Gezinsvorming

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezinsvorming

Bericht door Ambtenaar »

Wat ik mij afvraag wat al die meningen toevoegen over zo een uitgekauwd onderwerp.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gezinsvorming

Bericht door Orchidee »

Uitgekauwd???
Volgens mij nog lang niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Gezinsvorming

Bericht door amateur-theoloog »

Ambtenaar schreef:Wat ik mij afvraag wat al die meningen toevoegen over zo een uitgekauwd onderwerp.
Wat ik mij afvraag is wat deze opmerking toevoegt aan dit topic. :?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

Er zullen altijd mensen zijn die worstelen met zo'n onderwerp. Dus het lijkt mij alleen maar goed dat er nagedacht wordt over de vraag: wat zegt God hierover in Zijn Woord?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsvorming

Bericht door Mara »

Volgens mij gaat het stuk over jong trouwen en niet in de eerste plaats om de vorming van een gezin.
Moet iedereen al jong op zoek gaan naar een partner?
En hoe lang kan een verkering duren?
Toen ik jong was, waren de meeste ouders bang dat het een moetje zou worden, dus werd er maar aangedrongen op snel trouwen.
De meeste meiden werden van huis uit niet gestimuleerd om te gaan studeren.
Dan krijg je dus een heel ander uitgangspunt als de meiden (de meeste althans) van tegenwoordig.
Mijn dochter was bijna 24 toen ze afstudeerde en ging toen pas haar geld verdienen.
Van haar vriendinnenkring zijn er nog maar 2 getrouwd en eentje is onlangs moeder geworden.
Bij haar iets oudere broer, nog geen 1 getrouwd.
Ik denk dat trouwen en het hebben van een vaste relatie niet meer zo'n must is als in de jaren 60 en 70.
Je wordt als single niet meer zielig gevonden of gezien als een overschotje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezinsvorming

Bericht door Zita »

Ik las ook reacties (volgens mij via facebook) van lezers die zich stoorden aan de hele toon van 'kiezen wanneer je trouwt', 'beslissen om jong te trouwen' enz. Zij zagen nogal wat spanning tussen enerzijds voluit laten staan dat God mensen samenbrengt en dat je je partner uit Gods hand ontvangt, en anderzijds hierin zo onbekommerd spreken over zulke keuzes. Ik vond dat wel een zinnig punt.
Over het krijgen van kinderen is het volstrekt niet gebruikelijk in RD-kringen om op deze manier over een keuze of een beslissing te spreken, maar bij relatie en huwelijk zou dat zomaar kunnen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezinsvorming

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef:Ik las ook reacties (volgens mij via facebook) van lezers die zich stoorden aan de hele toon van 'kiezen wanneer je trouwt', 'beslissen om jong te trouwen' enz. Zij zagen nogal wat spanning tussen enerzijds voluit laten staan dat God mensen samenbrengt en dat je je partner uit Gods hand ontvangt, en anderzijds hierin zo onbekommerd spreken over zulke keuzes. Ik vond dat wel een zinnig punt.
Over het krijgen van kinderen is het volstrekt niet gebruikelijk in RD-kringen om op deze manier over een keuze of een beslissing te spreken, maar bij relatie en huwelijk zou dat zomaar kunnen.
Ik vermoed dat je beeld van mensen enigszins romantisch is. Er zijn mensen die wel planmatig spreken over huwelijk en kinderen en hier ook naar leven.

Het afnemende kindertal en de leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen zijn hier tekenen van.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gezinsvorming

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef:Ik las ook reacties (volgens mij via facebook) van lezers die zich stoorden aan de hele toon van 'kiezen wanneer je trouwt', 'beslissen om jong te trouwen' enz. Zij zagen nogal wat spanning tussen enerzijds voluit laten staan dat God mensen samenbrengt en dat je je partner uit Gods hand ontvangt, en anderzijds hierin zo onbekommerd spreken over zulke keuzes. Ik vond dat wel een zinnig punt.
Over het krijgen van kinderen is het volstrekt niet gebruikelijk in RD-kringen om op deze manier over een keuze of een beslissing te spreken, maar bij relatie en huwelijk zou dat zomaar kunnen.
Ik vermoed dat je beeld van mensen enigszins romantisch is. Er zijn mensen die wel planmatig spreken over huwelijk en kinderen en hier ook naar leven.

Het afnemende kindertal en de leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen zijn hier tekenen van.
Ik vraag me ook echt af hoeveel mensen 100% zullen zeggen dat ze hun partner uit Gods hand hebben gekregen. Ik denk dat er toch wel erg veel menselijke keuze tussen zit. Wat niet wil zeggen dat God het niet zo bestuurt, maar ik vraag me af of men dit zo ervaart.
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef:Ik las ook reacties (volgens mij via facebook) van lezers die zich stoorden aan de hele toon van 'kiezen wanneer je trouwt', 'beslissen om jong te trouwen' enz. Zij zagen nogal wat spanning tussen enerzijds voluit laten staan dat God mensen samenbrengt en dat je je partner uit Gods hand ontvangt, en anderzijds hierin zo onbekommerd spreken over zulke keuzes. Ik vond dat wel een zinnig punt.
Over het krijgen van kinderen is het volstrekt niet gebruikelijk in RD-kringen om op deze manier over een keuze of een beslissing te spreken, maar bij relatie en huwelijk zou dat zomaar kunnen.
Ik vermoed dat je beeld van mensen enigszins romantisch is. Er zijn mensen die wel planmatig spreken over huwelijk en kinderen en hier ook naar leven.

Het afnemende kindertal en de leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen zijn hier tekenen van.
Ik denk inderdaad ook wel dat hier tussen partners over gesproken wordt. Ik ken iig personen vanuit de ger gem in ned die bewust voor 1 kind 'gekozen' hadden, omdat zij niet nogmaals een bevalling wilde meemaken. Ik vraag mij wel af of dit ook extern gedeeld wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsvorming

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik denk inderdaad ook wel dat hier tussen partners over gesproken wordt. Ik ken iig personen vanuit de ger gem in ned die bewust voor 1 kind 'gekozen' hadden, omdat zij niet nogmaals een bevalling wilde meemaken. Ik vraag mij wel af of dit ook extern gedeeld wordt.
Blijkbaar wel. Droevig verhaal trouwens.
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Ik vond het ook een bijzonder standpunt, met name omdat de bevalling best meeviel ;) , terwijl ik geen enkele moeite heb met gezinsplanning


En met extern meedelen bedoel ik meer in dezelfde gezindte delen
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Uitgekauwd???
Volgens mij nog lang niet!
Ik denk dat @Ambtenaar wel gelijk heeft voor de meerderheid van de jongere stellen. Hoeveel gezinnen ken jij nog met veel kinderen?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

merel schreef:
Orchidee schreef:Uitgekauwd???
Volgens mij nog lang niet!
Ik denk dat @Ambtenaar wel gelijk heeft voor de meerderheid van de jongere stellen. Hoeveel gezinnen ken jij nog met veel kinderen?
In onze gemeente zijn er meerdere stellen van rond de 30 met 4,5 of 6 kinderen.. ik kan er zo zes opnoemen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gezinsvorming

Bericht door merel »

Dat is nog wel 'normaal' inderdaad, maar daarna stopt het ;)
Wij kregen ook 4 kinderen binnen de 5 jaar, maar daarna stopte het bij ons ook en dat had een reden

Je ziet weinig gezinnen ( natuurlijk zijn ze er wel) met 10 of meer kinderen, terwijl dat vroeger ook wel normaler was. Dus in dat kader wordt er zeker aan gezinsplanning gedaan.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gezinsvorming

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
merel schreef:Ik denk inderdaad ook wel dat hier tussen partners over gesproken wordt. Ik ken iig personen vanuit de ger gem in ned die bewust voor 1 kind 'gekozen' hadden, omdat zij niet nogmaals een bevalling wilde meemaken. Ik vraag mij wel af of dit ook extern gedeeld wordt.
Blijkbaar wel. Droevig verhaal trouwens.
Toen ik jong was en zwanger was het eerste wat gevraagd werd, ben je er blij mee... ja ook heb ik eens gezien dat iemand binnen het jaar een tweeling verwachtte en een ander verbijsterd haar hand voor haar mond sloeg en zei: wat verschrikkelijk! De moeder zelf was er dolgelukkig mee, ook toen ze geboren waren en alledrie heel ondeugend waren.

Soms weet de hele buurt dat het de bedoeling niet was, maar ja als het er eenmaal is ben je er wel blij mee.

Mijn jongste was ook een verrassing, na een miskraam met drie maanden, een zwangerschap en toen dma zeven maanden opnieuw zwanger... maar ik heb geen moment gezegd dat het de bedoeling niet was of een ongelukje, ik weet hoeveel impact dat heeft op je latere leven, we waren er heel blij mee en het was heel goed.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie