Gezinsvorming

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Gezinsvorming

Bericht door Pim »

In een andere topic kwam een onderwerp uit de taboe-sfeer aan de orde, maar het kwam door diverse one-liners en andere onderwerpen tussendoor niet echt uit de verf.

Wat is jullie visie op gezinsvorming/planning? En denken de mensen die nog niet getrouwd zijn hier ook al over na?

Ik quote even mijn posting uit de andere topic als aanzet:
Ik trek de parallel met 'eten':

Als Christenen bidden en danken we dagelijks voor ons eten, terwijl we dit zelf gaan kopen, de maaltijd plannen, zelf uit de kast pakken en zelf klaarmaken. Wij danken in ons gezin dan ook voor de omstandigheden dat we dit zomaar kunnen doen, in tegenstelling tot zovelen die meer moeite moeten doen voor een kleine maaltijd of er geen hebben. En we vragen Gods zegen of het eten ons mag versterken en of we er niet ziek van zullen worden.

Dus Gods zegen nodig en dank uitspreken voor iets waar we zelf allerlei handelingen (en planning) voor ondernemen. We blijven niet wachten totdat het eten uit de kast op ons bord komt en we eten ons ook niet helemaal propvol, omdat we nu eenmaal een kast vol met eten hebben.

Zo is het m.i. ook met het KRIJGEN van kinderen. Als je als echtpaar beslist dat de omstandigheden daar zijn dat een kind welkom is in je gezin dan geef je dat over in Gods hand. Als de vrouw na die keuze zwanger wordt is dat nog steeds een wonder. En als de zwangerschap van 9 maanden goed gaat, is dat nog steeds een wonder. En als de bevalling goed gaat, is dat nog steeds een wonder. En wanneer is een kind welkom in het gezin? Dat kan wat mij betreft heel breed zijn. Heb je tijd om aan dit nieuwe kind te besteden, zonder dat dit andere belangrijke zaken in de weg staat? Is er nog wel tijd om Gods Woord dagelijks te onderzoeken, en Gods aangezicht te zoeken? Is er nog wel tijd om elkaar als man en vrouw aandacht te geven? Is er nog wel tijd om de andere kinderen aandacht te geven?

Mijns inziens wordt door veel mensen onterecht direct gezegd dat je kinderen NEEMT, als je als echtpaar goed nadenkt over wanneer het wel/niet beter is dat de vrouw zwanger wordt. Ik heb bovenstaand proberen te beschrijven, dat de keuze voor een nieuwe zwangerschap nog niet direct een kindje in de wieg geeft. Dan moeten er nog diverse wonderen gebeuren en is Gods zegen nog steeds onmisbaar!

Ik denk zelfs dat door er zo bewust mee om te gaan een kind echt als zegen kan worden gezien. Hoeveel echtparen zitten niet maandelijks met spanning af te wachten of alles 'goed' gegaan is? En als zich dan een zwangerschap 'aandient' wordt deze zwangerschap dan als zegen gezien? Of als een juk, door God opgelegd....?

Terecht merkte Lecram op dat het een gevoelig onderwerp is, mede omdat er mensen zullen zijn die geen kinderen kunnen krijgen of daar veel moeite voor moeten doen, ik weet dat er ook onder de OSW-ers zijn. Dit completeert de parallel tussen wij die kasten vol met eten hebben en in de derde wereld komen onze naasten om van de honger. Desondanks gaan we toch met verstand met ons voedsel om!! En we gedenken deze hongerende naasten als het goed is in het gebed. Laten we dit dan ook doen met hen die geen kinderen kunnen krijgen, ook als we onze verantwoordelijkheid in de gezinsplanning nemen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Ik moet zeggen dat ik het een belangrijk en nuttig onderwerp vind, maar ik ben nog niet in de fase van mijn leven aangeland dat ik daar over na moet gaan denken.

Ik ben niet per definitie tegen alles wat lijkt op gezinsplanning. Een aantal punten uit het citaat hebben denk ik wel degelijk zeggingskracht.

Wanneer je al tien kinderen hebt, maar daarbij een mager salaris, lijkt het mij voor het gehele gezin toch het beste om op een verantwoorde manier de conceptie te voorkomen. Dat wil niet zeggen het met 11 kinderen niet gezelliger zal zijn. Maar goed misschien zijn er ervaringsdeskundigen.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallioAls er over 'plannen' gesproken wordt, begrijp ik dat men, allicht met het oog op problemen die misschien wel of misschien niet op komen dagen, bij voorbaat besluit dat met het aantal kinderen tot 2 of 3 wordt beperkt. Dat vindt ik iets totaal anders dan de geboorte van meer kinderen uit te stellen als die problemen er zijn omdat het kindertal groot is, of omdat kinderen met korte tussenpozen gearriveerd zijn. Stel jij, Pim, dat planning in beide gevallen geoorloofd is, of is dat alleen in het tweede geval zo? En tot hoe ver mag een mogelijk financieel probleem in de toekomst hierbij een rol spelen?
Ik zou willen stellen dat het wat betreft plannen gaat over het 'eerstvolgende kind'. Financieel probleem wordt wel vaak aangehaald (in mijn optiek vaak niet legitiem, een stapje terug is niet zo erg voor de meesten van ons), maar volgens mij worden veel belangrijkere zaken vergeten. Tijd en aandacht voor God, voor Zijn Woord, voor elkaar als man/vrouw, voor de kinderen, en als vrouw tijd voor jezelf.
Om even terug te komen op je parallel met het eten: God heeft ons lichaam zo geschapen dat we 2 of 3 keer per dag honger hebben, en dus als het eten er is, eten wij dat op. God heeft ook de mens de vruchtbare perioden gegeven, met het doel er kinderen geboren worden. Moet de mens dan proberen een zwangerschap te voorkomen omdat er al enkele kinderen zijn?

