helma schreef:Carry Slee is vréselijk. Je moet niet willen dat je kinderen die vulgaire troep lezen.
Alles wat mogelijk moet zijn in deze maatschappij krijgt een prominente plaats in haar boeken.
Ik vind het voor tieners nog niet zo makkelijk om vernatwoorde boeken te vinden.
Corien Oranje en bijvoorbeeld de boeken van maaike/domenico (ofzo) staan ook eigenlijk best ver van de leefwereld van onze jeugd af.
Pas zocht ik een tienerboek maar het koste me gewoon moeite om een 'normaal' boek te vinden in de Reformatorische boekhandel. Of te zoet of te dramatisch of te 'werelds'.
Leuk trouwens dat het nieuwe tienerboek van Aritha Vermeulen zo positief wordt ontvangen.
In Driestar onderwijsadvies stond de vlg recensie:
Aanrader voor 12+: Senta’s bruidsvlucht
woensdag 11 april 2012
Senta is veertien jaar (‘veertien jaarwendes oud’) en zal trouwen met de sterke Bernlef. Helaas wordt hij door een Frankische krijger gedood. Senta’s vader kan de bruidprijs die Bernlefs vader biedt goed gebruiken, maar Senta walgt van deze oude, wrede man. Nooit wil ze met hem trouwen! Heeft hij vroeger Linde-moei, haar tante, niet verkracht?
Senta vlucht en probeert te overleven in de bossen waar de goden het voor het zeggen hebben. Als alle Germanen dient ze Wodan en Donar. Heeft het benen kruisje dat Senta in de beek vindt iets te betekenen? Wat stelt het geloof van de Franken eigenlijk voor? Het duurt een hele tijd voor Senta begint te begrijpen dat je ook anders dan met wraak kunt reageren.
Aritha Vermeulen moet zich goed ingelezen hebben om deze jeugdroman te kunnen schrijven. De wereld van de Saksische Senta is vol angst: voor erge ziekten, voor andere stammen, voor goden en vervloekingen. Dat komt in het verhaal duidelijk naar voren. Ook de geringe positie van de vrouwen: meisjes hebben weinig te willen en ze hebben bovendien bescherming nodig om niet onteerd te worden.
De Franken die het geloof in de ‘Heliand’ kennen, hebben een antwoord op de wraak. Volmaakt zijn ze echter zeker niet: het is mooi dat de schrijfster van de Frankische Renier, de moordenaar van Bernlef, geen heilige maakt. En het is bovendien mooi dat het verhaal niet afgelopen is als Senta veilig bij de Franken is en er zelfs gedoopt wordt. Ze gaat terug naar haar sibbe. Een gevaarlijke reis, maar er is hoop.
Ik ken geen ander jeugdboek dat de ruwe Germaanse wereld laat zien door de ogen van een tienermeisje, toen een jonge vrouw. Qua stijl zijn er hier en daar punten die beter zouden kunnen, maar het geheel ademt echt een sfeer van een gans andere tijd. Doordat de strijd en de gevoelens van Senta reëel beschreven worden, komen ze voor tieners van deze tijd heel dichtbij. Een aanrader voor het voortgezet onderwijs. Een groot compliment voor Aritha Vermeulen!
NB: het boek bevat een korte lijst met de verklaring van onbekende woorden.
Aritha Vermeulen, Senta’s bruidsvlucht. Uitgeverij De Banier; 206 bladzijden; ISBN 978 90 336 3076 7; € 9,95.
Helma: onze kinderen haten een geschiedenisthema. Ze willen liever boeken met een actueel thema. De bieb bleek wel een aantal spannende verantwoorde thrillers in huis te hebben. Ik denk dat de groep bijna volwassen, een lastige groep is.
Christelijke auteurs zouden het ook eens aan moeten durven om een precair thema aan te snijden, zoals loverboys, seksuele intimidatie, digitaal pesten, scheiding, rouw, ernstige ziekte. Ze zijn er wel, maar vaak voor iets jongere kinderen of niet goed geschreven.