Sabbat op zaterdag of zondag?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Sabbat op zaterdag of zondag?

Bericht door lammert »

Bij ons in het dorp is een groepje mensen fanatiek bezig (o.a. met het schrijven in de krant) dat de sabbat op de zaterdag moet worden gehouden.

De traditionele kerken vertreden Gods geboden, aldus de schrijvers.
De zondag zoals wij die nu kennen is niet Bijbels en wordt in stand gehouden door valse profeten
(lees: de huidige predikanten).

Komt deze oproep ook elders in het land voor?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Nooit van sabbatisten gehoord? of 7[size=-1]e[/size] dag adventisten/bptisten?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Zucht, waar maken die mensen zich druk om. Laten ze zorgen voor dat ene nodige, daar heb je veel meer aan.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door lammert
Bij ons in het dorp is een groepje mensen fanatiek bezig (o.a. met het schrijven in de krant) dat de sabbat op de zaterdag moet worden gehouden.

De traditionele kerken vertreden Gods geboden, aldus de schrijvers.
De zondag zoals wij die nu kennen is niet Bijbels en wordt in stand gehouden door valse profeten
(lees: de huidige predikanten).

Komt deze oproep ook elders in het land voor?
Kijk, hoewel het geen zin heeft discussies te starten die al 10E6 keer gevoerd zijn zou je hierover een gesprek kunnen hebben. Als ik echter lees dat de predikanten die de zondag als sabbathsdag houden het etiket valse profeten krijgen hoeft het al helemaal niet meer voor mij.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ten eerste: als je gelooft dat de juiste rustdag zaterdag is ipv zondag, dan maakt het zeker wel uit, dan is het niet houden van de zaterdag als rustdag een overtreding tegen Gods wet.

En face the facts: het houden van de zondag rust merendeels op traditie, dan op bijbelse onderbouwing. De bijbelteksten die er aangehaald worden zijn gemakkelijk anders te verklaren, zonder kunstgrepen uit te hoeven halen.

De argumenten voor de zondag liggen m dus voornamelijk in de traditie: het is vanaf de vroeg-Christelijke kerk de gewoonte geweest de zondag te zien als de rustdag ipv de zaterdag. Het gezag van de uitleg van de bijbelteksten die pleiten voor de zondag rust dus in de oude kerk, zij stonden dichtbij de overlevering, en het was voor de Joden in de oud-christelijke kerk aanleiding genoeg om de zaterdag af te schaffen in favour of de zondag
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Er staat wel ergens in de Bijbel, dat de rustdag op zondag gehouden word. Tenminste, dat maken wij er van. Volgensmij staat het ook wel ergens anders besproken, in dit forum.

Het maakt mij zelf niet zo veel uit, wanneer we de rustdag houden. Op zaterdag of op zondag. Stel nou dat je in Israël woont, kan ik me best voorstellen dat je de rustdag "ook" maar op zaterdag houdt, ik heb er niet veel moeite mee.

Wat zouden jullie doen, in Israël? Op zaterdag of op zondag rustdag houden?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Misschien kunnen wij de vraag iets anders stellen en zo verder discusseren.
En wel: is het houden van de O.T. sabbath op zondag wel goed. Wat bedoel ik hiermee, er zijn er vele in de ger.gez. [o.m. de vereniging tot behoud van de zondagsrust] die heel graag de O.T. sabbath naadloos overgezet zouden zien op de huidige zondag met alle wetten en wetjes die erbij hoorden. Terwijl in de vroeg christelijke kerken de viering van Christus opstanding op de dag na de sabbath gehouden werd en daarnaast ook nog de sabbath zelf [joodse gemeenten] gehouden werd. M.i. staat dus de OT viering van de sabbath los van de NT. viering van de opstanding [op zondag dus]. MIjn stelling luidt dan ook: een ieder die een strakke zondag wil houden moet deze verplaatsten naar de zaterdag. Dan vieren wij de opstanding van Christus zoals altijd op de dag na de sabbath.
Met het voorlezen van de wet der tien geboden op de zondag morgen bekruipt mij dan ook altijd een beetje een onbehagelijk gevoel bij het voorlezen van het 4e gebod. Iets inmij zegt dat er iets niet klopt. [niet de viering op zondag hoor, want daar sta ik achter].
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door lammert
Komt deze oproep ook elders in het land voor?
Zeker, lammert. Ik heb vergeten te kijken in welk dorp jij woont. Maar in ons dorp gebeurt het ook, alleen zijn het eenlingen.
Maar zij zijn wel fanatiek.
Houden echt rustdag op de zaterdag.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Op zich maakt het mij niet uit... of je nou op zondag of op zaterdag rust neemt.

Maar ja, de Bijbel is er ook niet écht duidelijk in. Het zijn verschillende interpetaties van teksten.

En natuurijk telt traditie ook wel mee.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
cannabis

Bericht door cannabis »

So it was our idea to start worshipping on Sunday. Purely human, no reason behind it at all. How nice to know that after 2000 years of being misled, we, now, finally, in 2004 AD, find the truth. And on the OSW forum. hey Rick, thanx!

~bis
cannabis

Bericht door cannabis »

Hey Rick,

Just how much value do you deign to give to tradition? Not too much, I hope, else we go catholic, but just gimme a figure i can work with. Say 32%?
Ralf

Bericht door Ralf »

Waarom vieren christenen de zondag?

De zondag is de eerste dag van de week. Dat is de dag waarop de Heer opstond uit de dood. Zondag is dan ook in de eerste plaats een feestdag om de opstanding te vieren. In de oudchristelijke kerk werd deze dag ook wel genoemd: klein Pasen tegenover het jaarlijkse Paasfeest dat dan als groot Pasen aangeduid kan worden.

Hielden de eerste christenen de sabbat of vierden zij de zondag?

De allereerste christenen waren joden. Zij hielden de sabbat en daarnaast kwamen zij op de eerste dag van de week bij elkaar om de opstanding te vieren. Eigenlijk deden zij dus allebei. (De zondag was toen natuurlijk nog geen vrije dag.)

Wat was de oorzaak van de verandering?

Toen er ook heidenen christen werden (het begin daarvan vinden we in het huis van Cornelius ? een geschiedenis die ons drie keer in het boek Handelingen verteld wordt ?) deed zich al spoedig de vraag voor of de heidenen om "ware gelovigen" te zijn, zich ook moesten houden aan de wetten en inzettingen die God aan het joodse volk gegeven had. Om deze zwaarwichtige vraag te beantwoorden werd een apostelconvent gehouden waarvan we lezen in Handelingen 15. Hier werd onder leiding van Jacobus en onder de inspiratie van de Heilige Geest naar wij mogen aannemen, besloten dat de heidenen zich niet behoefden te houden aan de typisch joodse wetten en instellingen maar dat zij zich wel ? om geen aanstoot te geven in hun omgang met de joodse christenen ? moesten onthouden van een viertal zaken: n.l. dat wat door de afgoden bezoedeld is; van hoererij; van het verstikte en van het bloed. Maar de besnijdenis, het onderhouden van de sabbat en allerlei andere specifiek joodse voorschriften zouden geen verplichting zijn voor de christenen uit de heidenen.

Wanneer werd de zondag een officiële feestdag en daarbij tevens een vrije dag?

Met de snelle ontwikkeling van de jonge kerk werd de groep christenen uit de heidenen steeds groter. Voor hen was de eerste dag van de week (d.i. zondag) de feestdag: de dag waarop zij herdachten en vierden dat Jezus uit de dood was opgestaan. Zij noemden die dag ook wel: “klein Pasenâ€
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Waar heb je dat vandaan gekopiëerd?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Ralf

Bericht door Ralf »

Ik heb dit uit mijn pc gehaald. Een tijdje geleden speelde dit bij ons in de kerk. Ik heb me er toen een beetje in verdiept. Dit stuk heeft bij ons in de kerkbode gestaan. ( Ik weet niet al de bronnen meer maar o.a. uit het kwartaalblad voor theologische bezinning Soteria, Dr S. Janse, Zondag of Sabbat).

[Aangepast op 5/3/04 door Ralf]
Plaats reactie