Plaat van de brede en de smalle weg

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

In onze kerk hangt een andere plaat dan de oude plaat zoals hier gepost. Persoonlijk vind ik die plaat mooier dan de platen die hier staan, deze plaat laat naast het enkel afbeelden van de breede en smalle weg ook afbeeldingen uit Bunyans christenreis zien.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
De 'oude' vind ik beter, ondanks oog en verbindingsweggetjes. (Zou overigens niet weten hoe je anders van de brede op de smalle weg moet komen).
Oog als symbool heb ik geen moeite mee.
Het is een vertelplaat, waar een gesproken woord bij hoort.
Ik mis in de nieuwe plaat de smalle weg.
M.i. moet je de smalle weg op via de Poort! Dus als je op de brede weg bent moet je terug.......

Zie je op de nieuwe plaat geen smalle weg? Een beetje naar rechts scrollen denk ik!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Wel apart dat op die moderne afbeelding het vrijheidsbeeld op de poort naar de brede weg staat. Is Amerika de ingang tot het verderf?

En nog aparter dat iemand die de kerk verlaat en via een bruggetje de smalle weg wil bereiken erdoor zakt. Is dat de positie van de kerk?

Ik krijg bij deze versie geen goed gevoel.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Wel apart dat op die moderne afbeelding het vrijheidsbeeld op de poort naar de brede weg staat. Is Amerika de ingang tot het verderf?
Het vrijheidsbeeld als teken van de vrijheid past idd prima langs de brede weg. Een vrij mens en God gaan niet samen.
En nog aparter dat iemand die de kerk verlaat en via een bruggetje de smalle weg wil bereiken erdoor zakt. Is dat de positie van de kerk?
Deze klopt ook, kijk nog maar eens goed. Aan de achterkant van de kerk is een sluipweggetje naar de smalle weg. Maar, het is niet de toegang tot de smalle weg via de smalle poort. Zie maar onderaan de tekening, waar een evangelist mensen wijst op de enige goede toegang tot de smalle weg.
Tevens een andere ironie over de kerk, nl. vóór de kerk staat een bruidspaar midden op de brede weg. De tekenaar heeft ongetwijfeld iets willen aanduiden van de hypocricy van vele 'christenen' die wel naar de kerk gaan, maar zich niet bekeren
Wél mis ik een kerk die mensen terugwijst naar de splitsing, terug naar de smalle poort...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

zou leuk zijn als je ons die kon laten zien, we zijn nu wel erg nieuwsgierig....
(met digitale camera moet dat een fluitje van een cent zijn)
Moet over paar weken foto's maken in de kerk met een digitale cam, dus zal dan ook wel foto van die plaat schieten...
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door memento
Het vrijheidsbeeld als teken van de vrijheid past idd prima langs de brede weg. Een vrij mens en God gaan niet samen.
Vrijheid om God te eren en de kerkdiensten te onderhouden is een groot goed.
Oorspronkelijk gepost door memento
Deze klopt ook, kijk nog maar eens goed. Aan de achterkant van de kerk is een sluipweggetje naar de smalle weg. Maar, het is niet de toegang tot de smalle weg via de smalle poort. Zie maar onderaan de tekening, waar een evangelist mensen wijst op de enige goede toegang tot de smalle weg.
Waarom kan iemand niet halverwege de brede weg via de kerk tot inkeer komen en de smalle weg gaan bewandelen. Als een zondaar tot het geloof komt is die dadelijk, op dat moment, gerechtvaardigd. Via die brug kun je toch de brede weg verlaten en op smalle verder? Ik zie er meer een aanval op kerk in, de kerk is in deze afbeelding niet de weg tot de zaligheid en dus ook niet de gemeenschap der heiligen. Lijkt me een onterechte aanval op de kerk. Bovendien laten we degenen op de brede weg wel heel erg dwalen en zoeken naar de uitgang. Die zijn blijkbaar geheel op zichzelf aangewezen.
Oorspronkelijk gepost door memento
Tevens een andere ironie over de kerk, nl. vóór de kerk staat een bruidspaar midden op de brede weg. De tekenaar heeft ongetwijfeld iets willen aanduiden van de hypocricy van vele 'christenen' die wel naar de kerk gaan, maar zich niet bekeren
Wél mis ik een kerk die mensen terugwijst naar de splitsing, terug naar de smalle poort...
Dat bruidspaar kan inderdaad wel bedoeld zijn om te laten zien dat de kerk vaak alleen nog voor trouw en rouw gebruikt wordt, deze kerk staat ook wel erg aan de rand van de samenleving.

Mij viel nog op dat die oude prent een kruis laat zien waar Christus nog aan hangt. De moderne heeft een leeg kruis.
Orckie

Bericht door Orckie »

ik dacht dat we in onze kringen (en zeker rechts GG, Adrianus!) niet zo veel op hebben met verbeelden van de weg.
Het gehoor, mensen! Geen plaatjes.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ach, Els, het zal toch vooral gaan om de bevindelijke gangen des levens. En die kun je toch niet in een plaatje vatten?
Plaats reactie