Gezinsvorming

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

Het ene kind heeft meer behoefte aan een eigen kamer dan een ander. Wij hebben ooit een slaapkamer in tweeën gedeeld; door in het midden het stapelbed te zetten. Ze hadden dan toch elk hun eigen kant (de ene was erg netjes; de ander niet).
Wij hebben 7 slaapkamers; allemaal niet zo groot (gewoon rijtjeshuis)
Toen een van de jongsten echt behoefte had aan een eigen plekje heeft mijn man van 3 ingebouwde gangkasten een soort bedsteekamertje gemaakt. Een opklapbed en aan beide kanten van de muur wat keukenkastjes opgehangen en planken voor boeken en snuisterijen. Echt een minikamertje; maar wel een eigen plekje.
Nu gaat binnenkort een zoon de deur uit en krijgt zij de kamer van haar broer. We hebben dan een klein logeerkamertje.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gezinsvorming

Bericht door Orchidee »

Waar een wil is is een weg :super
Bijzonder, 7 slaapkamers in een eengezinswoning, ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Waar een wil is is een weg :super
Bijzonder, 7 slaapkamers in een eengezinswoning, ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt.
1e verdieping 3 (+de bedsteekast)
Op zolder 4 kamers gemaakt. Fijn als je een handige man hebt :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezinsvorming

Bericht door samanthi »

helma schreef:
Orchidee schreef:Waar een wil is is een weg :super
Bijzonder, 7 slaapkamers in een eengezinswoning, ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt.
1e verdieping 3 (+de bedsteekast)
Op zolder 4 kamers gemaakt. Fijn als je een handige man hebt :)
Mijn schoondochters ouders hebben van 1 kamers twee gemaakt, met kasten, zo heeft ieder kind toch zijn eigen plekje
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Waar een wil is is een weg :super
Bijzonder, 7 slaapkamers in een eengezinswoning, ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt.
Ze zijn er wel hoor, er zijn zelfs appartementen/flats waar ze een trap in hebben gezet, zodat 2 verdiepingen nu één woning vormen.
En dat zie je ook wel in de grote steden, waar oorspronkelijk 3 of 4 aparte verdiepingen waren, zijn die nu tot 1 of 2 woningen gemaakt.
En dan niet altijd omdat er gezinnen met veel kinderen wonen, maar ook vanwege het feit dat opa en oma, ja soms zelfs alle 4! inwonen.
Dat wordt in sommige culturen als heel vanzelfsprekend gezien en vinden zij de bejaardenhuizen maar heel gek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezinsvorming

Bericht door refo »

Wij hebben een vooroorlogse woning van 300 m3 en daarin hebben we 6 slaapkamers. En er is nog ruimte voor een 7e.
Het is maar hoe je het indeelt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gezinsvorming

Bericht door samanthi »

wij hebben 3 slaapkamers en een vide, van de vide hebben we een kamertje gemaakt, daar sliepen de twee jongste, in het kleine kamertje beneden onze oudste, die was snel overprikkeld, de andere kamers in de ene twee meiden en in de andere twee jongens, zelf sliepen we in een opklapbed in de huiskamer.
Nu is alles leeg, het kamertje van de vide is ontmanteld daar kunnen de kleinkinderen nu spelen en je kunt ze meteen in de gaten houden.
Wijzelf slapen nu beneden en de twee kamers boven zijn voor de enig overgeblevene.
Met een btje passen en meten kom je een heel eind, niet ieder kind een eigen kamer, maar wel een eigen plek.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Dodo »

In de bijlage van de Volkskrant van afgelopen zaterdag staat een aardige reportage over grote gezinnen. Gelovige gezinnen. Hervormd, GerGem, CGK, Katholiek en Joods.
Verfrissend om die positieve verhalen te lezen!
Hier de link, met de leuke foto van het Joodse gezin. Voor het hele artikel moet je inloggen.

Er zit ook een schippersgezin bij. Gaan kinderen niet meer naar internaten? Dit gezin deed het anders: de vader was twee weken thuis, twee weken aan het varen. Lijkt me een prima oplossing!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Er zit ook een schippersgezin bij. Gaan kinderen niet meer naar internaten? Dit gezin deed het anders: de vader was twee weken thuis, twee weken aan het varen. Lijkt me een prima oplossing!
Kinderen gaan tegenwoordig nog wel naar internaten, zeker wel.
Twee weken thuis, twee weken varen is voor een gewone binnenvaartschipper natuurlijk niet te doen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Het lijkt mij erg lastig om de kinderen al zo jong naar een internaat te doen. Ik zou eerder een thuisbasis aanhouden waar de moeder met de kinderen zou wonen en vader die zou varen en geregeld thuis zou komen. En als dat niet haalbaar zou zijn ander werk zoeken.

Wij gaan zeer waarschijnlijk volgend jaar verbouwen om iedereen een eigen kamer te geven. De oudste twee slapen nog samen, maar ik merk dat ze, nu ze groter worden, wel meer behoefte krijgen aan een eigen plekje.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezinsvorming

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Wij gaan zeer waarschijnlijk volgend jaar verbouwen om iedereen een eigen kamer te geven. De oudste twee slapen nog samen, maar ik merk dat ze, nu ze groter worden, wel meer behoefte krijgen aan een eigen plekje.
Bij ons hebben ze allebei een eigen kamer, en dat is hun territorium. De jongste zegt ook altijd dat hij de baas is over zijn kamer.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Dodo »

Gisteren stond een ingezonden brief in het RD, waar ik het helemaal mee eens was. Het was naar aanleiding van de trend dat jonge mensen steeds later trouwen en kinderen krijgen. Iemand van de jeugdbond van de GerGem (Laurens ??) zei dat er gelukkig nog wel jonge mensen waren die tegen de trend ingingen en jong trouwden en een gezin startten.
In de brief werd gevraagd waarom dat gelukkig was, is het echt de bijbelse bedoeling dat jonge mensen vroeg trouwen? Is het erg als dat pas een paar jaar later gebeurt?
Alles even in mijn woorden.
Ik had dat ook al opgepikt uit het artikel, ik moedig het eigenlijk alleen maar aan als jonge mensen niet zo heel piep meer zijn als ze trouwen. Ze zijn dan wat meer "af", ze hebben wat rond kunnen kijken in de wereld, ze zijn financieel doorgaans wat stabieler.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezinsvorming

Bericht door Jongere »

Dodo schreef:Gisteren stond een ingezonden brief in het RD, waar ik het helemaal mee eens was. Het was naar aanleiding van de trend dat jonge mensen steeds later trouwen en kinderen krijgen. Iemand van de jeugdbond van de GerGem (Laurens ??) zei dat er gelukkig nog wel jonge mensen waren die tegen de trend ingingen en jong trouwden en een gezin startten.
In de brief werd gevraagd waarom dat gelukkig was, is het echt de bijbelse bedoeling dat jonge mensen vroeg trouwen? Is het erg als dat pas een paar jaar later gebeurt?
Alles even in mijn woorden.
Ik had dat ook al opgepikt uit het artikel, ik moedig het eigenlijk alleen maar aan als jonge mensen niet zo heel piep meer zijn als ze trouwen. Ze zijn dan wat meer "af", ze hebben wat rond kunnen kijken in de wereld, ze zijn financieel doorgaans wat stabieler.
Kleine correctie: volgens mij sloten de briefschrijvers zich juist aan bij Laurens Kroon maar namen ze afstand van de opvatting van Steven Middelkoop (HHK).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Dodo »

De krant was al weg, dus ik had de juiste tekst niet paraat. I stand corrected.
Plaats reactie