopjes van haar kleren dicht gekregen had, de mensen de kerk al weer uit kwamen. Dat haalde ze dus niet meer. Toen zei ze: ‘ik weet wel dat Paulus schrijft dat je de bijeenkomsten moet bezoeken. Maar dan denk ik maar dat hij er waarschijnlijk ook een hekel aan had om voor een lege kerk te preken’.

Deze anekdote zegt mij dat de wetten en het leven niet altijd vlekkeloos op elkaar aansluiten. En daar waar de rafelrandjes zitten komen de wetten en het leven elkaar tegen. Het vierde gebod roept me op de sabbat (wij hebben daar de zondag van gemaakt) te heiligen. En in onze traditie is daar de Goede Gewoonte (let op de hoofdletters) aan toegevoegd op zondag ter kerke te gaan. Tot zover geen probleem. Maar dan duikt er eind 2019/begin 2020 een virus op dat zich in no-time over onze aardbol verspreid. Niet ‘gejaagd door de wind’, maar verspreid door gedrag van mensen. Daarom adviseren instituten als het RIVM, daarin gevolgd door onze overheid, om contact tussen mensen te beperken. Om dat kracht bij te zetten, worden ontmoetingsmomenten aan banden gelegd: plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, moeten de deuren sluiten. Kerken krijgen daarbij een uitzonderingspositie. Desondanks adviseert het CIO alleen in uitzonderingsgevallen fysieke diensten te organiseren. Dat alles brengt mij tot de slotsom dat er geen absolute plicht tot het bezoeken van een kerkdienst is.

Vervolgens heb ik te wegen welke mijn maatschappelijke plaats en verantwoordelijkheid is. Daarover heb ik al het nodige geschreven, dat hoeft niet herhaald te worden. Die verantwoordelijkheid, voor mij gevestigd in het zesde gebod, maakt dat ik moet kiezen. Daarbij weet ik me geïnspireerd door Jezus van Nazareth, die laat zien dat hij ‘het leven’ vele malen belangrijker vindt dan ‘de regels’.
Wat een ongereformeerd verhaal!
Inderdaad. Blijkbaar bestaat er geen vierde gebod.

We mogen onze plaats nooit 'zomaar' leeg laten.
DDD

Bericht door DDD »

Er is een pandemie die zelfs negentigjarigen zich niet van vroeger kunnen herinneren. En GG-lid zegt 'zomaar'.

:)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Maar hoe staat jou visie dan, volgens jou, in tot verhouding van het vierde gebod?

Kun je wat meer zeggen over wat het vierde gebod, volgens jou, betekent?
Laat ik beginnen met een anekdote: mijn toen alleen wonende moeder leed de laatste jaren voor haar sterven aan de ziekte van Parkinson. Op een dag vroeg ik aan haar of ze nog naar de kerk ging. Ze antwoordde dat als zij de knoopjes van haar kleren dicht gekregen had, de mensen de kerk al weer uit kwamen. Dat haalde ze dus niet meer. Toen zei ze: ‘ik weet wel dat Paulus schrijft dat je de bijeenkomsten moet bezoeken. Maar dan denk ik maar dat hij er waarschijnlijk ook een hekel aan had om voor een lege kerk te preken’.

Deze anekdote zegt mij dat de wetten en het leven niet altijd vlekkeloos op elkaar aansluiten. En daar waar de rafelrandjes zitten komen de wetten en het leven elkaar tegen. Het vierde gebod roept me op de sabbat (wij hebben daar de zondag van gemaakt) te heiligen. En in onze traditie is daar de Goede Gewoonte (let op de hoofdletters) aan toegevoegd op zondag ter kerke te gaan. Tot zover geen probleem. Maar dan duikt er eind 2019/begin 2020 een virus op dat zich in no-time over onze aardbol verspreid. Niet ‘gejaagd door de wind’, maar verspreid door gedrag van mensen. Daarom adviseren instituten als het RIVM, daarin gevolgd door onze overheid, om contact tussen mensen te beperken. Om dat kracht bij te zetten, worden ontmoetingsmomenten aan banden gelegd: plaatsen waar mensen elkaar ontmoeten, moeten de deuren sluiten. Kerken krijgen daarbij een uitzonderingspositie. Desondanks adviseert het CIO alleen in uitzonderingsgevallen fysieke diensten te organiseren. Dat alles brengt mij tot de slotsom dat er geen absolute plicht tot het bezoeken van een kerkdienst is.

