Sinterklaas

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Sinterklaas

Bericht door J.C. Philpot »

Overal waar mensen samenzijn ontstaan gewoonten, conventies etcetera. In een bedrijf heeft dat bedrijfscultuur. De managementlaag heeft hier invloed op, maar het heeft ook te maken met aanname beleid, mensen die er werken, etcetera.

Ook kerkelijke gemeenten ontkomen hier niet aan. Wat mij betreft geen probleem, als we de hoofdzaken maar van de bijzaken weten te scheiden, en er in alle zaken liefde is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:- Sinterklaas vieren
- Kerstversiering in huis
- Carbid schieten
- Haarlengte
- Korte broek bij mannen
- Leggings
- Kleur trouwjurk
- Broek voor meisjes met sporten - werken
- Vaccinatie
- Welke spelletjes op zondag
- Kleur en stijl zondagse kleding
- Auto gebruik op zondag.
Wat betreft het schuingedrukte, neme men de volgende woorden ter overdenking:
Romeinen 12 vers 2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is.
Of in HSV (als voorbeeld om te laten zien hoe dicht de HSV bij de SV staat, en tegelijk door de herziening veel dichterbij komt): ‘En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.’
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:Iemand blij maken en heel blij zijn met een goed gekozen kado, is zeker geen toneelspel!
Doe eens niet zo zuur Luther. :fouet
Even voor de helderheid: het gaat mij niet om zuur doen, maar wij doen om principiële redenen niet mee met sinterklaas en de refoversie pakjesjesavond. En ik begrijp al sinds ik hier RF zit niet, dat die redenen kennelijk nauwelijks meer leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Iemand blij maken en heel blij zijn met een goed gekozen kado, is zeker geen toneelspel!
Doe eens niet zo zuur Luther. :fouet
Even voor de helderheid: het gaat mij niet om zuur doen, maar wij doen om principiële redenen niet mee met sinterklaas en de refoversie pakjesjesavond. En ik begrijp al sinds ik hier RF zit niet, dat die redenen kennelijk nauwelijks meer leven.
Om het als toneelspel te betitelen, is wel een zure reactie.
Wat kan er nu principieel mis zijn met een pakjesavond? Je koopt een kadootje(s) voor elkaar. Dat doe je toch ook als iemand jarig is?
En een kado (vaak een boek) geven met kerst - wat dus ook een refotraditie blijkt te zijn - is minder erg?
Leg mij dat verschil dan eens uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef: 1 - Sinterklaas vieren
2 - Kerstversiering in huis
3 - Carbid schieten
4 - Haarlengte
5 - Korte broek bij mannen
6 - Leggings
7 - Kleur trouwjurk
8 - Broek voor meisjes met sporten - werken
9 - Vaccinatie
10 - Welke spelletjes op zondag
11 - Kleur en stijl zondagse kleding
12 - Auto gebruik op zondag.
Toch wel een aardig rijtje. In mijn context waren de antwoorden als volgt:
1, 2, 5, 8 niet aan (mee)doen, omdat het niet past bij ‘Gij geheel anders’. Tekenen van wereldgelijkvormigheid.
3 uiteraard niet. Gevaarlijke waanzin. Wat voor nu heeft dat. Idem vuurwerk. Bij dat laatste ook: de ernst van oudejaarsavond (opnieuw een jaar dichterbij de eeuwigheid, zou je voor God kunnen verschijnen als je bezig bent met vuurwerk afsteken?)
4 Mannen kort, vrouwen lang indien mogelijk, iig vrouwelijk., dus niet kortgeschoren.
6 Geen probleem, behalve als het gepaard gaat met kortere rokjes.
7 Wit en zo min mogelijk bloot.
8 Dat lag heel gevoelig. Hoofdregel: nooit een broek, ook niet met schaatsen. Ook niet met werken: vanaf de kansel werd daarvan gezegd dat je dan niet voor je levensovertuiging durft uit te komen.
9 Weinig discussie over; messten waren gevaccineerd.
10 Alleen Bijbelse spelletjes ( Kwistet, door het land van de Bijbel, zendingsmemorie) Belangrijker: een goed boek lezen, niet alleen verhalend, maar ook een bezinnend boek.
11. Sober en gedekt, veelal donker. Symboliek van de zondigheid waarmee we voor God verschijnen.
12 Die discussie ken ik niet. Geen probleem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Sinterklaas

Bericht door ebenhaezer »

Ja, ik snap deze hele discussie ook niet echt, kerstpakketten hebben we volgens mij ook niets op tegen
al moet ik 3 keer sinterklaas houden
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Bezorgd schreef:Wat een verschillen zijn er toch soms over bepaalde zaken in onze kleine gereformeerde gezindte.
Van een afstandje is het allemaal één. Maar binnen deze, in verhouding kleine, gemeenschap zijn er op detail niveau allerlei verschillen per gemeente. (Ook wel binnen een gemeente, maar vaak hebben ook gemeenten een eigen cultuur met gebruiken en gewoonten)
Soms gemeenten van hetzelfde kerkverband, op 5 kilometer afstand van elkaar, en toch eigen zienswijze op bepaalde gebruiken / standpunten.
Bv:
- Sinterklaas vieren
- Kerstversiering in huis
- Carbid schieten
- Haarlengte
- Korte broek bij mannen
- Leggings
- Kleur trouwjurk
- Broek voor meisjes met sporten - werken
- Vaccinatie
- Welke spelletjes op zondag
- Kleur en stijl zondagse kleding
- Auto gebruik op zondag.

Etc etc etc. En het is met vele voorbeelden uit te breiden.
Ik vind dat best interessant.
Wat is dat toch?
Hoe komen die verschillende zienswijzen?
Hoe kan het dat elke gemeente zijn eigen "kleur" zijn eigen "cultuur" zijn eigen zienswijze ,op bepaalde zaken heeft?

Het zou echt een wetenschappelijk onderzoek waard zijn ;)
Juist door er de nadruk op te leggen en er "teveel met elkaar over te spreken", krijg je met dit soort zaken. Als dit dermate belangrijk wordt en zelfs wordt gezien als kenmerken van het kwade (bijv. een man die een korte broek draagt), dan komen we volgens mij uit bij de dwaling die Paulus aan de orde stelt in Galaten.

Tim Keller schrijft hierover het volgende (letterlijk citaat):" Een derde voorbeeld treffen we aan in de kerken die uiterst onverdraagzaam zijn en aanzien van kleine afwijkingen in uiterlijk of gewoontes. De dwaalleraars in Galatië wilden veel van de oude regels en bepalingen op leggen die te maken hadden met kleding, eten en rituele voorschriften. in onze tijd ligt het voor de hand om hen te vergelijken met kerken waar alles strikt volgens de regels moet gaan en met godsdienstige gemeenschappen die streng toezicht houden op hun leden en hun strikte aanwijzingen geven over hoe ze op de "juiste" manier moeten eten, zich kleden, uitgaan, hun tijd moeten gebruiken enz. Of ze zien strikt toe op de nauwkeurige naleving van allerlei ingewikkelde rituelen. Voorbeelden van moderne kerken die lijken op de kerken van Galatië zijn sterk autoritaire of sterk ritualistische kerken, sterk wettische kerken."

Einde citaat....

Ik ben het roerend eens met deze theoloog/auteur, tenzij je overduidelijk kunt aanwijzen in Gods Woord dat een bepaalde gewoonte haaks staat op Gods geboden.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Bezorgd schreef:Wat een verschillen zijn er toch soms over bepaalde zaken in onze kleine gereformeerde gezindte.
Van een afstandje is het allemaal één. Maar binnen deze, in verhouding kleine, gemeenschap zijn er op detail niveau allerlei verschillen per gemeente. (Ook wel binnen een gemeente, maar vaak hebben ook gemeenten een eigen cultuur met gebruiken en gewoonten)
Soms gemeenten van hetzelfde kerkverband, op 5 kilometer afstand van elkaar, en toch eigen zienswijze op bepaalde gebruiken / standpunten.
Bv:
- Sinterklaas vieren
- Kerstversiering in huis
- Carbid schieten
- Haarlengte
- Korte broek bij mannen
- Leggings
- Kleur trouwjurk
- Broek voor meisjes met sporten - werken
- Vaccinatie
- Welke spelletjes op zondag
- Kleur en stijl zondagse kleding
- Auto gebruik op zondag.

