Beroepingswerk discussie [4]

Stof

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Nathanaël schreef: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bedankt voor Meerkerk: ds. A.J.T. Ruis te Rotterdam-Kralingen (Herziene beslissing)
Sjonge, wat heftig voor alle betrokkenen. Wat zal dit een verdriet geven, behalve dan misschien voor de gemeente Rotterdam-Kralingen.

Hoewel we de achterliggende redenen niet weten is het nu eenmaal zo dat gevoels- en geloofsleven dichtbij elkaar liggen. Ik denk dat het niet te voorkomen is dat dit af en toe gebeurt.

In de Gergem weet ik dat het ook minimaal twee keer gebeurd is: bij ds. Van der Net en bij kand. Burggraaf, hoewel dat laatste niet is afgesloten met een bedankbrief maar met een soort van afzetting.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bijzonder ja. Ik weet nog niet dat ds. Kieviet indertijd (2006) predikant van Rotterdam-Kralingen was en bedankte voor een beroep naar Dordrecht-Centrum. Een half jaar later kwam hij op die beslissing terug en is na een tweede keer beroepen te zijn daarheen vertrokken. Nu is het dus voor de gemeente andersom.

De procedure ken ik niet, maar het kan zijn dat ds. Ruis zijn herziene besluit voor een classis dient te verantwoorden.

Overigens zijn in het verre verleden wel vaker besluiten genomen en teruggenomen. O.a. ds J.T. Doornenbal heeft eens een beroep naar Arnemuiden aangenomen, maar het is nooit tot een bevestiging gekomen.
helma

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:Bijzonder:

Bedankt voor Meerkerk: ds. A.J.T. Ruis te Rotterdam-Kralingen (Herziene beslissing)

Mag dit dan?
Heftig! Ds van de Ham heeft een brief van ds Ruis voorgelezen in de gemeente (alsmede een brief van ds Hoefnagel als oudpredikant)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Stof schreef:In de Gergem weet ik dat het ook minimaal twee keer gebeurd is: bij ds. Van der Net en bij kand. Burggraaf, hoewel dat laatste niet is afgesloten met een bedankbrief maar met een soort van afzetting.
Ds. Van der Net ging een jaar later alsnog naar de gemeente waarvoor hij na het beroep eerst te hebben aangenomen, alsnog bedankte, te weten Hendrik-Ido-Ambacht.
Verder weet ik ook dat wijlen ds. P. van der Bijl in tweede instantie alsnog bedankte voor een beroep van Kapelle-Biezelinge. Het daaropvolgende beroep wat op wijlen ds. P. Molenaar werd uitgebracht, werd alsnog aangenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

HHKtE schreef:
Jantje schreef:Gereformeerde Gemeenten

Tweetal te Benthuizen (stemmingsdatum: donderdag 18 maart 2020):
1. ds. A.T. Huijser te Sliedrecht;
2. ds. M.H. Schot te Hendrik-Ido-Ambacht.
Hoe kunnen ze ds Huijser nu op tweetal stellen??
Daar begrijp ik ook niets van inderdaad. Het is niet zo tactisch, op zijn zachtst gezegd.

Overigens heeft ds. Huijser ook nog een beroep lopen van Waardenburg, maar dat was vorige week al op hem uitgebracht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:
Bezorgd schreef:Bijzonder:

Mag dit dan?
Heftig! Ds van de Ham heeft een brief van ds Ruis voorgelezen in de gemeente (alsmede een brief van ds Hoefnagel als oudpredikant)
Stof schreef:
Hoewel we de achterliggende redenen niet weten is het nu eenmaal zo dat gevoels- en geloofsleven dichtbij elkaar liggen. Ik denk dat het niet te voorkomen is dat dit af en toe gebeurt.

.
Ik heb de brief nu ook horen lezen. Indrukwekkend. Wel heel eerlijk. Bij mist niet uitvaren geldt ook hier.
Als de strijd zo heftig is kun je deze beslissing alleen maar respecteren.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
HHKtE schreef:

Daar begrijp ik ook niets van inderdaad. Het is niet zo tactisch, op zijn zachtst gezegd.

Overigens heeft ds. Huijser ook nog een beroep lopen van Waardenburg, maar dat was vorige week al op hem uitgebracht.
Wanneer is het tweetal door de kerkenraad bepaald? Voor of na de persoonlijke omstandigheden van de predikant?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Wanneer is het tweetal door de kerkenraad bepaald? Voor of na de persoonlijke omstandigheden van de predikant?
Ik veronderstel ervoor. Maar dan nog, als het tweetal vandaag in de gemeente is bekendgemaakt, had de kerkenraad ook een wijziging kunnen aanbrengen. Dat lijkt me wel menselijk en wenselijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
HHKtE schreef:

Wanneer is het tweetal door de kerkenraad bepaald? Voor of na de persoonlijke omstandigheden van de predikant?
De jongen is dan wel pas zondag overleden maar daarvoor waren de zorgen al enige tijd ook zeer ernstig. Volgens mij liepen er toen ook enkele beroepen. Ik weet niet hoe een predikant dat ervaart maar je zou toch zeggen: kerkenraden, laat iemand toch even met rust. Maar misschien wisten ze er niet van. De rubriek: pastoriezorgen moet misschien maar weer eens afgestoft worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat laatste lijkt me een uitstekend idee.

En verder zouden de Gereformeerde Gemeenten eens af moeten van de tic dat het niet mogelijk zou zijn om een dominee (tijdens bepaalde persoonlijke omstandigheden) tijdelijk niet beroepbaar te laten zijn. Want volgens mij is dat kerkordelijk gezien gewoon mogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Jantje schreef:Dat laatste lijkt me een uitstekend idee.
Ik kan me trouwens voorstellen dat niet elke predikant grote zorgen uitgebreid in de Saambinder wil delen met Jan(tje) en alleman.

Maar ga dan beginnen met een pastoriezorgen-rondzendmail specifiek voor kerkenraden.

Maar goed. Predikanten kunnen dit als ze willen prima zelf aangeven.
Mistig

Bericht door Mistig »

En misschien valt het allemaal wel mee en kunnen de gemeenteleden straks kiezen uit een ander tweetal, omdat de kerkenraad beseft dat dit ook niet kan. En ondertussen hebben we ons hier druk gemaakt.

De vorige keer toen er hier opwinding was, bleek dat de desbetreffende predikant door de Heere was geroepen naar één van de beroepende gemeenten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het geeft des te meer de nood aan van dat zó vervelende predikantentekort in onze gemeenten.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Hoelang zou die beroepsvrijstelling dan moeten duren?

Ik hoorde een predikant uit een andere kerkdenominatie bidden voor de zorgen en verdriet van deze broeder. Erg mooi dat op dat moment kerkmuren wegvallen!
Stof

Bericht door Stof »

Mistig schreef:En misschien valt het allemaal wel mee en kunnen de gemeenteleden straks kiezen uit een ander tweetal, omdat de kerkenraad beseft dat dit ook niet kan. En ondertussen hebben we ons hier druk gemaakt.

De vorige keer toen er hier opwinding was, bleek dat de desbetreffende predikant door de Heere was geroepen naar één van de beroepende gemeenten.
Dat kan, toch vind ik zoiets (ook) een kromme stok. Zelfs al is het alleen maar het plaatsen op een tweetal. God kan er idd gebruik van maken, maar echt doordacht en tactisch voelt het gewoon niet.

Overigens: ds. A.T.H. had als consulent het beroep wat jij vermoedelijk bedoelt afgeraden en noemde het tijdens de bevestigingsdienst "onbarmhartig".
Gesloten