Vervolgens heb ik te wegen welke mijn maatschappelijke plaats en verantwoordelijkheid is. Daarover heb ik al het nodige geschreven, dat hoeft niet herhaald te worden. Die verantwoordelijkheid, voor mij gevestigd in het zesde gebod, maakt dat ik moet kiezen. Daarbij weet ik me geïnspireerd door Jezus van Nazareth, die laat zien dat hij ‘het leven’ vele malen belangrijker vindt dan ‘de regels’.
Wat een ongereformeerd verhaal!

Erik laat de balans doorslaan richting het 6e gebod. Jij richting het 4e. Ik heb hem nergens horen zeggen 'blijkbaar bestaat er geen vierde gebod'. Hij beargumenteert vrij helder zijn keuze.

Dus de zinsnede 'blijkbaar bestaat...' is uitermate zwak en ook bijzonder flauw.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:[

Wanneer je mij vragen stelt en ik de moeite neem je een- en andermaal antwoord te geven, is het in mijn ogen nogal pedant om mijn reactie af te doen met ‘zomaar’. Je hoeft het niet met mijn antwoorden eens te zijn, maar het is toch niet teveel gevraagd de ander in zijn waarde te laten?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is gewoon Bokitogedrag: zie mij eens strikt alle geboden serieus nemen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Chrisje72 schreef:Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
Tribunaal is een beetje een allergisch woord, pas op :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind dat Erik zijn standpunt prima inneemt. Er is een grijs gebied, de een zegt lichtgrijs en de andere vind lichtzwart prima toch?:yahoo

We weten nou eenmaal dat GG-lid behoorlijk geïnteresseerd is in beroepingswerk, Wim Anker en HH beetje gevaarlijke kanten zien van de coronamaatregelen. Ieder zijn aardigheden en zijn eigen-aardigheden

Ik zal de gemoederen proberen te sussen met een mopje:

Waarom lachen kabouters altijd zo hard tijdens het voetballen?

Omdat het gras zo hard onder hun oksels kietelt.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 08 jan 2022, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:

Wanneer je mij vragen stelt en ik de moeite neem je een- en andermaal antwoord te geven, is het in mijn ogen nogal pedant om mijn reactie af te doen met ‘zomaar’. Je hoeft het niet met mijn antwoorden eens te zijn, maar het is toch niet teveel gevraagd de ander in zijn waarde te laten?
Al zie ik zelfs een leger mij omringen,
Nog vrees ik niet; 'k verlaat mij op den HEER';
Al wil men mij door enen oorlog dwingen,
'k Leg mij gerust, hierop vertrouwend, neer.
Deez' éne zaak heb ik begeerd van God;
Daar zoek ik naar; dit zij mijn zalig lot:
Dat ik, zo lang mij 't levenslicht bescheen,
In 's HEEREN huis mocht wonen hier beneên.

Och, mocht ik, in die heilige gebouwen,
De vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog,
Zijn lieflijkheid en schonen dienst aanschouwen!
Hier weidt mijn ziel met een verwond'rend oog.
Want God zal mij, opdat Hij mij beschutt',
In ramp en nood versteken in Zijn hut;
Mij bergen in 't verborgen van Zijn tent,
en op een rots verhogen uit d' ellend'.

Psalm 27: 2 en 3 (berijmd)
Terri

Bericht door Terri »

pff... we gaan weer eenzelfde kant op als een tijdje terug. En niet te stoppen blijkbaar.
Lastig als iemand niet te corrigeren is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:
Chrisje72 schreef:Sjonge, waarom blijven jullie deze man toch zo tot verantwoording roepen? Hij heeft zich op een keurige manier verdedigd en hij en Gg-lid worden het niet eens, moet dan de volgende beschuldiger ook weer langskomen? Is het hier een rechtbank of een tribunaal? Alles is toch wel gezegd?
Tribunaal is een beetje een allergisch woord, pas op :haha
Je kan hier beter het woord vierschaar gebruiken. ;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:

Ik wens je van harte toe dat dit je eigen zielservaring is en niet een simpele cherrypicking om te denken je gelijk te halen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:

Het ontbreekt nog net aan het begin van vers 6 onberijmd. Zo fel was deze discussie wel. Als je de onberijmde versie leest, wordt het zo wie zo wel wat anders voor je denk ik.
Plaats reactie