Gezinsvorming

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Maanenschijn »

Carrie schreef: En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Ik denk echt dat je met deze opmerking te kort doet aan al die mannen die in liefde voor hun vrouw met deze zaken bezig zijn. Ik weet ook van mannen die hier verstandig mee om willen gaan en 'op de rem trappen' omdat hun vrouw weer snel zwanger zou willen zijn.

In een al eerdere post heb ik opgemerkt dat er een balans zal moeten zijn tussen de kinderzegen en het met verstand bij elkaar wonen. En ja, een vrouw ondervind zwangerschap en geboorte lichamelijk en psychisch, maar als het goed is zal ook de man vanuit zijn liefde tot zijn vrouw (en overige gezinsleden) dit overdenken en hier psychisch mee bezig zijn.

Ik ken zelfs gevallen waar het vier kinderen krijgen binnen 5 jaar voor de man moeilijker was dan voor zijn vrouw.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:
Carrie schreef: En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Ik denk echt dat je met deze opmerking te kort doet aan al die mannen die in liefde voor hun vrouw met deze zaken bezig zijn. Ik weet ook van mannen die hier verstandig mee om willen gaan en 'op de rem trappen' omdat hun vrouw weer snel zwanger zou willen zijn.

In een al eerdere post heb ik opgemerkt dat er een balans zal moeten zijn tussen de kinderzegen en het met verstand bij elkaar wonen. En ja, een vrouw ondervind zwangerschap en geboorte lichamelijk en psychisch, maar als het goed is zal ook de man vanuit zijn liefde tot zijn vrouw (en overige gezinsleden) dit overdenken en hier psychisch mee bezig zijn.

Ik ken zelfs gevallen waar het vier kinderen krijgen binnen 5 jaar voor de man moeilijker was dan voor zijn vrouw.
Juist. Ik probeer daar als man al in diverse postings aandacht voor te vragen, maar het lijkt wat moeilijk te landen...
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:
Carrie schreef: En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Ik denk echt dat je met deze opmerking te kort doet aan al die mannen die in liefde voor hun vrouw met deze zaken bezig zijn. Ik weet ook van mannen die hier verstandig mee om willen gaan en 'op de rem trappen' omdat hun vrouw weer snel zwanger zou willen zijn.

In een al eerdere post heb ik opgemerkt dat er een balans zal moeten zijn tussen de kinderzegen en het met verstand bij elkaar wonen. En ja, een vrouw ondervind zwangerschap en geboorte lichamelijk en psychisch, maar als het goed is zal ook de man vanuit zijn liefde tot zijn vrouw (en overige gezinsleden) dit overdenken en hier psychisch mee bezig zijn.

Ik ken zelfs gevallen waar het vier kinderen krijgen binnen 5 jaar voor de man moeilijker was dan voor zijn vrouw.
Juist. Ik probeer daar als man al in diverse postings aandacht voor te vragen, maar het lijkt wat moeilijk te landen...
Ik denk dat ieder vanuit zijn eigen ervaring en context spreekt.
En die kan heel verschillend zijn.
En als ik bv de vragen hierover op refoweb leest, komt dat veelal van vrouwen. Die daar echt tegenaan lopen.

Maar ben oprecht dankbaar dat er mannen zoals jullie zijn!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Herman schreef:Gelukkig kan mijn vrouw mijn (rekenkundige) nuchterheid goed waarderen :-).
En kan ik haar daarmee ook lekker op de kast jagen.
Fijn dat je het even uitlegt. Zulke grapjes werken in huis misschien wel goed, maar niet op een forum waar men serieus tracht te discussiëren over zo'n gevoelig onderwerp.
Zeeuw schreef:Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is.
Voor mij is het geen open wond.
Maar hij wilde kennelijk een paar vrouwelijke forummers op de kast jagen.
Gelukkig kan ik goed klimmen en zit nu naast de kat. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Herman schreef:Gelukkig kan mijn vrouw mijn (rekenkundige) nuchterheid goed waarderen :-).
En kan ik haar daarmee ook lekker op de kast jagen.
Fijn dat je het even uitlegt. Zulke grapjes werken in huis misschien wel goed, maar niet op een forum waar men serieus tracht te discussiëren over zo'n gevoelig onderwerp.
Zeeuw schreef:Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is.
Voor mij is het geen open wond.
Maar hij wilde kennelijk een paar vrouwelijke forummers op de kast jagen.
Gelukkig kan ik goed klimmen en zit nu naast de kat. :D
Aha.

Ik zit hier overigens niemand op de kast te jagen. Dat doe ik thuis wel.

Daarom nogmaals de vraag. Waarom mag een verloskundige wel uitgaan van 2 x 9 maanden in haar advies en waarom mag ik dat niet als een leidraad presenteren?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Herman schreef:
Mara schreef:
Herman schreef:Gelukkig kan mijn vrouw mijn (rekenkundige) nuchterheid goed waarderen :-).
En kan ik haar daarmee ook lekker op de kast jagen.
Fijn dat je het even uitlegt. Zulke grapjes werken in huis misschien wel goed, maar niet op een forum waar men serieus tracht te discussiëren over zo'n gevoelig onderwerp.
Zeeuw schreef:Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is.
Voor mij is het geen open wond.
Maar hij wilde kennelijk een paar vrouwelijke forummers op de kast jagen.
Gelukkig kan ik goed klimmen en zit nu naast de kat. :D
Aha.

Ik zit hier overigens niemand op de kast te jagen. Dat doe ik thuis wel.

Daarom nogmaals de vraag. Waarom mag een verloskundige wel uitgaan van 2 x 9 maanden in haar advies en waarom mag ik dat niet als een leidraad presenteren?
Misschien omdat dit enkel op het feitelijke gemiddelde berust wat is gebaseerd op onderzoek hoe lang het lichaam van een vrouw moet herstellen na een zwangerschap?

Maar er is niet gerekend met :
Het feit dat als je lang borstvoeding geeft, je hormoonhuishouding ook nog anders is, en dat in veel gevallen energie kost van een vrouw. (los van het feit dat het iets prachtigs is!)

Het feit dat een bevalling ook emotioneel tijd nodig heb om te verwerkt te worden.
Ik weet van bevallingen die echt traumatisch zijn geweest.

Het feit dat niet elke baby hetzelfde is. Sommige baby's zijn makkelijk, sommige zijn huilbaby's of kampen met fysieke klachten.

Dus wat ik bedoel te zeggen...
De verloskundige geeft theoretisch advies.
Als echtpaar zal je beide samen naar jullie eigen situatie moeten kijken, en daar samen de goede weg in vinden.

Ik geloof nog steeds dat het niet Gods bedoeling is geweest dat wij elk jaar een kind krijgen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Herman schreef: Daarom nogmaals de vraag. Waarom mag een verloskundige wel uitgaan van 2 x 9 maanden in haar advies en waarom mag ik dat niet als een leidraad presenteren?
De verloskundige heeft de zorg voor de vrouw die zij begeleid.
Ik had een oude "vroedvrouw". Met een schat aan levenservaring.
Zij begeleidde ook veel Marokkaanse en Turkse vrouwen.
En daar moest echt aan de mannen bevolen worden hoe lang ze hun vrouw met rust moesten laten.
Het is niet alleen de verloskundige die dit advies geeft, ook de huisarts, de fysiotherapeute zal dit zo aanraden.
Maar dat wil niet zeggen dat dan bij iedere vrouw precies na die 9 maanden het licht meteen op groen springt.
Dus er zijn vrouwen die zonder problemen weer zwanger kunnen worden, maar er zijn er evenzoveel die zeggen: ho, nog niet.
En omdat het van zoveel factoren afhangt - afgezien van het feit dat niet elke vrouw na de eerste zwangerschap automatisch meteen weer zwanger wordt - moet jij niet zeggen als man! dat het dus best, rekenkundig gezien kan.
Carrie schreef:k geloof nog steeds dat het niet Gods bedoeling is geweest dat wij elk jaar een kind krijgen.
Je zult maar op je 20e trouwen....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Mara schreef:
En omdat het van zoveel factoren afhangt - afgezien van het feit dat niet elke vrouw na de eerste zwangerschap automatisch meteen weer zwanger wordt - moet jij niet zeggen als man! dat het dus best, rekenkundig gezien kan.
Natuurlijk mag ik dat wel zeggen. We spreken over een gemiddelde situatie en ik in het bijzonder over mijn eigen gezin. Dan kan dat gewoon.

Het probleem in deze discussie is dat de uitzonderingen de regel gaan beheersen. 9 maanden is ok, maar....

Als die termijnen te kort zou zijn, dan zou het advies wel 15 maanden zijn. En dan nog zouden er uitzonderingen genoemd kunnen worden.

En dat ieder individu naar zijn eigen omstandigheden moet handelen, daar ben ik het geheel mee eens. Dat had ik tot nog toe niet nodig gevonden om dat nadrukkelijk te vermelden, maar misschien knapt het wederzijds begrip daarvan op.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:
Carrie schreef: En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Ik denk echt dat je met deze opmerking te kort doet aan al die mannen die in liefde voor hun vrouw met deze zaken bezig zijn. Ik weet ook van mannen die hier verstandig mee om willen gaan en 'op de rem trappen' omdat hun vrouw weer snel zwanger zou willen zijn.

In een al eerdere post heb ik opgemerkt dat er een balans zal moeten zijn tussen de kinderzegen en het met verstand bij elkaar wonen. En ja, een vrouw ondervind zwangerschap en geboorte lichamelijk en psychisch, maar als het goed is zal ook de man vanuit zijn liefde tot zijn vrouw (en overige gezinsleden) dit overdenken en hier psychisch mee bezig zijn.

Ik ken zelfs gevallen waar het vier kinderen krijgen binnen 5 jaar voor de man moeilijker was dan voor zijn vrouw.
In ons geval was het voor mijn man ook een veel moeilijker thema dan voor mij. Ik zal Carrie daarin ook beslist niet bijvallen. Als man voel je misschien meer verantwoordelijkheid voor een zwangerschap.
Ik heb bijzonder veel respect voor mijn man gekregen.
En mijn ervaring is ook dat de Heere boven bidden en denken geholpen heeft. Nog steeds trouwens.
Want hoewel het lichamelijk ook best pittig kan zijn, zijn zorgen over de geestelijke en psychische ontwikkeling van je kinderen vele malen zwaarder.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Bertiel »

helma schreef: Ik zal Carrie daarin ook beslist niet bijvallen. Als man voel je misschien meer verantwoordelijkheid voor een zwangerschap.
Ik heb bijzonder veel respect voor mijn man gekregen.
Iets wat ik m'n moeder ook over m'n vader heb horen zeggen, vond ik zo bijzonder mooi en is zo tot voorbeeld!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

@Carrie, mannen stellen misschien sowieso minder snel vragen op Refoweb.

Ik weet dat mijn man wel een paar keer een gesprek hierover heeft gehad met een (geestelijk) vaderlijke vriend
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door helma »

Bertiel schreef:
helma schreef: Ik zal Carrie daarin ook beslist niet bijvallen. Als man voel je misschien meer verantwoordelijkheid voor een zwangerschap.
Ik heb bijzonder veel respect voor mijn man gekregen.
Iets wat ik m'n moeder ook over m'n vader heb horen zeggen, vond ik zo bijzonder mooi en is zo tot voorbeeld!
Mooi dat ze dat met jou gedeeld heeft! Dan heb je ook vast een wijze moeder!
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

helma schreef:@Carrie, mannen stellen misschien sowieso minder snel vragen op Refoweb.

Ik weet dat mijn man wel een paar keer een gesprek hierover heeft gehad met een (geestelijk) vaderlijke vriend
Ik wil graag met jou geloven dat ik de uitzondering op de regel ben.
Helaas lukt mij dat alleen slecht.

Maar ben dankbaar voor allen die positieve ervaringen hebben.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Gezinsvorming

Bericht door Boertje »

Och ik ken vrouwen hier die al op de 18 getrouwd zijn, en inmiddels een groot gezin hebben. Ze zijn nog geen 30 nu....
Laatst gewijzigd door Boertje op 23 mei 2019, 17:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gezinsvorming

Bericht door Terri »

Ik denk dat degenen met zorgelijke zwangerschappen, of b.v. lastige communicatie met echtgenoot, zieke kinderen,- een lijst aan mogelijkheden kunnen we bedenken, die er ongetwijfeld zijn in deze gebroken wereld-, dit niet ventileren op een forum.
Het krijgen van kinderen, al dan niet snel na elkaar, heeft voor ieder zo z'n eigen ervaringen en gevoeligheden.
Mooi als alles goed mag gaan, fijn als moeder het aan kan, lichamelijk zowel als psychisch, maar ik weet dat er veel 'geleden' wordt op dit vlak.
Daarom is het toch een wat precair onderwerp.
En inderdaad goed om te lezen dat er zulke begripvolle/verstandige mannen zijn.
Tegelijk moeten we niet ontkennen dat vrouwen lang niet altijd 'het ondergaan', ook zij leven niet altijd 'met verstand bij hun man'.
Binnenshuis gebeuren soms dingen die absoluut niet merk/meetbaar zijn.
Daarom pleit ik in deze voor de mannen, want al te vaak krijgen zij een stempel welke niet klopt.
Zonder overigens te ontkennen dat er ook hele andere situaties zijn, waar je van rilt.
Plaats reactie