Gezinsvorming

ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door ejvl »

merel schreef:
ejvl schreef: Als de vrouw aangeeft de drukte niet aan te kunnen, lichamelijke ongemakken ervaart of iets dergelijks zou ik het absoluut respecteren.
Als ze zegt er geen zin meer in te hebben en zelf een cariere wil opbouwen zullen we in gesprek gaan,
En als zij zegt dat ze geen kind meer "wil", omdat ze nog graag daarnaast zou willen blijven werken. Dus geen carrière, maar gewoon 3 dagen

En in het kader van een ander topic. Is dit iets waar het hoofd van het gezin over beslist, indien men er samen niet uitkomt?
Samen in gesprek, standpunten naast elkaar houden en bespreken. Wat mij betreft, de vrouw is leading hierin.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: In de voorbereiding op je huwelijk heb je het toch over het krijgen van kinderen? Anders schort er werkelijk iets aan je voorbereiding!
Uiteraard, wij i.i.g. wel.
Als mijn aanstaande had gezegd, ik wil geen kinderen of ik heb geen behoefte aan kinderen, was het exit geweest.
Mannetje schreef:Maar gaan trouwen en denken "als er kinderen komen zien we dan wel" lijkt me een bijzonder slechte start.
Ik vrees dat er zo wel gedacht wordt, soms. En niet alleen over kinderen.

Maar ik bedoelde met onoverzichtelijk en star, dat het zo heel anders kan lopen.
Van dichtbij maak ik nu mee dat het medisch onmogelijk was om zwanger te worden - 99.9% - en dat het toch is gebeurd.
Dus er was wat dat betreft niets besproken, want dat hoefde niet. Het was geen kwestie van willen.

Mijn moeder zei tegen ons, "kinderen, we rekenen en rekenen, maar je moet weleens overnieuw rekenen."
Zij moest dat zelf ook een aantal keren doen.

Ik zie dat velen plannen, dan nemen we een kind en na zoveel tijd nemen we er nog eentje bij.
Yes, eerst een jongetje en dan een meisje. Het gezin is kompleet.
En dat zijn echt niet alleen mensen buiten de kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezinsvorming

Bericht door refo »

Mannetje schreef: [...]
Maar gaan trouwen en denken "als er kinderen komen zien we dan wel" lijkt me een bijzonder slechte start.

Want het krijgen van kinderen beïnvloedt je leven meer dan je huwelijk zelf, althans in onze ervaring.
Overigens geldt dat ook voor het ongewenst niet krijgen van kinderen (maar dat ligt buiten dit topic).
Je geeft hier zelf al aan dat het bespreken van het krijgen van kinderen als voorbereiding weinig zin heeft. Je weet helemaal niet wat het inhoudt.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
Mannetje schreef: [...]
Maar gaan trouwen en denken "als er kinderen komen zien we dan wel" lijkt me een bijzonder slechte start.

Want het krijgen van kinderen beïnvloedt je leven meer dan je huwelijk zelf, althans in onze ervaring.
Overigens geldt dat ook voor het ongewenst niet krijgen van kinderen (maar dat ligt buiten dit topic).
Je geeft hier zelf al aan dat het bespreken van het krijgen van kinderen als voorbereiding weinig zin heeft. Je weet helemaal niet wat het inhoudt.
Nee. Dat geef ik niet aan. Dat is jouw conclusie die jij uit mijn woorden meent te kunnen trekken.

Het feit dat de werkelijkheid altijd complexer is dan je in je voorbereidingen mee kunt nemen, betekent toch niet dat je je in het geheel niet hoeft voor te bereiden?
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

merel schreef:In dit topic lees ik van mannen dat hun vrouw hierin gevolgd wordt tenzij het om andere redenen gast dan fysiek of psychisch. Dan moet je open blijven staan voor de kinderzegen. Al vermoed ik dat het dan geen zegen meer is voor de betreffende vrouw.
Ik meen dat dat vermoeden niet klopt. Dat iets een zegen is, wil nog niet zeggen dat er geen zorgen mee gepaard gaan, of dat het elke dag superleuk is. Zoals ik al eerder zei: soms is het gegeven 'kinderzegen' ook een geloofszaak: niet zien en tóch geloven.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:
refo schreef:
Mannetje schreef: [...]
Maar gaan trouwen en denken "als er kinderen komen zien we dan wel" lijkt me een bijzonder slechte start.

Want het krijgen van kinderen beïnvloedt je leven meer dan je huwelijk zelf, althans in onze ervaring.
Overigens geldt dat ook voor het ongewenst niet krijgen van kinderen (maar dat ligt buiten dit topic).
Je geeft hier zelf al aan dat het bespreken van het krijgen van kinderen als voorbereiding weinig zin heeft. Je weet helemaal niet wat het inhoudt.
Nee. Dat geef ik niet aan. Dat is jouw conclusie die jij uit mijn woorden meent te kunnen trekken.

Het feit dat de werkelijkheid altijd complexer is dan je in je voorbereidingen mee kunt nemen, betekent toch niet dat je je in het geheel niet hoeft voor te bereiden?
Ik denk dat beide klopt...
Zoals met eigenijk alles in het leven denk je dat je je kan voorbereiden. Maar de werkelijkheid is meestal anders.

En buiten de zwangerschap hebben kinderen een grote impact op je leven.
Los van de enorme vreugde die ze kunnen geven, bestaat het grootste deel uit zorgen en verdriet.
Zelf vind ik dat het begeleiden en opvoeden van kinderen in deze tijd heel veel vraagt, en dat zou ik met een groot gezin niet met dezelfde energie vol hebben kunnen houden.

Overigens toen mijn schoonvader vond dat het tijd werd voor een derde, zei mijn schoonmoeder geïrriteerd, "joh, doe normaal! Ze hebben hun handen al vol aan deze 2! Afbeelding

(die derde is er overigens nog wel gekomen Afbeelding)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Orchidee »

merel schreef: "mijn oma's waren zelfstandige werkende vrouwen"

"waarom mag je niet gewoon zeggen dat je " het" nu wel genoeg vindt.
*Onze eerste en belangrijkste taak als vrouw ligt in het gezin!

*Het gebeurt meestal wél op deze manier maar of dat bijbels is?

Ik/wij persoonlijk heb gemakkelijk praten hoor:
Ik geloof en denk dat niemand het precies voor een ander kan invullen, hoe men met deze toch intieme zaken om moet/hoort gaan?
Wij hebben " maar" 2 kinderen gekregen.
Tot grote vreugde en dankbaarheid!
Ik werd niet "zomaar" en snel zwanger, ook zat er een poosje tussen de 2.
Mijn man had überhaupt nooit kunnen denken nog vader te worden ( hij is héél wat ouder dan ik)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
merel schreef:In dit topic lees ik van mannen dat hun vrouw hierin gevolgd wordt tenzij het om andere redenen gast dan fysiek of psychisch. Dan moet je open blijven staan voor de kinderzegen. Al vermoed ik dat het dan geen zegen meer is voor de betreffende vrouw.
Ik meen dat dat vermoeden niet klopt. Dat iets een zegen is, wil nog niet zeggen dat er geen zorgen mee gepaard gaan, of dat het elke dag superleuk is. Zoals ik al eerder zei: soms is het gegeven 'kinderzegen' ook een geloofszaak: niet zien en tóch geloven.
Als wij niet genoeg luisterden, zel mijn moeder weleens kinderen kunnen ook een vloek zijn, ik heb daar over nagedacht, nu zou ik terug zeggen, kindergedrag is een product van de opvoeding en zo het balletje terug rollen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:
merel schreef: "mijn oma's waren zelfstandige werkende vrouwen"

"waarom mag je niet gewoon zeggen dat je " het" nu wel genoeg vindt.
*Onze eerste en belangrijkste taak als vrouw ligt in het gezin!

*Het gebeurt meestal wél op deze manier maar of dat bijbels is?

Ik/wij persoonlijk heb gemakkelijk praten hoor:
Ik geloof en denk dat niemand het precies voor een ander kan invullen, hoe men met deze toch intieme zaken om moet/hoort gaan?
Wij hebben " maar" 2 kinderen gekregen.
Tot grote vreugde en dankbaarheid!
Ik werd niet "zomaar" en snel zwanger, ook zat er een poosje tussen de 2.
Mijn man had überhaupt nooit kunnen denken nog vader te worden ( hij is héél wat ouder dan ik)
Gelukkig heb je twee heel lueve kinderen :super
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
merel schreef: "mijn oma's waren zelfstandige werkende vrouwen"

"waarom mag je niet gewoon zeggen dat je " het" nu wel genoeg vindt.
*Onze eerste en belangrijkste taak als vrouw ligt in het gezin!

*Het gebeurt meestal wél op deze manier maar of dat bijbels is?
Ik zou niet weten waarom het een het andere uit zou sluiten
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Orchidee »

liz boer schreef:
Orchidee schreef:
merel schreef: "mijn oma's waren zelfstandige werkende vrouwen"

"waarom mag je niet gewoon zeggen dat je " het" nu wel genoeg vindt.
*Onze eerste en belangrijkste taak als vrouw ligt in het gezin!

*Het gebeurt meestal wél op deze manier maar of dat bijbels is?

Ik/wij persoonlijk heb gemakkelijk praten hoor:
Ik geloof en denk dat niemand het precies voor een ander kan invullen, hoe men met deze toch intieme zaken om moet/hoort gaan?
Wij hebben " maar" 2 kinderen gekregen.
Tot grote vreugde en dankbaarheid!
Ik werd niet "zomaar" en snel zwanger, ook zat er een poosje tussen de 2.
Mijn man had überhaupt nooit kunnen denken nog vader te worden ( hij is héél wat ouder dan ik)
Gelukkig heb je twee heel lueve kinderen :super
AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Als wij niet genoeg luisterden, zel mijn moeder weleens kinderen kunnen ook een vloek zijn,
He naar. :fi
Ik had een snibbige tante die regelmatig uitriep dat haar zoons een nagel aan haar doodskist waren.
Als kind zag ik dit beeldend voor me.
En de beste uitvinding vond ze: school en bed.
In die tijd groeiden kinderen nog vanzelf op, als je hen maar eten en drinken gaf was het goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
liz boer schreef: Als wij niet genoeg luisterden, zel mijn moeder weleens kinderen kunnen ook een vloek zijn,
He naar. :fi
Ik had een snibbige tante die regelmatig uitriep dat haar zoons een nagel aan haar doodskist waren.
Als kind zag ik dit beeldend voor me.
En de beste uitvinding vond ze: school en bed.
In die tijd groeiden kinderen nog vanzelf op, als je hen maar eten en drinken gaf was het goed.
Ach, vader Cats zei het al..
"kinderen zijn hinderen"Afbeelding
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezinsvorming

Bericht door DDD »

Ik lees nergens iets over de milieubelasting en gezinsvorming. Terwijl dat toch ook een aspect kan zijn om mee te wegen?

Ik begrijp dat er mensen zijn die jaarlijks vijf vliegvakanties maken en daarmee tien kinderen wellicht veruit overtreffen, maar het lijkt mij wel een punt van aandacht in onze moderne tijd waarin de wereld vrij drukbevolkt lijkt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Jantje »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:Vanzelf veroordeel ik (jonge) stellen die gezinsuitbreiding met deze middelen zelf willen 'bepalen' en 'plannen'. Dat is, dunkt me, niet in overeenstemming met Gods heilig Woord.
Waarom veroordeling? En op welke grond is het niet in overeenstemming met Gods woord om anticonceptie te gebruiken?
Hier hebben we al vaker over gesproken. Ik ben het eens met @Jantje. Het is in strijd met het Bijbelse gegeven dat kinderen krijgen een zegen is, en nergens lees je daar een kanttekening bij (tenzij negatief bij Onan, maar daar was wel meer aan de hand denk ik).
Zelf plannen is iets wat past in ons individualistisch denken, niet in het denken aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk.
En nee, dat betekent niet dat we moeten proberen zoveel mogelijk kinderen te krijgen ten koste van alles (voornamelijk de moeder).
Ik zeg het nu wat ongenuanceerd wellicht, maar ik denk wel dat dit de bijbelse denklijn in hoofdlijnen is.
Die mening deel ik niet. Ik zie het ook niet ( meer) als bijbelse opdracht om kinderen te krijgen. Ik denk dat je wel zeker gebruik mag maken van anti conceptie zonder dat de gezondheid van de moeder in het spel is. Dus in dit opzicht sta ik/ staan wij er anders in.
@Merel, ik ben hierin heel scherp. Lees nog maar eens wat ds. M. Klaassen uit Arnemuiden hierover geschreven heeft. Het is via Google vast nog wel te vinden.
Verder verwijs ik naar de volgende Psalm (en lees de kanttekeningen er ook bij!):
Psalm 127
Een lied Hammaäloth, van Sálomo. Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter. Het is tevergeefs dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminde als in den slaap geeft. Zie, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning. Gelijk de pijlen zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd. Welgelukkig is de man die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft; zij zullen niet beschaamd worden, als zij met de vijanden spreken zullen in de poort.

Begrijp je wat ik bedoel?

Overigens vind ik het jammer dat je op het andere gedeelte van mijn eerdere reactie niet ingaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie