Kerststal

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerststal

Bericht door Mannetje »

De kerststal is een bijzaak áls hij los staat van de prediking.
Veelal zie je echter, en dat is niet alleen bij een kerststal, dat 'franje' de leegheid in de prediking moet verbloemen.
Met een mooi leeg kruis is mijns inziens niet direct iets mis, maar als je het op gaat hangen omdat de Opgestane in de prediking ontbreekt, is het flink mis.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
Ik had het niet over veroordelen, maar ik vroeg of het gevaar werd ingezien dat er roomse invloeden in de protestantse kerken sijpelen.
Wanneer komt er een kruis of crucifix aan de muur?
In veel kerken is de voorganger inmiddels al niet meer te onderscheiden van een pastoor.
Maar de kerststal is dus blijkbaar een bijzaak, als de prediking maar goed is.
Maar volgens mij staat dit niet los van elkaar.
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar. Ik heb nergens gezegd dat de kerststal maar bijzaak is. Dat waren anderen. Waar het mij omgaat is dat de argumenten deugdelijk moeten zijn. Roomse afkomst is dat niet want dan moet je ook andere zaken afwijzen.

Het kruis in al sinds de vroege kerk het symbool van het christendom. Dat is typisch een voorbeeld van het kind met het badwater weggooien na de reformatie. Een crucifix is weer een heel ander verhaal en het is jammer dat dat onderscheid na de reformatie in Nederland niet is gemaakt.

Ik ben in heel wat kerken geweest maar heb nog nooit een protestantse voorganger gezien die niet te onderscheiden was van een pastoor. Zelfs de hervormde toga's (in welke kleur dan ook) lijken niet op het priesterkleed van de pastoor. De Bijbel schrijft trouwens geen ambtskleding voor dus in dat geval verwijs ik naar artikel 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerststal

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk wel steeds meer protestantse predikanten die een priesterboord dragen. Ik vind dat zo gek nog niet. Dan zie je in ieder geval dat iemand geestelijke is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
Ik had het niet over veroordelen, maar ik vroeg of het gevaar werd ingezien dat er roomse invloeden in de protestantse kerken sijpelen.
Wanneer komt er een kruis of crucifix aan de muur?
In veel kerken is de voorganger inmiddels al niet meer te onderscheiden van een pastoor.
Maar de kerststal is dus blijkbaar een bijzaak, als de prediking maar goed is.
Maar volgens mij staat dit niet los van elkaar.
Als het niet los van elkaar staat - en ik deel die mening - is er al helemáál geen reden om het over een kerststal te hebben. Dan kun je het beter direct over de prediking hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
Ik had het niet over veroordelen, maar ik vroeg of het gevaar werd ingezien dat er roomse invloeden in de protestantse kerken sijpelen.
Wanneer komt er een kruis of crucifix aan de muur?
In veel kerken is de voorganger inmiddels al niet meer te onderscheiden van een pastoor.
Maar de kerststal is dus blijkbaar een bijzaak, als de prediking maar goed is.
Maar volgens mij staat dit niet los van elkaar.
Als het niet los van elkaar staat - en ik deel die mening - is er al helemáál geen reden om het over een kerststal te hebben. Dan kun je het beter direct over de prediking hebben.
In de Jeruzalemkerk in Kralingen zit er achter de preekstoel een kruis en ook in het glas in lood. Het er nooit een roomse gedachten bij gehad.
Anders wordt het met een crucifix, maar een leeg kruis? Ik denk niet dat dat verkeerd is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Mara »

eilander schreef:Als het niet los van elkaar staat - en ik deel die mening - is er al helemáál geen reden om het over een kerststal te hebben. Dan kun je het beter direct over de prediking hebben.
Maar daar kunnen alleen de gemeenteleden over oordelen en zij zullen het er vrijwel allemaal mee eens zijn.
Op dit forum wordt vaak nogal laconiek gereageerd op de kleine vossen die de wijngaard gaan bederven.
Terwijl je steeds vaker geluiden hoort - ook van forummers - die ongerust zijn over de ontwikkelingen.
Is de prediking dermate licht of oppervlakkig dat deze invloeden kunnen gebeuren?
Niemand schijnt ooit een oorzaak te kunnen achterhalen.
In elke gemeente zitten mensen die maar steeds vernieuwingen willen doorvoeren en mensen die het tegen willen houden.
Het is o.m. aan de k.r. welke groep ze hun zin geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
eilander schreef:Als het niet los van elkaar staat - en ik deel die mening - is er al helemáál geen reden om het over een kerststal te hebben. Dan kun je het beter direct over de prediking hebben.
Maar daar kunnen alleen de gemeenteleden over oordelen en zij zullen het er vrijwel allemaal mee eens zijn.
Op dit forum wordt vaak nogal laconiek gereageerd op de kleine vossen die de wijngaard gaan bederven.
Terwijl je steeds vaker geluiden hoort - ook van forummers - die ongerust zijn over de ontwikkelingen.
Is de prediking dermate licht of oppervlakkig dat deze invloeden kunnen gebeuren?
Niemand schijnt ooit een oorzaak te kunnen achterhalen.
In elke gemeente zitten mensen die maar steeds vernieuwingen willen doorvoeren en mensen die het tegen willen houden.
Het is o.m. aan de k.r. welke groep ze hun zin geven.
Wat zijn dan vossen die de wijngaard bederven? Mensen die in uiterlijk zaken anders denken dan jij of ik? Ik denk dat wij veel te veel besmet zijn door de tijdgeest waar alles draait om het gevoel. En als het niet goed voelt, dan vinden we het fout. We moeten leren Bijbels te denken. Wat zegt de Schrift. En dan blijkt er heel veel te zijn waar ik me ooit druk om maakte, maar wat het helemaal niet waard is om druk om te maken. Die energie kan ik beter besteden om die ene Naam aan anderen bekend te maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Wat zijn dan vossen die de wijngaard bederven? Mensen die in uiterlijk zaken anders denken dan jij of ik? Ik denk dat wij veel te veel besmet zijn door de tijdgeest waar alles draait om het gevoel. En als het niet goed voelt, dan vinden we het fout. We moeten leren Bijbels te denken. Wat zegt de Schrift. En dan blijkt er heel veel te zijn waar ik me ooit druk om maakte, maar wat het helemaal niet waard is om druk om te maken. Die energie kan ik beter besteden om die ene Naam aan anderen bekend te maken.
Sorry, maar dit is zo denigrerend!
Het gaat helemaal niet om ons gevoel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
Ik had het niet over veroordelen, maar ik vroeg of het gevaar werd ingezien dat er roomse invloeden in de protestantse kerken sijpelen.
Wanneer komt er een kruis of crucifix aan de muur?
In veel kerken is de voorganger inmiddels al niet meer te onderscheiden van een pastoor.
Maar de kerststal is dus blijkbaar een bijzaak, als de prediking maar goed is.
Maar volgens mij staat dit niet los van elkaar.
Als het niet los van elkaar staat - en ik deel die mening - is er al helemáál geen reden om het over een kerststal te hebben. Dan kun je het beter direct over de prediking hebben.
In de Jeruzalemkerk in Kralingen zit er achter de preekstoel een kruis en ook in het glas in lood. Het er nooit een roomse gedachten bij gehad.
Anders wordt het met een crucifix, maar een leeg kruis? Ik denk niet dat dat verkeerd is.
Het kruissymbool komt in heel wat protestantse kerken voor. Net zoals veel christenen een kruisje om hun nek dragen. En net zoals veel kerken ook de kruisvorm als plattegrond hebben.
Een crucifix is uiteraard iets anders.
Afbeelding
"De voorganger is niet meer te onderscheiden van een pastoor". Ai, dus als je een liturgisch gewaad draagt ben je niet meer te onderscheiden van een pastoor? Het is maar wat je referentiekader is.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

En dan begrijp je DIA's eenzaamheid weer zo goed!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

Mara schreef:En dan begrijp je DIA's eenzaamheid weer zo goed!
Hoe moeilijk het ook kan zijn, je moet veranderingen niet 1 op 1 koppelen aan een verschuivende leer.
Dat dit in de praktijk vaak wel zo gebeurd, betekent niet dat dit algemeen is.
Ik ken ook voorbeelden waar veranderingen zijn doorgevoerd, en de prediking hetzelfde is gebleven. Dat dit wellicht in jullie persoonlijke situatie niet zo is, en de prediking wel vervlakt, en er geforceerd veranderingen worden doorgevoerd, betekent nog niet dat dit algemeen zo is. Wel is het duidelijk dat het veelal zo is, maar niet algemeen.

Maar wellicht denk ik te rechtlijnig.
Stel dat ik in een gemeente zou zitten, en in overleg met de gemeente worden er veranderingen doorgevoerd. Er gaat ritmisch gezongen worden, Weerklank gaat worden gebruikt, er komt een bloemstuk in de kerk, en er wordt in het vervolg een beamer gebruikt.
Dan is dat voor mij persoonlijk geen reden om elders te gaan kijken, of om bij überhaupt zorgen te gaan maken. Dat zal ik pas gaan doen als de prediking veranderd. Niet met allerlei uiterlijke veranderingen die er, mijns inziens, niet toe doen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Mara schreef:En dan begrijp je DIA's eenzaamheid weer zo goed!
Hoe moeilijk het ook kan zijn, je moet veranderingen niet 1 op 1 koppelen aan een verschuivende leer.
Dat dit in de praktijk vaak wel zo gebeurd, betekent niet dat dit algemeen is.
Ik ken ook voorbeelden waar veranderingen zijn doorgevoerd, en de prediking hetzelfde is gebleven. Dat dit wellicht in jullie persoonlijke situatie niet zo is, en de prediking wel vervlakt, en er geforceerd veranderingen worden doorgevoerd, betekent nog niet dat dit algemeen zo is. Wel is het duidelijk dat het veelal zo is, maar niet algemeen.

Maar wellicht denk ik te rechtlijnig.
Stel dat ik in een gemeente zou zitten, en in overleg met de gemeente worden er veranderingen doorgevoerd. Er gaat ritmisch gezongen worden, Weerklank gaat worden gebruikt, er komt een bloemstuk in de kerk, en er wordt in het vervolg een beamer gebruikt.
Dan is dat voor mij persoonlijk geen reden om elders te gaan kijken, of om bij überhaupt zorgen te gaan maken. Dat zal ik pas gaan doen als de prediking veranderd. Niet met allerlei uiterlijke veranderingen die er, mijns inziens, niet toe doen.
Dat hoeft inderdaad ook niet, maar we moeten wel naar de praktijk kijken. En de praktijk is wel dat verschuivingen toch tot hiertoe alleen maar eenrichtingverkeer kennen. Ik zie geen terugkeer naar de bloeitijd van de kerk. Wel, wat ook in de Oudejaarsdienst nog werd opgemerkt: Het is te vrezen dat de kandelaar uit Nederland weggenomen wordt. Wie had 10 jaar geleden kunnen denken dat de meeste christenen in China wonen? Als we dan op de verwatering en onverschilligheid in Nederland kijken is er reden tot vrees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Dat hoeft inderdaad ook niet, maar we moeten wel naar de praktijk kijken. En de praktijk is wel dat verschuivingen toch tot hiertoe alleen maar eenrichtingverkeer kennen.
Wellicht dat jij alleen maar voorbeelden kent ten negatieve, ik ken ook voorbeelden waar de prediking niet is veranderd, en waar men toch (bijvoorbeeld) ritmisch is gaan zingen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Dat hoeft inderdaad ook niet, maar we moeten wel naar de praktijk kijken. En de praktijk is wel dat verschuivingen toch tot hiertoe alleen maar eenrichtingverkeer kennen.
Wellicht dat jij alleen maar voorbeelden kent ten negatieve, ik ken ook voorbeelden waar de prediking niet is veranderd, en waar men toch (bijvoorbeeld) ritmisch is gaan zingen.
Ritmisch zingen is een bijverschijnsel. Dat raakt te leer niet. Maar het zegt vaak wel iets over de richting waar een gemeente opschuift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Dat hoeft inderdaad ook niet, maar we moeten wel naar de praktijk kijken. En de praktijk is wel dat verschuivingen toch tot hiertoe alleen maar eenrichtingverkeer kennen.
Wellicht dat jij alleen maar voorbeelden kent ten negatieve, ik ken ook voorbeelden waar de prediking niet is veranderd, en waar men toch (bijvoorbeeld) ritmisch is gaan zingen.
Ritmisch zingen is een bijverschijnsel. Dat raakt te leer niet. Maar het zegt vaak wel iets over de richting waar een gemeente opschuift.
Nogmaals, dat kunnen jouw ervaringen zijn, maar dat is geen algemeen iets, dat bewijst wel dat ik, en anderen, hier andere ervaringen mee hebben.
Plaats reactie