RefoBaptisten?!

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Dit is nieuw voor mij. En ik hoop niet mee te doen aan het ter discussie stellen van onze belijdenisgeschriften. We hebben de Heidelbergse Catechismus al 450 jaar, en dan zou het nu tijd worden om te gaan reformeren??!
Ter discussie stellen is iets anders dan weggooien, negeren of herschrijven. Juist de waarheid kan wel wat vragen weerstaan en een uitgebreide onderbouwing kan geen kwaad. Zelf heb ik tijden geworsteld met de kinderdoop juist doordat de verdediging voornamelijk op grond van traditie en (buiten-bijbelse of afgeleide) autoriteit gebeurde. Gelukkig kwam ik later ook een boekje van Graafland tegen en een artikel van Martie Dieperink, waardoor ik wel overtuigd werd dat de doop van de kinderen van gelovigen op meer gebaseerd is dan traditie en bijgeloof.

Het zou echter wel mooi zijn als de discussies over deze zaken niet vijandig gebeuren en de vragen in eerste instantie gesteld worden met het doel te leren en niet af te breken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:
eilander schreef:
jakobmarin schreef: Als je gereformeerd wilt zijn, moet je ook je eigen standpunten ter discussie willen blijven stellen, omdat je altijd wilt blijven reformeren.
Dit is nieuw voor mij. En ik hoop niet mee te doen aan het ter discussie stellen van onze belijdenisgeschriften. We hebben de Heidelbergse Catechismus al 450 jaar, en dan zou het nu tijd worden om te gaan reformeren??!
Daarin ben je uiteraard vrij!
Maar als principe is dat niet zoveel anders dan onze roomse vrienden: schrift + traditie + uitspraken Paus.
Dus jij betreurt het dat we al 450 jaar met dezelfde catechismus doen? Of - in het ontkennende geval - wat is de reden dat we nu plotseling weer zouden moeten reformeren?
Oh nee helemaal niet! De HC is belangrijk genoeg. Wim Verboom heeft een HC gemaakt, speciaal voor kinderen. In de Jongeren editie van de HSV is de HC verweven. Prachtig!

Maar het gaat me om het principe een belijdenisgeschrift ter discussie te stellen, dat moet ten allen tijde kunnen!
En je ziet, ook in dit jaar, dat er zeer gereformeerde ds. aangeven dat er sommigen zaken gemist worden in de HC (bijv. visie Israel, Islam, Schepping, Heilige Geest) en andere zaken overbodig zijn (bijv. zo tekeer gaan tegen Rome).

Artikel 36 uit de NGB is ook iets wat lang niet iedere refo nog mee kan maken.

En er zal ongetwijfeld nog meer te noemen zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Ter discussie stellen is iets anders dan weggooien, negeren of herschrijven.
Toch begint de ellende dan vaak.
Je weet wel, zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door eilander »

Ik reageerde op een posting van jakobmarin, die zei dat je "zou kunnen zeggen" dat de kinderdoop een roomse dwaling is, etc.
Een beroep op onze belijdenisgeschriften, die we samen delen, is dan toch niet ver gezocht, dacht ik zo.
Laat ik dan wat ongelukkig formuleren, het gaat mij om de zaak.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Ik reageerde op een posting van jakobmarin, die zei dat je "zou kunnen zeggen" dat de kinderdoop een roomse dwaling is, etc.
Een beroep op onze belijdenisgeschriften, die we samen delen, is dan toch niet ver gezocht, dacht ik zo.
Laat ik dan wat ongelukkig formuleren, het gaat mij om de zaak.
Maar stel nu dat iemand heeft gelezen of gehoord dat de kinderdoop een roomse dwaling is (en dit hoor je vrij vaak). Dan denk ik dat de verwijzing naar de HC niet echt voldoende is en heti s wel nuttig om dan ook wat meer achtergrond informatie te hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door jakobmarin »

parsifal schreef:
eilander schreef:Ik reageerde op een posting van jakobmarin, die zei dat je "zou kunnen zeggen" dat de kinderdoop een roomse dwaling is, etc.
Een beroep op onze belijdenisgeschriften, die we samen delen, is dan toch niet ver gezocht, dacht ik zo.
Laat ik dan wat ongelukkig formuleren, het gaat mij om de zaak.
Maar stel nu dat iemand heeft gelezen of gehoord dat de kinderdoop een roomse dwaling is (en dit hoor je vrij vaak). Dan denk ik dat de verwijzing naar de HC niet echt voldoende is en heti s wel nuttig om dan ook wat meer achtergrond informatie te hebben.
Zeker gezien het feit dat veel andere 'reformatorisch-baptistische' theologen anders leren m.b.t. de kinderdoop.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door sirdanilot »

Ik vond het erg interessant dat er een draad bestaat over Refobaptisten ! Ik denk dat er in gereformeerd Nederland (niet alleen reformatorisch, maar ook in PKN, GKV...) grote vooroordelen zijn over de volwassenendopende kerken en ook een gebrek aan kennis over de gebruiken die deze kerken hebben omtrent de doop. In mijn posting zal ik niet "de belijdenisgeschriften aanvallen" of anderszins een discussie starten omtrent waarom de ene of de andere visie beter zou zijn, ik wil echter wat dieper de argumenten binnen de baptistische theologie belichten die in refo-land weinig aandacht krijgen (ook niet in de relevante HC zondag).

1. Heel vaak wordt vergeten dat kinderen in deze kerken worden opgedragen, in plaats van gedoopt. Opdragen houdt de belofte van de ouders in om hun kinderen naar het Evangelie op te voeden, de belofte wordt ten overstaan van de gemeente gemaakt en het kind wordt gezegend. Het argument 'in baptistenkerken horen kinderen er niet bij !' slaat dus nergens op. Dit opdragen wordt dan wel niet als een sacrament gezien, maar is wel een zeer belangrijk iets. Ieder kind dat in een baptistengemeente opgroeit, wordt opgedragen. Het is dus voor de ouders niet vrijblijvend; als zij hun kind laten opdragen, moeten ze ook wel zorg dragen voor een Christelijke opvoeding.

2. Wederdopen is niet per se een logisch gevolg van een baptistische theologie. Je kunt baptist zijn, maar tégen het opnieuw dopen van iemand die als kind al gedoopt was. Vaak worden deze twee zaken over één kam gescheerd. Wederdopen is als het ware 'een stap verder', een stap die lang niet elke christen met een baptistische visie op de doop zou nemen. Daarom onthoud ik mij van de term 'wederdopers'.

3. Een heel voornaam argument, dat in gereformeerd Nederland echer nooit weerlegd of zelfs maar genoemd wordt, is dat doop volgens de baptisten dient te geschieden door Onderdompeling, dit in het kader van de betekenis van Baptizou (doop), en de symboliek dat in de doop (mits die, volgens baptistische theologie, volgt op bekering) de oude mens afgelegd (of begraven) wordt en de nieuwe mens aangedaan. Het is niet zo dat dit in het moment van de doop gebeurt, maar deze symboliek wordt als zeer cruciaal ervaren. Ik ken eigenlijk geen gereformeerd tegenargument hiertegen anders dan 'baptizou betekent geen onderdompeling' (wat een zeer twijfelachtig argument is).

4. In het baptisme is de doop het logische gevolg op de Bekering, n.a.v. 'Bekeert u, en laat u dopen.' De doop volgt dus uit een persoonlijk geloof in Jezus Christus. Dit is een andere visie dan dat er in het gereformeerde heerst.

