Kerststal

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

DDD schreef:Voor mij heeft een kerstboom niets met Kerst te maken. Maar hij is wel erg mooi en gezellig en ik heb er dus niets op tegen. Ik heb nooit begrepen waarom dit in bepaalde reformatorische kringen erg gevoelig ligt.
Dat snap ik wel, het is toch een wereldse kerstversiering. Maar tegelijk mag een kerststukje wel, kerstkrans (niet altijd) kerstkrans bij de koffie, kerstdiner ook nog wel.
Wij kregen een paar jaar geleden een prachtig kerstboompje, geheel versierd, als kerstgeschenk.
Ik heb hem gewoon neergezet hoor. ;)
Ik zal er zelf geen één kopen, omdat ik het veel gedoe vind voor een paar dagen extra sfeer.
Ik heb ook eens het keukenraam versierd met spuitbussneeuw. Het leek of het de hele maand december tot in januari had gesneeuwd, we werden er blij van. Totdat het er af moest. :banghead
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerststal

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef: Ik vraag me af of je me begrijpt. Die soberbeid is geen nieuwe Wet. Dat wordt het wel als we rijk zijn in de soberheid als je begrijpt wat ik bedoel.
En als we dat ook nog eens als maat gaan opleggen voor een ander.

Wanneer ik op een normale zondag of andere avond begin november een keer een lux gebakje bij de koffie doe. En s avonds de waxinelichtjes aansteek. ( en eventueel een haard) En in een windlicht staan wat lampjes om een donker hoekje op te lichten. Een extra snoeperijtje s middags.
En bij het eten een lekker stuk rundvlees heb of biefstuk. De kinderen leggen er voor de gezelligheid nog wat servetjes bij. Is er geen haan die kraait.
Doe je hetzelfde met kerstdagen ineens wel...





En je kunt sober zijn in de overvloed die de Heere geeft. En dat kan zijn in dankbaarheid aan de Gever en afhankelijkheid van de Heere.
En overdadig in jezelf in het zo sober mogelijk houden van de kerst. Waardoor je bijna zou denken dat het een heilsfeit is die je niet mag gedenken.
Als ik dit lees, lees ik iets over een moeder die het gezellig wil maken voor haar kinderen, die hen wat extra's wil geven, dat heeft echt niets met soberheid te maken hoor, het is eveneens een Bijbelse opdracht om je kinderen niet moedeloos te maken, ik zie een gezellige warmte voor me, een extra servetje, ik zou zo binnen willen vallen om mee te doen, ik zie hier niets van géén soberheid in, dit is gewoon huiselijkheid, overdadigheid, is echt iets heeeel anders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerststal

Bericht door helma »

Ik ben bang dat de boodschap van Christus' vernedering niet altijd beseft wordt met Kerst.
Aan de andere kant kondigt de Engel het toch wel aan met 'grote blijdschap'.
Dus ik pleit voor beide elementen in de Kerstviering. En ik denk dan dan niet zoveel verschil zit in een Kerstster of Kerststol. Of wat dan ook. Behalve dat iets als een ster en een licht altijd wel heenwijzen naar Het Licht dat in het duister ontstoken is. Dus misschien nog meer met Kerst te maken heeft dan ons gebruikelijke snoepzakje of kerstkrans die respectievelijk aan kinderen en ouderen van veel kerkelijke gemeentes worden uitgedeeld.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerststal

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Ik ben bang dat de boodschap van Christus' vernedering niet altijd beseft wordt met Kerst.
Aan de andere kant kondigt de Engel het toch wel aan met 'grote blijdschap'.
Dus ik pleit voor beide elementen in de Kerstviering. En ik denk dan dan niet zoveel verschil zit in een Kerstster of Kerststol. Of wat dan ook. Behalve dat iets als een ster en een licht altijd wel heenwijzen naar Het Licht dat in het duister ontstoken is. Dus misschien nog meer met Kerst te maken heeft dan ons gebruikelijke snoepzakje of kerstkrans die respectievelijk aan kinderen en ouderen van veel kerkelijke gemeentes worden uitgedeeld.
Ja en die blijdschap kan alleen naar waarde worden geschat als wij zien wat de betekenis is van Zijn vernedering en de oorzaak. Alleen is dat niet alleen met kerst. Maar alle dagen van ons leven.
Het kan ook een list van de duivel zijn o. Ons zo bezig te laten zijn met afwegingen wat wel en niet. Dat we daar vooral niet mee bezig zijn. Dat bedoelde ik eerder ook met een stukje ontspan nenheid en nuchterheid.
Je hebt gelijk met boeken en snoep. Kerstkaarten met een winterslandschap mag wel en kerkklokken met een hulstakje niet.

