Gezinsvorming

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gezinsvorming

Bericht door parsifal »

Ik moet trouwens zeggen dat de Nederlandse reformatorische cultuur met betrekking tot kinderen in veel opzichten prettig is. Ik heb nooit het idee gehad dat men te veel vragen stelt en dat men er rekening mee houdt dat de kinderzege uitblijft. Toen wij negen maanden na ons huwelijk in Indonesie waren, waren er redelijk wat familieleden die vroegen of er al kinderen onderweg waren en ook in Zweden werd er door anderen in de kerk regelmatig vanuit gegaan dat onze kinderloosheid gepland was (wat vooral voor mijn vrouw als pijnlijk werd ervaren).

Over dat laatste. Het zou goed zijn als jongens bij biologie al leerden dat regelmatig een warm bad nemen ofwel goede anticonceptie is, ofwel niet wijs als je kinderen wilt (al speelde er bij ons meer).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Herman schreef:Ik vind het een beetje bijzonder dat een positieve insteek zo terughoudend wordt bejegend. Wees blij met de blijden, zou ik zeggen.
Dat ben ik met je eens, maar bedacht mij wel dat je als man relatief makkelijk praten hebt met het verwachten van 4 kinderen binnen 5 jaar. Vier zwangerschappen en bevallingen en borstvoedingperiodes binnen 5 jaar vergen nogal wat van een vrouwenlichaam, weet ik uit eigen ervaring ;)
parsifal schreef: Over dat laatste. Het zou goed zijn als jongens bij biologie al leerden dat regelmatig een warm bad nemen ofwel goede anticonceptie is, ofwel niet wijs als je kinderen wilt (al speelde er bij ons meer).
Ik dacht dat dat algemeen bekend was eigenlijk, net zoals sauna bezoek, strakke boxershorts, overgewicht en roken ook invloed hierop hebben.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
Orchidee schreef:Het valt mij wél op dat de grote gezinnen die er nog zijn gemiddeld wél wat meer te besteden hebben dan Jan Modaal en de minima.
Én men vind het tegenwoordig al gauw teveel, zowel psychisch en/of lichamelijkAfbeelding
Niemand herkent dit?Afbeelding
Er zijn idd nog maar weinig grote gezinnen.
Toch wel anders dan "vroeger" idd!
Als je gemiddeld tussen je 25e en 45e kinderen mag krijgen.
Zoals @Liz eerder poste dat er nog wel wat "grotere" gezinnen in de kerkelijke gemeente zijn, zie ik ook de andere kant in diezelfde gemeente.
Jong (20 jaar) trouwen, 2 of 3 kinderen krijgen achter elkaar en dan STOP.
Of: jong trouwen, eerst carrière maken, véél reizen enz en dan tussen hun 35e en 40e nog even "snel" 2 kinderen " op de wereld zetten".
Hier zullen velen van "stuiteren" en het niet willen horen en/of zien maar dat is wél de praktijk.
Trouwens: ik ondervind deze dingen overal!
In de kerken, in mijn familie enz.
Ik herken dat zeker, maar had ook bewust niet gereageerd. Psychische en fysieke belasting is zo individueel dat het lastig is om daarover te oordelen. Ik kan mij bij beiden weinig voorstellen, dus ik ben niet representatief
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gezinsvorming

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef: Over dat laatste. Het zou goed zijn als jongens bij biologie al leerden dat regelmatig een warm bad nemen ofwel goede anticonceptie is, ofwel niet wijs als je kinderen wilt (al speelde er bij ons meer).
Ik dacht dat dat algemeen bekend was eigenlijk, net zoals sauna bezoek, strakke boxershorts, overgewicht en roken ook invloed hierop hebben.
Ik ben verbaasd over hoeveel mensen het niet weten (en ik hoorde daarbij). Ik weet vrij zeker dat ik dit nooit geleerd heb op school. De andere voorbeelden die je noemt (buiten sauna bezoek) wist ik wel weer van.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

merel schreef:
Herman schreef:Ik vind het een beetje bijzonder dat een positieve insteek zo terughoudend wordt bejegend. Wees blij met de blijden, zou ik zeggen.
Dat ben ik met je eens, maar bedacht mij wel dat je als man relatief makkelijk praten hebt met het verwachten van 4 kinderen binnen 5 jaar. Vier zwangerschappen en bevallingen en borstvoedingperiodes binnen 5 jaar vergen nogal wat van een vrouwenlichaam, weet ik uit eigen ervaring ;)
In een goed huwelijk kan dit natuurlijk geen enkel probleem zijn: de vrouw is vooral bepalend bij dit onderwerp, dunkt mij. Over elkaars gevoelens heen walsen is nooit goed, maar dat mag je zeker als man niet doen en al helemaal niet als het hierover gaat.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezinsvorming

Bericht door Herman »

eilander schreef:
merel schreef:Dat ben ik met je eens, maar bedacht mij wel dat je als man relatief makkelijk praten hebt met het verwachten van 4 kinderen binnen 5 jaar. Vier zwangerschappen en bevallingen en borstvoedingperiodes binnen 5 jaar vergen nogal wat van een vrouwenlichaam, weet ik uit eigen ervaring ;)
In een goed huwelijk kan dit natuurlijk geen enkel probleem zijn: de vrouw is vooral bepalend bij dit onderwerp, dunkt mij. Over elkaars gevoelens heen walsen is nooit goed, maar dat mag je zeker als man niet doen en al helemaal niet als het hierover gaat.
Helemaal mee eens hoor. Maar nu ben ik gewoon positief. Over een paar maanden zullen we thuis meer leeuwen en beren zien.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Dat ben ik met je eens, maar bedacht mij wel dat je als man relatief makkelijk praten hebt met het verwachten van 4 kinderen binnen 5 jaar. Vier zwangerschappen en bevallingen en borstvoedingperiodes binnen 5 jaar vergen nogal wat van een vrouwenlichaam, weet ik uit eigen ervaring ;)
In een goed huwelijk kan dit natuurlijk geen enkel probleem zijn: de vrouw is vooral bepalend bij dit onderwerp, dunkt mij. Over elkaars gevoelens heen walsen is nooit goed, maar dat mag je zeker als man niet doen en al helemaal niet als het hierover gaat.
Helemaal mee eens hoor. Maar nu ben ik gewoon positief. Over een paar maanden zullen we thuis meer leeuwen en beren zien.
Ik snap het helemaal, heb ervaring met beide punten. Maar ook is onze ervaring dat het eerst en vooral een zegen is om kinderen te mogen krijgen. En ook dat is soms een geloofszaak (wel geloven, maar niet zien).
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Mannetje »

merel schreef:
Orchidee schreef:
Orchidee schreef:Het valt mij wél op dat de grote gezinnen die er nog zijn gemiddeld wél wat meer te besteden hebben dan Jan Modaal en de minima.
Én men vind het tegenwoordig al gauw teveel, zowel psychisch en/of lichamelijkAfbeelding
Niemand herkent dit?Afbeelding
Er zijn idd nog maar weinig grote gezinnen.
Toch wel anders dan "vroeger" idd!
Als je gemiddeld tussen je 25e en 45e kinderen mag krijgen.
Zoals @Liz eerder poste dat er nog wel wat "grotere" gezinnen in de kerkelijke gemeente zijn, zie ik ook de andere kant in diezelfde gemeente.
Jong (20 jaar) trouwen, 2 of 3 kinderen krijgen achter elkaar en dan STOP.
Of: jong trouwen, eerst carrière maken, véél reizen enz en dan tussen hun 35e en 40e nog even "snel" 2 kinderen " op de wereld zetten".
Hier zullen velen van "stuiteren" en het niet willen horen en/of zien maar dat is wél de praktijk.
Trouwens: ik ondervind deze dingen overal!
In de kerken, in mijn familie enz.
Ik herken dat zeker, maar had ook bewust niet gereageerd. Psychische en fysieke belasting is zo individueel dat het lastig is om daarover te oordelen. Ik kan mij bij beiden weinig voorstellen, dus ik ben niet representatief
Ik ontken niet dat sommige mensen met grote gezinnen ook heel wat te besteden (lijken) te hebben. En tegelijkertijd denk ik ook aan mensen die dit duidelijk niet hebben. Ik denk in de brede kring van mensen die ik "ken" aan
- een concierge o.i.d.
- een werkloze
- iemand die in de zorg werkt (niet als manager)
- iemand waarvan ik niet weet welk werk hij doet, maar het is in ieder geval laaggeschoold en weinig betaald.

Mogelijk zijn er inderdaad mensen bij wie de financiële zorg hen ervan weerhoudt om open te staan voor een verdere kinderzegen. Dat zou binnen de christelijke gezindte zo niet hoeven, ook hierin kun je elkaars lasten dragen. (Denk aan praktische zaken als baby-uitzet lenen/geven, kleding doorgeven, enz.)
-
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

Misschien heb ik er overheen gelezen, dan mijn excuus.
Maar ik lees nergens dat grote gezinnen in de basis niet voorkomen in de bijbel.
Vrouwen kregen max 5 kinderen.
God heeft het zo geschapen dat als een moeder haar kind borstvoeding geeft.
(en dan zo als vroeger, dus niet op gezette tijden, maar het kind dronk als het dorst had) zij niet vruchtbaar is!
God schiep zo een natuurlijke vorm van geboorteregulering, wat wij door flessen en gezette tijden teniet gedaan hebben.

Dus het pleiten voor grote gezinnen, en het krijgen van kinderen in kort tijdsbestek is in de basis niet zoals God ons als vrouw geschapen heeft.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

Carrie schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, dan mijn excuus.
Maar ik lees nergens dat grote gezinnen in de basis niet voorkomen in de bijbel.
Vrouwen kregen max 5 kinderen.
God heeft het zo geschapen dat als een moeder haar kind borstvoeding geeft.
(en dan zo als vroeger, dus niet op gezette tijden, maar het kind dronk als het dorst had) zij niet vruchtbaar is!
God schiep zo een natuurlijke vorm van geboorteregulering, wat wij door flessen en gezette tijden teniet gedaan hebben.

Dus het pleiten voor grote gezinnen, en het krijgen van kinderen in kort tijdsbestek is in de basis niet zoals God ons als vrouw geschapen heeft.
Helemaal klopt het niet, ik ben twee keer zwanger geraakt bij volledige bortsvoeding en ik voedde niet op gezette tijden maar op vraag.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Carrie »

liz boer schreef:
Carrie schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, dan mijn excuus.
Maar ik lees nergens dat grote gezinnen in de basis niet voorkomen in de bijbel.
Vrouwen kregen max 5 kinderen.
God heeft het zo geschapen dat als een moeder haar kind borstvoeding geeft.
(en dan zo als vroeger, dus niet op gezette tijden, maar het kind dronk als het dorst had) zij niet vruchtbaar is!
God schiep zo een natuurlijke vorm van geboorteregulering, wat wij door flessen en gezette tijden teniet gedaan hebben.

Dus het pleiten voor grote gezinnen, en het krijgen van kinderen in kort tijdsbestek is in de basis niet zoals God ons als vrouw geschapen heeft.
Helemaal klopt het niet, ik ben twee keer zwanger geraakt bij volledige bortsvoeding en ik voedde niet op gezette tijden maar op vraag.
Toch was dat vroeger echt zo...
Kinderen werden op de buik of rug gedragen. Dronken gewoon steeds wat.

En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Carrie schreef:En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
Ik denk dat dit veel te kort door de bocht is. Niet alle dochters (en misschien ook niet eens alle zonen) worden ook in de Bijbel vermeld. En je verhaal over natuurlijke geboortebeperking is eveneens te kort door de bocht.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door Erasmiaan »

Carrie schreef:En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
De vrouw van Job? De vrouw van Isaï?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door gallio »

Erasmiaan schreef:
Carrie schreef:En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
De vrouw van Job? De vrouw van Isaï?
Lea, Ketura.

Lees ook Genesis 5. Ik denk dat die vrouwen ws tientallen kinderen gehad hebben.

Ook de groei van Israel in Egypte was niet mogelijk tenzij er grote gezinnen waren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

Carrie schreef:
liz boer schreef:
Carrie schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, dan mijn excuus.
Maar ik lees nergens dat grote gezinnen in de basis niet voorkomen in de bijbel.
Vrouwen kregen max 5 kinderen.
God heeft het zo geschapen dat als een moeder haar kind borstvoeding geeft.
(en dan zo als vroeger, dus niet op gezette tijden, maar het kind dronk als het dorst had) zij niet vruchtbaar is!
God schiep zo een natuurlijke vorm van geboorteregulering, wat wij door flessen en gezette tijden teniet gedaan hebben.

Dus het pleiten voor grote gezinnen, en het krijgen van kinderen in kort tijdsbestek is in de basis niet zoals God ons als vrouw geschapen heeft.
Helemaal klopt het niet, ik ben twee keer zwanger geraakt bij volledige bortsvoeding en ik voedde niet op gezette tijden maar op vraag.
Toch was dat vroeger echt zo...
Kinderen werden op de buik of rug gedragen. Dronken gewoon steeds wat.

En de bijbel is het bewijs.
Er is in de bijbel geen vrouw bekend met meer dan 5 kinderen. En dat was er maar 1
Meeste hebben er 2 of 3
Oa Lea had er Zeven zes zonen en een dochter.
Ruben Simeon Levi Issachar Zebulon en Dina

Maria had Jacobus, Joses, Simon en Judas en minstens 2 dochters en dan hebben we het nog niet eens over Job
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie