Wat doen we met het echte MANIFEST

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Opinie artikel in RD met Manifest er in verweven lijkt me een heel goed idee. Dan kan het zich tenminste bottom-up ontwikkelen, het RD heeft tenslotte meer dan 100.000 lezers...

Wel zou het mooi zijn als het in de krant geschreven wordt door een consortium van auteurs waarin één belijdend lid van elk kerkgenootschap dat mee zou moeten doen. Is dat haalbaar?
In principe mee eens, Orckie, maar we moeten ook wat met de argumenten van Adrianus. Zijn die weerlegbaar? Wat hij zegt, kunnen we van een willekeurige buitenstaander ook horen, dus we kunnen het alvast maar wedersproken hebben?!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Opinie artikel in RD met Manifest er in verweven lijkt me een heel goed idee. Dan kan het zich tenminste bottom-up ontwikkelen, het RD heeft tenslotte meer dan 100.000 lezers...

Wel zou het mooi zijn als het in de krant geschreven wordt door een consortium van auteurs waarin één belijdend lid van elk kerkgenootschap dat mee zou moeten doen. Is dat haalbaar?
In principe mee eens, Orckie, maar we moeten ook wat met de argumenten van Adrianus. Zijn die weerlegbaar? Wat hij zegt, kunnen we van een willekeurige buitenstaander ook horen, dus we kunnen het alvast maar wedersproken hebben?!
welke argumenten?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Goeie scheiding Pim. daarom ook in dit topic nog maar even de route die naar mijn bescheiden mening de enige kerkrechtelijk juiste is en daarmee ook de enige is waarlangs zegen mag worden verwacht. Hoe terecht ebnadrukt Ds Visscher in zijn artikelenserie de noodzaak om steeds te handelen volgens het kerkrecht. Daarom nogmaals:

Enige formele status kan alleen worden verkregen als iemand een kerkenraad zover krijgt zón voorstel aan een classis te sturen met verzoek om doorleiding naar particuliere en generale synode. Dit is de route wat betreft de GG. De exacte route in andere kerkgenootschappen kan hiervan verschillen.
Stel dat we hier een open brief van maken in bijv. het RD? Met de oproep aan alle kerkenraden met dit stuk in de hand de kerkelijke weg op te gaan?
In feite heb je twee mogelijkheden: de mogelijkheid die jij noemt en de route waarbij iedereen een daartoe wellicht bereid zijnde kerkenraad verzoekt om doorleiding. Wie wat ziet in het Manifest adviseer ik de tweede mogelijkheid, omdat de eerste route het gevaar in zich bergt dat in het openbaar reeds inhoudelijk wordt gereageerd. Dergelijke reacties kunnen voor kerkenraden barri1eres opwerpen. Zeker als je daarbij een tweede bezwaar in ogenschouw neemt, namelijk dat sommigen zo'n oproep an sich al in strijd met het kerkrecht zullen zien, adviseer ik echt de weg avn de stille diplomatie.
en
Adrianus
Het Manifest raakt echter aan de wezenlijke zaak van samenwerking tussen kerkverbanden. We hoeven elkaar niet te gaan uitleggen hoe gevoelig dat ligt. Elke vorm van publicatie in het RD waaruit het uiteindelijke doel zichtbaar wordt, lijkt me absoluut een risico.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
england

Bericht door england »

Ja, maar op die manier wordt het weer iets van bovenaf, terwijl he doel was om nou juist een vanaf de grond te beginnen...
Zelf zou ik het misschien kleinschaliger doen, een ider beginnen bij zijn eigen gemeente of zo.

Of inderdaad een idee van het Manifest in het RD zetten, met de oproep om lid te worden, en dan mensen aan nemen van de hele flank of zo. Dan heb je een kerngroep, en die kunnen dat dan wel weer spelen via hun eigen kerken.

Om lid te worden hoef je toch niet een kerkelijke weg te volgen? Je kunt van allerlei clubs lidworden, dus waarom niet van de manifest club? En op die manier krijg je dan odnerlinge contacten in verschillende gemeentes, die dan langzaamaan eens wat samen kunnen gaan doen of zo.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ik heb begrepen dat nu ook Zeeuw ergens gesteld heeft niets te zien in actie rondom het Manifest (waar hij dat precies gepost heeft weet ik niet).

Mijn conclusie is dat dit een doodlopend spoor is.

Natuurlijk wisten we dat ook wel, vanuit enige realiteitszin.

We hebben aangetoond dat het vrij gemakkelijk is om wat meer eensgezind te denken en toenadering te zoeken. Het enige wat nodig is, is een beetje goodwill.

Helaas ontbreekt dat maar al te veel, ook in de kerkelijke vergaderingen, zoals nu gisteren de GGiN synode: men wil gewoon de poot stijf houden en blijven preken voor eigen parochie. Ik ben soms bang dat men meer bezig is met eigen politiek dan met wezenlijke zaken.

Mijn hoop is erop gevestigd dat er een nieuwe generatie op staat die niet gehinderd wordt door oud zeer en stijfkoppigheid.
Plaats reactie