Etc etc etc. En het is met vele voorbeelden uit te breiden.
Ik vind dat best interessant.
Wat is dat toch?
Hoe komen die verschillende zienswijzen?
Hoe kan het dat elke gemeente zijn eigen "kleur" zijn eigen "cultuur" zijn eigen zienswijze ,op bepaalde zaken heeft?

Het zou echt een wetenschappelijk onderzoek waard zijn ;)
Juist door er de nadruk op te leggen en er "teveel met elkaar over te spreken", krijg je gedoe met dit soort zaken. Als dit dermate belangrijk wordt en zelfs wordt gezien als kenmerken van het kwade (bijv. een man die een korte broek draagt) of het goede (geen kerstversiering in huis), dan komen we volgens mij uit bij de dwaling die Paulus aan de orde stelt in Galaten.

Tim Keller schrijft hierover het volgende (letterlijk citaat):" Een derde voorbeeld treffen we aan in de kerken die uiterst onverdraagzaam zijn en aanzien van kleine afwijkingen in uiterlijk of gewoontes. De dwaalleraars in Galatië wilden veel van de oude regels en bepalingen op leggen die te maken hadden met kleding, eten en rituele voorschriften. in onze tijd ligt het voor de hand om hen te vergelijken met kerken waar alles strikt volgens de regels moet gaan en met godsdienstige gemeenschappen die streng toezicht houden op hun leden en hun strikte aanwijzingen geven over hoe ze op de "juiste" manier moeten eten, zich kleden, uitgaan, hun tijd moeten gebruiken enz. Of ze zien strikt toe op de nauwkeurige naleving van allerlei ingewikkelde rituelen. Voorbeelden van moderne kerken die lijken op de kerken van Galatië zijn sterk autoritaire of sterk ritualistische kerken, sterk wettische kerken."

Einde citaat....

Ik ben het roerend eens met deze theoloog/auteur, tenzij je overduidelijk kunt aanwijzen in Gods Woord dat een bepaalde gewoonte haaks staat op Gods geboden.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Luther schreef:
Bezorgd schreef: 1 - Sinterklaas vieren
2 - Kerstversiering in huis
3 - Carbid schieten
4 - Haarlengte
5 - Korte broek bij mannen
6 - Leggings
7 - Kleur trouwjurk
8 - Broek voor meisjes met sporten - werken
9 - Vaccinatie
10 - Welke spelletjes op zondag
11 - Kleur en stijl zondagse kleding
12 - Auto gebruik op zondag.
Toch wel een aardig rijtje. In mijn context waren de antwoorden als volgt:
1, 2, 5, 8 niet aan (mee)doen, omdat het niet past bij ‘Gij geheel anders’. Tekenen van wereldgelijkvormigheid.
3 uiteraard niet. Gevaarlijke waanzin. Wat voor nu heeft dat. Idem vuurwerk. Bij dat laatste ook: de ernst van oudejaarsavond (opnieuw een jaar dichterbij de eeuwigheid, zou je voor God kunnen verschijnen als je bezig bent met vuurwerk afsteken?)
4 Mannen kort, vrouwen lang indien mogelijk, iig vrouwelijk., dus niet kortgeschoren.
6 Geen probleem, behalve als het gepaard gaat met kortere rokjes.
7 Wit en zo min mogelijk bloot.
8 Dat lag heel gevoelig. Hoofdregel: nooit een broek, ook niet met schaatsen. Ook niet met werken: vanaf de kansel werd daarvan gezegd dat je dan niet voor je levensovertuiging durft uit te komen.
9 Weinig discussie over; messten waren gevaccineerd.
10 Alleen Bijbelse spelletjes ( Kwistet, door het land van de Bijbel, zendingsmemorie) Belangrijker: een goed boek lezen, niet alleen verhalend, maar ook een bezinnend boek.
11. Sober en gedekt, veelal donker. Symboliek van de zondigheid waarmee we voor God verschijnen.
12 Die discussie ken ik niet. Geen probleem.
Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Iemand blij maken en heel blij zijn met een goed gekozen kado, is zeker geen toneelspel!
Doe eens niet zo zuur Luther. :fouet
Even voor de helderheid: het gaat mij niet om zuur doen, maar wij doen om principiële redenen niet mee met sinterklaas en de refoversie pakjesjesavond. En ik begrijp al sinds ik hier RF zit niet, dat die redenen kennelijk nauwelijks meer leven.
Om het als toneelspel te betitelen, is wel een zure reactie.
Wat kan er nu principieel mis zijn met een pakjesavond? Je koopt een kadootje(s) voor elkaar. Dat doe je toch ook als iemand jarig is?
En een kado (vaak een boek) geven met kerst - wat dus ook een refotraditie blijkt te zijn - is minder erg?
Leg mij dat verschil dan eens uit.
Ik kan me nog herinneren dat in een preek werd gewaarschuwd tegen het vieren van Sinterklaas, en dat pakjesavond schijnheilig werd genoemd: wel mee willen doen, maar net doen alsof je geen Sinterklaas viert.
Goed, zo stellig zou ik het zelf niet willen zeggen: iedereen zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven? Is er een aanleiding voor? De enige aanleiding zie ik toch echt in het aansluiten bij een rooms-katholiek feest dat inmiddels allerlei volksfeestachtige trekken heeft gekregen. De argumenten heb ik in het inmiddels gesloten topic gegeven: Of je het nu pakjesavond noemt, of heel de santenkraam optuigt, het sluit aan bij een feest met een verklede man en knechten (over toneelspel gesproken) aan wie goddelijke eigenschappen worden toegekend: alwetend, alomtegenwoordig, onsterfelijk, etc., met een boek van gedachtenis, waarbij de sleutel is: wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe. Is dat het beeld van goed en kwaad dat we onze kinderen willen meegeven? Het staat echt in schril contrast met de Bijbelse boodschap en het Godsbeeld dat we onze kinderen willen meegeven. Wij hebben daar altijd afstand van willen nemen, en ook niet de refovariant willen invoeren. Feitelijk doe je dan gewoon mee. Ik zie ook nergens een soort refoversie van carnaval bestaan, en terecht. Sinterklaas/pakjesavond zie ik op hetzelfde niveau.

