Gezinsvorming

Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Mart01
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Mart01
ieder jaar minstens een kind op de wereld te werpen.
He Mart, we zijn geen paarden.....
inderdaad, en zo moeten we ons ook in het kinderen genereren niet gedragen. ;)
Ok, als jij je kinderen ter wereld brengt, zal ik niet hengstig zijn.
Afgesproken!

Ik ben trouwens een man hoor, dus zelf zal ik niet brengen, hoogstens naar het ziekenhuis.


En Gallio, ik ga hier maar niet meer op reageren. We missen enige chemie in ons denken en spreken, om het met Balkenende te zeggen.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

de Bijbel spreekt over kinderen als een erfdeel en een zegen. Daar wil ik niets afdoen.
We moeten niet vergeten dat kinderen toen vielen onder 'inkomensverwerving' en nu onder 'inkomensbesteding'.
cobus

Bericht door cobus »

Even een inbreng vanuit de vrouwenkant gezien.
Mijn situatie: 17 jaar eerste kindje, drie maanden later zwanger van nr 2. De gedachte, nog 25-30 jaar kinderen te kunnen baren....Gelukkig(hoewel de aanleiding ertoe ernstig genoeg was) kregen we toen de waarschuwing vande verloskundige, je mag voorlopig niet meer, het gaat niet goed...
Dan moet je wel met verstand bij elkaar wonen en nadenken. Daarna, om de vier jaar nog twee, inderdaad geplande zwangerschappen. Elk met maanden weeën, na de bevalling heel erg moe. 27 jaar en vier kinderen. nog 20 jaar vruchtbaar...Uiteindelijk inderdaad besloten dat het zo maar beter blijven kon. Dat doe je niet achteloos, zo van ik wil er niet meer. Dat doe je ook biddend. Inderdaad om de punten die Pim schreef, maar ook om wat hij eronder schreef. En nu ben ik zo blij dat het niet meer hoefde. Nu ik een zeer moeilijke puberzoon na een grote crisis en een aantal moeilijke jaren, naar het buitenland heb moeten verbannen, om hem nog binnen het gezin te houden. Ik had al mijn tijd en energie toen nodig voor dat kind!
Maar ook nu er zich een reumatische kwaal aandient bij manlief, die er voor zorgt dat ook de mannelijke zorgtaken hier in huis, het onderhoud en dat soort dingen en straks misschien ook het kostwinnersschap, op mijn schouders gaan komen. Ik zal moeten gaan leren, want ik heb geen opleiding na mijn mavo gedaan. Ik ben dus heel blij met de goede jaren die we nu gehad hebben,maar ook blij dat ik mijn aandacht en energie niet over meer moet verdelen. En ik zie het zo, eigenlijk door deze topic ook erg over na gaan denken: Ook dit is zo geleid! Het was goed! Mijn mening is dus ook, dat je niet achteloos om moet gaan met kinderen krijgen, maar in biddend opzien, samen goed over nadenken!
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Helemaal eens Cobus.

En wie kan het anders weten dan een vrouw zelf
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door cobus
Even een inbreng vanuit de vrouwenkant gezien.
Mijn situatie: 17 jaar eerste kindje, drie maanden later zwanger van nr 2. De gedachte, nog 25-30 jaar kinderen te kunnen baren....Gelukkig(hoewel de aanleiding ertoe ernstig genoeg was) kregen we toen de waarschuwing vande verloskundige, je mag voorlopig niet meer, het gaat niet goed...
Dan moet je wel met verstand bij elkaar wonen en nadenken. Daarna, om de vier jaar nog twee, inderdaad geplande zwangerschappen. Elk met maanden weeën, na de bevalling heel erg moe. 27 jaar en vier kinderen. nog 20 jaar vruchtbaar...Uiteindelijk inderdaad besloten dat het zo maar beter blijven kon. Dat doe je niet achteloos, zo van ik wil er niet meer. Dat doe je ook biddend. Inderdaad om de punten die Pim schreef, maar ook om wat hij eronder schreef. En nu ben ik zo blij dat het niet meer hoefde. Nu ik een zeer moeilijke puberzoon na een grote crisis en een aantal moeilijke jaren, naar het buitenland heb moeten verbannen, om hem nog binnen het gezin te houden. Ik had al mijn tijd en energie toen nodig voor dat kind!
Maar ook nu er zich een reumatische kwaal aandient bij manlief, die er voor zorgt dat ook de mannelijke zorgtaken hier in huis, het onderhoud en dat soort dingen en straks misschien ook het kostwinnersschap, op mijn schouders gaan komen. Ik zal moeten gaan leren, want ik heb geen opleiding na mijn mavo gedaan. Ik ben dus heel blij met de goede jaren die we nu gehad hebben,maar ook blij dat ik mijn aandacht en energie niet over meer moet verdelen. En ik zie het zo, eigenlijk door deze topic ook erg over na gaan denken: Ook dit is zo geleid! Het was goed! Mijn mening is dus ook, dat je niet achteloos om moet gaan met kinderen krijgen, maar in biddend opzien, samen goed over nadenken!
Cobie,

Fijn dat je zo open op dit onderwerp ingaat. Ook heel fijn dat jullie de beslissingen die je beschrijft hebben kunnen en mogen nemen.

Sterkte met alles! En je weet het?! "Wat de toekomst brengen moge, mij geleid des Heeren hand." Laat het in alle moeilijke beslissingen in dit leven je gebed zijn "Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!"

A Dieu!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door cobus
Even een inbreng vanuit de vrouwenkant gezien.
Mijn situatie: 17 jaar eerste kindje, drie maanden later zwanger van nr 2. De gedachte, nog 25-30 jaar kinderen te kunnen baren....Gelukkig(hoewel de aanleiding ertoe ernstig genoeg was) kregen we toen de waarschuwing vande verloskundige, je mag voorlopig niet meer, het gaat niet goed...
Dan moet je wel met verstand bij elkaar wonen en nadenken. Daarna, om de vier jaar nog twee, inderdaad geplande zwangerschappen. Elk met maanden weeën, na de bevalling heel erg moe. 27 jaar en vier kinderen. nog 20 jaar vruchtbaar...Uiteindelijk inderdaad besloten dat het zo maar beter blijven kon. Dat doe je niet achteloos, zo van ik wil er niet meer. Dat doe je ook biddend. Inderdaad om de punten die Pim schreef, maar ook om wat hij eronder schreef. En nu ben ik zo blij dat het niet meer hoefde. Nu ik een zeer moeilijke puberzoon na een grote crisis en een aantal moeilijke jaren, naar het buitenland heb moeten verbannen, om hem nog binnen het gezin te houden. Ik had al mijn tijd en energie toen nodig voor dat kind!
Maar ook nu er zich een reumatische kwaal aandient bij manlief, die er voor zorgt dat ook de mannelijke zorgtaken hier in huis, het onderhoud en dat soort dingen en straks misschien ook het kostwinnersschap, op mijn schouders gaan komen. Ik zal moeten gaan leren, want ik heb geen opleiding na mijn mavo gedaan. Ik ben dus heel blij met de goede jaren die we nu gehad hebben,maar ook blij dat ik mijn aandacht en energie niet over meer moet verdelen. En ik zie het zo, eigenlijk door deze topic ook erg over na gaan denken: Ook dit is zo geleid! Het was goed! Mijn mening is dus ook, dat je niet achteloos om moet gaan met kinderen krijgen, maar in biddend opzien, samen goed over nadenken!
Kijk, da's mooi. Niet mooi om tegenslagen te hebben maar wel mooi hoe jullie daaar mee omgegaan zijn. 't Is vaak achteraf dat je ziet geleid te zijn, maar mooi áls je het ziet! Je schrijft er weloverwogen over maar het zijn moeilijke beslissingen. Als ik het verhaal zo lees denk ik dat dát met verstand bij elkaar wonen is.

Wij hebben twee dochters waarvan een licht verstandelijk gehandicapt. We doen er alles aan ze thuis te houden omdat dat nog steeds het beste voor haar is. Maar in de afgelopen jaren hebben we best wel eens op instorten gestaan. Ik herken je verhaal daarom wel een beetje.

Afgelopen woensdag (biddag) hoorde ik 's avonds een preek over die prachtige tekst uit 1 Petrus 5: Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u. Da's geen waagstuk, daar mogen op vertrouwen zo zei onze dominee. Dat je (jullie) de zorg van de Heere mag ervaren en daar kracht uit putten wens ik jullie toe.

groeten!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Een oom en tante van mij hebben 11 (ELF) kinderen.

Ik heb die tante letterlijk horen zeggen: "Bij de eerste twee was het leuk, de rest is uit principe".

Je zou als kind bij "de rest" horen........

Lekkere principes!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Een vrouw is niet 25 jaar lang vruchtbaar.
Ze is een aantal dagen per maand vruchtbaar.
Bovendien zal niemand van ons zeggen dat een vrouw kinderen moet verwekken van het moment af dat ze vruchtbaar is.

Dat een vrouw 25 jaar lang vruchtbare perioden heeft wil niet zeggen dat God wil dat de vrouw in die periode kinderen moet blijven baren.

Je kan als partners besluiten om tijdens de vruchtbare periode van de maand geen gemeenschap te hebben. Dat is niet 100% 'water'dicht, maar dat is een natuurlijk vorm van voortplanting. Een vorm die dieren niet hebben. Die hebben juist alleen gemeenschap tijdens de vruchtbare periode.

Nergens in de Bijbel is een indicatie te vinden dat een man en vrouw verplicht zijn kinderen te verwekken, zolang de vrouw vruchtbaar is. Dat zou betekenen dat op een vruchtbare dag wanneer je beide 'geen zin' hebt je toch Bijbels verplicht zou zijn om gemeenschap te hebben.

Zo heeft de Bijbel de sexualiteit niet bedoeld.
Toen God Eva schiep, in het paradijs, deed Hij dat allereerst omdat Hij zag dat het niet goed was dat de man alleen was.
God gaf Eva niet aan Adam primair om kinderen mee te krijgen.

Het feit dat er natuurlijke planning mogelijk is (itt. tot dieren waar vrouwen nooit tochtig zijn buiten de vruchtbare perioden om) en aangezien er in de Bijbel geen verplichting op voortplaning en aantal kinderen wordt geplaatst, geeft mij de mening dat voorbehoedsmiddelen zeker toegestaan zijn.

We kunnen zelf niet er voor zorgen dat we kinderen krijgen. We kunnen het wel proberen tegen te houden. Tijdelijk of permanent. Wat mij betreft een keuze van iemand persoonlijk. Een keus tussen God en man en vrouw.

Het zou inderdaad anders zijn als de Bijbel ons verplicht 'zoveel mogelijk' kinderen te verwekken.

Maar zoals ik al zei, ik denk dat het een keuze is die je met God samen moet maken.
ZWP
Berichten: 1668
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Bericht door ZWP »

"k Heb nog nooit een vogel in de winter een nestje zien maken..."
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

In deze tijd is het denk ik ook moeilijker om veel kinderen een goede opvoeding te geven.

Om nog maar niet over de geldelijke aspecten te spreken!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik vind het jammer dat het draadje dat zo waardig eindigde op deze manier wordt voortgezet.
Waar zag jij het einde van het draadje dan?
Doe niet zo dramatisch en reageer liever inhoudelijk.


Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 8/6/04 door Breekijzertje]
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik vind het jammer dat het draadje dat zo waardig eindigde op deze manier wordt voortgezet.
Bedoel je daar mijn posting mee?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik vind het jammer dat het draadje dat zo waardig eindigde op deze manier wordt voortgezet.
Bedoel je daar mijn posting mee?
Ik weet niet wat Adrianus bedoelt, maar vind je (als je deze topic doorleest) dat jouw bijdrage iets nieuws toevoegt aan de discussie, die net was afgerond? (in die zin, dat alle relevante punten geraakt waren denk ik)

[Aangepast op 8/6/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie