Curatorium GG heeft vandaag één student aangen

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Hoofdoorzaak is natuurlijk het grote predikanten tekort. Verder [maar nou ga ik roddelen en zeg ik misschien onwaarheid, maar vergeef me bij voorbaat, en trouwens er is al veel overgezegd.] is de laatste jaren het behoudende gedeelte meer aanbod gekomen bij het curatorium, en die kiezen [worden gekozen] dus voor behouden gemeenten. Goed corrigeer en zet me maar terecht. Ik ga nu naar huis en zie jullie D.V. woensdagavond weer
Ik hoef je niet te corrigeren want je heb gelijk! Het val dan ook niet altijd mee om als 'minder behoudende' gemeente telkens een andere predikant te beroepen die bij de gemeente past.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed, ik ben niet thuis in jullie kerkverband. Wel weet ik dat er bijna geen enkele predikant naar Rotterdam is gekomen (terwijl het vroeger een behoorlijk bolwerk van de Geref. Gem. was).
Stel dat je als gemeente van, laat ik zeggen, 600 leden al 30 jaar vacant bent en je ziet dat Opheusden die al 30 jaar een predikant heeft alweer een dominee ERBIJ krijgt, nou ik zou er geen woorden voor kunnen vinden en heb heel veel respect voor gemeenten die al heel lang vacant zijn.
Rotterdam vergrijst en loopt leeg (jonge gezinnen gaan meer rond R'dam wonen in Hoeksche Waard of R'kerk, Ambacht, Zwijndrecht etc.)

Verder beroepen de gemeenten die wat meer naar het midden (of links daarvan) in de GG zitten hem (kand Pater) niet, dus dan kan hij daar niet eens heen.

Pim.

P.S. RJ, ds. Karens gaat daar weg (als ik het goed heb gaat hij met emiritaat) natuurlijk. Ze gaan daar heus niet met z'n 2-en 1 gemeente dienen hoor!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Er zijn toch wel meer vrij grote behoudende gemeenten of iets kleinere behoudende gemeenten die al heel lang vacant zijn? Rotterdam ofzo of een andere gemeente?
Rotterdam behoudend? Verkeerd voorbeeld. Tuurlijk zijn er nog wel andere grote behoudende gemeenten, maar ja er moet toch een keus gemaakt worden [of veronachtzaam ik nu de roeping?]
Hoe kan je dat nu zeggen? Rotterdam heeft 5 gemeenten die heel verschillend van ligging zijn. En er zitten wel degelijk zeer behoudende tussen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Goed, ik ben niet thuis in jullie kerkverband. Wel weet ik dat er bijna geen enkele predikant naar Rotterdam is gekomen (terwijl het vroeger een behoorlijk bolwerk van de Geref. Gem. was).
Stel dat je als gemeente van, laat ik zeggen, 600 leden al 30 jaar vacant bent en je ziet dat Opheusden die al 30 jaar een predikant heeft alweer een dominee ERBIJ krijgt, nou ik zou er geen woorden voor kunnen vinden en heb heel veel respect voor gemeenten die al heel lang vacant zijn.
Rotterdam vergrijst en loopt leeg (jonge gezinnen gaan meer rond R'dam wonen in Hoeksche Waard of R'kerk, Ambacht, Zwijndrecht etc.)

Verder beroepen de gemeenten die wat meer naar het midden (of links daarvan) in de GG zitten hem (kand Pater) niet, dus dan kan hij daar niet eens heen.

Pim.

P.S. RJ, ds. Karens gaat daar weg (als ik het goed heb gaat hij met emiritaat) natuurlijk. Ze gaan daar heus niet met z'n 2-en 1 gemeente dienen hoor!
Ook de gemeenten die wat links van het midden zitten hebben hem beroepen. Ook Vlaardingen heeft een beroep uit gebracht. Denk maar niet dat dat een zware gemeente is (anders had ik het er niet zo lang uitgehouden ;) )
Overigens denk ik meer dat het ingegeven is door het feit dat hij een beroep moest aannemen, dan dat men de prediking zo aansprekend vond.
Maar binnenkort vertrekken wij, dus wordt de gemeente gemiddeld weer wat zwaarder :D:D
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Las vandaag dat kand. G. Pater uit Genemuiden een beroep naar Opheusden heeft aangenomen. Ik snap dat echt niet. Zoveel gemeenten zijn in de Gereformeerde Gemeenten vacant, en dan neemt hij juist een beroep aan naar ene weliswaar grote gemeente, maar wel naar een gemeente die al een predikant heeft!

:pu:pu
Voor zover ik weet heeft ds. J. Karens daar gestaan, maar is daar ook inmiddels weg.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wij moeten de roeping in het midden laten, maar het is wel erg triest voor al die gemeenten die al jaren vacant zijn en dat een gemeente waar de predikant pas dit jaar met emeritaat gaat weer al een predikant staat. Misschien moet je eens eea in kaart brengen aan de hand van een kerkelijk jaarboek.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door wpv
Voor zover ik weet heeft ds. J. Karens daar gestaan, maar is daar ook inmiddels weg.
Gaat na de zomer met Emeritaat. Vaak gaan de predikanten dan bij een gemeente wonen die al lang vakant is. Dan kan hij daar nog regelmatig voorgaan.

Pim.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Overigens denk ik meer dat het ingegeven is door het feit dat hij een beroep moest aannemen, dan dat men de prediking zo aansprekend vond.
Daar had ik het pas ook met iemand over, maar eigenlijk is dat onzin. Als je een zittende predikant beroept ben je de enige dus moet hij kliezen tussen zijn huidige gemeente en jullie (onze) gemeente. Pater moest/kon kiezen uit 20 gemeenten of zo. Procentueel heb je dan minder kans denk ik.......

Tot zo ver het rationele. Ik denk dat een roeping/betrekking niet rationeel is. Ik blijf daar liever af. Onze gemeente had 'm overigens niet beroepen wat ik niet 'erg' vond. (in het verlengde van jouw laatste woorden Lecram).

Pim.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wij moeten de roeping in het midden laten, maar het is wel erg triest voor al die gemeenten die al jaren vacant zijn en dat een gemeente waar de predikant pas dit jaar met emeritaat gaat weer al een predikant staat. Misschien moet je eens eea in kaart brengen aan de hand van een kerkelijk jaarboek.
Lijkt me niet zo'n goed plan, Niek, dat frustreert alleen maar.
wpv

Bericht door wpv »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Misschien moet je eens eea in kaart brengen aan de hand van een kerkelijk jaarboek.
Wat voor nut heeft dat. Moet je dan tegen kandidaten/predikanten gaan zeggen, dat ze naar die of die gemeente moeten gaan, omdat die al zolang vakant is?
Als je de roeping in het midden laat lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Waarom niet wpv? We hoeven er toch niet bang voor te zijn? Misschien brengt het de schrijnende nood in sommige gemeenten duidelijk naar voren.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door wpv
Voor zover ik weet heeft ds. J. Karens daar gestaan, maar is daar ook inmiddels weg.
Gaat na de zomer met Emeritaat. Vaak gaan de predikanten dan bij een gemeente wonen die al lang vakant is. Dan kan hij daar nog regelmatig voorgaan.

Pim.
Na de zomer pas????? Een beetje apart dat je een kandidaat beroept terwijl je nog een eigen predikant heb. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Meestal wordt het eerste beroep uitgebracht als de vertrekkende dominee er nog is.
Emeritaat=eervol ontslag.
Dus als een gemeente een emerituspredikant herbergt heeft ze géén predikant en zal ze gewoon beroepen. Daar is niets vreemds aan.
Tijn

Bericht door Tijn »

Ik ben TEGEN de huidige manier van werken van het curatorium. Zo blijven jaren achter elkaar de zelfde mensen in dat curatorium zitten. Ik ben voor afwisseling. Ik vind het ook erg dat er slechts 3 zijn aangenomen. Elk jaar verdwijnen er predikanten, en komen er hoogstens net zo veel bij als dat er verdwenen zijn (verschilt wel wat van jaar tot jaar, maar ongeveer klopt het wel). De armoede blijft en zal zo NIET verdwijnen. Ik ben tegen de manier waarop het curatorium beslist of jij wel bekeerd bent en wel een roeping hebt. Hoe kunnen zij daar in een half uurtje over oordelen? Ik heb dat stuk van ds. Harinck toendertijd gelezen en ben geschrokken van zijn eerlijkheid, en hoe gek: ik ben het met hem eens.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik ben tegen de manier waarop het curatorium beslist of jij wel bekeerd bent en wel een roeping hebt. Hoe kunnen zij daar in een half uurtje over oordelen?
Uit het ND:
Ds. J.J. van Eckeveld heeft het commentaar van Harinck niet gelezen. Hij wijst op de artikelenreeks enige tijd geleden in De Saambinder, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten, waarin hij in ,,alle openheid en eerlijkheid'' over de werkwijze van het curatorium heeft geschreven. Volgens hem wordt een besluit iemand wel of niet toe te laten niet op basis van een momentopname genomen. ,,Er is ook uitvoerige informatie van de kerkenraad beschikbaar. Dat speelt in de besluitvorming een belangrijke rol.'' Het curatorium kijkt ook niet alleen naar een bijzondere roeping. Het belangrijkste is dat er ,,een bevindelijke kennis is van de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid'', aldus Van Eckeveld.

Je kan hierover verder discussieren in dit topic:
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 561&page=2
Plaats reactie