Beroepingswerk discussie [4]

samanthi

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
NorahLinde schreef:
samanthi schreef: Misschien omdat er ook veel mensenwerk bij zit, bovendien de tekst Gods gedachten zijn hoger (...)
Wordt verkeerd gebruikt, het is juist dat je iets krijgt wat je niet verdiend, waar we geen recht op hebben.
God zendt, maar dat sluit mensenwerk uiteraard niet uit.
Ik zeg alleen dat we eens moeten ophouden met altijd maar alle waaroms willen oplossen.

En het laatste wat je schrijft, lijkt me juist geheel van toepassing!
Als je zegt dat als de dominee niet komt, Gods wegen zijn hoger, klopt dit niet.
Ik zou niet weten waarom dat dan hier niet van toepassing is. Wanneer er kinderen van God zijn in Rijssen-West die de komst van de dominee als onverdiende goedheid van God zien dan is het prima van toepassing.
Daar ging het niet over, maar ja
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Onze gemeente biedt ook een aanzienlijk traktement. En dat terwijl we ook al 15,5 jaar zonder zitten. Dus het heeft daar allemaal helemaal niets mee te maken.

Verder helemaal eens met @GGotK en @Piet Puk!
Logische conclusies trekken is niet je sterkste punt. Uit de casus van jouw gemeente kun je geen algemene conclusies trekken.

Laat ik het dan zo zeggen: per direct kappen met het verschil in geboden salaris. Dan kan geld hoe dan ook geen issue meer zijn.
Goed, nog wat voorbeelden dan (inclusief de casus van mijn gemeente):
Kapelle-Biezelinge: 1554 (doop)leden, vacant sinds 29-06-2011;
Bodegraven: 959 (doop)leden, vacant sinds 18-02-2001;
Oostkapelle: 693 (doop)leden, vacant sinds 08-08-2004;
Ridderkerk-Slikkerveer: 615 (doop)leden, vacant sinds 10-12-1998;
Nieuwerkerk (Zeeland): 542 (doop)leden, vacant sinds 06-02-2011;
Berkenwoude: de laatste jaren gegroeid tot 498 (doop)leden, vacant sinds de instituering op 18-08-1913;
Nijkerk: 438 (doop)leden, vacant sinds 01-02-2003.
Maar wat is dan volgens jou de reden dat jouw gemeente al lang vacant is?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Stof

Bericht door Stof »

Bruna schreef:
Jantje schreef:Goed, nog wat voorbeelden dan (inclusief de casus van mijn gemeente):
Berkenwoude: de laatste jaren gegroeid tot 498 (doop)leden, vacant sinds de instituering op 18-08-1913;
Grofgerekend zo'n 5300 zielen. Wat een teleurstelling en verdriet gaan er achter al die jaren vergeefs wachten en hopen schuil.

Ondanks dat ik me in deze draad kritisch uitlaat over allerlei menselijke redeneringen en veroordelingen over het beroepingswerk wil ik toch ook graag zeggen: wat moet het afschuwelijk, moedbenemend zijn.

Wat mij betreft mogen die twee opvattingen naast elkaar bestaan. Met als antwoord onder de streep: we weten het niet en we begrijpen het niet.

Heel veel sterkte aan allen die het aangaat.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zou je dan niet aan predikanten kunnen vragen om toch nog een lijn te maken in de prediking, dus als je per maand 3x dezelfde dominee hebt, dat hij dan een serie preekt.
Of dat ds A Genesis 1 preekt en ds B , Genesis 2
NorahLinde

Bericht door NorahLinde »

Geytenbeekje schreef:Zou je dan niet aan predikanten kunnen vragen om toch nog een lijn te maken in de prediking, dus als je per maand 3x dezelfde dominee hebt, dat hij dan een serie preekt.
Vraag je dan dus aan gastpredikanten -die al preken genoeg schrijven voor een eigen gemeente- om óók nog een preek te schrijven over een specifiek gedeelte? Lijkt me wat 'teveel' gevraagd...
Geytenbeekje

NorahLinde schreef:
Geytenbeekje schreef:Zou je dan niet aan predikanten kunnen vragen om toch nog een lijn te maken in de prediking, dus als je per maand 3x dezelfde dominee hebt, dat hij dan een serie preekt.
Vraag je dan dus aan gastpredikanten -die al preken genoeg schrijven voor een eigen gemeente- om óók nog een preek te schrijven over een specifiek gedeelte? Lijkt me wat 'teveel' gevraagd...
Een dominee hoeft toch niet persé 3 preken te maken toch ?
Kan toch ook 2 per week maken ?
En dan in vacante gemeente een preek houden die hij al eerder uitgeschreven heeft.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Wim Anker en anderen,

Iedereen die mij gisteren en vandaag een soort van 'uitlachte' toen ik schreef dat de 2 jongste predikanten straks beiden in Rijssen dienen, verwijs ik naar dit artikel: https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-pd- ... beroep-aan.
Blijkbaar vind de webbeheerder dit ook dusdanig nieuwswaardig om te vermelden. Zo gek was mijn bewering dus niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
NorahLinde

Bericht door NorahLinde »

Geytenbeekje schreef:
NorahLinde schreef:
Een dominee hoeft toch niet persé 3 preken te maken toch ?
Kan toch ook 2 per week maken ?
En dan in vacante gemeente een preek houden die hij al eerder uitgeschreven heeft.
Ja zéker, maar dan moet hij dus wel net een preek over het gewenste schriftgedeelte hebben liggen, als je dat als vacante gemeente vraagt. En als hij dat niet heeft zal hij dus wel een 3e preek moeten schrijven óf moeten zeggen ik onderbreek jullie gewenste lijn omdat ik niet de ruimte heb om extra preken te schrijven.

Maar misschien begrijp ik t verkeerd hoor ;-)
Geytenbeekje

Nee hoor dat doe je niet, maar juist dominees die al jaren in een bepaalde gemeente staan hebben naar mijn idee van elke schriftgedeelte uit de Bijbel wel een preek denk ik zo.
Bruna

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:@Wim Anker en anderen,

Iedereen die mij gisteren en vandaag een soort van 'uitlachte' toen ik schreef dat de 2 jongste predikanten straks beiden in Rijssen dienen, verwijs ik naar dit artikel: https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-pd- ... beroep-aan.
Blijkbaar vind de webbeheerder dit ook dusdanig nieuwswaardig om te vermelden. Zo gek was mijn bewering dus niet.
Blijkbaar leest hij mee op RF.
Bruna

Bericht door Bruna »

Bruna schreef:
Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Onze gemeente biedt ook een aanzienlijk traktement. En dat terwijl we ook al 15,5 jaar zonder zitten. Dus het heeft daar allemaal helemaal niets mee te maken.

Verder helemaal eens met @GGotK en @Piet Puk!
Logische conclusies trekken is niet je sterkste punt. Uit de casus van jouw gemeente kun je geen algemene conclusies trekken.

Laat ik het dan zo zeggen: per direct kappen met het verschil in geboden salaris. Dan kan geld hoe dan ook geen issue meer zijn.
Goed, nog wat voorbeelden dan (inclusief de casus van mijn gemeente):
Blijkbaar wil je hier geen antwoord op geven.
Zou het niet zo zijn dat er niet zoveel predikanten zijn die zich thuis voelen bij deze links van het midden gemeenten als Kapelle en Oostkapelle?
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Bruna schreef: ...
Zou het niet zo zijn dat er niet zoveel predikanten zijn die zich thuis voelen bij deze links van het midden gemeenten als Kapelle en Oostkapelle?
Wellicht goed bedoeld, maar toch vind ik dit een trieste opmerking.
Of een predikant zich thuis zou moeten voelen in een bepaalde denominatie, dat zou toch geen criterium behoren zijn voor het wel of niet hebben van een roeping?
Ook in gemeenten wat jullie aanduiden als "links van het midden gemeenten" (wat ik op zich al een verschraalde uitdrukking vind ten gevolge van de verzuiling), bevinden zich mensen die wel een ziel hebben voor de eeuwigheid en Woordverkondiging en bekering nodig hebben tot behoud.
Denk o.a. maar aan de gelijkenis van het verloren schaap, de verloren zoon en de geschiedenis van die ongetrouwde vrouw in Samariyah.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:@Wim Anker en anderen,

Misschien ben je zelf wel de webbeheerder. :nananere
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Misschien moet je gewoon van het systeem van beroepen af en predikanten elke 5 jaar laten rouleren tussen gemeentes die een bepaald traktement kunnen betalen.

Ik ben groot voorstander van een maximumtermijn van verbondenheid aan een gemeente. Het zorgt voor nieuwe input bij zowel predikant als gemeente.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Roos2018 schreef:
Bruna schreef: ...
Wellicht goed bedoeld, maar toch vind ik dit een trieste opmerking.
Of een predikant zich thuis zou moeten voelen in een bepaalde denominatie, dat zou toch geen criterium behoren zijn voor het wel of niet hebben van een roeping?
Ook in gemeenten wat jullie aanduiden als "links van het midden gemeenten" (wat ik op zich al een verschraalde uitdrukking vind ten gevolge van de verzuiling), bevinden zich mensen die wel een ziel hebben voor de eeuwigheid en Woordverkondiging en bekering nodig hebben tot behoud.
Denk o.a. maar aan de gelijkenis van het verloren schaap, de verloren zoon en de geschiedenis van die ongetrouwde vrouw in Samariyah.
Inderdaad! Helemaal eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten