Kerststal

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerststal

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
... en een zuivere prediking? Dat lijkt me belangrijker. En een oppervlakkige prediking waarin nauwelijks iets van de kern van het Evangelie doorklinkt, is waardeloos - met of zonder kerststal.
Kan dat samen dan? (zuiver en kerststal)
Het gaat mij erom: waar let je op? Mogelijk (mogelijk, zeg ik!) is de prediking al jarenlang verworden tot een algemeen praatje over niks, en dan zouden we nu ophef gaan maken over een kerststal?!
Als ik er op die manier naar kijk, interesseert die hele kerststal me niet.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerststal

Bericht door Mannetje »

@Mara: verveling viel wel mee. Ik geef eerlijk toe, mijn reactie was flauw.

Toch wilde ik er wat mee zeggen, maar dat zal ik nu doen zoals het hoort, gewoon zonder omwegen.
Ik vraag mij in alle ernst af waarom een 14 jaar oud topic een schop naar boven krijgt. Je leest nu allerlei berichten van forumleden die al jaren niet meer actief zijn. Dat was zucht één.
Het tweede was dat je een feit dat je hebt gehoord summier weergeeft. Wat moeten wij ons voorstellen hierbij? Ik weet het niet.
Het derde is dat je niet aangeeft wat je ermee wilt. Nu je meer duiding gaf, je schrok ervan, snap ik beter waarom je het plaatste. En ik kan me ook voorstellen dat mijn reactie dan niet leuk was.

Ach, dan kan ik ook begrijpen dat je het kerkverband erbij haalt, hoewel dat in mijn reactie geen enkele rol speelde.

Ik hoop dat het zo helder is en mijn excuus voor de flauwe reactie.
Laatst gewijzigd door Mannetje op 02 jan 2018, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerststal

Bericht door Desiree »

Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
Daar hadden ze 14 jaar voor nodig? 't Is toch wat...
Jij verveelt je kennelijk ook, gezien je laatste reacties.
Als ik had gemeld dat het in een GG was, zou je wel verontwaardigd reageren. Of het niet geloven.
Ik schrok er behoorlijk van, kan ik je zeggen.
Ik heb het gevoel dat daar Rome binnengehaald wordt.
Kerststal is Rooms inderdaad. Daarom nam Luther de Kerstboom. Als evangelisatie boom eigenlijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Kan dat samen dan? (zuiver en kerststal)
Natuurlijk kan dat samen gaan. Dat het in de praktijk, of in ieder geval de voorbeelden die jij of ik kennen, niet zo is, betekent niet dat bij kerststal en geen zuivere prediking een is gelijk teken staat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerststal

Bericht door Dodo »

Wat is eigenlijk het probleem van een kerststal?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerststal

Bericht door Moderamen »

O.a. Afbeelden van onze Heere. Verder worden levende kerststallen meestal gespeeld door kinderen. Ik kan me voorstellen dat het voor de kinderen echt leuk is (verkleed zijn enzo), maar het tast m.i. de heiligheid van het kerstverhaal aan.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Als iets kenmerkend is voor het kerstverhaal is dat juist dat het niet heilig is in zijn uiterlijke verschijningsvorm.

Ik vind zelf een kerststal wel mooi, maar zolang er niet eens een kerstboom staat, zal de kerststal ook wel wegblijven;-) En dat is maar goed ook, anders zouden we vast allerlei verontruste leden krijgen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerststal

Bericht door Nasrani »

Desiree schreef:
Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef:Ik begreep van een familielid dat de kerststal inmiddels zijn intrede heeft gedaan in een CGK gemeente.
Daar hadden ze 14 jaar voor nodig? 't Is toch wat...
Jij verveelt je kennelijk ook, gezien je laatste reacties.
Als ik had gemeld dat het in een GG was, zou je wel verontwaardigd reageren. Of het niet geloven.
Ik schrok er behoorlijk van, kan ik je zeggen.
Ik heb het gevoel dat daar Rome binnengehaald wordt.
Kerststal is Rooms inderdaad. Daarom nam Luther de Kerstboom. Als evangelisatie boom eigenlijk.
Jeremia 10
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
Wij voeren geen “kruistocht” tegen het Kerstfeest, want natuurlijk is het komen van Christus naar de aarde Gods geschenk voor ons allemaal en dat moet zeker gevierd worden. Maar de ‘waarheden’ achter veel ingrediënten van het huidige Kerstfeest zijn heidens en het past christenen dat zij zich dit aantrekken en hun Kerstfeest zuiveren van deze elementen. Wij willen u zeker niet de gezellige lichtjestijd in de donkere dagen afnemen.

Ook voeren we geen grootste protestmarsen tegen de kerstboom, maar elke gelovige in Christus mag zich wel de vraag stellen of Jeremia het nu over een Kerstboom had als hij waarschuwt voor een boom die omgehakt wordt, daarna versierd wordt met goud en zilver en die vastgezet wordt met een spijker. Deze boom werd in die tijd aanbeden en Jeremia waarschuwt daarvoor. Maar natuurlijk aanbidt in onze tijd niemand de kerstboom in de woonkamer. Toch mogen we ons afvragen waarom we dan per se een versierde dennenboom in de woonkamer willen zetten die wel zo’n historie heeft?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Ik heb ook een kerstboom, en velen met mij. Ik weet van niemand daarvan dat hij of zij de boom aanbidt, ook al zou ik hem niet graag missen. Zulke onzinverhalen voegen niets toe aan een serieus gesprek.

Natuurlijk heeft een kerstboom niet zoveel met de geboorte van Christus te maken, maar het is gewoon een gezellig fenomeen in donkere dagen. Net zoals je kaarsen ook niet aanzet overdag als het 30 graden is buiten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerststal

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Ik heb ook een kerstboom, en velen met mij. Ik weet van niemand daarvan dat hij of zij de boom aanbidt, ook al zou ik hem niet graag missen. Zulke onzinverhalen voegen niets toe aan een serieus gesprek.

Natuurlijk heeft een kerstboom niet zoveel met de geboorte van Christus te maken, maar het is gewoon een gezellig fenomeen in donkere dagen. Net zoals je kaarsen ook niet aanzet overdag als het 30 graden is buiten.
Hoezo onzinverhalen? Misschien wat beter lezen. Het citaat zegt dat die boom in het verleden aanbeden werd, niet dat dat nu gebeurt...
Misschien dat je de aangehaalde teksten uit Jeremia nog even moet herlezen...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

De dominee zegt dat er een verband is. Hij heeft het over 'zulke historie'. Dat onderbouwt hij niet en lijkt ook onzin. De kerstboom komt bij Luther vandaan. Hoewel het idee van iets groens en lichts in huis in de winter wat mij betreft alsnog had moeten worden uitgevonden als dat nog niet was gebeurd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Ik heb ook een kerstboom, en velen met mij. Ik weet van niemand daarvan dat hij of zij de boom aanbidt, ook al zou ik hem niet graag missen. Zulke onzinverhalen voegen niets toe aan een serieus gesprek.

Natuurlijk heeft een kerstboom niet zoveel met de geboorte van Christus te maken, maar het is gewoon een gezellig fenomeen in donkere dagen. Net zoals je kaarsen ook niet aanzet overdag als het 30 graden is buiten.
Bij ons in de straat staat ook een kerststal. Prachtig verlicht, achter glas. Geen wijzen of, zoals rooms-katholieken dat noemen, drie koningen trouwens. Geeft af en toe mooie aanleiding om mensen over de Heere Jezus te spreken. Dan gaat het trouwens over zijn lijden, sterven en opstanding. Daar draait het tenslotte om.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 03 jan 2018, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerststal

Bericht door Sheba »

DDD schreef:De dominee zegt dat er een verband is. Hij heeft het over 'zulke historie'. Dat onderbouwt hij niet en lijkt ook onzin. De kerstboom komt bij Luther vandaan. Hoewel het idee van iets groens en lichts in huis in de winter wat mij betreft alsnog had moeten worden uitgevonden als dat nog niet was gebeurd.
En waar heeft Luther daarover geschreven? En weten we dus zeker dat het bij Luther vandaan komt? Of is het legende vorming?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerststal

Bericht door samanthi »

Sheba schreef:
DDD schreef:De dominee zegt dat er een verband is. Hij heeft het over 'zulke historie'. Dat onderbouwt hij niet en lijkt ook onzin. De kerstboom komt bij Luther vandaan. Hoewel het idee van iets groens en lichts in huis in de winter wat mij betreft alsnog had moeten worden uitgevonden als dat nog niet was gebeurd.
En waar heeft Luther daarover geschreven? En weten we dus zeker dat het bij Luther vandaan komt? Of is het legende vorming?
Ik heb eens zitten googlen, maar de meningen zijn verdeeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerststal

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:
Sheba schreef:
DDD schreef:De dominee zegt dat er een verband is. Hij heeft het over 'zulke historie'. Dat onderbouwt hij niet en lijkt ook onzin. De kerstboom komt bij Luther vandaan. Hoewel het idee van iets groens en lichts in huis in de winter wat mij betreft alsnog had moeten worden uitgevonden als dat nog niet was gebeurd.
En waar heeft Luther daarover geschreven? En weten we dus zeker dat het bij Luther vandaan komt? Of is het legende vorming?
Ik heb eens zitten googlen, maar de meningen zijn verdeeld.
Ja, maar niemand komt naar mijn weten met de bron ( van Luther zelf.... )daar ben ik nou juist erg benieuwd naar.
Plaats reactie