Kerststal

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerststal

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zou niet graag een kinderbijbel weggeven waarin Jezus niet wordt afgebeeld. Een kinderbijbel draait om Jezus, als het goed is. En het doet er totaal niet toe hoe Hij er uit zag.
In de preek wordt 'Jezus voor de ogen geschilderd'. Dat moet natuurlijk ook in een kinderbijbel gebeuren.
Ik zou niet tegen het afbeelden van de Heere Jezus zijn, maar doe a.u.b niet alsof in een kinderbijbel zonder zo'n afbeelding de Heere niet centraal kan staan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou niet graag een kinderbijbel weggeven waarin Jezus niet wordt afgebeeld. Een kinderbijbel draait om Jezus, als het goed is. En het doet er totaal niet toe hoe Hij er uit zag.
In de preek wordt 'Jezus voor de ogen geschilderd'. Dat moet natuurlijk ook in een kinderbijbel gebeuren.
Ik zou niet tegen het afbeelden van de Heere Jezus zijn, maar doe a.u.b niet alsof in een kinderbijbel zonder zo'n afbeelding de Heere niet centraal kan staan.
Staan in de kinderbijbel van Joh. Vreugdenhil ook geen plaatjes met een afbeelding van Jezus? Of was het die van W.G. van de Hulst?

EVEN NAGEKEKEN:
In de Kinderbijbel van Joh. Vreugdenhil staan geen afbeeldingen van Jezus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerststal

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Dit is de bron:

http://wakeup.nu/als-kerst-september-valt/
En nu nog de bron van Luther zelf waarin hij het over kerstbomen zou hebben ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:@Mara: verveling viel wel mee. Ik geef eerlijk toe, mijn reactie was flauw.

Toch wilde ik er wat mee zeggen, maar dat zal ik nu doen zoals het hoort, gewoon zonder omwegen.
Ik vraag mij in alle ernst af waarom een 14 jaar oud topic een schop naar boven krijgt. Je leest nu allerlei berichten van forumleden die al jaren niet meer actief zijn. Dat was zucht één.
Omdat ik via ZOEK zag dat er al een topic over was en het is toch onzinnig om dan een nieuw te openen?
En je weet niet of al die mensen niet meer actief zijn, ze kunnen inmiddels terug zijn onder een andere naam.

Maar het gesprek gaat inmiddels over de kinderbijbel.
Terwijl een kerststal toch van een heel andere orde is, nl. ik heb altijd geleerd dat het een rooms versiersel is, dus niet thuishorend in de protestante gezindte, laat staan de reformatorische.
Google maar eens op het woord kerststal en de ene na de andere R.K. site komt tevoorschijn.

Ik was laatst op kraambezoek en iemand bracht de kerststal van Nijntje mee (met boek) als kraamkado.
Aan de visite werd heel vriendelijk doch beslist gevraagd of het nog geruild kon worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou niet graag een kinderbijbel weggeven waarin Jezus niet wordt afgebeeld. Een kinderbijbel draait om Jezus, als het goed is. En het doet er totaal niet toe hoe Hij er uit zag.
In de preek wordt 'Jezus voor de ogen geschilderd'. Dat moet natuurlijk ook in een kinderbijbel gebeuren.
Ik zou niet tegen het afbeelden van de Heere Jezus zijn, maar doe a.u.b niet alsof in een kinderbijbel zonder zo'n afbeelding de Heere niet centraal kan staan.
O maar dat was ook helemaal niet wat ik wilde zeggen, al vind ik wel dat het afbreuk doet aan de boodschap, want kinderen kijken ook erg naar de plaatjes. Maar zoiets zou mij ook los daarvan gewoon niet bevallen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef: De afbeelding, uitbeelding of verfilming van de stal van Maria, Jozef en Jezus gaat volgens mij lijnrecht tegen het Tweede Gebod in. Een kerststal in huis of in de kerk halen heeft volgens mij tot enig doel om het Kerstverhaal uit te beelden of meer tot de verbeelding te laten spreken.
Deze twee zinnen spreken elkaar tegen. In het 2e gebod gaat het om het aanbidden van gesneden beelden. In je tweede zin maak je (terecht) duidelijk dat het daar bij de kerststal niet om gaat maar dat men alleen het kerstverhaal wil uitbeelden. Dan vervalt de eerste zin.
Volgens mij valt een kerststal onder een 'gesneden beeld', die in de zin van het eerste en tweede gebod wordt bedoeld.
De toelichting voor dit standpunt heb ik al gegeven en spreekt elkaar niet tegen, hooguit dat jij een ander standpunt hebt. Het 2e gebod kan niet losgekoppeld worden van het 1e gebod.
Wat een flauwe opmerking. Typisch refo. Het gaat helemaal niet om mijn standpunt. Het gaat gewoon om wat er staat. Zowel in het eerste als in het tweede gebod gaat het om het niet dienen van andere goden en/of gesneden beelden. Een kerststal wordt niet aanbeden en de figuren die er in staan ook niet.
Dat staat verder helemaal los van wat ik van een kerststal vind. Het gaat me er alleen om dat we er eerlijk naar kijken en niet op ons gevoel af gaan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef:
Dodo schreef:Wat maakt een kerststal dan anders dan de ontelbare tekeningen en afbeeldingen in kinderbijbels etcetera van de kerstgeschiedenis? Een tekening is tweedimensionaal, een kerststal driedimensionaal. Maar wat is het verschil?
Met of zonder een afgebeelde Jezus?
Een afbeelding in de kinderbijbel is een afbeelding naar zijn mensheid. Zijn Godheid is niet af te beelden en wordt daarin ook niet afgebeeld. En die afbeelding wordt al helemaal niet aanbeden.
Dat is een antwoord op een niet-gestelde vraag.
Dit was helemaal geen antwoord op een vraag. Het was een aanvulling op de quote die er boven staat.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:
Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef: De afbeelding, uitbeelding of verfilming van de stal van Maria, Jozef en Jezus gaat volgens mij lijnrecht tegen het Tweede Gebod in. Een kerststal in huis of in de kerk halen heeft volgens mij tot enig doel om het Kerstverhaal uit te beelden of meer tot de verbeelding te laten spreken.
Deze twee zinnen spreken elkaar tegen. In het 2e gebod gaat het om het aanbidden van gesneden beelden. In je tweede zin maak je (terecht) duidelijk dat het daar bij de kerststal niet om gaat maar dat men alleen het kerstverhaal wil uitbeelden. Dan vervalt de eerste zin.
Volgens mij valt een kerststal onder een 'gesneden beeld', die in de zin van het eerste en tweede gebod wordt bedoeld.
De toelichting voor dit standpunt heb ik al gegeven en spreekt elkaar niet tegen, hooguit dat jij een ander standpunt hebt. Het 2e gebod kan niet losgekoppeld worden van het 1e gebod.
Wat een flauwe opmerking. Typisch refo.
Bedankt voor het stempel.
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:
Wandelende schreef: Als antwoord op @Dodo:
Met of zonder een afgebeelde Jezus?
Een afbeelding in de kinderbijbel is een afbeelding naar zijn mensheid. Zijn Godheid is niet af te beelden en wordt daarin ook niet afgebeeld. En die afbeelding wordt al helemaal niet aanbeden.
Dat is een antwoord op een niet-gestelde vraag.
Dit was helemaal geen antwoord op een vraag. Het was een aanvulling op de quote die er boven staat.
Dat klopt. De quote die er boven staat was namelijk mijn vraag. Zodoende was het een reactie op mijn vraag. En dus een antwoord op een niet-gestelde vraag, aangezien jouw antwoord in het geheel niet aansloot bij mijn vraag.

Geheel terzijde, dit was mijn laatste reactie op jou in deze discussie, @Ditbenik.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
Wandelende schreef: Echter, het afbeelden van Jezus (Hij is God en mens tegelijk) kan naar mijn mening niet gerijmd worden met de Tien Geboden.
Afbeelden als mens, wat Hij geweest is, lijkt mij geen probleem toch?
Immers zag Hij er gewoon als een normaal mens uit, we weten niet precies hoe omdat er natuurlijk geen fototoestellen waren, maar het was een uiterlijk net als ieder ander mens.
Ik zou niet weten hoe je Jezus wél als mens kunt afbeelden, maar niet als God. Zijn Godheid en mensheid zie ik niet als twee losgekoppelde zaken en ik verwacht eerlijk gezegd jij ook niet. Terecht werd door @Ditbenik opgemerkt dat Zijn Godheid niet uit te beelden is, maar dan stel je Jezus in een tekening of beeld dus altijd incompleet voor, namelijk alleen naar Zijn menselijke natuur. Corrigeer mij gerust als er Bijbelse tegenargumenten zijn, hoor het graag.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik zou niet graag een kinderbijbel weggeven waarin Jezus niet wordt afgebeeld. Een kinderbijbel draait om Jezus, als het goed is. En het doet er totaal niet toe hoe Hij er uit zag.
In de preek wordt 'Jezus voor de ogen geschilderd'. Dat moet natuurlijk ook in een kinderbijbel gebeuren.
Ik zou niet tegen het afbeelden van de Heere Jezus zijn, maar doe a.u.b niet alsof in een kinderbijbel zonder zo'n afbeelding de Heere niet centraal kan staan.
Staan in de kinderbijbel van Joh. Vreugdenhil ook geen plaatjes met een afbeelding van Jezus? Of was het die van W.G. van de Hulst?

EVEN NAGEKEKEN:
In de Kinderbijbel van Joh. Vreugdenhil staan geen afbeeldingen van Jezus.
Dat klopt. Van W.G. van der Hulst weet ik het niet. In ieder geval in de kinderbijbel van Van Dam en volgens mij ook die van Laura Zwoferink staan geen afbeeldingen van Jezus.
(~)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerststal

Bericht door Desiree »

W.G. van der Hulst daar staat de Heere Jezus wel als mens afgebeeld. Dat zijn tekeningen. We maken er hier geen probleem van.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef: Ik zou niet weten hoe je Jezus wél als mens kunt afbeelden, maar niet als God. Zijn Godheid en mensheid zie ik niet als twee losgekoppelde zaken en ik verwacht eerlijk gezegd jij ook niet. Terecht werd door @Ditbenik opgemerkt dat Zijn Godheid niet uit te beelden is, maar dan stel je Jezus in een tekening of beeld dus altijd incompleet voor, namelijk alleen naar Zijn menselijke natuur. Corrigeer mij gerust als er Bijbelse tegenargumenten zijn, hoor het graag.
Ik zie dat er al regelmatig discussies hierover gevoerd zijn. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 9&start=15
Zelf ben ik van mening dat een afbeelding in een kinderbijbel niet in strijd is met de HC, omdat het niet wordt gebruikt er aanbidding, en het is geen afbeelding van iets Goddelijks. Immers het uiterlijk van Jezus was geheel menselijk, ik kan mij eigenlijk wel vinden in een opmerking in genoemd topic!

Dat is geen scheiden van Zijn twee naturen. Zijn lichaam had een lengte en was geheel menselijk, Zijn gezicht had een uitdrukking en zo hebben de mensen hem gekend: Als mens dan, niet als God. Wie meent dat Zijn lichaam Goddelijk was, dwaalt zeer.

Maria had de beeltenis van haar Zoon ongetwijfeld voor altijd in haar hoofd gegrift. Dat was niet de afbeelding van God, maar van haar eerstgeboren Zoon. Zondigde zij door zijn uitwendige gedaante zich te herinneren en Hem in die gedaante voor te stellen? Nee, zeer zeker niet. Hetzelfde geldt voor Zijn andere tijdgenoten. Ook stond de afdruk van Zijn lichaam en hoofd in de lijkwade.

Nogmaals: De Heidelbergse Catechismus spreekt zich hier NIET over uit, gebruik dat niet tegen mij en anderen.
Voor mijzelf zal ik niet graag de Heere Jezus afbeelden, maar ik heb ook geen behoefte om Zijn afbeelding uit het oude martelarenboek dat ik bezit te verwijderen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef:Dat klopt. Van W.G. van der Hulst weet ik het niet. In ieder geval in de kinderbijbel van Van Dam en volgens mij ook die van Laura Zwoferink staan geen afbeeldingen van Jezus.
Die van Laura Zwoferink geen volledige afbeelding, wel zie je dat er iets in de kribbe ligt, zie ook de voorkant:
Afbeelding
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
ejvl schreef:
Wandelende schreef: Echter, het afbeelden van Jezus (Hij is God en mens tegelijk) kan naar mijn mening niet gerijmd worden met de Tien Geboden.
Afbeelden als mens, wat Hij geweest is, lijkt mij geen probleem toch?
Immers zag Hij er gewoon als een normaal mens uit, we weten niet precies hoe omdat er natuurlijk geen fototoestellen waren, maar het was een uiterlijk net als ieder ander mens.
Ik zou niet weten hoe je Jezus wél als mens kunt afbeelden, maar niet als God. Zijn Godheid en mensheid zie ik niet als twee losgekoppelde zaken en ik verwacht eerlijk gezegd jij ook niet. Terecht werd door @Ditbenik opgemerkt dat Zijn Godheid niet uit te beelden is, maar dan stel je Jezus in een tekening of beeld dus altijd incompleet voor, namelijk alleen naar Zijn menselijke natuur. Corrigeer mij gerust als er Bijbelse tegenargumenten zijn, hoor het graag.
Volgens mij begrijp je dan niet dat Jezus helemaal niets uitstraalde wat bovenmenselijk was. Dat is precies hoe God zich heeft geopenbaard. Ik vind het dus wel verbazend dat je het bestaat om daar commentaar op te leveren. Jezus zag er uit als een heel gewoon mens. Er was niets bijzonders aan hem te zien, hooguit was hij geen knappe verschijning, als we Jesaja 53 althans zo moeten uitleggen. Het idee dat er iets goddelijks zou moeten worden afgebeeld, wat dan weer niet kan, laat zien dat de menswording toch niet helemaal duidelijk is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerststal

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
Wandelende schreef:Dat klopt. Van W.G. van der Hulst weet ik het niet. In ieder geval in de kinderbijbel van Van Dam en volgens mij ook die van Laura Zwoferink staan geen afbeeldingen van Jezus.
Die van Laura Zwoferink geen volledige afbeelding, wel zie je dat er iets in de kribbe ligt, zie ook de voorkant:
Afbeelding
In de andere kinderbijbels ontbreekt ook altijd een afbeelding van de Heere Jezus. Zelfs als volwassene kan ik dat niet vatten. Een plaatje met een lege plaats.
Plaats reactie