Gebruiken en rituelen in andere kerken

2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door 2011 »

Bertiel schreef:ik heb in mijn kinderjaren nooit wat van de doop gezien, omdat het niet te zien was vanaf de plaats waar wij normaliter zaten.
Bij ons in de kerk kunnen alle kinderen het zien, dus loopt niemand naar voren.
Dopen en dan niet kunnen zien?
Avondmaal dan ook niet?
Ben ik wel benieuwd welke dorp/stad het is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door windorgel »

Bij ons zag je tot een paar jaar geleden ook niets. De ouders stonden met de rug naar de gemeente voor het doopvont. Dan zie je niets, hoe klein een kerk ook kan zijn. Gelukkig is dat veranderd en draaien ze zich nu om, op verzoek van de predikant, zodat we het kunnen zien.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Susanna »

Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Is dat zo raar? Je moet als voorganger doen wat je bij je past. Niet iedereen is een John Knox of een Calvijn. Zij deden alles uit hun hoofd. Al gebruikte John Knox wel wat steekwoorden. Een duidelijke video hierover is "preken zonder aantekeningen": https://www.youtube.com/watch?v=632INyBjchI
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

windorgel schreef:Bij ons zag je tot een paar jaar geleden ook niets. De ouders stonden met de rug naar de gemeente voor het doopvont. Dan zie je niets, hoe klein een kerk ook kan zijn. Gelukkig is dat veranderd en draaien ze zich nu om, op verzoek van de predikant, zodat we het kunnen zien.
Dat herken ik. Wij zaten helemaal vooraan, maar achter de gesloten rij ruggen van de doopouders zag je niks.
Who is John Galt? :quoi
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door ejvl »

Maanenschijn schreef:Organisten met een iPad is al heel gebruikelijk. Als de iPad in een keurig zwart hoesje zou zitten heeft zelfs niemand het in de gaten.
Ik ken ze eigenlijk niet met een Ipad, wel met een andere tablet of chromebook.
Dat komt omdat je eigenlijk wel 12 of 13 inch nodig hebt en een Ipad Pro ontzettend duur is en een chromebook of andere 2 in 1 laptop, een stuk minder.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door ejvl »

Henk J schreef:
Zita schreef:Het hellendvlakargument vind ik niet zo heel overtuigend. Op dezelfde manier kun je ook de microfoon afwijzen.
Ben ook niet zo'n fan van het hellendvlakargument, komt vaak zo angstig over. Maar ben meerdere keren in de GKV geweest en dan begrijp je wel waarom dat argument gebruikt wordt. Van het een komt het ander. Daarom wil ik bij de technische hulpmiddelen gewoon stuk voor stuk afwegen, kan het ook zonder? Zonder microfoon of zonder uitzending ten tijde van corona dan kun je echt zeggen dat het de Woordverkondiging in de weg staat. Maar we kunnen wel zonder iPad of zonder beelduitzending of etc. Laten we het dan ook zonder doen.
Zonder psalmborden kan ook, zonder orgel, zonder auto, zonder luchtverversing, enzovoorts.
Ik begrijp je wel hoor, het geeft velen een onbestemd gevoel als er iets veranderd. Maar mijn mening is ook gekleurd aangezien ik een voorstander ben van digitale hulpmiddelen en techniek
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Henk J schreef:
Zita schreef:Het hellendvlakargument vind ik niet zo heel overtuigend. Op dezelfde manier kun je ook de microfoon afwijzen.
Ben ook niet zo'n fan van het hellendvlakargument, komt vaak zo angstig over. Maar ben meerdere keren in de GKV geweest en dan begrijp je wel waarom dat argument gebruikt wordt. Van het een komt het ander.
Ikheb echt geen idee waar je op doelt. Kom ook wel eens in een GKV, maar kan me echt nites voorstellen bij "van het een komt het ander".
Maar stel dat je gelijkt hebt, dat je kunt ontsporen met nieuwe hulpmiddelen: daar ben je toch zelf bij? Een kerkenraad kan toch beleid maken: dit wel en dat niet?
Je kunt op een kerkorgel superhippe dingen spelen, maar ik ken genoeg kerken met een groot orgel waar al tientallen jaren alleen psalmen en psalmbewerkingen gespeeld mogen worden. Daar kan men toch ook de grenzen bewaken?
Misschein moet je als stelregel hanteren: Dient het de Woordverkondiging en liturgie of doet het daar afbreuk aan? Dan denk ik dat b.v. de punten van de preek projecteren, of de tekst, heel dienend is. Of een kaartje als het om een historische tekst gaat. En bij een trouw- of doopdienst is het bij ons gebruikelijk dat het liturgisch centrum in beeld komt, zodat ook van achteruit of vanaf de galerij e.e.a. goed te zien is. Dat vind ik winst.
Who is John Galt? :quoi
Henk J
Berichten: 2601
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

