Niet-zwijgende vrouwen
Geplaatst: 28 jun 2017, 14:55
In een ander topic las ik:
Behalve veel algemene of emotionele uitingen (verschrikkelijk, onbijbels, hellend vlak, etc. ) heb ik hier nog weinig inhoudelijke antwoorden op gezien. Kunnen we ze stuk voor stuk bekijken wat ze betekenen? Het gaat me niet om het verdedigen van het GkV-standpunt, maar hier en daar kom je echt vrouwen tegen in de Bijbel die niet "zwegen in de gemeente", ook in het NT. Bij voorbeeld de dochters van Filippus die profeteerden. Volgens Calvijn hadden ze dat niet mogen doen, maar de Bijbel geeft geen waardeoordeel. Zullen we er eens eerlijk, zonder vooroordeel en zonder beschuldiging, naar kijken?Moderamen schreef:Wat vinden we van deze argumenten?Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.
Gronden:
1. De figuren van Mirjam (Micha 6:4) en Debora (Recht. 4-5) laten vrouwen in het oude verbond zien die in samenwerking met mannen optreden in bestuur en rechtspraak.
2. Zij konden daartoe ook door God geroepen worden, zoals blijkt uit Micha6:4, waar de Heer aan Israel voorhoudt: 'Ik zond...Mirjam om jullie voor te gaan.'
3. Terwijl het Nieuwe Testament mannen als ouderen-oudsten noemt worden ook oudere-oudste vrouwen opgeroepen tot voorbeeld en zielszorg (Titus. 2:3-5).
4. Paulus' aanduiding van Junia en haar man Andronikus als apostelen die veel aanzien genieten, Rom. 16:7, of van andere echtparen als zijn medewerkers, Rom. 16:3, en zijn vermelding van echtparen en van een broer en zus bij wie aan huis een gemeente samenkomt, Rom 16:5,15 wekken de indruk dat man en vrouw in een gelijkwaardige positie samen leiding geven in Christus' gemeente.