Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat Huisman gelijk heeft, dat als je gezond en gevarieerd eet (voldoende groenten, fruit, onbewerkt en gezond voedsel, gevarieerd (de schijf van 5), enzovoorts), geen afwijkingen hebt, en gezond leeft, je niet allerlei supplementen nodig hebt.

Die supplementen hebben we nodig als we van het voedsel wat de Schepper voor ons heeft gemaakt afwijken, en allerlei ongezonde, bewerkte, kunstmatige en met allerlei E-nummers geinjecteerde zaken eten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 nov 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door TSD »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Afgelopen weekend heb ik diverse blikken en potten bekeken en buiten zout en suiker zie ik nergens vitamine C toegevoegd.
E300, of ascorbinezuur. In mijn familie is ook een deel dat consequent E-nummers vermijdt. Hun ogen gingen open toen ik hen vertelde dat ascorbinezuur, E-300 en vitamine C hetzelfde is.
Ook dat zag ik nergens staat. Of het moet gekwalificeerd zijn als 'natuurlijk aroma'. Verder weet toch het merendeel wel dat toegevoegde vitamines ook een E-nummer hebben?

Over E nummers en met name E621 gaan inderdaad hele vreemde verhalen.
Mensen die niet verder komen als "E nummers mijden" hebben zich gewoon niet ingelezen, maar dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is. E zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen, daar zitten heel veel prima toevoegingen bij, maar ook een aantal nutteloze en ook schadelijke.

Heel veel synthetische zoetstoffen en smaakversterkers kunnen op termijn schadelijk zijn als je daar consequent veel van binnen krijgt. Dus ja, wij letten hier wel op ja. E621 is er daar 1 van. Daarnaast zijn deze toevoegingen onnodig tenzij je:

1. Minder suiker wil binnen krijgen maar wel net zoveel en zo zoet wil bijven eten
2. Minder zout wil binnen krijgen maar wel net zoveel en zo hartig wil blijven eten.

De voedselindustrie heeft gewoon prachtig op het gebrek aan matigheid van de westerse mens ingespeeld.

Wij mijden niets consequent (alhoewel bij synthetische zoetstoffen wel vrij consequent), maar proberen wel 'arm' te blijven eten. Dus geen frisdrank light, maar gewoon normale frisdrank en daar de wat 'gezondere' van en dat voldoende afwisselen met water, thee enz.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat Huisman gelijk heeft, dat als je gezond en gevarieerd eet (voldoende groenten, fruit, onbewerkt en gezond voedsel, gevarieerd (de schijf van 5), enzovoorts), geen afwijkingen hebt, en gezond leeft, je niet allerlei supplementen nodig hebt.

Die supplementen hebben we nodig als we van het voedsel wat de Schepper voor ons heeft gemaakt afwijken, en allerlei ongezonde, bewerkte, kunstmatige en met allerlei E-nummers geinjecteerde zaken eten.
Eens. Maar dan moet je wel opletten. Als je 'gewoon' eet krijg je bijv. al veel te veel suikers binnen. Zelfs in plakjes ham en pindakaas zit suiker.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Bertiel »

Vitamine D2 is in de donkere maanden toch echt een tekort aan in Nederland
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Ik heb ook het idee dat Ambtenaar nu wat verschillende dingen bij elkaar harkt en dan vervolgens alles in één keer afschrijft. Die metingen waar je over schrijft, daar ben ik ook wars van. Maar voedingssupplementen passen niet per definitie in dat rijtje. Niet per definitie, zeg ik.
Maar ik begrijp - gezien wat je hier vertelt - wel je afkeer van alles wat hier op lijkt. Want zo'n ervaring is heftig.
Ik heb mij altijd verbaasd over het slikken van voedingssupplementen door gezonde mensen. Wij wonen in een land van overvloed als het om voedsel gaat. Geef ons heden ons dagelijks brood is een bede die voor ons dag in dag uit verhoord wordt. Hebben wij dan nog voedingssupplementen nodig boven ons dagelijks brood?
Ik begrijp deze vraag in het geheel niet. Wil je nu zeggen dat ik onbijbels bezig ben, of wat bedoel je?
Onbijbels wil ik niet zeggen maar ik verbaas mij dat in een land waar we overvloed van voedsel hebben dat er gezonde mensen zijn die blijkbaar voedingssupplementen nodig vinden .
Ik vind voedingssupplementen een marketingproduct voor zeer welvarende mensen. Ze zijn prijzig en onnodig.
Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Jij doet zeker nooit de dagelijkse boodschappen?
Ik heb vanmorgen spruitjes, gele kiwi's, netje mandarijnen en 6 appels gekocht.
In die volgorde: 2,58, 4,75, 2,25, 2,75 = 12,33
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
huisman schreef: Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Jij doet zeker nooit de dagelijkse boodschappen?
Ik heb vanmorgen spruitjes, gele kiwi's, netje mandarijnen en 6 appels gekocht.
In die volgorde: 2,58, 4,75, 2,25, 2,75 = 12,33
Zo te zien heb je de boodschappen niet bij de Lidl gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Bertiel »

moet je die wel in de buurt hebben.
Ik vind het fruit ook schrikbarend duur geworden de laatste tijd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Ik heb ook het idee dat Ambtenaar nu wat verschillende dingen bij elkaar harkt en dan vervolgens alles in één keer afschrijft. Die metingen waar je over schrijft, daar ben ik ook wars van. Maar voedingssupplementen passen niet per definitie in dat rijtje. Niet per definitie, zeg ik.
Maar ik begrijp - gezien wat je hier vertelt - wel je afkeer van alles wat hier op lijkt. Want zo'n ervaring is heftig.
Ik heb mij altijd verbaasd over het slikken van voedingssupplementen door gezonde mensen. Wij wonen in een land van overvloed als het om voedsel gaat. Geef ons heden ons dagelijks brood is een bede die voor ons dag in dag uit verhoord wordt. Hebben wij dan nog voedingssupplementen nodig boven ons dagelijks brood?
Ik begrijp deze vraag in het geheel niet. Wil je nu zeggen dat ik onbijbels bezig ben, of wat bedoel je?
Onbijbels wil ik niet zeggen maar ik verbaas mij dat in een land waar we overvloed van voedsel hebben dat er gezonde mensen zijn die blijkbaar voedingssupplementen nodig vinden .
Ik vind voedingssupplementen een marketingproduct voor zeer welvarende mensen. Ze zijn prijzig en onnodig.
Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Vitamine C kost erg weinig, dus dat lijkt me marketingtechnisch niet het beste product.
Verder denk ik er anders over, nadat ik het één en ander gelezen heb over vitamine C.
Volgens mij moet dat kunnen, zonder direct grote woorden te spreken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door refo »

Je slikt maar. Je hebt in elk geval voldoende binnen. Maar meer is echt niet nodig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
huisman schreef: Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Jij doet zeker nooit de dagelijkse boodschappen?
Ik heb vanmorgen spruitjes, gele kiwi's, netje mandarijnen en 6 appels gekocht.
In die volgorde: 2,58, 4,75, 2,25, 2,75 = 12,33
Zo te zien heb je de boodschappen niet bij de Lidl gedaan.
Vanmorgen was ik naar de Jumbo. ;)
Bertiel schreef:Ik vind het fruit ook schrikbarend duur geworden de laatste tijd
Zelfs bij de Aldi, waar ik vorige week nog was, schrok ik van de prijzen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door eilander »

refo schreef:Je slikt maar. Je hebt in elk geval voldoende binnen. Maar meer is echt niet nodig.
Méér dan voldoende is inderdaad niet nodig. :slurp
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
huisman schreef: Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Jij doet zeker nooit de dagelijkse boodschappen?
Ik heb vanmorgen spruitjes, gele kiwi's, netje mandarijnen en 6 appels gekocht.
In die volgorde: 2,58, 4,75, 2,25, 2,75 = 12,33
Zo te zien heb je de boodschappen niet bij de Lidl gedaan.
Vanmorgen was ik naar de Jumbo. ;)
Bertiel schreef:Ik vind het fruit ook schrikbarend duur geworden de laatste tijd
Zelfs bij de Aldi, waar ik vorige week nog was, schrok ik van de prijzen.
Ik koop uberhaubt liever geen groente en fruit bij de Aldi. Onze ervaring is dat de groente van Aldi minder qua kwaliteit is, en soms snel verschimmelt of overstuur is.

De groente en de fruit van de Lidl hebben we juist hele goede ervaringen mee. Maar zoals opgemerkt, heeft inderdaad niet iedereen een Lidl in de buurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: Ik zou zeggen eet meer groente en fruit. Voordeliger en gezond !
Jij doet zeker nooit de dagelijkse boodschappen?
Ik heb vanmorgen spruitjes, gele kiwi's, netje mandarijnen en 6 appels gekocht.
In die volgorde: 2,58, 4,75, 2,25, 2,75 = 12,33
Wij kopen groente en fruit op de markt. Denk dat wij jouw boodschappen voor rond de €7,00 doen. Ligt een beetje aan het gewicht van de spruitjes.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Covid 19-bijverschijnselen en andere vragen

Bericht door Herman »

huisman schreef:Ligt een beetje aan het gewicht van de spruitjes.
Spruitjes zijn anders lastig te waarderen.
Plaats reactie