Curatorium GG heeft vandaag één student aangen

jacob

Bericht door jacob »

dus bij het niet aannemen van iemand betekent het dus dat hij niet bekeerd is??

of begrijp ik het nu verkeerd??
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ja.
jacob

Bericht door jacob »

nou nou,

ik weet van een ds dat hij wel 4 maal is opgeweest. Hoe zit dat dan???

Ik krijg bij heel dat curatorium de kriebels
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

"Dus bij het niet aannemen van iemand betekent het dus dat hij niet bekeerd is?" Verklaar je nader.
jacob

Bericht door jacob »

Het belangrijkste is dat er ,,een bevindelijke kennis is van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid'', aldus Van Eckeveld.
Dit lijkt mij toch de omschrijving van een waarzaligmakend geloof. Als dit dus volgend het curatorium ontbreekt betekent het dus dat zij vinden dat iemand dus onbekeerd is. (of in iedergeval niet kunnen overnemen.)
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

1. Daarmee zeg je al iets heel belangrijks.
2. Bovendien is niet iedere bekeerde (puur menselijk bezien) bekwaam voor het ambt.
3. Iedereen is daartoe van zichzelf uit onbekwaam, maar er zijn mensen die zichzelf wel bekwaam achten. Zulke mensen zie ik liever niet op een kansel.
4. Een bijzondere roeping tot zo'n belangrijk ambt lijkt me niet alleen wenselijk, maar zelfs noodzakelijk. Dat daar niet alleen naar gekeken wordt, is een goede zaak.
5. Het curatorium zal ook wel weten dat ze bestaat uit feilbare mensen (die dus verkeerde beslissingen kunnen nemen); nochtans zullen ze het moeten doen met hetgeen voor ogen is, tenzij God in hun hart een andere overtuiging geeft.

Al met al is er geen reden om te zeggen dat degenen die afgewezen worden dus onderkeerd worden geacht...

[Aangepast op 17/7/03 door Pied]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Die tertm 'bevindelijke kennis etc' zou wat mij betreft wel vervangen kunnen worden door 'of Jezus Christus' zijn Verlosser is. Dat klinkt wel evangelisch (sorry evo's) maar sluit beter aan op zondag 7. 'Niet alleen anderen, maar ook mij.'

Je kunt met die zaken natuurlijk heel pastoraal omspringen, maar mensen die naar het curatorium gaan kunnen toch wel een stootje velen? Bovendien loop je nu de kans dat onbekeerden met een goed verhaal en goede kruiwagens dominee worden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door refo
Die tertm 'bevindelijke kennis etc' zou wat mij betreft wel vervangen kunnen worden door 'of Jezus Christus' zijn Verlosser is. Dat klinkt wel evangelisch (sorry evo's) maar sluit beter aan op zondag 7. 'Niet alleen anderen, maar ook mij.'
Dat kan ook de enige grond zijn Refo. In die kennis ligt de bewogenheid met de hoorders.

Groeten
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Kerkredactie

ROTTERDAM - Het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten, dat van maandag tot en met woensdag in Rotterdam vergaderde, heeft één student toegelaten tot de opleiding aan de Theologische School.

Het betreft B. Labee uit Hendrik-Ido-Ambacht. Labee (36) is gehuwd en vader van drie kinderen. Hij is docent aan het Hoornbeeck College en ouderling in de gereformeerde gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht. In de Amerikaanse zustergemeenten van de Gereformeerde Gemeenten, de Netherlands Reformed Congregations, werd E. Adams woensdag bevorderd naar het vierde leerjaar. Hij is de enige student aan de opleiding. Er had zich niemand gemeld om toegelaten te worden.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Kerkredactie

ROTTERDAM - Het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten, dat van maandag tot en met woensdag in Rotterdam vergaderde, heeft één student toegelaten tot de opleiding aan de Theologische School.

Het betreft B. Labee uit Hendrik-Ido-Ambacht. Labee (36) is gehuwd en vader van drie kinderen. Hij is docent aan het Hoornbeeck College en ouderling in de gereformeerde gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht. In de Amerikaanse zustergemeenten van de Gereformeerde Gemeenten, de Netherlands Reformed Congregations, werd E. Adams woensdag bevorderd naar het vierde leerjaar. Hij is de enige student aan de opleiding. Er had zich niemand gemeld om toegelaten te worden.

Natuurlijk moet je blij zijn, maar het is wel triest dat het er maar eentje is.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vind het ook allemaal wel vaag hoor. Zouden die andere 17 dan puur uit eigen gewin komen ofzo, vraag ik me dan af. Kijk, dat er 18 doorgaan lijtk me ook iets overdreven, maar 1 op de 18???
jacob

Bericht door jacob »

ik denk het tukkertje,

het zullen allemaal wel van die banen zoekertjes zijn.

Ik zou nooit in het curatorium willen zitten.
Tjonge wat een kritiek.

Ik vraag me ook wel af of een curatorium bijbels te verantwoorden is.

Ik snap er trouwens helemaal geen bal van.

ouderlingen worden aangesteld door een tweetal. En het maakt geen moer uit of ze nu bekeerd of onbekeerd zijn.

en predikanten moeten actief op gaan en moeten wel zo vreselijk goed bekeerd zijn dat het bijna onmogelijk is.


waarom is dat eigenlijk?

ik heb het nooit zo op zo'n dubbele moraal.

[Aangepast op 27/5/04 door jacob]
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik plaats hier ook mijn vraagtkeens bij. Hoe kunnen die mensen nu beslissen. Heel vaag allemaal.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »



ouderlingen worden aangesteld door een tweetal. En het maakt geen moer uit of ze nu bekeerd of onbekeerd zijn.


Jacob, dat maakt wel uit, want juist de ouderlingen en diakenen hebben toezicht uit te oefenen op de predikanten of ze onder andere wel naar het Woord, d.w.z. de volle raad Gods verkondigen. Niet afwijkende, noch ter linker noch ter rechterkant. De ouderlingen staan 'boven' de predikant.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Plaats reactie