Aleen "maar" psalmen??

gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Aleen "maar" psalmen??

Bericht door gerrit de 2e »

Stelling:

Het is onjuist en/of eenzijdig om tijdens de eredienst alleen maar psalmen te zingen. Juist de NT-gezangen zijn van groot belang tijdens de dienst.

Zelf vind ik dit een groot gemis.

Weet iemand waarom er in veel traditionele kerken geen gezangen gezongen worden (behalve de 12 bekende)??

Overigens worden in betreffende kerken de psalmen naar mijn inzien erg sober en saai gezongen.

gr. v. Gerrit
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Nou noem maar er es een paar gezangen op uit de Schrift..

Ik ken alleen maar de psalmen en een paar gezangen... En ik denk dat God die ons gegeven heeft voor in de ere dienst. Dus ik keur hierbij niet alle andere gezangen af, maar wel voor in de eredienst.

Maar kom op zeg..
Ik zie het echt als een achteruitgang als een kerk die weg inslaat. Ik vind het echt duister worden zo...Das mijn mening. Nee, geen gezangen in de eredienst.

[Aangepast op 30/3/04 door Matthijs]
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Nou noem maar er es een paar gezangen op uit de Schrift..

Ik ken alleen maar de psalmen en een paar gezangen... En ik denk dat God die ons gegeven heeft voor in de ere dienst. Dus ik keur hierbij niet alle andere gezangen af, maar wel voor in de eredienst.

Maar kom op zeg..
Ik zie het echt als een achteruitgang als een kerk die weg inslaat. Ik vind het echt duister worden zo...Das mijn mening. Nee, geen gezangen in de eredienst.

[Aangepast op 30/3/04 door Matthijs]
Toch lieten ook veel 'behoudende' predikanten vroeger gezangen zingen uit de bundel uit de 19e eeuw. Om een voorbeeld te geven: Ds. P Zandt liet in IJsselmuiden nog gezangen zingen, na zijn In trede in Ede niet meer. Of de kerkenraad van IJsselmuiden (en van de gemeenten daarvoor: Kamperveen en Loon op Zand) wilden persé gezangen zingen of de kerkenraad van Ede niet (Of beide)
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Hoe kun je hier zo zelfverzekerd over oordelen terwijl je niet meer dan 12 gezangen kent?
Hier ook even een korte reactie..

Ken ik niet meer dan 12 gezangen? Zaterdagavond bij ds. Vreugdenhil in de pastorie nog een hele hoop liederkens gezongen!

Ik weet er alles van.........
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ds P. Zandt is toch niet maatgevend hoop ik?
Neuh, dat niet. Maar hij is wel een vertegenwoordige van het 'orthodoxe-gereformeerde geluid'. Maar veel mensen die zich nu als navolgers van Ds. Zandt beschouwen, zijn meestal wat gezangen betrefd een andere mening toegedaan.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De blijdschap voor God mogen wij toch wel uiten in "zelfbedachte" liederen, meestal aan de hand van een bijbeltekst.
De geloofsbelijdenis, waarom zou je die niet kunnen zingen? Ongepast of is het een gewoonte? Kwestie van wennen, wil je dat wel, of niet?

Er zit veel te veel traditie in, maar daar zijn andere topics voor.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik vermoed eerlijk gezegt, dat een pleidooi voeren voor gezangen versterkt wordt door het onbegip van de Psalmen? Of spreek ik wartaal?
Jelle

Bericht door Jelle »

Er zijn vele mooie gezangen en die kunnen we thuis of elders op zangavonden zingen en meezingen, maar de Psalmen behoren thuis in de ere dienst en daar horen geen gezangen of liederen bij.
Alleen de Psalmen zijn rechtstreeks op de Bijbel gegrond.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik dacht zelf meer aan een ander onderscheid. Daar de gezangen meer direct over de Heere Jezus spreken, en ook meer directer het geloof bezingen, wil dat nog weleens de bijzondere voorkeur hebben van hen die een diffuus beeld hebben van bijvoorbeeld de klacht over de (blijvende) zonde in de boetpsalmen. En dat eigenlijk maar waardeloss vinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Haha, schitterend gerepliceerd. Je hebt gelijk. Althans wat de kern van je antwoord aangeeft, maar gesproken over de motivatie om gezangen te zingen ten koste van psalmen vind ik het altijd onnoemelijk jammer dat het wantrouwen ten aanzien van de psalmen in stand wordt gehouden. Ik sluit het goede gebruik niet uit, maar ik denk, en vele met mij, dat de Psalmen, ofwel het gezangenboek dat God ons gegeven heeft, genoegzaam is voor Zijn dienst.
Plaats reactie