Een jeugdherinnering.
Thuis zeg maar kerst op de wereldse manier met kerstboom zonder kadootjes. Want kerstman was rare verzonnen man ( gelukkig). Maar het godsdienstig milieu stond verder mijlenver van wat ik op school hoordd. Op refoschool kerstbijeenkomst. Ik voelde het verschil met thuis. Namelijk dat zoals wij het thuis deden heel fout was. En eigenlijk goddeloos. En vond het ook wel wat ongemakkelijk. We zaten in een helder verlichte aula. Geen franje met versieringen. Voordracht waarin flink een toespeling maakte op de lichtjes in de bomen d i e niet mochten. ( is werkelijk mijn enige, wellicht gekleurde herinnering) Maar wat kreeg ik aan het eind. Kadootjes. Een boek en vooral een grote zak snoep. De juf die een mooi kerstkaartje maakte met een lintje met een kaarsje. Iedereen in zijn mooiste kleren.... ( thuis hadden we niet zoveel te makken, kleding was zelfgemaakt en niet volgens de laatste mode)
De verwarring was bij mij als kind compleet.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Ik zie geen bezwaar tegen een kerstboom en ik heb er ook ieder jaar een thuis staan. Ik vind het heel gezellig en mooi en hij staat van na Sinterklaas tot ver in januari. Ik weet dat dat laatste niet hoort, maar sommige etiquette-regels zijn er om flexibel mee om te gaan.

Zoals Geytenbeekje al schreef, is de kerstboom in Nederland ingevoerd door het Reveil, en er was een tijd dat zelfs sommige Oud Gereformeerde Gemeenten een kerstboom hadden in de kerk. Maar goed, het is als met zoveel dingen: rechts heeft in bevindelijk gereformeerd Nederland altijd voorrang. Ik probeer mij daar niet teveel van aan te trekken.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik ben bang dat de boodschap van Christus' vernedering niet altijd beseft wordt met Kerst.
Aan de andere kant kondigt de Engel het toch wel aan met 'grote blijdschap'.
Dus ik pleit voor beide elementen in de Kerstviering. En ik denk dan dan niet zoveel verschil zit in een Kerstster of Kerststol. Of wat dan ook. Behalve dat iets als een ster en een licht altijd wel heenwijzen naar Het Licht dat in het duister ontstoken is. Dus misschien nog meer met Kerst te maken heeft dan ons gebruikelijke snoepzakje of kerstkrans die respectievelijk aan kinderen en ouderen van veel kerkelijke gemeentes worden uitgedeeld.
De vernedering is ook helemaal niet de boodschap van Kerst. De vernedering is heel spijtig voor de Heere Jezus, maar een bron van vreugde voor de gelovigen. Er is geen enkele reden om daar bedroefd naar te kijken. Jezus zei daarover: weent niet over mij, maar weent over uzelf en over uw kinderen.

Mensen die beweren dat het Kerstfeest geen feest is omdat het zo treurig is dat Jezus naar de aarde moest komen, hebben dat mijns inziens niet helemaal goed begrepen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerststal

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
helma schreef:Ik ben bang dat de boodschap van Christus' vernedering niet altijd beseft wordt met Kerst.
Aan de andere kant kondigt de Engel het toch wel aan met 'grote blijdschap'.
Dus ik pleit voor beide elementen in de Kerstviering. En ik denk dan dan niet zoveel verschil zit in een Kerstster of Kerststol. Of wat dan ook. Behalve dat iets als een ster en een licht altijd wel heenwijzen naar Het Licht dat in het duister ontstoken is. Dus misschien nog meer met Kerst te maken heeft dan ons gebruikelijke snoepzakje of kerstkrans die respectievelijk aan kinderen en ouderen van veel kerkelijke gemeentes worden uitgedeeld.
De vernedering is ook helemaal niet de boodschap van Kerst. De vernedering is heel spijtig voor de Heere Jezus, maar een bron van vreugde voor de gelovigen. Er is geen enkele reden om daar bedroefd naar te kijken. Jezus zei daarover: weent niet over mij, maar weent over uzelf en over uw kinderen.

Mensen die beweren dat het Kerstfeest geen feest is omdat het zo treurig is dat Jezus naar de aarde moest komen, hebben dat mijns inziens niet helemaal goed begrepen.
Toch voel ik diep van binnen pijn dat Jezus Zich zo moest vernederen, omdat ik zo'n grote zondaar ben
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Ik bedoelde niet te zeggen dat daar iets mis mee is. Maar dat is niet de boodschap van Kerst, voor zover ik kan overzien. Al hebben alle heilsfeiten natuurlijk ook te maken met de toepassing van het heil.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Kerststal

Bericht door Zonnebloem »

Ik heb niets met kerst en kerstdagen. Het is niet bijbels om net te doen alsof Jezus op die dag geboren is. Natuurlijk mag je op die dag best aan de geboorte van de Heere Jezus denken maar het is niet Zijn geboortedag.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Het is echter wel de meest geschikte dag om de geboorte van Jezus te vieren. Het is namelijk dan in de natuur het donkerst. En dat past heel goed bij de viering van de komst van Gods Zoon op aarde.

De daadwerkelijke geboortedag is toch helemaal niet van belang? Anders zou je ook pas om de zoveel (33?) jaar Pasen moeten vieren, of alle heilsfeiten in willekeurige volgorde herdenken.

Je zou wel het kerkelijk jaar veel langer kunnen maken door vrij snel na Pinksteren weer met Kerst te beginnen, maar ik vraag me af of dat wel recht doet aan de overige onderdelen van de bijbel, die toch ook aan de orde moeten komen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerststal

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef: Je zou wel het kerkelijk jaar veel langer kunnen maken door vrij snel na Pinksteren weer met Kerst te beginnen, maar ik vraag me af of dat wel recht doet aan de overige onderdelen van de bijbel, die toch ook aan de orde moeten komen.
Het kerkelijk jaar duurt van 1e advent tot eeuwigheidszondag, dus dat duurt gewoon een heel kalenderjaar. Het is een misvatting dat dit van Kerst tot Pinksteren zou zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerststal

Bericht door helma »

DDD schreef:Ik bedoelde niet te zeggen dat daar iets mis mee is. Maar dat is niet de boodschap van Kerst, voor zover ik kan overzien. Al hebben alle heilsfeiten natuurlijk ook te maken met de toepassing van het heil.
Ik vind het echt een heel belangrijk aspect van Kerst.
Wat mijn 'lievelingskerstlied' zo prachtig weet te vertolken:

1. Komt, verwondert u hier, mensen,
ziet, hoe dat u God bemint,
ziet vervuld der zielen wensen,
ziet dit nieuwgeboren kind !
Ziet, die 't woord is, zonder spreken,
ziet, die vorst is, zonder pracht,
ziet, die 't al is, in gebreken,
ziet, die 't licht is, in de nacht,
ziet, die 't goed is, dat zo zoet is,
wordt verstoten, wordt veracht.

2. Ziet, hoe dat men met Hem handelt,
hoe men Hem in doeken bindt,
die met zijne godheid wandelt
op de vleugels van de wind.
Ziet, hoe ligt Hij hier in lijden
zonder teken van verstand,
die de hemel moet verblijden,
die de kroon der wijsheid spant.
Ziet, hoe tere is de Heere,
die 't al draagt in zijne hand.

3. Die de hemel heeft geschapen
en versiert het firmament,
moet hier in een kibbe slapen,
wordt in hooi en stro gewend.
Die de schone serafijnen
altijd heeft tot zijn gebod,
heeft de beesten als de zijnen,
laat zich steken in dit kot,
in de doeken, in de hoeken
van dit huisken zonder slot.

4. O Heer Jesu, God en mense,
die aanvaard hebt deze staat,
geef mij, wat ik door U wense,
geef mij door uw kindsheid raad.
Sterk mij door uw tere handen,
maak mij door uw kleinheid groot,
maak mij vrij door uwe banden,
maak mij rijk door uwe nood,
maak mij blijde door uw lijden,
maak mij levend door uw dood!

Of dit lied:
O kindeke klein, o kindeke teer
Van hoge hemel daalt gij neer
Verlaat uws vaders heerlijk huis
Wordt arm en hulploos, draagt een kruis
O kindeke klein, o kindeke teer
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerststal

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:Ik heb niets met kerst en kerstdagen. Het is niet bijbels om net te doen alsof Jezus op die dag geboren is. Natuurlijk mag je op die dag best aan de geboorte van de Heere Jezus denken maar het is niet Zijn geboortedag.
Wel met de andere feestdagen?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Het besef dat Christus arm is geworden terwijl Hij rijk was, hoort natuurlijk helemaal bij Kerst. Dat leidt tot verwondering. Maar dat is toch iets anders dan dat de treurige kanten aan de vernedering van Christus daarin centraal staan en dat het daarom geen feest zou zijn? Die vernedering is ook juist een bron van blijdschap.

Dat geldt trouwens ook op Goede Vrijdag, al zou ik dat niet snel een feestdag noemen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
DDD schreef: Je zou wel het kerkelijk jaar veel langer kunnen maken door vrij snel na Pinksteren weer met Kerst te beginnen, maar ik vraag me af of dat wel recht doet aan de overige onderdelen van de bijbel, die toch ook aan de orde moeten komen.
Het kerkelijk jaar duurt van 1e advent tot eeuwigheidszondag, dus dat duurt gewoon een heel kalenderjaar. Het is een misvatting dat dit van Kerst tot Pinksteren zou zijn.
Dat weet ik natuurlijk, al had ik het iets preciezer moeten opschrijven. In veel kerken in de rechterflank van de gereformeerde gezindte doet men echter niet aan eeuwigheidszondag. Geen idee waarom niet. Ik denk omdat dat concept pas van na 1800 is en pas na het ontstaan van afzonderlijke afgescheiden kerken in Nederland is doorgedrongen.

Maar dat maakt geen verschil. Dan vier je eeuwigheidszondag in augustus, toch? Want afgezien van eeuwigheidszondag zijn het gewoon een heleboel zondagen na Pinksteren, die grotendeels niet eens een eigen naam hebben maar gewoon de zoveelste zondag door het jaar zijn of na Pinksteren.
Plaats reactie