Kerststal

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik heb jarenlang stellig gemeend dat het drinken van alcohol zondig is, en ik betwijfel nog steeds of dat niet werkelijk zo is. Je kunt er verschillend naar kijken, maar in vergelijking met drugs lijkt me een kerststal zeer onschuldig aanschouwelijk onderwijs, zolang ook het Woord zelf open gaat.
HC Vraag 98

Vraag:
Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?

Antwoord:
Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn Christenen niet door stomme beelden , maar door de levende verkondiging zijns Woords wil onderwezen hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Zeker. Maar dat zegt niets over de vraag of het gebruik van drugs wel of niet zondig is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Het woord centraal is ook maar heel relatief. In Engelse kathedralen hoor je bij een Evensong nauwelijks anders dan letterlijke bijbelteksten. Veel preken in mijn kerk bevatten vooral veel bespiegelingen van een dominee daarover, en een herhaling van de bepreekte bijbeltekst in allerlei toonaarden. Niet dat daar perse iets mis mee is, maar ik heb niet het idee dat het Woord in het ene geval meer of minder centraal staat dan in het andere.
Eens. Maar bij "het Woord gaat open" denken velen nu juist aan die persoonlijke bespiegelingen van de dominee.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerststal

Bericht door Lilian1975 »

Nee dat nu juist niet... Woord en Geest. En de Geest is de uitlegger van dat Woord. De Geest verbreekt. De Geest overtuigt van Waarheid. Niet de predikant.
En ik bidt dat de predikant vervult mag worden met die Geest. Bij de verkondiging, bij de voorbereiding. En het laatste wat een predikant mag doen of wat ik zou moeten hopen is persoonlijke bespiegelingen aan te horen.

En ja. Er zijn predikanten die dat misschien wel (eens) doen. Maar dat mag geenszins de norm zijn.
Als ik eerlijk ben n.a.v. ervaringen Is juist waar ruimte is voor kerststallen. Naspelen etc. Juist daar staat het persoonlijke voelen niet vanuit het Woord centraal. Lief. Romantisch etc.

Daarnaast vraag ik mij oprecht af. Of het wonderlijke wat daar gebeurde. Het Woord dat vlees is geworden. De reden en de consequenties daarvan.De betekenis daarvan.... niet na te spelen. Is zelfs misschien wel "godslastering.".?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Zeker. Maar dat zegt niets over de vraag of het gebruik van drugs wel of niet zondig is.
Waarom trek je hier nu drugs bij?
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerststal

Bericht door newton »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zeker. Maar dat zegt niets over de vraag of het gebruik van drugs wel of niet zondig is.
Waarom trek je hier nu drugs bij?
Omdat de vergelijking werd getrokken met alcoholgebruik en kerkgang

Alcohol is een vreemde gelegaliseerde vorm van hard drugs. Niet zo genoemd in de Opiumwet, maar wel volgens het Trimbosinstituut.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harddrug# ... ,_nicotine
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

newton schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zeker. Maar dat zegt niets over de vraag of het gebruik van drugs wel of niet zondig is.
Waarom trek je hier nu drugs bij?
Omdat de vergelijking werd getrokken met alcoholgebruik en kerkgang

Alcohol is een vreemde gelegaliseerde vorm van hard drugs. Niet zo genoemd in de Opiumwet, maar wel volgens het Trimbosinstituut.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harddrug# ... ,_nicotine
Tsja, het is een heel andere discussie denk ik. Wel een interessante overigens. Maar ik kan Avondmaalswijn maar moeilijk onder de term 'harddrugs' vatten.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerststal

Bericht door newton »

Zeeuw schreef:
newton schreef:Omdat de vergelijking werd getrokken met alcoholgebruik en kerkgang

Alcohol is een vreemde gelegaliseerde vorm van hard drugs. Niet zo genoemd in de Opiumwet, maar wel volgens het Trimbosinstituut.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harddrug# ... ,_nicotine
Tsja, het is een heel andere discussie denk ik. Wel een interessante overigens. Maar ik kan Avondmaalswijn maar moeilijk onder de term 'harddrugs' vatten.
In het geval van avondmaalsviering is de hoeveelheid (een slokje) en de frequentie (met calvijn 4x per jaar) dusdanig dat er volgens mij niet snel sprake is van een een verslaving of invloed op de psyche van de gebruiker.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

newton schreef:
Zeeuw schreef:
newton schreef:Omdat de vergelijking werd getrokken met alcoholgebruik en kerkgang

Alcohol is een vreemde gelegaliseerde vorm van hard drugs. Niet zo genoemd in de Opiumwet, maar wel volgens het Trimbosinstituut.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harddrug# ... ,_nicotine
Tsja, het is een heel andere discussie denk ik. Wel een interessante overigens. Maar ik kan Avondmaalswijn maar moeilijk onder de term 'harddrugs' vatten.
In het geval van avondmaalsviering is de hoeveelheid (een slokje) en de frequentie (met calvijn 4x per jaar) dusdanig dat er volgens mij niet snel sprake is van een een verslaving of invloed op de psyche van de gebruiker.
Nee precies. Dus ik snap het Trimbos als ze het vooral over 'grote hoeveelheden' hebben. Ik heb hier, na alle kerstpakketten, een serieuze hoeveelheid wijn staan. Maar ik drink, ook nu, maximaal een glas of 3 per week. Ik voel me verre van een drugsgebruiker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Nee precies. Dus ik snap het Trimbos als ze het vooral over 'grote hoeveelheden' hebben. Ik heb hier, na alle kerstpakketten, een serieuze hoeveelheid wijn staan. Maar ik drink, ook nu, maximaal een glas of 3 per week. Ik voel me verre van een drugsgebruiker.
Als het goede wijn is, kun je die heel goed een tijd bewaren.
Niet te lang, want wij hebben weleens flessen weg moeten gooien, die niet geschikt bleken te zijn voor opslag.
De wijn was tranentrekkend zuur geworden, met een kurksmaak.
Zolang je je bewust bent van de hoeveelheid die je drinkt, zal het wel meevallen toch? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Het lijkt me vrij duidelijk dat alcohol drugs is. Dat is gewoon een feit van algemene bekendheid. Ik zie in ieder geval geen verschil tussen wiet en alcohol, principieel gezien. Het avondmaal uitgezonderd uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerststal

Bericht door merel »

Toch zijn er diverse kerken die vanwege de verslavende werking van alcohol druivensap schenken bij het HA.

Wij hebben helaas na alle kerstpakketten ook weer een behoorlijke voorraad wijn staan en die van afgelopen jaar staan er ook nog. Normaliter schonken wij die op met verjaardagen. Het uitgebreid vieren van verjaardagen ging afgelopen jaar niet door.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerststal

Bericht door Tiberius »

Ik heb ook een paar kerstpakketten gekregen, maar helaas geen enkele fles wijn meer tegenwoordig. Jammer.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Vorige jaar had ik een fles wijn in mijn pakket, maar die gleed helaas bij het naderen van het huis van het pakket af en lag toen op de straat.

Dit jaar zat er een fles Schrobbelèr bij (https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrobbel%C3%A8r).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

Ik heb bierpakketten gekregen.
Veel lekkerder dan wijn.
En zoals een oude wijsheid luidt: "Alles met mate, maar bier met vaten"
Plaats reactie