Oorlog in Oekraine

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

deschpin schreef: Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Dus je wilt je wel aan de regels houden, maar niet mede de regels bepalen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Precies, die draaien prima. Wij Nederlands hebben dusdanige kennis en goede economische uitgangspunten dat wij prima zonder EU het kunnen redden.
Noorwegen en Zwitserland moeten zich gewoon aan de Europese spelregels conformeren. Wat er voordelig is aan de positie om je wel aan de regels te moeten houden, maar niet over de regels mee te beslissen, ontgaat mij.
De haven van Rotterdam is echt niet meer nutteloos hoor.
De interesse voor de Nederlandse mainports zal afnemen, omdat Nederland geen deel meer uitmaakt van de interne markt. Bovendien is het voor buitenlandse bedrijven veel minder interessant om zich in Nederland te vestigen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
deschpin schreef: Ik voel eigenlijk wel wat voor een positie als Zwitserland en Noorwegen, lijkt toch ook goed te functioneren.
Dus je wilt je wel aan de regels houden, maar niet mede de regels bepalen?
Zij doen natuurlijk ook aan cherry picking. Wat hen aanstaat houden zij zich aan en de rest niet.

Alleen kan je Nederland en Noorwegen en Zwitserlandniet met elkaar vergelijken. Zij hebben natuurlijk een totaal andere economie. Nederland is vooral expert land en zou zichzelf in de vingers snijden door geen lid te zijn van de EU. Zwiterserlands economie kenmerkt zich vooral in dienstverlening en de chemische en farmaceutische industrie en Noorwegen is schatrijk geworden door olie- en gasproduktie. Zij kunnen daarom onafhankelijker opereren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Zij doen natuurlijk ook aan cherry picking. Wat hen aanstaat houden zij zich aan en de rest niet.
Er is geen sprake van cherrypicking, het is eerder slikken of stikken voor de Noren en Zwitsers.

Noorwegen is lid van de Europese Economische Ruimte, samen met Lichtenstein en IJsland. De regels van de interne markt gelden dus ook in die landen, er is vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook mededingingsregels en regels voor staatssteun zijn in Noorwegen van toepassing. Met Zwitserland is een aparte samenwerkingsovereenkomst.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ouddorp »

Er zijn ook economen die redeneren dat juist een samenwerking met 27 totaal verschillende economieën welvaart kost. Juist met elkaar concurrerende economieën kunnen innoveren en de welvaart omhoog krijgen. Kleine landen kunnen ook sneller anticiperen op macro-economische ontwikkelingen dan grote.

Kijk je bijvoorbeeld naar Azië, dan doen kleine economieën als Singapore, Zuid-Korea en Taiwan het beter dan grote landen als China.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Zij doen natuurlijk ook aan cherry picking. Wat hen aanstaat houden zij zich aan en de rest niet.
Er is geen sprake van cherrypicking, het is eerder slikken of stikken voor de Noren en Zwitsers.

Noorwegen is lid van de Europese Economische Ruimte, samen met Lichtenstein en IJsland. De regels van de interne markt gelden dus ook in die landen, er is vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook mededingingsregels en regels voor staatssteun zijn in Noorwegen van toepassing. Met Zwitserland is een aparte samenwerkingsovereenkomst.
Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
De lidstaten hebben het voorrecht om samen de regels te bepalen. En de EU deelt echt geen cadeautjes uit aan de Zwitsers. Het is echt een verkeerde voorstelling van zaken door te stellen dat landen als Zwitserland en Noorwegen betere condities hebben dan de lidstaten.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Dat klopt, maar dan heeft Zwitserland wel inspraak gehad in de voorwaarden die voor hen gelden. Datzelfde voorrecht hebben andere lidstaten meestal niet.
De lidstaten hebben het voorrecht om samen de regels te bepalen. En de EU deelt echt geen cadeautjes uit aan de Zwitsers. Het is echt een verkeerde voorstelling van zaken door te stellen dat landen als Zwitserland en Noorwegen betere condities hebben dan de lidstaten.
Ik zeg niet dat zij betere condities hebben. Wel is het makkelijker om alleen te onderhandelen over de eigen voorkeuren dan dat ook heel veel andere lidstaten erbij betrokken zijn met ieder zijn eigen voorkeuren.

