RefoBaptisten?!

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

RefoBaptisten?!

Bericht door Pim »

Bron: http://www.refdag.nl

APELDOORN - Op de website refobaptisten.nl, die sinds vorige week in de lucht is, wordt een pleidooi gevoerd voor „reformatorische baptistengemeenten in Nederland.â€
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

a. Deze man heeft een probleempje met zijn kerkenraad denk ik....

b. Is dit familie van England of zo?

c. Ik ga eens op die site kijken. Het klinkt erg mooi wat hij allemaal zegt......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je haalt me de woorden uit de mond Pim
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Ik denk dat hier veel op af komt. En dan bedoel ik tegenstanders, maar ook juist voorstanders
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Op zich logische stap. De verdediging van de kinderdoop voldeed me vroeger op catechisatie al niet, waardoor je de indruk kreeg dat volwassendoop toch de voorkeur had. Tot ik in aanraking kwam met de 'drieverbondenleer' en toen klopte alles weer.

Eigenlijk zijn de GerGem al dopers genoeg. Daarvoor hoef je geen ander verband te stichten. Als ik ds Moerkerken vraag welk geloof versterkt wordt bij de doop dan antwoordt hij: van Gods volk dat de doopdienst meemaakt. Dat kind heeft toch geen geloof? Dus kan dat niet versterkt worden. Alles draait om 'ware gelovigen' en de kinderen zijn maar lijdend voorwerp.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
. . . de kinderen zijn maar lijdend voorwerp.
Ga je niet wat kort door de bocht nu? Het doopformulier spreekt van de kinderen dat zij in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten zijner gemeente, behoren gedoopt te wezen. Dat lijkt me aan te sluiten op 1 Korinthiers 7:14 waar de kinderen geboren uit een huwelijk waarvan één van de twee partners gelovig is heilig genoemd worden waarbij volgens de kanttekeningen bedoeld is . . . in het uiterlijk verbond Gods begrepen, en hebben toegang tot de tekenen en zegelen van Gods genade . . .
limosa

Bericht door limosa »

maarre, deze man heeft inderdaad wel iets te bespreken met z'n kerkenraad . . .
Adryan

Bericht door Adryan »

de kinderen zijn maar lijdend voorwerp
Dit is ontterecht. Ds. Moerkerken zal je gezegd hebben dat de kinderen op het erf van het verbond komen. Hierdoor onder de bediening van Gods Woord komen.

Maar alleen het geloof van Gods volk wordt versterkt. Volgens mij is dit een discussie die in andere topics al is gevoerd. Dus lijkt me niet echt zinvol dat hier nog eens dunnetjes over te doen.

Maar het stellen dat een kind maar leidend voorwerp is. Is dus erg ontterecht en een miskenning of onderschatting van de doop.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zal men ook de kleine kinderen dopen. De HC beantwoordt dit bevestigend: Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.

Kinderen horen in het verbond dus moeten ze gedoopt worden. In een preek over deze zondag zei ds Moerkerken dat het bij de kinderdoop erom gaat dat Gods volk in die doop mag zien dat het verbond van geslacht tot geslacht voort zal gaan, als troost. Daardoor mag hun geloof versterkt worden. Zoals de HC spreekt zou het zijn dat de ware Kerk daar spreekt over haar uitverkoren kinderen. Net als in het formulier. In de doopdienst gaat het niet zozeer om de kinderen, maar om Gods volk dus. Ik kon echt ,'n oren niet geloven.
Drie dagen later was het lidmatencatechisatie en heb ik gevraagd of dat allemaal niet een beetje mager was omdat calvijn met de HC zegt dat de kinderen gedoopt worden OMDAT ze in het verbond zijn enz. En de uitdrukking dat het gaat om Gods volk vroeg ik ook nog naar. Het antwoord was als volgt: eerst een mopje dat Calvijn echt magerder was dan hij. En vervolgens dat het kind geen geloof heeft en dat dat dan ook niet versterkt an worden. Er wordt aan dat kind in die gedachtengang toch niets verzegeld?
england

Bericht door england »

Helaas voor jullie is deze man toch geen familie van mij...

Ik wil geen discussie over de doop, maar wel effe misschien zeggen dat in Hebreeen 8 er een gedeelte van Jeremia geciteerd wordt, is het waar dom gelezen te worden

Dan een vraagje: als je in Christus aangenomen bent, kun je daar uit vallen? Zijn we het laatste stuk van de DL dan niet kwijt, namelijk de volharding der heiligen? Dus als het formulier of wat dan ook zegt dat deze kinderen als lidmaten in Christus izjn aangenomen, dan houdt dta toch in dat ze in Christus zijn?

Bovendien, als we de Bijbel doortrekken zou ieereen twee maal gedoopt moeten worden, immers, als je kijkt, degenen die Christus met een waar geloof aannamen werden gedoopt (wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn...waarom mag er zomaar opeens een tekst omgedraaid worden...?) maar daar waren ook Joden bij...Dus die waren toch al onder het teken en zegel van het verbond...?

En ik moet zeggen dta ik het niet helemaal met men de Ruiter eens ben... Bij ons staat gemeente zijn etc niet centraal, maar de bediening van het Woord en de sacramenten...
Gemeente -zijn is iets wat vanzelf gebeurt door je in de kerk als mensen op te stellen, en niet heel egoistisch in de auto te springen zodra je vrijgelaten wordt an het eind van de dienst, maar eens effe na te denken, dat er misschien wel mensen zijn die het minder geslaagd vinden om de zondag in d'r eentje dor te brengen...Of om eens te denken aan mensen die wat meeleven kunnen gebruiken en zo...

En ook Baptisten kerken hebben tradities hoor! Bijvoorbeeld: hier staan alle kerken met zingen, en zitten met bidden, in Schotland doen ze het anders om... De volgorde van de dienst is meestal traditioneel etc etc...

En ook staan persoonlijke getuigenissen niet centraal, al is men gelukkig veel meer open daarover... Maar Christus staat centraal, en men is meer gericht op 'zieltjes winnen' dan in andere kerken.

Maar goed, het is weleens een idee om het erover te hebben, al vrees ikdat er wel weer een serie in de SB zal verschijnen...
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Moeilijk! Een erg leuk 'idee' maar de theorie is vaak mooier dan de praktijk.

Persoonlijk vraag ik me wel af of de huidige kerken echt kapot moeten? Er zijn al genoeg aanvallen en discussie's. Dit idee is waarschijnlijk weer een reden om als fronten tegenover elkaar te gaan staan.
Plaats reactie