Plaat van de brede en de smalle weg

Adryan

Bericht door Adryan »

Je hoeft niet tegen te zijn voor die smalle weggetjes die er staan. Want zo kan je zeker van de brede naar de smalle weg. Maar eenmaal kom je bedrogen uit als je niet door de poort gegaan bent. Men leze hiervoor bunyan's christenreis. Hij zag bij de hemelpoort een weg die leidde naar het verderf. Vind ik altijd erg aangrijpend. Wij denken wel op de goede weg te zijn. Maar het komt erop aan of we ook door de poort gekomen zijn.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ach, Els, het zal toch vooral gaan om de bevindelijke gangen des levens. En die kun je toch niet in een plaatje vatten?
Kon jij al lezen toen je 4 was??
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e

Kon jij al lezen toen je 4 was??
Nee OK, maar nu breng je een nieuw element in. Tot nu toe ging het niet over het nut voor kinderen, maar gaven volwassen aan dat ze zo gecharmeerd waren van de plaat.

Overigens hangt-ie bij ons in het trappenportaal, dezelfde als bij Zeeuw, en verder sluit ik me helemaal aan bij Zeews commentaar.

:D


[Aangepast op 20/4/04 door Orckie]

[Aangepast op 20/4/04 door Orckie]
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Ik vind het vooral voor (jonge) kinderen een duidelijke en verhelderende plaat. Toch zou ik wel kiezen voor de plaat zonder oog. Ook voor een gesprek met onkerkelijken kan deze plaat een hulpmiddel zijn.
Toch ben ik het eens met de bezwaren van Pim (al eerder in de discussie genoemd). Er zijn maar twee wegen: de brede óf de smalle weg. En als je op de brede weg bent, kun je op de smalle weg komen door het ingaan door de enge poort: de wedergeboorte en vergeving van zonde. Dat wordt volgens mij met de enge poort bedoeld. Maar van de smalle weg kun je gelukkig nooit meer af: God Zélf houd je op deze weg, de weg ten léven.
Ook vind ik het jammer dat er een soort van kruispunt is getekend, waardoor het net lijkt alsof de mensen kunnen kiezen welke weg ze nemen. Maar iedereen bevind zich van nature op de brede weg, vanwege de val in Adam. Door wedergeboorte, vergeving van zonde en bekering kom je op de smalle weg. Daar kies je zelf niet voor. Dat krijgt Zijn volk door genade.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik had zaterdag de moderne plaat besteld uit Duitsland, ik had hem woensdag binnen. Nu nog een mooi plekje uitzoeken!
Christina

Bericht door Christina »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Toch zou ik wel kiezen voor de plaat zonder oog.
Dat oog zat mij ook dwars toen wij hem nog aan de muur hadden. Het is een occult simbool, volgens mij, en wordt o.a. door de vrijmetselarij gebruikt. Dan begin je toch wel te twijfelen aan de opzet van de plaat.
Plaats reactie