Zo van "Ik heb van de week nu al 4 keer gegeten, dus vindt ik het wel genoeg, en de rest van de week sla ik gewoon over, want al dat eten kost maar geld en tijd enz."
De parallel ging over het eten, dus zou je de ingeschapen honger moeten vergelijken met de 'honger' naar gemeenschap tussen man en vrouw, ik weet niet of je die kant op wilt?

[Aangepast op 9/3/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Pim
De parallel ging over het eten, dus zou je de ingeschapen honger moeten vergelijken met de 'honger' naar gemeenschap tussen man en vrouw, ik weet niet of je die kant op wilt?

[Aangepast op 9/3/04 door Pim]
Je kan een analogie niet te ver door trekken.


M.i. blijft het beeld zijn kracht hebben, want het gaat er om dat we ons niet iedere maaltijd vol gaan eten, omdat de kast nu eenmaal vol met eten staat. En de een eet 4 borden macaroni en de ander 1 bord. Gaat die persoon met 4 borden nu 'beter' met de zegening om? Denk het niet, toch?

Je kan het zelfs nog verder door trekken, namelijk dat sommige mensen moeten lijnen voor hun gezondheid!!! ;)
Ik bedoelde hier dat als God de mens geschapen heeft met vruchtbare en onvruchtbare tijden, dat Hij dat met een doel gedaan heeft. Hij heeft dus duidelijk niet gewild dat een bejaarde vrouw kinderen krijgt. Om nu als jong echtpaar te stellen dat 2 kinderen genoeg is en de volgende 15 jaar of zo proberen een zwangerschap te voorkomen lijkt me niet in overeenstemming met hoe God de mens geschapen heeft.
Ik denk dat er idd weinig redenen zijn om 15(!) jaar een zwangerschap te voorkomen, maar dat is wel een extremiteit, vind je niet?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door gallioJe kan een analogie niet te ver door trekken. Ik bedoelde hier dat als God de mens geschapen heeft met vruchtbare en onvruchtbare tijden, dat Hij dat met een doel gedaan heeft. Hij heeft dus duidelijk niet gewild dat een bejaarde vrouw kinderen krijgt. Om nu als jong echtpaar te stellen dat 2 kinderen genoeg is en de volgende 15 jaar of zo proberen een zwangerschap te voorkomen lijkt me niet in overeenstemming met hoe God de mens geschapen heeft.
de volgende 15 jaar kinderen op de wereld werpen is dan wel in overeenstemming met hoe God de mens geschapen heeft? Ik ga nu maar even uit van een sterke vrouw. Levert dat een gezond gezin op? God heeft ons (medische) mogelijkheden/kennis gegeven. Ik denk dat daar ook op verantwoorde wijze gebruik van gemaakt mag worden. Het geeft verantwoordelijkheden. In de tijden van vroeger waar gezinsplanning nageneg onmogelijk was kon je het nog ongezonde gezin nog wijten aand e natuur, nu kan dat niet meer. Ik vind dat een reeel punt.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Mart01de volgende 15 jaar kinderen op de wereld werpen is dan wel in overeenstemming met hoe God de mens geschapen heeft? Ik ga nu maar even uit van een sterke vrouw. Levert dat een gezond gezin op? God heeft ons (medische) mogelijkheden/kennis gegeven. Ik denk dat daar ook op verantwoorde wijze gebruik van gemaakt mag worden. Het geeft verantwoordelijkheden. In de tijden van vroeger waar gezinsplanning nageneg onmogelijk was kon je het nog ongezonde gezin nog wijten aand e natuur, nu kan dat niet meer. Ik vind dat een reeel punt.
Ik zie niet in hoe een gezin met bv 5 kinderen uitgespreid over 15 jaar ongezond of onverantwoord zou zijn, kun je me dat even uitleggen?
Voor die spreiding heb je ook wel wat 'verstand' nodig Gallio.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallioIk geloof dat we het aardig eens zijn, maar ik laat het aan jou over om te beschrijven wanneer planning wel en niet geoorloofd is.
Ik kan slechts wat persoonlijke dingen noemen (die voor mij relevant zijn inzake 'planning'):

1. Heb je (man en vrouw) tussen het opstaan en naar bed gaan tijd voor God?
2. Heb je (man en vrouw) tussen het opstaan en naar bed gaan tijd voor je partner? Tijd om liefde en belangstelling te betonen en tijd om over zaken die er toe doen te praten.
3. Heb je (man en vrouw) tussen het opstaan en naar bed gaan tijd voor al je kinderen? Tijd om ze liefde en belangstelling te betonen, en tijd om over de Heere en Zijn dienst te praten.
4. Heb je (man en vrouw) tussen het opstaan en naar bed gaan tijd voor jezelf?