5. Baptisme is geen 'nieuwigheidje dat is komen overwaaien uit Amerika'. Baptisme is bijna net zo oud als een Gereformeerde visie op de doop. Zowel Rome als de prille gereformeerde kerk zijn schuldig aan vreselijke vervolgingen van Baptisten (vandaar een massale exodus naar Amerika). Enige schroom en spijtbetuiging zou ook voor de gereformeerden zeker op zijn plaats zijn. Al ben je het niet met iemand eens, is het niet de bedoeling om de ander daarvoor te vervolgen met geweld. Je bent dan geen haar beter dan Rome.
refo schreef:De strijd tegen de dopersen en de subjectivisten is echt niet voor niets geweest.
Laten we die stromingen met wortel en tak uitroeien. Het zal gezond zijn voor de groei van de gemeente. Die kwijnt weg door het doperse onkruid.
Ik ken een zekere meneer met een snorretje die precies hetzelfde zei, maar dan over Joden in plaats van dopers...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door jakobmarin »

@sirdanilot: Chapeau! Mooi gezegd.

Zijn ze in de PKN ook niet bezig met overdenken van het opdragen van pasgeboren kinderen, die dan op latere leeftijd een geloofsdoop kunnen ondergaan?

Ennuh... refo's hebben zelden snorretjes :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:Ik vond het erg interessant dat er een draad bestaat over Refobaptisten ! Ik denk dat er in gereformeerd Nederland (niet alleen reformatorisch, maar ook in PKN, GKV...) grote vooroordelen zijn over de volwassenendopende kerken en ook een gebrek aan kennis over de gebruiken die deze kerken hebben omtrent de doop. In mijn posting zal ik niet "de belijdenisgeschriften aanvallen" of anderszins een discussie starten omtrent waarom de ene of de andere visie beter zou zijn, ik wil echter wat dieper de argumenten binnen de baptistische theologie belichten die in refo-land weinig aandacht krijgen (ook niet in de relevante HC zondag).

1. Heel vaak wordt vergeten dat kinderen in deze kerken worden opgedragen, in plaats van gedoopt. Opdragen houdt de belofte van de ouders in om hun kinderen naar het Evangelie op te voeden, de belofte wordt ten overstaan van de gemeente gemaakt en het kind wordt gezegend. Het argument 'in baptistenkerken horen kinderen er niet bij !' slaat dus nergens op. Dit opdragen wordt dan wel niet als een sacrament gezien, maar is wel een zeer belangrijk iets. Ieder kind dat in een baptistengemeente opgroeit, wordt opgedragen. Het is dus voor de ouders niet vrijblijvend; als zij hun kind laten opdragen, moeten ze ook wel zorg dragen voor een Christelijke opvoeding.
Ik heb het argument dat kinderen er niet bij zouden horen, nooit gebruikt. Gelukkig horen ze er wel bij. Sterker nog, "Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderen der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft". (NGB)
sirdanilot schreef:2. Wederdopen is niet per se een logisch gevolg van een baptistische theologie. Je kunt baptist zijn, maar tégen het opnieuw dopen van iemand die als kind al gedoopt was. Vaak worden deze twee zaken over één kam gescheerd. Wederdopen is als het ware 'een stap verder', een stap die lang niet elke christen met een baptistische visie op de doop zou nemen. Daarom onthoud ik mij van de term 'wederdopers'.
Helder.
sirdanilot schreef:3. Een heel voornaam argument, dat in gereformeerd Nederland echer nooit weerlegd of zelfs maar genoemd wordt, is dat doop volgens de baptisten dient te geschieden door Onderdompeling, dit in het kader van de betekenis van Baptizou (doop), en de symboliek dat in de doop (mits die, volgens baptistische theologie, volgt op bekering) de oude mens afgelegd (of begraven) wordt en de nieuwe mens aangedaan. Het is niet zo dat dit in het moment van de doop gebeurt, maar deze symboliek wordt als zeer cruciaal ervaren. Ik ken eigenlijk geen gereformeerd tegenargument hiertegen anders dan 'baptizou betekent geen onderdompeling' (wat een zeer twijfelachtig argument is).
Dit kan toch geen wezenlijk argument tegen de kinderdoop zijn. Het zou een argument kunnen zijn vóór doop door onderdompeling. Ik vind het zelf niet zo belangrijk, omdat het een symbool is. Zoals ook in het doopsformulier genoemd wordt, kan doop door besprenging ook wel samengaan met de symboliek van ondergang en opstanding.
sirdanilot schreef:4. In het baptisme is de doop het logische gevolg op de Bekering, n.a.v. 'Bekeert u, en laat u dopen.' De doop volgt dus uit een persoonlijk geloof in Jezus Christus. Dit is een andere visie dan dat er in het gereformeerde heerst.
Precies. Het is een andere visie. Juist in de kinderdoop wordt daarom aangegeven dat God de eerste is, Die al vóórdat een kind kan kiezen, verklaart de God van dit kind te willen zijn. Bij de geloofsdoop ligt dit fundamenteel anders.
sirdanilot schreef:5. Baptisme is geen 'nieuwigheidje dat is komen overwaaien uit Amerika'. Baptisme is bijna net zo oud als een Gereformeerde visie op de doop. Zowel Rome als de prille gereformeerde kerk zijn schuldig aan vreselijke vervolgingen van Baptisten (vandaar een massale exodus naar Amerika). Enige schroom en spijtbetuiging zou ook voor de gereformeerden zeker op zijn plaats zijn. Al ben je het niet met iemand eens, is het niet de bedoeling om de ander daarvoor te vervolgen met geweld. Je bent dan geen haar beter dan Rome.
Nee, dat kan de bedoeling niet geweest zijn. Eens.
sirdanilot schreef:
refo schreef:De strijd tegen de dopersen en de subjectivisten is echt niet voor niets geweest.
Laten we die stromingen met wortel en tak uitroeien. Het zal gezond zijn voor de groei van de gemeente. Die kwijnt weg door het doperse onkruid.
Ik ken een zekere meneer met een snorretje die precies hetzelfde zei, maar dan over Joden in plaats van dopers...
Ik neem aan dat @refo de ideeën heeft bedoeld en niet de mensen. De vergelijking met Hitler is derhalve walgelijk!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door sirdanilot »

^? Huh? Sinds wanneer is men aan het denken over volwassenendoop in de PKN? Vrijzinnigheid troef in sommige delen van de PKN, maar een verschuiving richting baptisme, daar heb ik toch niet echt van gehoord... Wel weet ik dat men in sommige NGK-kerken mag 'kiezen' tussen kinder- of volwassendoop. Om maar niemand tegen het hoofd te stoten zeker... Ik vind dat enerzijds de visie op de doop niet een breekpunt is zoals bijvoorbeeld de visie op verkiezing, genade en dat soort fundamentelere zaken, ook omdat beide visies verdedigbaar zijn. Anderzijds mag (en wellicht moet) je als gemeente wél een helder geluid de ene of de andere kant uit laten horen, en je daar ook aan houden. De doop is nu namelijk ook zeker weer geen bijzaak, en er moet binnen één gemeente wel eenheid over zoiets zijn. En eigenlijk ook binnen een kerkverband, aangezien er wel kleinere zaken zijn geweest die tot scheuring hebben geleid.

Ik vind het gemis aan een 'refo-baptisten' beweging (of, om dit wat algemener te trekken, een conservatievere, orthodoxere baptistenbeweging) erg jammer in Nederland. Zij die van oudsher dopers waren, zijn vervallen tot een soort vrijzinnige afschaduwing van wat het vroeger was; dit is een typisch nederlands verschijnsel, want in andere landen vinden we wél orthodoxe baptisten. Het werkt alleszins stigmatisering vanuit niet-baptistische kerken enkel maar in de hand. Baptistische theologie wordt nu gezien als hand in hand met evangelischheid (opwekking, 'handjes in de lucht'...), terwijl dit twee volstrekt losstaande dingen zouden moeten zijn. Echter is die link dus gezien de Nederlandse situatie niet geheel onbegrijpelijk.

@ Eilander:

Ik vatte de uitspraak van refo anders op, en ik vond het alleszins ook een smakeloze uitspraak. Maar excuus, ik zal mijn wat overtrokken uitspraak verwijderen.
Ik heb het argument dat kinderen er niet bij zouden horen, nooit gebruikt. Gelukkig horen ze er wel bij. Sterker nog, "Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderen der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft". (NGB)
Het argument dat ik wel eens heb gehoord is dat in een baptistengemeente, kinderen er niet bij zouden horen omdat ze niet worden gedoopt. Omdat zij wél worden opgedragen, vind ik dat argument niet valide.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
sirdanilot schreef:4. In het baptisme is de doop het logische gevolg op de Bekering, n.a.v. 'Bekeert u, en laat u dopen.' De doop volgt dus uit een persoonlijk geloof in Jezus Christus. Dit is een andere visie dan dat er in het gereformeerde heerst.
Precies. Het is een andere visie. Juist in de kinderdoop wordt daarom aangegeven dat God de eerste is, Die al vóórdat een kind kan kiezen, verklaart de God van dit kind te willen zijn. Bij de geloofsdoop ligt dit fundamenteel anders.
Dit vind ik een non-argument. Wie zegt dat de doop alleen kan plaatsvinden op geloof, ontkent daarmee niet dat God de eerste is. Natuurlijk is God de eerste: Hij is elke gelovige een eeuwigheid vóór. Bovendien verklaart God in het Evangelie de God van degene die het Evangelie hoort, te willen zijn. Dáár heb je geen kinderdoop voor nodig.

Een (refo)baptist zegt eigenlijk heel eenvoudig: de besnijdenis gold het natuurlijke zaad van Abraham, de doop het geestelijke zaad van Abraham. En wie zijn het geestelijke zaad van Abraham: de gelovigen. Derhalve komt alleen de gelovigen de doop toe.
Natuurlijk kun je ook volgens een andere lijn redeneren, maar dat dit nu vreselijk vreemd of onbijbels is, kun je toch ook niet stellen.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door Julian Brasser »

Markus 16 vers 16: Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden;
maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.


=

Wie een zodanig geloof zal hebben, dat hij best een daad als zich laten onderdompelen in water wil doen, zal zalig worden,
maar die niet een zodanig geloof heeft, zal verdoemd worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:
sirdanilot schreef:4. In het baptisme is de doop het logische gevolg op de Bekering, n.a.v. 'Bekeert u, en laat u dopen.' De doop volgt dus uit een persoonlijk geloof in Jezus Christus. Dit is een andere visie dan dat er in het gereformeerde heerst.
Precies. Het is een andere visie. Juist in de kinderdoop wordt daarom aangegeven dat God de eerste is, Die al vóórdat een kind kan kiezen, verklaart de God van dit kind te willen zijn. Bij de geloofsdoop ligt dit fundamenteel anders.
Dit vind ik een non-argument. Wie zegt dat de doop alleen kan plaatsvinden op geloof, ontkent daarmee niet dat God de eerste is. Natuurlijk is God de eerste: Hij is elke gelovige een eeuwigheid vóór. Bovendien verklaart God in het Evangelie de God van degene die het Evangelie hoort, te willen zijn. Dáár heb je geen kinderdoop voor nodig.

Een (refo)baptist zegt eigenlijk heel eenvoudig: de besnijdenis gold het natuurlijke zaad van Abraham, de doop het geestelijke zaad van Abraham. En wie zijn het geestelijke zaad van Abraham: de gelovigen. Derhalve komt alleen de gelovigen de doop toe.
Natuurlijk kun je ook volgens een andere lijn redeneren, maar dat dit nu vreselijk vreemd of onbijbels is, kun je toch ook niet stellen.
denken wij nu echt dat mensen als Calvijn een beetje hebben zitten slapen toen ze de kinderdoop Bijbels onderbouwden ?
In het O.T. hoorden kinderen volkomen bij het verbond en droegen ook het teken (de besnijdenis). In het N.T. lees je nergens dat met die lijn gebroken moet worden integendeel bij het geloof van één wordt direct alle ingezetenen van dat huis gedoopt. Dat de HEERE werkt in geslachten zien wij overal in Gods Woord (o.a. in de 10 geboden). Er was in het N.T. maar één manier om tot de gemeente toe te treden en dat was de doop. Mooi is dan ook dat Paulus regelmatig de kinderen van de gemeente toespreekt....gedoopte kinderen dus.
Ik zie in de roep om de geloofsdoop puur de geest van het individualisme. Wij hebben een i(Ik)Phone een i(Ik)pad en willen ook een i(Ik)baptism.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:denken wij nu echt dat mensen als Calvijn een beetje hebben zitten slapen toen ze de kinderdoop Bijbels onderbouwden ?
Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk ook niet dat het nadenken over deze materie bij hen gestopt is.
In het O.T. hoorden kinderen volkomen bij het verbond en droegen ook het teken (de besnijdenis). In het N.T. lees je nergens dat met die lijn gebroken moet worden integendeel bij het geloof van één wordt direct alle ingezetenen van dat huis gedoopt.
Zoals gezegd: de besnijdenis gold het vleselijk zaad van Abraham, de doop het geestelijk zaad van Abraham. Hier ga je niet op in.
Dat de HEERE werkt in geslachten zien wij overal in Gods Woord (o.a. in de 10 geboden).
Dat ontkent niemand.
Er was in het N.T. maar één manier om tot de gemeente toe te treden en dat was de doop. Mooi is dan ook dat Paulus regelmatig de kinderen van de gemeente toespreekt....gedoopte kinderen dus.
Hoe weet je dat zo precies?
Ik zie in de roep om de geloofsdoop puur de geest van het individualisme. Wij hebben een i(Ik)Phone een i(Ik)pad en willen ook een i(Ik)baptism.
Jammer dat je met dit soort oneigenlijke argumenten komt. Ik vind dit een oneerlijke manier van discussiëren. In plaats dat je op de Bijbelse argumenten van je gesprekspartner ingaat, schuif je hem de tijdgeest in de schoenen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RefoBaptisten?!

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Jammer dat je met dit soort oneigenlijke argumenten komt. Ik vind dit een oneerlijke manier van discussiëren. In plaats dat je op de Bijbelse argumenten van je gesprekspartner ingaat, schuif je hem de tijdgeest in de schoenen.
Ik zie de roep om de geloofsdoop vooral in de gereformeerde gezindte idd in samenhang met de tijdgeest van individualisme en niet in de geest van een beter verstaan van de Schrift.

Je zal wel niet willen volhouden dat ik in het verleden niet uitgebreid ben ingegaan op alle RF'ers die geloofsdoopstandpunten verdedigen.
Een paar postings van jaren geleden.
huisman schreef:Wij komen er idd niet uit. Maar toch blijf ik het niet zinloos vinden om vr 74 steeds weer te citeren omdat mijn visie daar volkomen mee overeenstemt.
1. De grond voor de doop is het verbond (geen verondersteld geloof)
2. De kinderen worden de verbondsweldaden toegzegd.
3. De gedoopte kinderen staan dus in een andere betrekking als de ongedoopte kinderen.
4. De besnijdenis wees al op dezelfde weldaden en heeft geen geheel andere betekenis dan de doop.


Deze punten komen terug in de H.C. vr 74
1. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn
2. en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt
3. zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden .
4. gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is , voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is .


Ik hoop dat het nu nog duidelijker is dat dit het spoor is waarop onze vaderen op grond van Gods Woord gegaan zijn.
huisman schreef:Een kind van gelovige ouders (U komt de belofte toe en uw kinderen) is een verbondskind. En dat direct vanaf de na N.T tijd de kinderdoop gebruik was is wel relevant . Er zijn dan 2 conclusies mogelijk: 1. Zij deden hetzelfde als de apostelen of 2. direct na het sterven van de apostelen ging de kerk over op een geheel andere leer nl. kinderdoop en dat ook nog zonder slag of stoot want in die geschriften van 200 na Christus lees je niets van strijd over de kinderdoop.
Je zult het met mij eens zijn dat punt 2 wel zeer onwaarschijnlijk is. Ik ga dan ook voor punt 1.

Bron:Oriëntatie in de dogmageschiedenis van Prof. Dr. J. van Genderen
Lees de 39 pagina's van onderstaand topic maar weer eens door. :hum

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... p&start=60
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie