Sinterklaas

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sinterklaas

Bericht door merel »

Luther schreef:Ik kan me nog herinneren dat in een preek werd gewaarschuwd tegen het vieren van Sinterklaas, en dat pakjesavond schijnheilig werd genoemd: wel mee willen doen, maar net doen alsof je geen Sinterklaas viert.
Goed, zo stellig zou ik het zelf niet willen zeggen: iedereen zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Maar waarom moet je perse op 5 december cadeautjes aan elkaar geven? Is er een aanleiding voor? De enige aanleiding zie ik toch echt in het aansluiten bij een rooms-katholiek feest dat inmiddels allerlei volksfeestachtige trekken heeft gekregen. De argumenten heb ik in het inmiddels gesloten topic gegeven: Of je het nu pakjesavond noemt, of heel de santenkraam optuigt, het sluit aan bij een feest met een verklede man en knechten (over toneelspel gesproken) aan wie goddelijke eigenschappen worden toegekend: alwetend, alomtegenwoordig, onsterfelijk, etc., met een boek van gedachtenis, waarbij de sleutel is: wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is de roe. Is dat het beeld van goed en kwaad dat we onze kinderen willen meegeven? Het staat echt in schril contrast met de Bijbelse boodschap en het Godsbeeld dat we onze kinderen willen meegeven. Wij hebben daar altijd afstand van willen nemen, en ook niet de refovariant willen invoeren. Feitelijk doe je dan gewoon mee. Ik zie ook nergens een soort refoversie van carnaval bestaan, en terecht. Sinterklaas/pakjesavond zie ik op hetzelfde niveau.

Wij zijn gewend om onze kinderen met hun rapport een boek te geven. Met oud en nieuw ontvangen ze een verantwoord boek van opa en oma van beide kanten. Naarmate ze ouder worden , is dat steeds vaker een bezinnend boek (dus meditatief voor 12-18). Het boek rond het rapport is een beloning voor hun harde werken. Het bezinnende boek rond oud en nieuw is met name bedoeld voor een verantwoorde zondagsbesteding.
Ik heb nog nooit een preek gehoord waarin gewaarschuwd werd over het vieren van sinterklaas. Onze dominee ( midden cgk) vierde zelf ook het sinterklaasfeest.

Daarbij denk ik dat je te veel doordraaft in de eigenschappen die jij noemt over sinterklaas. Jij volgt het sinterklaasjournaal blijkbaar niet :D . Sinterklaas is niet alwetend. Er staan alleen dingen in het boek die de ouders hem vertellen, hij is niet onsterfelijk en zeker niet
alom vertegenwoordigd. Daarbij wordt helemaal niet meer gesproken over stout en de roe. Sinterklaas komt naar Nederland om kinderen blij te maken, meer niet.

Wij geven onze kinderen ook een boek op sinterklaasavond. Het ene kind is er blijer mee dan het andere kind, want niet elk kind houdt van lezen. En tja bezinnende zondagsbesteding is ook niet aan elk kind besteed. Een aantal van onze kinderen bewegen graag en hebben dit nodig. Dus wij gaan vaak fietsen, steppen, skaten etc op zondag.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sinterklaas

Bericht door merel »

Luther schreef:
Bezorgd schreef: 1 - Sinterklaas vieren
2 - Kerstversiering in huis
3 - Carbid schieten
4 - Haarlengte
5 - Korte broek bij mannen
6 - Leggings
7 - Kleur trouwjurk
8 - Broek voor meisjes met sporten - werken
9 - Vaccinatie
10 - Welke spelletjes op zondag
11 - Kleur en stijl zondagse kleding
12 - Auto gebruik op zondag.
Toch wel een aardig rijtje. In mijn context waren de antwoorden als volgt:
1, 2, 5, 8 niet aan (mee)doen, omdat het niet past bij ‘Gij geheel anders’. Tekenen van wereldgelijkvormigheid.
3 uiteraard niet. Gevaarlijke waanzin. Wat voor nu heeft dat. Idem vuurwerk. Bij dat laatste ook: de ernst van oudejaarsavond (opnieuw een jaar dichterbij de eeuwigheid, zou je voor God kunnen verschijnen als je bezig bent met vuurwerk afsteken?)
4 Mannen kort, vrouwen lang indien mogelijk, iig vrouwelijk., dus niet kortgeschoren.
6 Geen probleem, behalve als het gepaard gaat met kortere rokjes.
7 Wit en zo min mogelijk bloot.
8 Dat lag heel gevoelig. Hoofdregel: nooit een broek, ook niet met schaatsen. Ook niet met werken: vanaf de kansel werd daarvan gezegd dat je dan niet voor je levensovertuiging durft uit te komen.
9 Weinig discussie over; messten waren gevaccineerd.
10 Alleen Bijbelse spelletjes ( Kwistet, door het land van de Bijbel, zendingsmemorie) Belangrijker: een goed boek lezen, niet alleen verhalend, maar ook een bezinnend boek.
11. Sober en gedekt, veelal donker. Symboliek van de zondigheid waarmee we voor God verschijnen.
12 Die discussie ken ik niet. Geen probleem.
Ik vind dat je als christen aan al deze dingen mee kan doen. Ik zie geen enkel bezwaar.
Alleen punt 3 vind ik gevaarlijk en zou het daarom niet willen , niet omdat ik christen ben.

Leggings draag ik niet, ook weinig gedaan. Dl draagt nog soms een legging, maar zomers heeft zij lekker blote benen onder een jurk of korte broek. Manlief loopt van april tot oktober in zijn vrije tijd in korte broek. Alleen naar zijn werk en de kerk doet hij een lange broek aan. Onze jongens hebben het afgelopen jaar van april tot medio oktober in korte broek gelopen en geen lange broek of schoenen aangehad. Zij droegen non stop sandalen.

En speciale spelletjes voor de zondag ken ik niet.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Sinterklaas

Bericht door merel »

Roos2018 schreef:Als een rok voor vrouwen op de knie mag, waarom zou een broek op de knie voor mannen dan niet mogen?
Waarom mogen vrouwen in de Westerse wereld wel hun benen tonen maar mannen niet?
Persoonlijk vind ik het eerder beschamend dat vrouwen uberhaupt hun benen tonen (met of zonder panty´s)
(Al moet ik er tegelijkertijd wel bij vermelden dat ik voor geen van beiden voorkeur heb)
Maakt het voor jou ook uit of het huidkleurige panty's zijn of bv 40-60 denier zwarte/grijze panty's?
Huidkleurige ( en vooral glanzende) panty's vind ik niet kunnen, maar vooral uit esthetisch oogpunt :D
Ik draag rokken/jurken en broeken, maar mijn rokken zijn in de zomer wel langer dan in de winter.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sinterklaas

Bericht door -DIA- »

Na Vrolijkheid de Leegte
(naar een oud gedicht uit 2009)

Nu stalt de winter al haar schatten uit.
De wereld zinkt nu weg in on- en bijgeloof
De aard’ verdord als ‘t sieraad van een roos.
De koude wind blaast zelfs het leven van het leven uit.

Slechts even klinkt in huizen nog het vrolijk Sint-gezang
Dan sterft het lied van blijde Sint-gezangen
Nu klinken andere klanken door de kille gangen
Het wordt nu voor mensen die de Sint niet vieren toch zo bang!

De springvloed van Cadeaus en Overvolle Winkels
Is snel voorbij, en leeg is weer het hart
De mensen die de Sint omarmden als voorheen in Diepe Smart
En nog in een uiterst’ poging hoort ge Kerstbel-rinkels!

Dan is het op, zo gaat het leven door
Op weinig plaatsen in het land leent men zich het oor
Aan ander, Heerlijk Smetteloos verlangen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sinterklaas

Bericht door DDD »

Ik trek ook rustig een korte broek aan naar mijn werk. Alleen niet op zondag naar de kerk, omdat dat bij sommige gemeenteleden gevoelig ligt.

Maar dit is wel een buitengewoon zijpad.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Wandelende schreef:
Luther schreef:mannenbenen zijn bepaald niet fraai.
Zou dat niet per kerk / gemeente verschillen?
:D :D :D :D
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Sinterklaas

Bericht door OutOfTheBox »

Wandelende schreef: Dus als dit het criterium is om je niet meer thuis te voelen in de GG, dan zou ik zeggen steek de spade eens dieper. :)
Ik heb niet opgeschreven dat dit hét criterium is om me niet meer thuis te voelen, maar ik voel me wel enorm vervreemd als dit soort discussies zich voordoen. En dit staat niet op zichzelf, er zijn meer dingen in het eerdergenoemde rijtje die een te grote rol krijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik trek ook rustig een korte broek aan naar mijn werk. Alleen niet op zondag naar de kerk, omdat dat bij sommige gemeenteleden gevoelig ligt.

Maar dit is wel een buitengewoon zijpad.
Ik draag alleen binnenshuis wel eens een korte broek, zomers dan en verder nooit. Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan. Zondags in kerk zie ik ook weinig mannen met korte broek aan, dus daar hoef ik me dan ook niet aan te ergeren. Wel wil het zomers nogal eens de gewoonte zijn dat er vrouwen/meisjes, waaronder ook gasten vanuit de Biblebelt, in mouwloze kleding zich ter kerke begeven. En dat vind ik echt oneerbaar, zéker als het de zondagse eredienst betreft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

OutOfTheBox schreef: Ik heb niet opgeschreven dat dit hét criterium is om me niet meer thuis te voelen, maar ik voel me wel enorm vervreemd als dit soort discussies zich voordoen. En dit staat niet op zichzelf, er zijn meer dingen in het eerdergenoemde rijtje die een te grote rol krijgen.
Ik snap hier evenmin iets van. Korte broek voor heren een verboden kledingstuk?
Niet gaan zwemmen in een badpak?
We worden opeens honderd jaar in de tijd teruggeworpen. :?
Ik draag nu een dikke legging onder mijn jurkje, maar daar ziet niemand iets van omdat de onderkant in mijn laarzen zit.
Broek voor meisjes bij aktiviteiten... zelfs op de reformatorische school gelukkig een gepasseerd station. Stel je voor dat de meiden in die korte rokjes zouden moeten schaatsen op de schaatsbaan.
Dat valt dan onder functionele kledingstukken. Op een loopband kun je ook niet rennen in je plissérokje, of aan de rekstok en ringen bungelen.
Haarlengte, wanneer is het lang genoeg? Als je er net een speld in kan doen zodat je een staartje hebt van 3 cm?
merel schreef:Huidkleurige ( en vooral glanzende) panty's vind ik niet kunnen, maar vooral uit esthetisch oogpun
Wat een verschrikking he? Dat ze die dingen nog verkopen. :fouet
merel schreef:Ik draag rokken/jurken en broeken, maar mijn rokken zijn in de zomer wel langer dan in de winter.
Met een dikke legging ;) of een tregging kan een iets korter jurkje wel.
Slimme oplossing als je jurkje gekrompen is. (wat bij mij laatst gebeurde)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sinterklaas

Bericht door eilander »

Nu graag echt on-topic, anders gaat het maar op slot.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sinterklaas

Bericht door helma »

eilander schreef:Nu graag echt on-topic, anders gaat het maar op slot.
Je kan ook het topic een andere naam geven :haha
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

helma schreef:
eilander schreef:Nu graag echt on-topic, anders gaat het maar op slot.
Je kan ook het topic een andere naam geven :haha
Precies. Ik dacht met mijn historische bespiegeling RF weer even levendig te maken...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Sinterklaas

Bericht door Jantje »

Het leuke is wel dat zowat íedereen die actief is op het forum reageert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Sinterklaas

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:
eilander schreef:Nu graag echt on-topic, anders gaat het maar op slot.
Je kan ook het topic een andere naam geven :haha
"Sinterklaas in korte broek? "
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Sinterklaas

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
helma schreef:
eilander schreef:Nu graag echt on-topic, anders gaat het maar op slot.
Je kan ook het topic een andere naam geven :haha
"Sinterklaas in korte broek? "
:mdr
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gesloten