Het bovenstaande is natuurlijk heel nadelig voor Nederland omdat zij afhankelijk zijn van de export.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Ik zeg niet dat zij betere condities hebben. Wel is het makkelijker om alleen te onderhandelen over de eigen voorkeuren dan dat ook heel veel andere lidstaten erbij betrokken zijn met ieder zijn eigen voorkeuren.
De betere deal is om lid te zijn van de EU, zoals je ook hieronder verwoordt.
merel schreef:Het bovenstaande is natuurlijk heel nadelig voor Nederland omdat zij afhankelijk zijn van de export.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Ik zeg niet dat zij betere condities hebben. Wel is het makkelijker om alleen te onderhandelen over de eigen voorkeuren dan dat ook heel veel andere lidstaten erbij betrokken zijn met ieder zijn eigen voorkeuren.
De betere deal is om lid te zijn van de EU, zoals je ook hieronder verwoordt.
merel schreef:Het bovenstaande is natuurlijk heel nadelig voor Nederland omdat zij afhankelijk zijn van de export.
Ik denk niet dat ze in Noorwegen heel rouwig zijn over buiten de EU zijn. Ze kunnen nog vissen zoals ze willen en ze hoeven niet te hard mee te betalen als sommige landen financieel wanbeleid voeren. Er zit natuurlijk ook een risico aan (IJsland heeft dat ondervonden), maar Noorwegen heeft echt een droomeconomie, zonder al te veel afhankelijkheden (zelfs zonder olie en gas hebben ze grote rijdom met groene energie en toerisme wat meekomt met de prachtige majestueuze natuur die ze daar hebben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

Precies, dat is de cherry picking waar ik op doelde. Wel de lusten van een eigen verdrag met de EU waar ze zelf kunnen instemmen met de voorwaarden en niet de (hoge) lasten van de EU.

Maar goed, ik ben ook Euro sceptisch ;)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Ik ben erg dankbaar voor de EU. Ik hoop dat het nog lang onze wettige overheid blijft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Precies, dat is de cherry picking waar ik op doelde. Wel de lusten van een eigen verdrag met de EU waar ze zelf kunnen instemmen met de voorwaarden en niet de (hoge) lasten van de EU.

Maar goed, ik ben ook Euro sceptisch ;)
Noorwegen betaalt per jaar een ´contributie´ van ongeveer € 900 miljoen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Precies, dat is de cherry picking waar ik op doelde. Wel de lusten van een eigen verdrag met de EU waar ze zelf kunnen instemmen met de voorwaarden en niet de (hoge) lasten van de EU.

Maar goed, ik ben ook Euro sceptisch ;)
Noorwegen betaalt per jaar een ´contributie´ van ongeveer € 900 miljoen.
Maar hoeft dan weer niet mee te betalen aan het redden van economieën. Het is geen zero-sum game, maar Noorwegen profiteert er van geen lid van de EU te zijn. Voor Nederland zal dat een stuk lastiger zijn. Maar goed, in deze discussie is de NAVO belangrijker en Noorwegen is daar wel lid van. De Finnen trouwens niet, die zitten liever in een neutrale buffer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben erg dankbaar voor de EU. Ik hoop dat het nog lang onze wettige overheid blijft.
Het heeft ook zeker zijn goede kanten, maar ik ben niet blind voor de nadelige kanten van de EU. In dat kader begrijp ik Noorwegen en Zwitserland zeer zeker om niet volledig aan de EU deel te nemen. Zij kunnen dit ook vanwege hun ligging en economische situatie.
Plaats reactie