John Galt schreef:
Henk J schreef: Ben ook niet zo'n fan van het hellendvlakargument, komt vaak zo angstig over. Maar ben meerdere keren in de GKV geweest en dan begrijp je wel waarom dat argument gebruikt wordt. Van het een komt het ander.
Ikheb echt geen idee waar je op doelt. Kom ook wel eens in een GKV, maar kan me echt nites voorstellen bij "van het een komt het ander".
Maar stel dat je gelijkt hebt, dat je kunt ontsporen met nieuwe hulpmiddelen: daar ben je toch zelf bij? Een kerkenraad kan toch beleid maken: dit wel en dat niet?
Je kunt op een kerkorgel superhippe dingen spelen, maar ik ken genoeg kerken met een groot orgel waar al tientallen jaren alleen psalmen en psalmbewerkingen gespeeld mogen worden. Daar kan men toch ook de grenzen bewaken?
Misschein moet je als stelregel hanteren: Dient het de Woordverkondiging en liturgie of doet het daar afbreuk aan? Dan denk ik dat b.v. de punten van de preek projecteren, of de tekst, heel dienend is. Of een kaartje als het om een historische tekst gaat. En bij een trouw- of doopdienst is het bij ons gebruikelijk dat het liturgisch centrum in beeld komt, zodat ook van achteruit of vanaf de galerij e.e.a. goed te zien is. Dat vind ik winst.
Er zit verschil in GKV's, ik heb ook wel GKV diensten bijgewoond waar van het een niet het ander is gekomen zeg maar. Daar ben je altijd zelf bij maar soms kunnen op zichzelf goede zaken toch ontsporen. En daar ken ik helaas vele trieste voorbeelden van. Ik denk dat onze uitgangspunten niet zover uit elkaar liggen, want op het moment dat een bepaalde ontwikkeling iets toevoegt aan de eredienst ben ik er op zich wel voorstander van. Een goed zicht op het doopvont voegt voor kleine kinderen echt iets toe, ik kon zelf ook nooit zoveel zien toen ik nog klein was, je kunt gewoon niet over de mensen heen kijken. Dan kan een beamerscherm wat toevoegen, maar dat geeft de kerk ook gelijk weer het karakter van een school/collegezaal. En daar wil ik voor oppassen, ik vind het helemaal niet erg als bepaalde digitale ontwikkelingen niet hun intrede doen in de kerk.
Henk J
Berichten: 2601
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

ejvl schreef:
Henk J schreef:
Zita schreef:Het hellendvlakargument vind ik niet zo heel overtuigend. Op dezelfde manier kun je ook de microfoon afwijzen.
Ben ook niet zo'n fan van het hellendvlakargument, komt vaak zo angstig over. Maar ben meerdere keren in de GKV geweest en dan begrijp je wel waarom dat argument gebruikt wordt. Van het een komt het ander. Daarom wil ik bij de technische hulpmiddelen gewoon stuk voor stuk afwegen, kan het ook zonder? Zonder microfoon of zonder uitzending ten tijde van corona dan kun je echt zeggen dat het de Woordverkondiging in de weg staat. Maar we kunnen wel zonder iPad of zonder beelduitzending of etc. Laten we het dan ook zonder doen.
Zonder psalmborden kan ook, zonder orgel, zonder auto, zonder luchtverversing, enzovoorts.
Ik begrijp je wel hoor, het geeft velen een onbestemd gevoel als er iets veranderd. Maar mijn mening is ook gekleurd aangezien ik een voorstander ben van digitale hulpmiddelen en techniek
Bovenstaande voorbeelden zijn wel iets te makkelijk vind ik, zonder auto kan maar sommigen wonen gewoon 5-10 kilometer van de kerk af, dan is lopen behoorlijk onpraktisch. Zonder luchtverversing is gewoon niet gezond. En zonder orgel kan wel, alleen zakt dan de samenzang en bij een onbekende psalm heb je een probleem. Maar een dominee kan prima zonder iPad, wordt de preek niks minder van.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Ikheb echt geen idee waar je op doelt. Kom ook wel eens in een GKV, maar kan me echt nites voorstellen bij "van het een komt het ander".
Maar stel dat je gelijkt hebt, dat je kunt ontsporen met nieuwe hulpmiddelen: daar ben je toch zelf bij? Een kerkenraad kan toch beleid maken: dit wel en dat niet?
In de laatste jaren zijn er een aantal gezinnen uit de GKv overgekomen naar onze gemeente.
Ik zit zelf in een gemeente die - zeker de laatste decennia - enorm is vernieuwd.
Ik ben op zich echt niet tegen vernieuwingen, we kunnen nu eenmaal niet meer in een kerkdienst anno 1920 blijven.
Maar de ervaring leert toch echt dat een kleine wijziging zorgt voor een reeks die er achter aan komt, een domino effect.
Ik houd van een ingetogen stijl en als ik dan een ouderling in een fleurig hemmetje zonder stropdas de mededelingen voor zie lezen, voel ik me toch echt vervreemd in mijn eigen kerk.
De inhoud kan toch niet zonder vorm. Andersom trouwens ook niet.
ejvl schreef:Ik begrijp je wel hoor, het geeft velen een onbestemd gevoel als er iets veranderd.
In onze gemeente is het zo dat zulke veranderingen niet besproken worden, of tevoren aangekondigd.
Je wordt er ineens mee overvallen en eerlijk gezegd irriteert mij dat wel en mij niet alleen!
Dan krijg je het gevoel dat je als kerklid niet serieus wordt genomen.
Natuurlijk wordt dit op huisbezoek besproken, maar dan is het al ingeburgerd en terugdraaien doen ze niet aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Erskinees »