Wij zijn gewend om onze kinderen met hun rapport een boek te geven. Met oud en nieuw ontvangen ze een verantwoord boek van opa en oma van beide kanten. Naarmate ze ouder worden , is dat steeds vaker een bezinnend boek (dus meditatief voor 12-18). Het boek rond het rapport is een beloning voor hun harde werken. Het bezinnende boek rond oud en nieuw is met name bedoeld voor een verantwoorde zondagsbesteding.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Sinterklaas

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
OutOfTheBox schreef:Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ja, niet alleen vrouwen, maar ook mannen (dus zij die tot hun verstand gekomen zijn) dienen zich eerbaar en waardig te kleden. Daarbij is bedekking een balngrijk element. Uit mijn jeugdjaren kan ik me nog een kanselboodschap herinneren, waarin door de kerkenraad gewaarschwud werd voor het dragen van korte broeken door mannen. Het is een teken van een losse kleedstijl, die meer bij de wereld thuishoort, dan bij de kerk.
Niet het teken van het feit dat het gewoon superwarm is en lekker om het iets minder heet te hebben? De rokken worden toch ook tot op de knie als netjes beschouwd?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef: Om het als toneelspel te betitelen, is wel een zure reactie.
Wat kan er nu principieel mis zijn met een pakjesavond? Je koopt een kadootje(s) voor elkaar. Dat doe je toch ook als iemand jarig is?
En een kado (vaak een boek) geven met kerst - wat dus ook een refotraditie blijkt te zijn - is minder erg?
Leg mij dat verschil dan eens uit.
Ik kan me nog herinneren dat in een preek werd gewaarschuwd tegen het vieren van Sinterklaas, en dat pakjesavond schijnheilig werd genoemd: wel mee willen doen, maar net doen alsof je geen Sinterklaas viert.
Goed, zo stellig zou ik het zelf niet willen zeggen: iedereen zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
In mijn jeugd was onze kerk nog ouderwets CGK. (In de tijd van ds Slagboom. Smits, Tanis, Baan enz) en ik heb nooit horen waarschuwen tegen pakjesavond of sinterklaas.
Als dat wel was gebeurd hadden wij waarschijnlijk op 5 december met lege handen gezeten.
Ik kende geen enkel kind dat geen sinterklaas vierde.
Ook op onze degelijke gereformeerde school kwam de sint met pieten op bezoek.
Maar er is ook hier niets nieuws onder de zon.

In de zestiende eeuw probeerden Nederlandse calvinisten het sinterklaasfeest af te schaffen. Het zou teveel heidense elementen bevatten. De pogingen slaagden niet. Het Sinterklaas-feest was ontzettend populair, ook onder de protestantse bevolking.
Bekend is dat in Nederland vanaf de vijftiende eeuw rond de naamdag van Sint Nicolaas de schoen werd gezet. Aanvankelijk gebeurde dit in de kerk, maar later werd de schoen ook thuis gezet. In Utrecht zouden kinderen vanaf 1427 hun schoen hebben gezet in de Sint Nicolaaskerk. Rijken gooiden er wat in en de opbrengst werd verdeeld onder de armen.

Het fenomeen pakjesavond ontstond op grote schaal na de Tweede Wereldoorlog. Toenemende welvaart maakte dit mogelijk. In de beginjaren van het feest reisde Sinterklaas doorgaans alleen. Pas vanaf begin negentiende eeuw verschijnt hij met pieten.

historiek.net
Luther schreef:Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven?
Waarom moet je persé een kadootje geven op iemands verjaardag?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Luther schreef:
Bezorgd schreef: 1 - Sinterklaas vieren
2 - Kerstversiering in huis
3 - Carbid schieten
4 - Haarlengte
5 - Korte broek bij mannen
6 - Leggings
7 - Kleur trouwjurk
8 - Broek voor meisjes met sporten - werken
9 - Vaccinatie
10 - Welke spelletjes op zondag
11 - Kleur en stijl zondagse kleding
12 - Auto gebruik op zondag.
Toch wel een aardig rijtje. In mijn context waren de antwoorden als volgt:
1, 2, 5, 8 niet aan (mee)doen, omdat het niet past bij ‘Gij geheel anders’. Tekenen van wereldgelijkvormigheid.
3 uiteraard niet. Gevaarlijke waanzin. Wat voor nu heeft dat. Idem vuurwerk. Bij dat laatste ook: de ernst van oudejaarsavond (opnieuw een jaar dichterbij de eeuwigheid, zou je voor God kunnen verschijnen als je bezig bent met vuurwerk afsteken?)
4 Mannen kort, vrouwen lang indien mogelijk, iig vrouwelijk., dus niet kortgeschoren.
6 Geen probleem, behalve als het gepaard gaat met kortere rokjes.
7 Wit en zo min mogelijk bloot.
8 Dat lag heel gevoelig. Hoofdregel: nooit een broek, ook niet met schaatsen. Ook niet met werken: vanaf de kansel werd daarvan gezegd dat je dan niet voor je levensovertuiging durft uit te komen.
9 Weinig discussie over; messten waren gevaccineerd.
10 Alleen Bijbelse spelletjes ( Kwistet, door het land van de Bijbel, zendingsmemorie) Belangrijker: een goed boek lezen, niet alleen verhalend, maar ook een bezinnend boek.
11. Sober en gedekt, veelal donker. Symboliek van de zondigheid waarmee we voor God verschijnen.
12 Die discussie ken ik niet. Geen probleem.
Ga een heel eind met je mee, maar korte broek voor een man wereldgelijkvormig?
Ik ga ook heel ver mee. Echter ben ik ook principieel tegen punt 6. Voor mij valt dat namelijk wel degelijk onder punt 8, het is namelijk 'een opstap naar'. Verder maakt het mij niet uit wat de kleur van de trouwjurk is, als er maar geen kerkenraadswettelijke verplichtingen aan ten grondslag liggen en als het eerbaar en ingetogen is en niet te bloot.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik kende geen enkel kind dat geen sinterklaas vierde.
Zoals ik al schreef: wij waren voorheen als niet-vierders gewoon in de meerderheid, zowel in de kerk als op school. Zij die wel pakjesavond vierden, deden dat in het verborgene, want daarmee viel je - om maar iets te noemen - direct af, om gekandideerd te worden voor ouderling of diaken.
Mara schreef:
Luther schreef:Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven?
Waarom moet je persé een kadootje geven op iemands verjaardag?
Uit dankbaarheid dat iemand weer een jaar ouder mocht worden. Maar noodzakelijk is het uiteraard niet. Wij geven als broers en zussen elkaar nooit meer cadeua's. Ouders en opa's en oma's meestal ook niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten