Laatst gekochte boeken

helma

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef:
Afgewezen schreef:
Mara schreef:uhhh, dat werkt niet met een meisje van 16 hoor :nonnon
Ik zou zelf ook weglopen, als ik het onderwerp zo bekijk. Ik heb zelf ook helemaal niks met historische romans, of boeken met een thema dat erg ver van mijn (huis-tuin-keuken) leefwereld afstaat.
Hier werkt het wel. (leeftijd 7-21) Als ze aangeven het boek niet mooi te vinden zoek ik een ander boek; maar dat is nog maar 1 keer gebeurd.
Voor de rest luistert iedereen mee en is het altijd een waardevol gezinsmoment. Meestal wordt er gesmeekt of ik verder lees. Angela Hunt heeft historie in een mooi verhaal verweven en er zit ook een goede boodschap in.
Dus jouw zoon van 19 zit mee te luisteren naar een boek voor een grietje van 11? :oO Ik noem maar even een zijstraat, geen idee hoe oud jouw kroost precies is en hoe verdeeld. Mijn zoons hebben een totaal andere belevingswereld dan mijn dochter. Wat ik ook logisch vind.
Mijn vader las mij vroeger ook voor, maar mijn broers en oudste zuster vluchtten dan de kamer uit.
nee, de kleintjes luisteren boven hun niveau :huhu
Het zijn gewoon spannende boeken. Een deel gaat bijvoorbeeld over Pocahontas. Het begint met de komst van de eerste kolonisten in Roanoke; de strijd met de Indianen. De worsteling om het evangelie te brengen bij de Indianen en de verwachting van de kolonisten dat de Indianen ook puritein worden. De fouten die gemaakt worden; de consequenties die dat heeft enz. Je volgt in 5 delen een familie (5 generaties ofzo) die begint in deel 1 met een predikant uit Engeland die in de 16 eeuw met een 17 jarig meisje emigreert naar het nieuwe land.

Het is een heel stuk geschiedenis wat ze zo meekrijgen.
Mara

Bericht door Mara »

O ik vat m, jij hebt slimme kleintjes :) Maar nee Helma, de liefde voor het vak geschiedenis heb ik helaas niet mee kunnen geven met mijn genen. Ze hebben het vak allemaal laten vallen, zodra dat kon. Dus de middeleeuwse verplichte boeken waren echt drama en gezucht.
Maar ik heb liever dat ze dan een flutroman lezen (wat wij dan flut noemen) dan helemaal niet! Toch? Hoe ouder je wordt, des te meer verdiept zich de leesliefde meestal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
helma schreef:Carry Slee is vréselijk. Je moet niet willen dat je kinderen die vulgaire troep lezen.
Alles wat mogelijk moet zijn in deze maatschappij krijgt een prominente plaats in haar boeken.

Ik vind het voor tieners nog niet zo makkelijk om vernatwoorde boeken te vinden.
Corien Oranje en bijvoorbeeld de boeken van maaike/domenico (ofzo) staan ook eigenlijk best ver van de leefwereld van onze jeugd af.

Pas zocht ik een tienerboek maar het koste me gewoon moeite om een 'normaal' boek te vinden in de Reformatorische boekhandel. Of te zoet of te dramatisch of te 'werelds'.

Leuk trouwens dat het nieuwe tienerboek van Aritha Vermeulen zo positief wordt ontvangen.
In Driestar onderwijsadvies stond de vlg recensie:

Aanrader voor 12+: Senta’s bruidsvlucht
woensdag 11 april 2012

Senta is veertien jaar (‘veertien jaarwendes oud’) en zal trouwen met de sterke Bernlef. Helaas wordt hij door een Frankische krijger gedood. Senta’s vader kan de bruidprijs die Bernlefs vader biedt goed gebruiken, maar Senta walgt van deze oude, wrede man. Nooit wil ze met hem trouwen! Heeft hij vroeger Linde-moei, haar tante, niet verkracht?
Senta vlucht en probeert te overleven in de bossen waar de goden het voor het zeggen hebben. Als alle Germanen dient ze Wodan en Donar. Heeft het benen kruisje dat Senta in de beek vindt iets te betekenen? Wat stelt het geloof van de Franken eigenlijk voor? Het duurt een hele tijd voor Senta begint te begrijpen dat je ook anders dan met wraak kunt reageren.
Aritha Vermeulen moet zich goed ingelezen hebben om deze jeugdroman te kunnen schrijven. De wereld van de Saksische Senta is vol angst: voor erge ziekten, voor andere stammen, voor goden en vervloekingen. Dat komt in het verhaal duidelijk naar voren. Ook de geringe positie van de vrouwen: meisjes hebben weinig te willen en ze hebben bovendien bescherming nodig om niet onteerd te worden.
De Franken die het geloof in de ‘Heliand’ kennen, hebben een antwoord op de wraak. Volmaakt zijn ze echter zeker niet: het is mooi dat de schrijfster van de Frankische Renier, de moordenaar van Bernlef, geen heilige maakt. En het is bovendien mooi dat het verhaal niet afgelopen is als Senta veilig bij de Franken is en er zelfs gedoopt wordt. Ze gaat terug naar haar sibbe. Een gevaarlijke reis, maar er is hoop.

Ik ken geen ander jeugdboek dat de ruwe Germaanse wereld laat zien door de ogen van een tienermeisje, toen een jonge vrouw. Qua stijl zijn er hier en daar punten die beter zouden kunnen, maar het geheel ademt echt een sfeer van een gans andere tijd. Doordat de strijd en de gevoelens van Senta reëel beschreven worden, komen ze voor tieners van deze tijd heel dichtbij. Een aanrader voor het voortgezet onderwijs. Een groot compliment voor Aritha Vermeulen!
NB: het boek bevat een korte lijst met de verklaring van onbekende woorden.

Aritha Vermeulen, Senta’s bruidsvlucht. Uitgeverij De Banier; 206 bladzijden; ISBN 978 90 336 3076 7; € 9,95.
Helma: onze kinderen haten een geschiedenisthema. Ze willen liever boeken met een actueel thema. De bieb bleek wel een aantal spannende verantwoorde thrillers in huis te hebben. Ik denk dat de groep bijna volwassen, een lastige groep is.
Christelijke auteurs zouden het ook eens aan moeten durven om een precair thema aan te snijden, zoals loverboys, seksuele intimidatie, digitaal pesten, scheiding, rouw, ernstige ziekte. Ze zijn er wel, maar vaak voor iets jongere kinderen of niet goed geschreven. :fi
Brrrr. Dan krijg je van die boeken met een dik opgelegd thema. Schrijf liever een gewoon boek, over gewone mensen, met gewone problemen. Daar kan inderdaad ziekte, rouw en dergelijke in voorkomen, maar boeken waarin de hoofdpersoon geen mens is, maar een probleem, vind ik meestal afgrijselijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:Brrrr. Dan krijg je van die boeken met een dik opgelegd thema. Schrijf liever een gewoon boek, over gewone mensen, met gewone problemen. Daar kan inderdaad ziekte, rouw en dergelijke in voorkomen, maar boeken waarin de hoofdpersoon geen mens is, maar een probleem, vind ik meestal afgrijselijk.
:haha
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Afgewezen schreef:
Zita schreef:Brrrr. Dan krijg je van die boeken met een dik opgelegd thema. Schrijf liever een gewoon boek, over gewone mensen, met gewone problemen. Daar kan inderdaad ziekte, rouw en dergelijke in voorkomen, maar boeken waarin de hoofdpersoon geen mens is, maar een probleem, vind ik meestal afgrijselijk.
Ik weet het alweer waar die frustratie vandaan komt: J.F. van der Poel. :modo
helma

Bericht door helma »

Zita schreef:
Afgewezen schreef:
Ik weet het alweer waar die frustratie vandaan komt: J.F. van der Poel. :modo
ik snap je meteen.
:deg
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
helma schreef:Carry Slee is vréselijk. Je moet niet willen dat je kinderen die vulgaire troep lezen.
Alles wat mogelijk moet zijn in deze maatschappij krijgt een prominente plaats in haar boeken.

Ik vind het voor tieners nog niet zo makkelijk om vernatwoorde boeken te vinden.
Corien Oranje en bijvoorbeeld de boeken van maaike/domenico (ofzo) staan ook eigenlijk best ver van de leefwereld van onze jeugd af.

Pas zocht ik een tienerboek maar het koste me gewoon moeite om een 'normaal' boek te vinden in de Reformatorische boekhandel. Of te zoet of te dramatisch of te 'werelds'.

Leuk trouwens dat het nieuwe tienerboek van Aritha Vermeulen zo positief wordt ontvangen.
In Driestar onderwijsadvies stond de vlg recensie:

Aanrader voor 12+: Senta’s bruidsvlucht
woensdag 11 april 2012

Senta is veertien jaar (‘veertien jaarwendes oud’) en zal trouwen met de sterke Bernlef. Helaas wordt hij door een Frankische krijger gedood. Senta’s vader kan de bruidprijs die Bernlefs vader biedt goed gebruiken, maar Senta walgt van deze oude, wrede man. Nooit wil ze met hem trouwen! Heeft hij vroeger Linde-moei, haar tante, niet verkracht?
Senta vlucht en probeert te overleven in de bossen waar de goden het voor het zeggen hebben. Als alle Germanen dient ze Wodan en Donar. Heeft het benen kruisje dat Senta in de beek vindt iets te betekenen? Wat stelt het geloof van de Franken eigenlijk voor? Het duurt een hele tijd voor Senta begint te begrijpen dat je ook anders dan met wraak kunt reageren.
Aritha Vermeulen moet zich goed ingelezen hebben om deze jeugdroman te kunnen schrijven. De wereld van de Saksische Senta is vol angst: voor erge ziekten, voor andere stammen, voor goden en vervloekingen. Dat komt in het verhaal duidelijk naar voren. Ook de geringe positie van de vrouwen: meisjes hebben weinig te willen en ze hebben bovendien bescherming nodig om niet onteerd te worden.
De Franken die het geloof in de ‘Heliand’ kennen, hebben een antwoord op de wraak. Volmaakt zijn ze echter zeker niet: het is mooi dat de schrijfster van de Frankische Renier, de moordenaar van Bernlef, geen heilige maakt. En het is bovendien mooi dat het verhaal niet afgelopen is als Senta veilig bij de Franken is en er zelfs gedoopt wordt. Ze gaat terug naar haar sibbe. Een gevaarlijke reis, maar er is hoop.

Ik ken geen ander jeugdboek dat de ruwe Germaanse wereld laat zien door de ogen van een tienermeisje, toen een jonge vrouw. Qua stijl zijn er hier en daar punten die beter zouden kunnen, maar het geheel ademt echt een sfeer van een gans andere tijd. Doordat de strijd en de gevoelens van Senta reëel beschreven worden, komen ze voor tieners van deze tijd heel dichtbij. Een aanrader voor het voortgezet onderwijs. Een groot compliment voor Aritha Vermeulen!
NB: het boek bevat een korte lijst met de verklaring van onbekende woorden.

Aritha Vermeulen, Senta’s bruidsvlucht. Uitgeverij De Banier; 206 bladzijden; ISBN 978 90 336 3076 7; € 9,95.
Helma: onze kinderen haten een geschiedenisthema. Ze willen liever boeken met een actueel thema. De bieb bleek wel een aantal spannende verantwoorde thrillers in huis te hebben. Ik denk dat de groep bijna volwassen, een lastige groep is.
Christelijke auteurs zouden het ook eens aan moeten durven om een precair thema aan te snijden, zoals loverboys, seksuele intimidatie, digitaal pesten, scheiding, rouw, ernstige ziekte. Ze zijn er wel, maar vaak voor iets jongere kinderen of niet goed geschreven. :fi
Brrrr. Dan krijg je van die boeken met een dik opgelegd thema. Schrijf liever een gewoon boek, over gewone mensen, met gewone problemen. Daar kan inderdaad ziekte, rouw en dergelijke in voorkomen, maar boeken waarin de hoofdpersoon geen mens is, maar een probleem, vind ik meestal afgrijselijk.
Jij bent toch ook niet de doelgroep? :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Als ik al die meningen hier lees kan ik wel begrijpen dat jonge mensen weinig lezen.
Het is niet goed of het deugt niet.

Als je alle jeugdboeken zo gaat analyseren houd je alleen snippers over.
Dan valt er niets meer te lezen.
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
De gezonde gelovige
9789033124488
Thomas Shepard

269 blz. gebonden

Theologie 2012

Een uitgave van uitgeverij Den Hertog

‘Ik ben gekomen om zalig te maken wat verloren was.’ Deze woorden van Christus, vol van Zijn ontfermende zondaarsliefde, vormen de gouden draad in dit boek, dat nu opnieuw uit het Engels is vertaald.

Het volle licht valt op de verzoening van de zondaar met God. Het instrument om aan de verzoening deel te krijgen is het ware, rechtvaardigende geloof in Christus. Vanuit dit perspectief beschrijft Shepard wat de evangelische bekering is, in strikte gebondenheid aan het Woord.
Opnieuw uit het engels vertaald. Aanbevolen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
StAndrews

Bericht door StAndrews »

huisman schreef:Afbeelding
De gezonde gelovige
9789033124488
Thomas Shepard

269 blz. gebonden

Theologie 2012

Een uitgave van uitgeverij Den Hertog

‘Ik ben gekomen om zalig te maken wat verloren was.’ Deze woorden van Christus, vol van Zijn ontfermende zondaarsliefde, vormen de gouden draad in dit boek, dat nu opnieuw uit het Engels is vertaald.

Het volle licht valt op de verzoening van de zondaar met God. Het instrument om aan de verzoening deel te krijgen is het ware, rechtvaardigende geloof in Christus. Vanuit dit perspectief beschrijft Shepard wat de evangelische bekering is, in strikte gebondenheid aan het Woord.
Opnieuw uit het engels vertaald. Aanbevolen!
Deze ben ik weleens tegengekomen, maar heb hem toen niet gekocht. Kun je iets concreter benoemen waarom dit boek een aanrader is?
Wat onderscheid dit boek van andere boeken die handelen over de bekering?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Kerkelijk Jaarboek
Gereformeerde Gemeenten
2012

Weer staat op de cover een gestileerde Nooderkerk afgebeeld.
Slechts de kleur is anders dan de vorige editie.

Vermeld worden onder meer:
Herdenking 40-jarig ambtsjuileum van ds. van Gelder,
ds. J.M. Kleppe en ds. J.W. Verweij.
En het 25-jarig ambtsjubileum van ds. G.J. van Aalst
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
edmund

Bericht door edmund »

Waarom van harte aanbevolen?

De gezonde gelovige van Thomas Sheppard is een uitstekend geestelijk werk!

Het is zeer eenvoudig, helder en duidelijk werk van een schotse oudvader (1605-1649).

Het werk van de bekering wordt zeer zuiver duidelijk omschreven. De overtuiging van zonden moet komen tot een verbrijzeling. Het boek bestaat uit twee hoofddelen. Het werk van de Geest (der dienstbaarheid) onder de Wet. En het tweede hoofddeel: het werk van de Geest (der Aanneming tot kinderen Gods) onder de Genade.

Lees het boekje van Eva van der Groe over haar bekeringsweg. Dit zijn boeken, die ik bestempel als het ware goud (qua zuiverheid) van leer.

De hedendaagse schrijvers -met alle respect- kunnen mij gestolen worden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Kerkelijk Jaarboek
Gereformeerde Gemeenten
2012

Weer staat op de cover een gestileerde Nooderkerk afgebeeld.
Slechts de kleur is anders dan de vorige editie.

Vermeld worden onder meer:
Herdenking 40-jarig ambtsjuileum van ds. van Gelder,
ds. J.M. Kleppe en ds. J.W. Verweij.
En het 25-jarig ambtsjubileum van ds. G.J. van Aalst
De Nood is nog steeds hoog, blijkbaar :hum
~~Soli Deo Gloria~~
edmund

Bericht door edmund »

Jong onder het juk van christus van Matthew Meade

Een zeer bijzonder boek! Uitmuntend onderwijs! Wie weet het verschil tussen het juk van de Geest (der dienstbaarheid) in een mens die (geestelijk) dood is en het juk van Christus (de Geest der Aanneming) in een mens die (geestelijk) levend is. Eén Geest met onderscheiden werkingen. Wanneer ik dit onderwijs afzet tegen het gepredikte woord in onze gezindte. Dan ervaar ik dat als een verschil tussen dag en nacht! Onderzoek het zelf!

en

De christen in volle wapenrusting van William Gurnall

Twee pittige delen (qua bladzijden), maar wederom uitmuntend onderwijs!
huisman

Bericht door huisman »

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie