Hypocrieten

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit is andere taal RJ ! Dat behoren we te doen in plaats van die wortelinspecties.
En wees niet bang dat die lopers nooit eens zullen bidden: "beproef mij Heere ".
Het is een gebed, geen opdracht!
Wel een opdracht. Dat zien we al in het Avondmaalsformulier!

Verder ook in de Bijbel:
1 Kor. 11:28
2 Kor. 13:5
Zefanja 2:1
Klaagl. 3:40
Joh. 20:17

Van der Groe, wederom een oudvader wijst er ons indringend op:

"Voorwaar, een vaste, hartgrondige, zielheiligende en bestendige verzekering van je genadestaat wordt zo snel en makkelijk niet verkregen, zoals velen tegenwoordig wel menen. Maar van tijdgelovigen, en allen, die hun vertrouwen stellen op de algemene gaven en werkingen van de Geest, is het waar, dat zij vaak met weinig moeite, op hun wijze, tot deze hoge trap van het Christendom weten te geraken. Zij doen nooit een ernstig en hartgrondig onderzoek naar hun staat en toch houden zij zich lichtelijk verzekerd van hun aandeel aan Christus."

Maar ook niemand minder dan Bunyan:
"Tal van Bunyans boeken worden besloten met aanwijzingen voor het zelfonderzoek. De vraag daarbij is niet zozeer hoe het met onszelf staat, maar hoe we tegenover God en dan wel in het bijzonder tegenover Jezus Christus staan. Het zelfonderzoek is niet bedoeld als dodelijke introspectie. Aan de orde komt of we gestorven zijn aan de wet, of we het leven en de zaligheid buiten onszelf in Christus gevonden hebben. Of we de Heere kinderlijk vrezen en vandaar in Zijn wegen wandelen. (...) Voor Bunyan was het zelfonderzoek onder andere gericht tegen zelfbedrog. Naar zijn overtuiging bezitten veel mensen een gewaande zekerheid. Met de ontmaskering van het zelfbedrog had Bunyan een positief doel. Als alles weggenomen wordt wat we meenden te bezitten, dan is onze opdracht om zonder oponthoud Jezus Christus in waarheid te omhelzen. Het zelfonderzoek is niet bedoeld om mensen van Christus af te houden. Niet zij die tot Christus komen dienen zichzelf te onderzoeken, maar zij die belijden gekomen te zijn. (Ds. P. de Vries; De orde van het heil bij John Bunyan)
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Maninne,
Nadat ik mijn vorige posting nog eens goed overdacht heb vandaag, vraag ik me af of je het persoonlijk naar mij bedoelde of in het algemeen?
Nee natuurlijk niet. Waarom zou ik jouw christen-zijn in twijfel trekken als jij belijdt Christus Jezus als jouw Heiland en je leeft daarnaar?

Echter, ik kom hier alleen maar het zelfonderzoek + kenmerken van het geloof verdedigen omdat het een uiterst reformatorisch thema is en geen navelstaarderij!
Mijn excuses als ik wat te heftig reageerde, maar juist omdát een mens zo met zichzelf in de knoop kan raken door aanvechtingen van buitenaf maar vooral van binnen uit, : Is het wel waar geweest?
Welnu, daarom kunnen we onszelf zo toetsen. De Dordtse Leerregels noemen ons toch de meest duidelijke kenmerken? Droefheid, geloof, liefde en een dankbaar leven in alle heiligheid? Niet dat we dat volmaakt hebben, maar wel een beginsel in ons hart en leven.

Je excuses heb ik niet nodig. Is gewoon verkeerd overgekomen van mij. Niet erg.
hoe kan ik dan nu zo kil zijn, maar toch niet meer zonder Hem leven?
Hoe komt het dat ik Hem liefheb en dan toch zo in de war raak van dat gevecht van binnen? Ja je hebt gelijk ik denk ook dat als je nooit strijd hebt en het allemaal maar makkelijk pákt dan mag je jezelf wel eens nauw onderzoeken, maar dan wél met God's Eigen woord, en in gebed.
Daar kan een oudvader je niet mee helpen
Persoonlijk heeft een puritein als Matthew Mead met "De Bijna-christen ontdekt" mij daar echt heel veel mee geholpen omdat hij me vanuit de Bijbel toetsstenen meegaf. Dat maakt het "makkelijker". Hoewel ik zeker weet dat we enkel in het licht van Gods Geest helderheid kunnen krijgen.

De oudvaders, de reformatoren zijn ons voorgegaan in het onderzoeken van Gods Woord en hebben ons ontelbare schatten nagelaten wat betreft ieder onderwerp. Laten we ze onder het stof, of doen we er ons geestelijk "voordeel" mee?

Wij zijn het wel met elkaar eens. Alleen je bent bang voor het 'afvinklijstje'. Terecht, want zo ligt het niet. Het is jezelf biddend in het licht van Gods Woord (en de oudvaders bijv. zijn een hulpmiddel om die plaatsen in de Schrift aan te wijzen die nuttig zijn voor zelfonderzoek) onderzoeken: Ben ik werkelijk wat ik belijdt te zijn? Of ben ik een huichelaar? Die zijn er immers ook. We 'zijn' er wat betreft nooit. Immers, ook m.b.t. het Avondmaal moeten we onszelf telkens weer beproeven. En dat wakkert als het goed alleen maar de liefde tot de Heere Jezus aan opdat wij afhankelijk van Hem weer onze wegen bewandelen.
Zelfonderzoek is ook nodig. Waarom: Waken over je ziel. Je geestelijke, misschien lauwe staat, verlevendigen. Het vuur aanwakkeren.

Ik laat het hierbij. We herkennen elkaar gelukkig in elkaars postings. Tenminste, dat geldt voor mij in elk geval.
Plaats reactie