Gereformeerde Gemeenten

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Beste mensen,

Ik wilde die preek op woensdag 20 oktober te Groningen graag beluisteren. Daar ik zelf politiek actief ben, en hem kende als SGP-man en van de JBGG. Ik vond dat hij in de hoedanigheid wel goede dingen te melden had, en ook zeer duidelijk sprak.
Die preek beluisterde ik dus vol verwachting, maar ik vond het dusdanig moeilijk, zwaar en abstract, dat ik deze preek echt niet begreep.
Ik luister vaak preken uit de GG, ik kom er ook. Dit jaar nog preken gehoord van de predikanten Den Haan, Agteresch, Meeuse, Vreugdenhil, de Waard, Maljaars, Harinck, Stud. Evers, en die begreep ik bijna allemaal, behalve die van dominee de Waard.
Dan kan aan mij gelegen hebben.
Vanuit het CDA ken ik mensen die uit nieuwsgierigheid naar ds. Mulder zijn gaan luisteren, en die er echt niets van begrepen. Binnen de eerdergenoemde politieke partij is iemand werkzaam die vanuit de gemeente Ridderkerk overgestapt is naar de RKK, en dat is een goede vriend van mij. Die omschreef de moeilijkheid van de prediking ook.

Dat ds. Mulder Chinees spreekt was allicht te kort door bocht door mij, maar mijn punt mag wel duidelijk zijn.
Mijn oprechte excuses als mijn reactie te radicaal en te kort door de bocht was.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
Dat zie ik anders. Ik heb daar hierboven al twee argumenten voor gegeven. Het is aan louis2 om zijn opmerkingen te verklaren.
Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
Dat zie ik anders. Ik heb daar hierboven al twee argumenten voor gegeven. Het is aan louis2 om zijn opmerkingen te verklaren.
Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Vooralsnog vind ik het ook ongefundeerde laster om te spreken van een onwedergeboren RKK-er en een GG-er met geestelijke blindheid.

Het riekt naar een hoog gehalte aan superioriteits denken.

Het spijt me, regelmatig kan ik me wel vinden in je postings, soms niet. Maar nu weet ik niet goed wat ik met je aan moet. Serieus nemen word wel moeilijk zo.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Dit zegt toch iets over de hoorder? Ik zie dat niet direct als kritiek op de spreker. Wat mij betreft kun je daar gewoon het gesprek over voeren, maar dat ligt in GG kringen wat moeilijk. Dat begrijp ik dan ook wel weer.
Laatst gewijzigd door Herman op 13 dec 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er in onze gemeente predikanten beroepen worden die onbegrijpelijk zouden preken.
Die beroepingsaantallen doen even niet ter zake.

De antwoorden van Ad klinken mij wat narrig in de oren. De gestelde vragen van louis2 lijken me ter zake.
Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
Ik begrijp exact wat Louis2 bedoeld. De gemiddelde Rooms Katholiek en met name mensen van na de tweede concilie hebben geen flauw idee hoe het in een protestantse dienst eraan toe gaat. Daarnaast hebben ze relatief weinig bijbelkennis. Als je dan voor het eerst in een Ger Gem dienst komt met SV, hele noten zingen en tale Kanaäns zegt het hen hetzelfde als dat de dienst in een vreemde taal plaatsvindt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
Dat zie ik anders. Ik heb daar hierboven al twee argumenten voor gegeven. Het is aan louis2 om zijn opmerkingen te verklaren.
Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Vooralsnog vind ik het ook ongefundeerde laster om te spreken van een onwedergeboren RKK-er en een GG-er met geestelijke blindheid.

Het riekt naar een hoog gehalte aan superioriteits denken.

Het spijt me, regelmatig kan ik me wel vinden in je postings, soms niet. Maar nu weet ik niet goed wat ik met je aan moet. Serieus nemen word wel moeilijk zo.
Wat vind je lasterlijk? Ik begrijp dat echt niet. Je citeert me ook echt verkeerd. Dus wellicht lees je mijn post vooringenomen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:Kunnen we ook inhoudelijk reageren, Ad?
Ik begrijp @Ad Anker wel. Tussen november 2013 en december 2015 werd ds. Mulder in totaal 5 keer door onze gemeente beroepen en minstens 10 keer gekandideerd.

Ik kan me niet voorstellen dat er in onze gemeente predikanten beroepen worden die onbegrijpelijk zouden preken.
We begrijpen de SV niet, we begrijpen zelfs dominees niet meer zoals bovengenoemd, maar het ligt gelukkig nooit aan onszelf.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

GGotK schreef:We begrijpen de SV niet, we begrijpen zelfs dominees niet meer zoals bovengenoemd, maar het ligt gelukkig nooit aan onszelf.
De discussie is inmiddels wel een aantal inhoudelijke bijdragen verder. Misschien zou je daar bij kunnen aansluiten?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Ik vind het triest gesteld. Iemand komt vanuit de RKK de reformatorische gezindte binnen. Hij geeft aan in de afgelopen jaren diverse Ger Gem predikanten gehoord te hebben. De reacties hier lezende voel ik me daar schuldig over. Ik verwees hem destijds naar de Ger Gem in de Groningen toen hij daar ging studeren. Nu noemt hij een predikant die hij niet begrijpt en wordt dan vervolgens door een moderator afgebrand en voor schut gezet. Vanmorgen riep een andere moderator dat het niet juist is iemand op een taalfout te wijzen. Nu gebruikt een moderator een typefout om iemand te kijk te zetten. En vervolgens vragen we ons af hoe het toch komt dat er zo weinig mensen van buiten in de kerk komen. Wie zich dat na deze reacties nog afvraagt, ontbreekt het totaal aan inlevingsvermogen. Hoe zal iemand zich voelen die in de eigen omgeving alleen staat omdat naar een protestantse kerk gaat en vervolgens blijkt hij onder protestanten alleen te staan omdat hij hardop uitspreekt dat hij een dominee niet begrijpt? En afgeserveerd wordt als onwedergeboren RKK-er of Ger Gemmer. Ik schaam me plaatsvervangend diep.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 13 dec 2021, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

+1
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben het eens met Ditbenik. Louis2 is relatief nieuw en een buitenstaander, waarbij ik het verheugend vind dat hij af en toe een reformatorische preek beluistert (evenzeer verheugend - en onverwacht - is het overigens dat Ditbenik hem heeft aanbevolen een GG-kerk op te zoeken, maar dat terzijde). Het gaat mij dan een paar stappen te ver om hem zo af te kammen, temeer omdat hij ook positieve recensies geeft van andere GG-preken. Ik hoop voor hem dat er ook een preek tussen mag zitten die zijn hart heeft geraakt. Overigens is het wel zo dat een andere preek weer mee kan vallen en hij geeft zelf aan dat de betreffende predikant bij andere gelegenheden helder en duidelijk spreekt.

Verder is het denk ik moeilijk om de trend van overgangen naar de HHK te bespreken. Ieder doet dat vanuit zijn eigen loopgraaf en (theologisch) referentiekader. Ik hoor ook dat de "oud-HHK-ers" (maar wie zijn dat, want zolang bestaat die kerk nog niet), niet staan te springen bij al die overkomsten. Ook hoor je spreek je weleens mensen die de omgekeerde weg bewandelen (van PKN/HHK naar GG), voor hen zijn al die overgangen vanuit de GG onbegrijpelijk. Zo zie je, ieder zijn eigen referentiekader.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 13 dec 2021, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:Ik ben het eens met Ditbenik. Louis2 is relatief nieuw en een buitenstaander, waarbij ik het verheugend vind dat hij af en toe een reformatorische preek beluistert (evenzeer verheugend - en onverwacht - is het overigens dat Ditbenik hem heeft aanbevolen een GG-kerk op te zoeken, maar dat terzijde). Het gaat mij dan een paar stappen te ver om hem zo af te kammen, temeer omdat hij ook positieve recensies geeft van andere GG-preken. Ik hoop voor hem dat er ook een preek tussen mag zitten die zijn hart heeft geraakt. Overigens is het wel zo dat een andere preek weer mee kan vallen en hij geeft zelf aan dat de betreffende predikant bij andere gelegenheden helder en duidelijk spreekt.
Wat een onzin, opsluiten in een hok, er klopt echt iets niet. Als dat de weerslag is op een ontwikkeling in een kerkverband dan mag ik daar op reageren. Al zie ik dat Louis2 daar op terug komt, dat vind ik mooi. En natuurlijk, ik snap echt dat een RKK-er een preek niet begrijpt, ik heb dat hier al genoemd. Maar hier wordt wel degelijk ds. Mulder aangesproken. Daar mag jij het mee eens zijn, jij kan dit wellicht beter beantwoorden dan ik, maar ik ageer daar tegen. En dat is mijn goed recht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Louis2 schreef:Sinds wanneer moet je bij wisseling van kerkverband, door verhuizing, schuldbelijdenis doen?
Je hebt plaatsen als Groningen en Eindhoven, waar alleen een GG is. Dan is er in Oudekerk aan de Amstel of Noordoost Friesland alleen een Bijbelgetrouwe CGK of HHK in de buurt. Waarom zou dan schuldbelijdenis moeten doen, wat is dat voor onzin?
Overigens snap ik ook niet dat gemeenten waar veel gefrustreerde leden uit andere gemeenten van andere kerkverbanden aankloppen die mensen niet terugsturen naar hun oude gemeente. Daan zijn ze door God geplaatst. Sluit je maar samen op in een hok en zorg maar dat je eruit komt.
Dan moet ik wel zeggen dat ik laatst een preek van ds. GWS Mulder hoorde, en dat ik daar helemaal niets van begreep. Als iemand die al tien jaar allerhande kerken, ook GG's bezoekt, de preek niet begrijpt, kopt er denk ik toch echt iets niet.
Ik hoorde van een kennis, zij is RKK, die de GG Ridderkerk bezocht, dat het haar ook als Chinees klonk.
Voor mijn kinderen die opgegroeid zijn in de CGK, sinds corona vaak predikanten uit de HHG beluisterend, is de taal van de GG over het algemeen ook als chinees.
Vooral de preektoon die door sommige predikanten wordt gehanteerd, begrijpen ze niet.
Het is helaas niet overal eenvoudig, voor een buitenstaander.
Al zijn er zeker predikanten die dat wel proberen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef: 1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
.
Misschien zeg ik het verkeerd. Je moet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen voor de kerkenraad.
Wat zorgt er dan voor een drempel om dit te doen??
Dat.
Alsof je elders of eerder afleggen van bdg niet meer geldig is.
De GG is ook enige kerkverband die dit doet zover ik weet.
Welnee, dat gebeurt in de kerkgenootschappen ook. Dat is niet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen maar de belijdenisvraag beantwoorden waarin je belijdt je onder het opzicht van de kerk te stellen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef: Wat een onzin, opsluiten in een hok, er klopt echt iets niet. Als dat de weerslag is op een ontwikkeling in een kerkverband dan mag ik daar op reageren. Al zie ik dat Louis2 daar op terug komt, dat vind ik mooi. En natuurlijk, ik snap echt dat een RKK-er een preek niet begrijpt, ik heb dat hier al genoemd. Maar hier wordt wel degelijk ds. Mulder aangesproken. Daar mag jij het mee eens zijn, jij kan dit wellicht beter beantwoorden dan ik, maar ik ageer daar tegen. En dat is mijn goed recht.
'Opsluiten in een hok' heb ik niet gelezen, misschien mis ik iets?

Ik zeg helemaal niet dat ik het er mee eens ben dat ds. Mulder wordt aangesproken. Ik vind alleen dat je een buitenstaander wat zachter moet behandelen, zeker als hij uitlegt wat hij bedoelt.

Kun jij naar alle preken evengoed luisteren? Louis2 geeft toch aan dat hij naar bijna alle andere preken wel goed kon luisteren? Ik hoor jou hier ook regelmatig tegen predikanten in de GG ageren. 'k Heb er destijds maar niet op gereageerd en dat had ik nu misschien ook niet moeten doen. Maar het is geen fraai plaatje naar de geïnteresseerde buitenwereld, als we die er keihard van langs gaan geven.
Plaats reactie