Gezinsvorming

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

Bertiel schreef:Oud boeren spreekwoord: er is geen vrouw zo rijk of ze is aan een koe gelijk.
Dit op de negen maanden zwangerschap van zowel vrouw als koe
Hahahahaha geweldig
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gezinsvorming

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:Het zijn geen uitzonderingen die zwanger raken tijdens het geven van de borstvoeding. Door verloskundigen en artsen wordt volop gewaarschuwd hiervoor.
Zeker, zo zijn de eerste drie geboren.

En ik mijn vrouw maar waarschuwen toen: schat ik ben boer. En koeien worden gewoon weer drachtig terwijl ze melk geven....

Waar natuurlijk het verwijt op volgde dat ik mijn liefhebbende vrouw niet met mijn koeien mocht vergelijken. Geheel terecht trouwens. Maar in biologische zin zijn er wel vergelijkingen te maken, legde ik dan uit.
Misschien verschilt het per vrouw. Zolang het kind weinig anders krijgt dan de moedermelk, was onze ervaring anders dan hier geschetst wordt. En zelfs met nog slechts twee keer voeden per dag veranderde dit nog niet.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Het verschilt zeker per vrouw, daarom wordt door artsen en verloskundigen ook gewaarschuwd dat borstvoeding geven een conceptie niet uitsluit.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gezinsvorming

Bericht door Valcke »

merel schreef:Het verschilt zeker per vrouw, daarom wordt door artsen en verloskundigen ook gewaarschuwd dat borstvoeding geven een conceptie niet uitsluit.
Maar bij veel vrouwen werkt het wel. En als je dat na een eerste zwangerschap voor jezelf weet, dan hoef je mi ook niet gewaarschuwd te zijn.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Ik vind overigens het gemak waarmee over dit onderwerp gepraat wordt door sommigen, niet echt recht doen aan de vragen die er als het goed is spelen in een gezin dat Gods Woord als richtsnoer wil hanteren.
Dan begrijp ik geloof ik het gearceerde gedeelte van jouw post niet. Zou je dat kunnen uitleggen?
Er wordt gedaan alsof je ervoor kiest om te regelen dat je 2 a 3 kinderen krijgt, óf niet over dit onderwerp nadenkt en daarom een gezin van 10 of meer kinderen krijgt. Daartussen kan een behoorlijke worsteling liggen: wat is je eigen verantwoordelijkheid in relatie tot de bijbelse notie dat kinderen krijgen een zegen is? Daar lees ik niet zo direct iets van terug.
Dank voor je uitleg!

Ik bedoelde niet te zeggen dat je met 10 kinderen niet over dit onderwerp nadenkt.
Wij willen in ons gezin Gods Woord in ons leven als richtsnoer hanteren, maar eerlijk gezegd hebben wij bij de gezinsvorming rationele keuzes gemaakt. bv ik wist dat ik mijn baan kwijt zou raken als ik tijdens mijn tijdelijke contracten zwanger zou raken, dus hebben wij 'gewacht' tot ik een vast contract had. ook na de 4e hebben wij een afweging gemaakt of wij een eventueel 5e kind nog zouden kunnen combineren met werk en het gezin met daarin ook voldoende aandacht voor de andere 4.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Valcke »

Carrie schreef:
Erasmiaan schreef:
Carrie schreef:En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
De vrouw van Job? De vrouw van Isaï?
Volgens mij is daar niet voldoende over bekend.
Ik weet zelf (maar besef dat ik niet alles weet) dat Lea de enige echt bekende vrouw is in de bijbel waarvan zeker is dat zij 5 kinderen heeft gekregen.
Niet correct. Van Milka staat expliciet dat zij acht zonen kreeg. “Deze acht baarde Milka.” En waarschijnlijk zal ze ook dochters gehad hebben, maar die worden niet genoemd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
Carrie schreef:Volgens mij is daar niet voldoende over bekend.
Ik weet zelf (maar besef dat ik niet alles weet) dat Lea de enige echt bekende vrouw is in de bijbel waarvan zeker is dat zij 5 kinderen heeft gekregen.
Niet correct. Van Milka staat expliciet dat zij acht zonen kreeg. “Deze acht baarde Milka.” En waarschijnlijk zal ze ook dochters gehad hebben, maar die worden niet genoemd.
Los daarvan: juist omdat je weet dat dochters vaak niet vermeld worden, en omdat 99,9% van de gezinnen uit de tijd van de Bijbel helemaal niet beschreven worden, kun je toch onmogelijk de conclusie trekken dat er toen geen grote gezinnen waren? Dat is echt een bewijs van niks.
Ik zou liever dit Bijbels gegeven als uitgangspunt nemen:
Psalm 127
3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.
4 Gelijk de pijlen zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd.
5 Welgelukzalig is de man, die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gezinsvorming

Bericht door Valcke »

Zeker Eilander.
Trouwens ik zag dat ook anderen reeds voorbeelden van grotere gezinnen genoemd hadden. Maar Milka was nog niet genoemd.

En wat je eerder schreef over een worsteling, dat herken ik zeer (naarmate ons gezin groter werd). Terwijl mijn vrouw al volledig gestopt was met betaald werk. Ik benijd de jonge gezinnen niet waar de vrouw ook voor inkomen moet zorgen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Carrie schreef:Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
Die laatste uitspraak vind ik zeer onbehoorlijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

Carrie schreef:Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
De manier waarop je praat kan ik niet meemaken. God heeft in de schepping de mogelijkheid gegeven om binnen twee maanden na de geboorte weer zwanger te raken, dus dan heb je echt heel veel uit te leggen als je de nuance daar compleet uithaalt.

Genesis 3 spreekt trouwens nog over vermenigvuldigen, dus dat zal vast niet een soort van enkelvoud zijn.

En praktisch. De stelregel is toch een beetje 9 maanden op 9 maanden af? Dus dan kan je in 5 jaar prima 4 kinderen krijgen.
merel
Berichten: 9806
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

ik eerlijk gezegd ook!

Alsof het onoverkomelijk zwaar is om 4 kinderen binnen 5 jaar te krijgen. Het is pittig, dat wel, maar om dat nu in deze context te gebruiken.

@ herman
jij nuanceert het m.i. weer de andere kant op, want het is en blijft pittig
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

eilander schreef:
Carrie schreef:Heel klein detail met alle andere voorbeelden...

De leeftijden in die tijd lagen mijns inziens ook iets anders.
Nu was Sarai en uitzondering, maar ik zie nog steeds geen bijbelse verdediging dat het Gods bedoeling is dat we 4 kinderen in 5 jaar zouden moeten krijgen.

Mijns inziens is God zuiniger op de vrouw.
Die laatste uitspraak vind ik zeer onbehoorlijk.
Was niet zo bedoeld, maar mijn excuus als het zo overkomt.

Mij valt hier op dat er ontzettend veel energie gestopt wordt in het zoeken naar uitzonderingen en verdedigingen.
Terwijl uitzonderingen de regel juist bevestigen.

Als God alles zo mooi geschspen heeft, waarom willen we dat op dit terrein niet erkennen?
Waarom namen mannen in de bijbel zoveel vrouwen?
Waarom namen lea en rachel bijvrouwen die ze aan hun man gaven?

Ik las net nog een stukje over het "verwekken" van kinderen.
Dat dat een eigen actie is!
En ja, God geeft de kinderzegen.
Maar geeft ons ook verstand.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Herman schreef: God heeft in de schepping de mogelijkheid gegeven om binnen twee maanden na de geboorte weer zwanger te raken, dus dan heb je echt heel veel uit te leggen als je de nuance daar compleet uithaalt.
Dus??
Ik zal het netjes houden, maar een vrouw is geen broedmachine, noch dat andere woord wat ik hier dan niet zal zeggen.
Elke verloskundige zal je vertellen dat je 9 maanden zwanger bent en die 9 maanden ook nodig hebt om te ontzwangeren.
Lichamelijk EN geestelijk.
Het slaat nergens op dat je het normaal moet vinden om 4 kinderen in 5 jaar te laten baren.
Het is mannelijk rekenkundig geneuzel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gezinsvorming

Bericht door Dodo »

Precies. Het kan wel (voor sommige vrouwen) maar voor de meesten is het geen aanrader. Een zwangerschap plus borstvoeding geven is een heel ding, zowel fysiek als psychisch.
Plaats reactie