GGiN: geen student toegelaten

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat weet ik wel, maar het als geen leider is, dan valt een organisatie uiteen.
Wij (GG) hebben toch ook geen kerkelijk leiders?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat weet ik wel, maar het als geen leider is, dan valt een organisatie uiteen.
Wij (GG) hebben toch ook geen kerkelijk leiders?
Hmm.. als ik zo wat lees op dit forum, lijkt ds Moerkerken, wel een heel erg prominente rol te vervullen in de GG.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat weet ik wel, maar het als geen leider is, dan valt een organisatie uiteen.
Wij (GG) hebben toch ook geen kerkelijk leiders?
Hmm.. als ik zo wat lees op dit forum, lijkt ds Moerkerken, wel een heel erg prominente rol te vervullen in de GG.
Hij schrijft zelf in de SB dat de GG geen leiders heeft. Dus dan zal dat wel zo zijn, toch?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Even voor de duidelijkheid. De GG is ontstaan uit de vereniging van 1907.

In
In 1953 is er een scheuring geweest rondom de persoon van Steenblok, die in Gouda stond. Hieruit ontstond GGiN. Deze hebben drie dienstdoende predikanten. Die zijn niet heel oud, dacht ik. In 1977 herdachten deze gemeenten het 70-jarig bestaan en in 1978 het 25-jarig (historisch).

In 1980 splitste zich van de GGiN weer een groep af. Wederom begon het in Gouda. Hieruit ontstond de GGiN (BV). Deze hebben een aantal zeer oude predikanten. Naar verluid zoeken zij aansluiting bij één der OGG's die er zijn. Ik heb het van horen zeggen (ouderling uit onze gemeente) en weet niet welke bloedgroep OGG het is.

Overigens herdacht deze groep in 2003 het 50 jarig bestaan. In 2005 zal het 25 jarig jubileum gevierd worden en in 2007 het 100-jarig.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Hij schrijft zelf in de SB dat de GG geen leiders heeft. Dus dan zal dat wel zo zijn, toch?
Beeldbepalende figuren, boegbeelden, prominenten, mensen die een stempel zetten op-

enfin, hoe je 't maar noemen wilt - maar die zijn er toch wel degelijk, net als randfiguren. Van der Schans had het over "kerkelijke smaakmakers" en "buitenbeentjes": daarmee sloeg hij de plank echt niet mis.
~~Soli Deo Gloria~~
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Dat weet ik wel, maar het als geen leider is, dan valt een organisatie uiteen.
Wij (GG) hebben toch ook geen kerkelijk leiders?
Hmm.. als ik zo wat lees op dit forum, lijkt ds Moerkerken, wel een heel erg prominente rol te vervullen in de GG.
Hij schrijft zelf in de SB dat de GG geen leiders heeft. Dus dan zal dat wel zo zijn, toch?
Geen leiders, maar wel leidslieden en m.i. doelde tukker daar op.
quote:God kan ook mensen bekeren onder leesdiensten hoor.
En dit is natuurlijk wel waar. MAar je mist wel een ambt. Hoewel dit God niet uit de weg staat is het toch wel ernstig dat het gemist wordt.
Als we kijken naar Israel was het ook een donkere tijd zonder de profeten.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik heb het van horen zeggen (ouderling uit onze gemeente) en weet niet welke bloedgroep OGG het is.
Huh? OGG bloedgroepen? Welke zijn er volgens jou te onderscheiden dan?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Robert
Als 'leiders' geen nieuwe leiders (voorgangers in dit geval) aan kunnen wijzen wijst dat op sectarisme.
Volstrekt absurd! Het gaat niet over het bestuurslidmaatschap van de WoudLopersVereniging.
Sectarisme komt bijna niet voor onder woudlopers. Wel onder religieuze groeperingen.

Er is geen enkele Bijbelse onderbouwing te geven voor het op grote schaal afwijzen van kandidaat-predikanten.

Zelfs ALS het een straf van God zou zijn dan zou gelden dat de huidige predikanten op zouden moeten stappen, en het curatorium.

Als in het OT God het volk strafte was het 99 van de 100 keer de schuld van de profeten, die valse leren verspreidden.

Maar goed, als het sektarisme er al te ver in geslopen is is er niemand van de betrokkenen die wil erkennen dat er van sektarisme sprake is.
Het komt er altijd hier op neer: ze zijn keihard tegenover anderen, en lief voor zichzelf.

Tonnen kritiek worden er over anderen uitgegooid, EO, Passion of the Christ, hervormden. Maar zelfkritiek?
ALS God jullie dan straft, hoe kan het dan dat jullie ipv bij jezelf te rade te gaan meer dan ooit op andere christenen afgeven?

Een beetje bescheidenheid zou dan juist op z'n plaats zijn.
Maar ik geloof niet dat God straft. Hij heeft altijd profeten gestuurd, juist in tijden dat het slecht ging.

Hij onthoudt Zijn Woord niet. En zeker niet in het Nieuwe Testament.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Robert, je niet onderbouwde kritiek zou bij sommige mensen wel eens zeer kunnen doen.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik onderbouw het met het feit dat er zo weinig predikanten worden aangenomen. De opbouw zit 'm in de waarschuwing.

Het zit in elk mens op een belangrijke positie om 'de macht' te grijpen. Christen of geen christen.
Sectarisme is toch geen fantoom beeld?
Hoeveel groeperingen zijn er al niet in sectarisme gevallen?

Verder reageer ik op mensen die zelf beweren dat God de gg misschien verlaten heeft (mijn woorden niet, ik geloof dat ook niet)
Dan is mijn reactie: hoe ga je daar mee om...!?
Je moet uit zo'n uitspraak wel concequenties trekken.

ALS je bang bent dat God boos is op de kerk, dan moet je dat allereerst de voorgangers aanrekenen. En niet diezelfde voorgangers de nieuwe predikanten uit laten zoeken. Dat lijkt me zo klaar als een klontje.

Soms doet de waarheid pijn.
Ik hoop dat we als christenen dan niet voor die waarheid weg zullen schuilen.
Het goede aan de gg is dat ze de tucht hebben. Wij hebben die niet meer. Maar je moet dan niet eenzeidig met die tucht om gaan.

Of gewoon heel simpel: de kritiek van de ene zeide naar 'mijn zeide' vliegt ook altijd vrij gemakkelijk. Ga dan ook eerlijk en oprecht met kritiek om die terug wordt gestuurd.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Sectarisme heeft niet zozeer met de leer te maken als wel met de opbouw van een 'groep'.

Inderdaad moet je op grond van deze sociologische voorwaarden bij de Ger. Gem. in Ned. spreken van een sekte, maar nogmaals dat betekent niet automatisch dwalen in de gereformeerde leer.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Robert
. . . Ga dan ook eerlijk en oprecht met kritiek om die terug wordt gestuurd.
We zitten op een totaal verschillende golflengte. Discussie heeft zo geen zin.

De kritiek die wordt teruggestuurd bestaat daaruit dat de GGiN voor "sektarisch" worden uitgescholden. Het curatorium heeft geen vrijmoedigheid een nieuwe student toe te laten en jij begint maar eventjes te suggereren dat dat een straf van God is. Met veel ALS en mits en maar natuurlijk maar je lepelt het maar even op. En je weet nog te melden dat de huidige predikanten en het curatorium dan maar op moeten stappen.

Ik ben geen GGiN-ter en ik kan genoeg kritiek bedenken. Maar zoals jij nu tekeer gaat is niet de manier. Zo wil ik niet dat we op een forum dat voor de Gereformeerde Gezindte bedoeld is met elkaar omgaan.

groeten,
limosa
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Dat de GGiN BV contacten zoeken met de OGG heb ik ook gehoord. Anderen beweren weer dat men terug wil naar de GGiN. Ik denk dat de gemeenten een persoonlijke keuze maken.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

maar nogmaals dat betekent niet automatisch dwalen in de gereformeerde leer.
Dat klopt. Maar dat gevaar gaat er wel meer en meer in schuilen.
Sectarisme betekent meestal dat er op een bepaald onderdeel een overgrote nadruk wordt gelegd.
Een goede gereformeerde boodschap kan dus misbruikt worden.

Bv. een zo'n grote nadruk leggen op het avondmaal. Of, bv. zoals je bij veel evangelische secten ziet: op de gaven van de Geest.

Op zich geen slechte dingen, zeer goede dingen zelfs.
Bij de GGinN denk ik dat het gevaar er is dat op de uitverkiezing een te grote nadruk wordt gelegd. (iets waar heel de gergez. overigens voor op moet passen!)
Plaats reactie