Gezinsvorming

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Dat zeg ik toch ook, die 2 x 9 maanden? Dus als een verloskundige dat zegt, dan is dat prima en als een willekeurige derde man dat poneert, dan snap die dat niet: moet je dat dan lezen als 9 maanden op 9 maanden af, dan een jaar niks en dan het volgende?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door ejvl »

Carrie schreef:Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
Er zijn vrouwen die compleet "gesloopt" zijn na meerdere bevallingen en die nog zo fris als een hoentje zijn.
Ook als mensen hebben wij de verantwoordelijkheid hier verstandig mee om te gaan, ook, juist, de man.

Dat houd niet in, zoveel mogelijk kinderen en ook niet zo min mogelijk, maar wat verstandig is, ook wat medici hierover zeggen.
Dat ligt voor iedereen anders.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Dodo »

Herman schreef:Dat zeg ik toch ook, die 2 x 9 maanden? Dus als een verloskundige dat zegt, dan is dat prima en als een willekeurige derde man dat poneert, dan snap die dat niet: moet je dat dan lezen als 9 maanden op 9 maanden af, dan een jaar niks en dan het volgende?
En als de verloskundige zou zeggen: wacht maar een jaartje, luister je dan ook? Meestal wordt dat in onze gezindte niet zo geaccepteerd. Dan weten we het beter.
Ik hou vol dat het voor de meeste vrouwen te zwaar is om elke anderhalf jaar een baby te krijgen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Dodo schreef:En als de verloskundige zou zeggen: wacht maar een jaartje, luister je dan ook? Meestal wordt dat in onze gezindte niet zo geaccepteerd. Dan weten we het beter.
Ik hou vol dat het voor de meeste vrouwen te zwaar is om elke anderhalf jaar een baby te krijgen.
Uiteraard.
Maar ik zie geen enkele reden om de algemene lijn van de verloskundige in twijfel te trekken. (Overigens hebben die ook geen goede informatie omdat de aantallen op gemiddeld 2 per gezin liggen).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Herman schreef: God heeft in de schepping de mogelijkheid gegeven om binnen twee maanden na de geboorte weer zwanger te raken, dus dan heb je echt heel veel uit te leggen als je de nuance daar compleet uithaalt.
Dus??
Ik zal het netjes houden, maar een vrouw is geen broedmachine, noch dat andere woord wat ik hier dan niet zal zeggen.
Elke verloskundige zal je vertellen dat je 9 maanden zwanger bent en die 9 maanden ook nodig hebt om te ontzwangeren.
Lichamelijk EN geestelijk.
Het slaat nergens op dat je het normaal moet vinden om 4 kinderen in 5 jaar te laten baren.
Het is mannelijk rekenkundig geneuzel.
Ook dit vind ik onbehoorlijk. Als man en vrouw kun je hiermee worstelen en het ook voor Gods aangezicht brengen.
Het is al moeilijk genoeg, daar horen geen vreemde kwalificaties voor een vrouw bij.
De aanduiding 'mannelijk rekenkundig geneuzel' vind ik echt kwalijk. Dan heb je werkelijk geen benul van hoe het in ons huwelijk is gegaan, en dat zal vast niet alleen bij ons zijn. Zoals ik al eerder heb geschreven: de vrouw hoort hierin leidend te zijn, en samen zoek je de Bijbelse weg hierin.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Maar over die bijbelse weg probeerde ik het juist te hebben....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ook dit vind ik onbehoorlijk. Als man en vrouw kun je hiermee worstelen en het ook voor Gods aangezicht brengen.
Het is al moeilijk genoeg, daar horen geen vreemde kwalificaties voor een vrouw bij.
Ik heb het niet over jouw huwelijk!
Noch over iemand anders kindertal dan ook.
Ik reageerde op het rekenkundig gegoochel van Herman.
ejvl schreef:Er zijn vrouwen die compleet "gesloopt" zijn na meerdere bevallingen en die nog zo fris als een hoentje zijn.
Het gaat niet alleen over de vrouw, maar je kunt als moeder ook gesloopt worden door een moeilijk opvoedbaar kind. Of een kind met een lichamelijke ziekte of een vorm van autisme!
ejvl schreef:Dat houd niet in, zoveel mogelijk kinderen en ook niet zo min mogelijk, maar wat verstandig is, ook wat medici hierover zeggen.
Een medicus kan er een mening over geven, maar het blijft toch altijd een persoonlijke afweging.
Zeker als de medicus geen bijbelse maatstaf heeft.

Mijn verloskundige zei bij elke nacontrole "ik moet je erop wijzen, je bent nu weer (mogelijk) vruchtbaar. Heb je nog vragen over anticonceptie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Ook dit vind ik onbehoorlijk. Als man en vrouw kun je hiermee worstelen en het ook voor Gods aangezicht brengen.
Het is al moeilijk genoeg, daar horen geen vreemde kwalificaties voor een vrouw bij.
Ik heb het niet over jouw huwelijk!
Noch over iemand anders kindertal dan ook.
Ik reageerde op het rekenkundig gegoochel van Herman.
Bedenk dan even dat bij een ander ook gevoelig kan liggen. Juist jij hamert daar altijd zo op, maar je lijkt gewoon door te gaan met akelige terminologie ('rekenkundig gegoochel').
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

eilander schreef:Bedenk dan even dat bij een ander ook gevoelig kan liggen. Juist jij hamert daar altijd zo op, maar je lijkt gewoon door te gaan met akelige terminologie ('rekenkundig gegoochel').
Van Herman! Ja, daar wind ik me over op.
Mag ik dat alsjeblieft?
Ik heb het helemaal NIET over een groot/groter gezin gehad!
En ipv dat hij er op reageert, geef jij me een tik op de vingers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gezinsvorming

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
eilander schreef:Bedenk dan even dat bij een ander ook gevoelig kan liggen. Juist jij hamert daar altijd zo op, maar je lijkt gewoon door te gaan met akelige terminologie ('rekenkundig gegoochel').
Van Herman! Ja, daar wind ik me over op.
Mag ik dat alsjeblieft?
Ik heb het helemaal NIET over een groot/groter gezin gehad!
En ipv dat hij er op reageert, geef jij me een tik op de vingers.
Herman geeft volgens mij gewoon mogelijkheden weer. Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is. Dat kan uiteraard, maar volgens mij beschrijft hij gewoon zaken.
En ieder zal beamen dat het per persoon anders ligt. Dat heb ik al eerder aangegeven en daar heeft Herman toen ook netjes op gereageerd.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Bedenk dan even dat bij een ander ook gevoelig kan liggen. Juist jij hamert daar altijd zo op, maar je lijkt gewoon door te gaan met akelige terminologie ('rekenkundig gegoochel').
Van Herman! Ja, daar wind ik me over op.
Mag ik dat alsjeblieft?
Ik heb het helemaal NIET over een groot/groter gezin gehad!
En ipv dat hij er op reageert, geef jij me een tik op de vingers.
Herman geeft volgens mij gewoon mogelijkheden weer. Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is. Dat kan uiteraard, maar volgens mij beschrijft hij gewoon zaken.
En ieder zal beamen dat het per persoon anders ligt. Dat heb ik al eerder aangegeven en daar heeft Herman toen ook netjes op gereageerd.
Toen ik alles nog eens nalas viel mij dat ook op. Het is blijkbaar een zwakke plek waar veel mee worstelen.

Mij valt op dat de mannen vrij stellig zijn.
En denken vanuit een feitelijke logica.

Als de vrouwen reageren zie je veel meer de emotie, en ik denk (maar goed, ik ben ook vrouw) dat zij veel meer de impact beseffen wat het met je doet. En dat niet alleen, ook de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind.

Ik denk dat er nog een diepere lading onderzit, en dat is hoe je op verantwoorde wijze je seksualiteit beleefd.
Want ik weet en lees ook hoe dat onder druk kan komen te staan omdat de vrouw diep in haar hart een zwangerschap nog niet ziet zitten.
En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Zeeuw »

Carrie schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Bedenk dan even dat bij een ander ook gevoelig kan liggen. Juist jij hamert daar altijd zo op, maar je lijkt gewoon door te gaan met akelige terminologie ('rekenkundig gegoochel').
Van Herman! Ja, daar wind ik me over op.
Mag ik dat alsjeblieft?
Ik heb het helemaal NIET over een groot/groter gezin gehad!
En ipv dat hij er op reageert, geef jij me een tik op de vingers.
Herman geeft volgens mij gewoon mogelijkheden weer. Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is. Dat kan uiteraard, maar volgens mij beschrijft hij gewoon zaken.
En ieder zal beamen dat het per persoon anders ligt. Dat heb ik al eerder aangegeven en daar heeft Herman toen ook netjes op gereageerd.
Toen ik alles nog eens nalas viel mij dat ook op. Het is blijkbaar een zwakke plek waar veel mee worstelen.

Mij valt op dat de mannen vrij stellig zijn.
En denken vanuit een feitelijke logica.

Als de vrouwen reageren zie je veel meer de emotie, en ik denk (maar goed, ik ben ook vrouw) dat zij veel meer de impact beseffen wat het met je doet. En dat niet alleen, ook de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind.

Ik denk dat er nog een diepere lading onderzit, en dat is hoe je op verantwoorde wijze je seksualiteit beleefd.
Want ik weet en lees ook hoe dat onder druk kan komen te staan omdat de vrouw diep in haar hart een zwangerschap nog niet ziet zitten.
En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Voor wat betreft het eerste: in mijn eigen situatie geldt echt dat mijn vrouw degene is die 'mag bepalen'. Ik hoop dat het te begrijpen is, dat ik dat laatste niet oneerbiedig bedoel. Maar de zwangerschappen waren niet makkelijk, dus lijkt het me dan zeer logisch dat je als man en samen, dan ook heel goed nadenkt.

Voor wat betreft dat laatste, tsja, dat gaat wel erg ver voor een forum om verder te bespreken :-).
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Zeeuw schreef:
Carrie schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Van Herman! Ja, daar wind ik me over op.
Mag ik dat alsjeblieft?
Ik heb het helemaal NIET over een groot/groter gezin gehad!
En ipv dat hij er op reageert, geef jij me een tik op de vingers.
Herman geeft volgens mij gewoon mogelijkheden weer. Het feit dat er zo op gereageerd wordt, geeft aan dat het voor sommigen een soort open wond is. Dat kan uiteraard, maar volgens mij beschrijft hij gewoon zaken.
En ieder zal beamen dat het per persoon anders ligt. Dat heb ik al eerder aangegeven en daar heeft Herman toen ook netjes op gereageerd.
Toen ik alles nog eens nalas viel mij dat ook op. Het is blijkbaar een zwakke plek waar veel mee worstelen.

Mij valt op dat de mannen vrij stellig zijn.
En denken vanuit een feitelijke logica.

Als de vrouwen reageren zie je veel meer de emotie, en ik denk (maar goed, ik ben ook vrouw) dat zij veel meer de impact beseffen wat het met je doet. En dat niet alleen, ook de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je kind.

Ik denk dat er nog een diepere lading onderzit, en dat is hoe je op verantwoorde wijze je seksualiteit beleefd.
Want ik weet en lees ook hoe dat onder druk kan komen te staan omdat de vrouw diep in haar hart een zwangerschap nog niet ziet zitten.
En omdat mannen de impact niet voelen, wat makkelijker over een evt zwangerschap als gevolg denken.
Voor wat betreft het eerste: in mijn eigen situatie geldt echt dat mijn vrouw degene is die 'mag bepalen'. Ik hoop dat het te begrijpen is, dat ik dat laatste niet oneerbiedig bedoel. Maar de zwangerschappen waren niet makkelijk, dus lijkt het me dan zeer logisch dat je als man en samen, dan ook heel goed nadenkt.

Voor wat betreft dat laatste, tsja, dat gaat wel erg ver voor een forum om verder te bespreken :-).
Ha ha, dat hoeft ook niet!
Maar het leek mij goed om te benoemen, omdat het eenmaal nu niet los van elkaar staat!

Verder heb ik alle respect voor jou, en zou wensen dat alle mannen zo waren...
Helaas is dat anders, al zullen die mannen hier niet zijn. Afbeelding
Maar als je dat in ware liefde zo mag doen, kan ik daar alleen maar jaloers op zijn!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

ejvl schreef:
Carrie schreef:Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
Er zijn vrouwen die compleet "gesloopt" zijn na meerdere bevallingen en die nog zo fris als een hoentje zijn.
Ook als mensen hebben wij de verantwoordelijkheid hier verstandig mee om te gaan, ook, juist, de man.

Dat houd niet in, zoveel mogelijk kinderen en ook niet zo min mogelijk, maar wat verstandig is, ook wat medici hierover zeggen.
Dat ligt voor iedereen anders.
Precies, het is zo verschillend per vrouw, je kunt in principe geen adviezen geven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Gelukkig kan mijn vrouw mijn (rekenkundige) nuchterheid goed waarderen :-).

En kan ik haar daarmee ook lekker op de kast jagen.
Plaats reactie