Curatorium GG heeft vandaag één student aangen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Laten we hier wat actuele dingen behandelen als daar behoefte aan is en in die andere topic de achtergrond gedachten.

Ik heb nog 2 vragen:

A. De linksen onder ons hebben veelal wat vraagtekens bij de afwijzing van velen (ik noem geen getal) van afgelopen dagen. Wie zegt dat jullie deze mannen hadden willen hebben? Misschien waren het wel allemaal zware praters en passen die helemaal niet in jullie straatje. Al wel eens aan gedacht?

B. Er wordt nu gedankt en geschreven dat God ons 1 student heeft doen toeschikken. Dan is mijn vraag. Het goedkeuren door het curatorium wordt als toeschikken van God gezien. Maar hoe is dat dan met het oordeel van de kerkenraad? Zijn er niet x (allen die door de kerkenraad zijn doorverwezen) ons van God toegeschikt?

In de achtergrond discussie ga ik hier ook nog een vraag over stellen.
Vraag a is een goeie! Inderdaad moeten we onderkennen dat ook zware praters misschien wel zijn afgewezen - al klinkt ons dat misschien wel zeer onwaarschijnlijk in de oren...

Vraag 2 is zeer wezenlijk. Een heleboel kerkenraden hebben mannen "groen licht" gegeven om de reis naar R'dam te maken, en krijgen in feite een brevet van onvermogen toegekend als het curatorium dat positieve advies niet kan overnemen. Daar is toch iets mis, lijkt me....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

They loop voor gek: now, that can you well say, yes. The great problem is: how pack you this on hè? Is is complicated geworden, just as mr Bluethread said..

Dear Lilly, it's not so difficult to make fun about these things. But, alas, there's a lot to be worried about, especially in GerGem!
~~Soli Deo Gloria~~
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door Pim

B. Er wordt nu gedankt en geschreven dat God ons 1 student heeft doen toeschikken. Dan is mijn vraag. Het goedkeuren door het curatorium wordt als toeschikken van God gezien. Maar hoe is dat dan met het oordeel van de kerkenraad? Zijn er niet x (allen die door de kerkenraad zijn doorverwezen) ons van God toegeschikt?
denk je niet dat een kerkeraad een lagere standaard hanteert omdat ze toch weten dat het curatorium zich er later toch nog eens over moet uitspreken? zo van, het kan het echte wel eens zijn dus zullen we hem maar doorsturen naar rotterdam, en dan horen we het wel.

het c. zal ws twijfelgevallen afwijzen tenzij er meer duidelijkheid komt dat zo iemand echt van God geroepen is omdat hun oordeel het laatste woord is in deze zaken.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Bericht door gallio »

Oorspronkelijk gepost door lily
Het maakt mij heel boos, de wereldse
powers grooit en grooit, en aal de kwaad woordt sterker, muslims, world council of churches, globalization, and new age,
en mannen die wil de waarheid vertellen
MAAG NIET.
Ik kan janken daarover, ik woordt der niet goed van.

[Aangepast op 28/5/04 door lily]
mag wel, maar elke kerk heeft zijn standaards. als de GG standaards heeft hoeft ze die niet op te heffen omdat er Muslims rondlopen. of extra terrestials. and don't forget the genetically modified frogs.

De GG standaards zijn dat ze geloven dat die mannen van God bekeerd zijn en van God geroepen zijn tot prediking van het woord. als jij en anderen andere standaards willen zien moet je naar een andere kerk toe gaan ipv tegen je eigen kerk te gaan schoppen.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik kan me niet voorstellen dat een Kerkeraad de lat bewust lager zou leggen, dan zouden ze zichzelf niet serieus nemen en hun taak ook niet!!
Het is wel erg mager wat er uit gekomen is, maar ik denk dan maar aan Gideon........
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
de Paus

Bericht door de Paus »

mag wel, maar elke kerk heeft zijn standaards. als de GG standaards heeft hoeft ze die niet op te heffen omdat er Muslims rondlopen. of extra terrestials. and don't forget the genetically modified frogs.

De GG standaards zijn dat ze geloven dat die mannen van God bekeerd zijn en van God geroepen zijn tot prediking van het woord. als jij en anderen andere standaards willen zien moet je naar een andere kerk toe gaan ipv tegen je eigen kerk te gaan schoppen.
Ik ken wel jonge mannen die een levend geloof hebben, maar afgewezen zijn bij kerkenraad voor verwijzing naar curatorium of bij het curatorium zelf.
Reden? Geen opvallende bekering. Het gaat er blijkbaar niet in dat het bij sommigen niet bijzonder radicaal gaat die bekering tot God. (vgl. Timotheus).
Men wil toch perse een stevig bekeringsverhaal horen als kerkenraad of als curatorium...
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Het lijkt me een sterk verhaal hoor; alsof een curatorium geen weet zou hebben van een zogeheten Timotheusbekering. Ik denk dat er wel wat andere aspecten meespelen. Maar dat weet ik niet, want ik zit niet in het curatorium. Jij ook niet, toch?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Het lijkt me een sterk verhaal hoor; alsof een curatorium geen weet zou hebben van een zogeheten Timotheusbekering. Ik denk dat er wel wat andere aspecten meespelen. Maar dat weet ik niet, want ik zit niet in het curatorium. Jij ook niet, toch?
Je hebt wel gelijk Pied, aan de andere kant kun je in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren lezen dat hij ook daarom de eerste keer is afgewezen. Als iemand vanaf zijn kinderjaren de Heere mag vrezen is het lastig voor zo'n commissie om een bekering (wat toch vaak een radicale omkering is) vast te stellen.
Maar ik ga er vanuit dat er tegenwoordig meer aandacht voor is en men van de geschiedenis geleerd heeft...
Plaats reactie