Ik zeg niet dat deze 4 elementen niet aanwezig zijn als je niet nadenkt over de vorming van je gezin, maar ik ben bang dat het geen vanzelfsprekendheid is....

En zo zijn er nog wel meer (persoonlijke zaken) denk ik, ik pretendeer niet volledig te zijn. Ik denk dat een open gesprek tussen man en vrouw hierover bijzonder belangrijk is (en misschien niet altijd aanwezig is?). En dan is vooral de positie van de vrouw belangrijk. Wij mannen hebben ons werk en misschien wat afleiding in nevenfuncties of zo. Maar de vrouw heeft het lichamelijk zwaar in haar zwangerschappen, maar ook psychisch. Elke dag ziet er hetzelfde uit (wassen, strijken, schoonmaken, luier verschonen, etc). Wel dankbaar werk, maar ik denk dat we de gevoelens van de vrouw niet moeten onderschatten als ze helemaal geen tijd heeft voor haarzelf!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Pim

Voor die spreiding heb je ook wel wat 'verstand' nodig Gallio.....
Ja, ja, snap ik. Als we het er nu over eens dat een beetje spreiding heel wat anders is dan zeggen dat er 2 of 3 kinderen gepland zijn, en dan niet meer
Eens. Maar zou je wel een keer mogen zeggen, nu is het genoeg? Of helemaal nooit?

Kunnen we misschien nog van gedachten wisselen over welke factoren bij het 'plannen' een rol horen te spelen.
Ja, ja, ik zat even met ons kindje op schoot en had mijn handen dus wat gebonden! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Orckie

Bericht door Orckie »

Ach lieve mensen, zijn dit nu geen tere zaken die "coram Deo" (voor het aangezicht Gods) biddend en persoonlijk overdacht dienen te worden?

tegenwoordig moet alles zo open en bloot bespreekbaar zijn...

de dingen hebben hun geheim...

daar hoort dit zeker bij....
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ja, ja, ik zat even met ons kindje op schoot en had mijn handen dus wat gebonden! ;)
Ja, ik heb ook geen tijd om de rest van de dag op OSW te zitten, kom later wel weer eens kijken hier.

Ciao

G.
Uiteindelijk staat de reactie op je vraag er wel he?! Dus ik zie jouw reactie tegemoet!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door gallio
Oorspronkelijk gepost door Mart01de volgende 15 jaar kinderen op de wereld werpen is dan wel in overeenstemming met hoe God de mens geschapen heeft? Ik ga nu maar even uit van een sterke vrouw. Levert dat een gezond gezin op? God heeft ons (medische) mogelijkheden/kennis gegeven. Ik denk dat daar ook op verantwoorde wijze gebruik van gemaakt mag worden. Het geeft verantwoordelijkheden. In de tijden van vroeger waar gezinsplanning nageneg onmogelijk was kon je het nog ongezonde gezin nog wijten aand e natuur, nu kan dat niet meer. Ik vind dat een reeel punt.
Ik zie niet in hoe een gezin met bv 5 kinderen uitgespreid over 15 jaar ongezond of onverantwoord zou zijn, kun je me dat even uitleggen?
Je verwees naar de bij natuur geregelde vruchtbare tijden.Ik bedoel dat dit betekent dat het mogelijk is ieder jaar minstens een kind op de wereld te werpen. Jouw redenering doortrekkend kom ik er dan op uit dat je moet proberen zoveel mogelijk kinderen te genereren. Laat geen gelegenheid schieten.Iedere vruchtbare periode moeten we benutten.

Ik wilde dus aangeven dat dit argument eigenlijk wat absurd is.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ach lieve mensen, zijn dit nu geen tere zaken die "coram Deo" (voor het aangezicht Gods) biddend en persoonlijk overdacht dienen te worden?
dat sluit op en eerlijke manier erover praten toch niet uit? Je kan juist je eigen gedachten toetsen aan die van anderen.

Verder zou ik er met mijn vrouw zeker over praten. (Maar zover ben ik nog niet.) Ik zou dus zeggen bidden en praten.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
ieder jaar minstens een kind op de wereld te werpen.
He Mart, we zijn geen paarden.....
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Mart01
ieder jaar minstens een kind op de wereld te werpen.
He Mart, we zijn geen paarden.....
inderdaad, en zo moeten we ons ook in het kinderen genereren niet gedragen. ;)
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Mart01
ieder jaar minstens een kind op de wereld te werpen.
He Mart, we zijn geen paarden.....
inderdaad, en zo moeten we ons ook in het kinderen genereren niet gedragen. ;)
Ok, als jij je kinderen ter wereld brengt, zal ik niet hengstig zijn.
Plaats reactie