Jantje schreef:1. Een kerkenraad dient het goede voor de gemeente te zoeken. Dat betekent echter dat ze naar het gehéél van de gemeente moeten kijken en niet naar wat zijzelf het beste vinden. Als er een dominee nodig is met veel leiderschap, dan moet je dus ook een dominee beroepen waarvan bekend is dat hij die kwaliteiten heeft en niet zeggen dat die dominee niet bij de gemeente past omdat hij bijvoorbeeld te bazig zou zijn.
Dit onderstreep ik helemaal. Overigens terzijde, een kerkenraad hoort al een afspiegeling te zijn van de gemeente en is daarbij wel gevolmachtigde door Christus het goede te zoeken.
Alleen juist dit punt onderstreept toch waarom sommige gemeenten juist géén kandidaat beroepen?
(
Even aanvullend, alles wat ik zeg staat geheel los van kand. Vlot, want ik ken de beste man geenzins en ik spreek nooit in die zin specifiek.)
2. Ja. Ik geef dan de voorkeur aan een enkelvoudige kandidaatstelling waar je voor of tegen kunt stemmen. Dat klopt.
Die keuze snap ik helemaal. Ligt in de lijn van je gedachtegang en in die zin ook helemaal te rechtvaardigen.