Henk J schreef: Er zit verschil in GKV's, ik heb ook wel GKV diensten bijgewoond waar van het een niet het ander is gekomen zeg maar. Daar ben je altijd zelf bij maar soms kunnen op zichzelf goede zaken toch ontsporen. En daar ken ik helaas vele trieste voorbeelden van. Ik denk dat onze uitgangspunten niet zover uit elkaar liggen, want op het moment dat een bepaalde ontwikkeling iets toevoegt aan de eredienst ben ik er op zich wel voorstander van. Een goed zicht op het doopvont voegt voor kleine kinderen echt iets toe, ik kon zelf ook nooit zoveel zien toen ik nog klein was, je kunt gewoon niet over de mensen heen kijken. Dan kan een beamerscherm wat toevoegen, maar dat geeft de kerk ook gelijk weer het karakter van een school/collegezaal. En daar wil ik voor oppassen, ik vind het helemaal niet erg als bepaalde digitale ontwikkelingen niet hun intrede doen in de kerk.
De ontwikkelingen in de GKV hebben toch niet zoveel te maken met digitale middelen? Het is nu alweer even geleden dat ik een GKV bezocht heb, maar daar werden inderdaad tijdens de collecten filmpjes getoond over het collectedoel. Voor de kinderen was er een kort filmpje etc. Maar ik geloof toch echt niet dat dit samenhangt met een ontwikkeling als m/v ambt of de visie op homoseksualiteit. Dat zijn twee verschillende zaken. Ook in de afgescheiden vrijgemaakte (en bijbelgetrouwe!) kerkjes worden soms beamers, QR-collecten etcetera gebruikt. En daar is geen sprake van een hellend vlak. Dus van het een het ander komen, dat lijkt me in dit geval niet juist.
Henk J
Berichten: 2601
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef:
Henk J schreef: Er zit verschil in GKV's, ik heb ook wel GKV diensten bijgewoond waar van het een niet het ander is gekomen zeg maar. Daar ben je altijd zelf bij maar soms kunnen op zichzelf goede zaken toch ontsporen. En daar ken ik helaas vele trieste voorbeelden van. Ik denk dat onze uitgangspunten niet zover uit elkaar liggen, want op het moment dat een bepaalde ontwikkeling iets toevoegt aan de eredienst ben ik er op zich wel voorstander van. Een goed zicht op het doopvont voegt voor kleine kinderen echt iets toe, ik kon zelf ook nooit zoveel zien toen ik nog klein was, je kunt gewoon niet over de mensen heen kijken. Dan kan een beamerscherm wat toevoegen, maar dat geeft de kerk ook gelijk weer het karakter van een school/collegezaal. En daar wil ik voor oppassen, ik vind het helemaal niet erg als bepaalde digitale ontwikkelingen niet hun intrede doen in de kerk.
De ontwikkelingen in de GKV hebben toch niet zoveel te maken met digitale middelen? Het is nu alweer even geleden dat ik een GKV bezocht heb, maar daar werden inderdaad tijdens de collecten filmpjes getoond over het collectedoel. Voor de kinderen was er een kort filmpje etc. Maar ik geloof toch echt niet dat dit samenhangt met een ontwikkeling als m/v ambt of de visie op homoseksualiteit. Dat zijn twee verschillende zaken. Ook in de afgescheiden vrijgemaakte (en bijbelgetrouwe!) kerkjes worden soms beamers, QR-collecten etcetera gebruikt. En daar is geen sprake van een hellend vlak. Dus van het een het ander komen, dat lijkt me in dit geval niet juist.
Ik doel ook helemaal niet op de vrouw in het ambt oid, dat staat hier los van. Heb gewoon kerkdiensten meegemaakt die meer op een gelikte show leken dan op een eredienst. Maar ik heb ook anders meegemaakt hoor, met een doordachte Bijbelgetrouwe prediking. Alleen het verbondsautomatisme staat me dan tegen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Henk J schreef:
Erskinees schreef:
Henk J schreef: Er zit verschil in GKV's, ik heb ook wel GKV diensten bijgewoond waar van het een niet het ander is gekomen zeg maar. Daar ben je altijd zelf bij maar soms kunnen op zichzelf goede zaken toch ontsporen. En daar ken ik helaas vele trieste voorbeelden van. Ik denk dat onze uitgangspunten niet zover uit elkaar liggen, want op het moment dat een bepaalde ontwikkeling iets toevoegt aan de eredienst ben ik er op zich wel voorstander van. Een goed zicht op het doopvont voegt voor kleine kinderen echt iets toe, ik kon zelf ook nooit zoveel zien toen ik nog klein was, je kunt gewoon niet over de mensen heen kijken. Dan kan een beamerscherm wat toevoegen, maar dat geeft de kerk ook gelijk weer het karakter van een school/collegezaal. En daar wil ik voor oppassen, ik vind het helemaal niet erg als bepaalde digitale ontwikkelingen niet hun intrede doen in de kerk.
De ontwikkelingen in de GKV hebben toch niet zoveel te maken met digitale middelen? Het is nu alweer even geleden dat ik een GKV bezocht heb, maar daar werden inderdaad tijdens de collecten filmpjes getoond over het collectedoel. Voor de kinderen was er een kort filmpje etc. Maar ik geloof toch echt niet dat dit samenhangt met een ontwikkeling als m/v ambt of de visie op homoseksualiteit. Dat zijn twee verschillende zaken. Ook in de afgescheiden vrijgemaakte (en bijbelgetrouwe!) kerkjes worden soms beamers, QR-collecten etcetera gebruikt. En daar is geen sprake van een hellend vlak. Dus van het een het ander komen, dat lijkt me in dit geval niet juist.
Ik doel ook helemaal niet op de vrouw in het ambt oid, dat staat hier los van. Heb gewoon kerkdiensten meegemaakt die meer op een gelikte show leken dan op een eredienst. Maar ik heb ook anders meegemaakt hoor, met een doordachte Bijbelgetrouwe prediking. Alleen het verbondsautomatisme staat me dan tegen.
Ik denk dat het vooral is wat je gewend bent. Als je je hele leven alleen psalmen oude berijming zingt op hele noten en een predikant die 'gedragen' preekt is de overgang naar een beamer en zingen van gezangen en opwekking groot. Mijn man en kinderen vinden de eerste variant niets, terwijl het bij mij een nostalgisch gevoel geeft om alleen psalmen oude berijming te zingen.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Willem87 »

Susanna schreef:
Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Is dat zo raar? Je moet als voorganger doen wat je bij je past. Niet iedereen is een John Knox of een Calvijn. Zij deden alles uit hun hoofd. Al gebruikte John Knox wel wat steekwoorden. Een duidelijke video hierover is "preken zonder aantekeningen": https://www.youtube.com/watch?v=632INyBjchI
Nou het behoort geen leesdienst te zijn. De woorden moeten juist leven door Geest en Woord.
Een geroepen dienaar van de Allerhoogste heeft een luistert oor gekregen om te zeggen wat den Geest tot de gemeente zecht.
Een paar aantekeningen is heus wel goed maar niet een hele map.
Ik oordeel heus niet. Maar een leesdienst houden doet een ouderling van dienst en niet een predikant punt uit.
Zeg maar gewoon Willem.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Willem87 »

Maanenschijn schreef:
Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Ben je mal, een beetje hippe PKN'er heeft een iPad bij zich.
Hihi ja :livre :haha
Zeg maar gewoon Willem.
Plaats reactie