Kerststal

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerststal

Bericht door Sheba »

Herman schreef:
ejvl schreef:
Wandelende schreef:Dat klopt. Van W.G. van der Hulst weet ik het niet. In ieder geval in de kinderbijbel van Van Dam en volgens mij ook die van Laura Zwoferink staan geen afbeeldingen van Jezus.
Die van Laura Zwoferink geen volledige afbeelding, wel zie je dat er iets in de kribbe ligt, zie ook de voorkant:
Afbeelding
In de andere kinderbijbels ontbreekt ook altijd een afbeelding van de Heere Jezus. Zelfs als volwassene kan ik dat niet vatten. Een plaatje met een lege plaats.
Toch heb ik nog nooit een kleuter daar een opmerking over horen maken...(dat je alleen hooi ziet etc.)
Zou het zo kunnen zijn dat wij er meer problemen mee maken dan zij?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerststal

Bericht door Dodo »

Ik heb de kinderbijbel van Anne de Vries en twee van Evert Kuijt geraadpleegd, en daar is Jezus afgebeeld. Zowel als baby, als twaalfjarige en als volwassene.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
ejvl schreef:
Wandelende schreef: Echter, het afbeelden van Jezus (Hij is God en mens tegelijk) kan naar mijn mening niet gerijmd worden met de Tien Geboden.
Afbeelden als mens, wat Hij geweest is, lijkt mij geen probleem toch?
Immers zag Hij er gewoon als een normaal mens uit, we weten niet precies hoe omdat er natuurlijk geen fototoestellen waren, maar het was een uiterlijk net als ieder ander mens.
Ik zou niet weten hoe je Jezus wél als mens kunt afbeelden, maar niet als God. Zijn Godheid en mensheid zie ik niet als twee losgekoppelde zaken en ik verwacht eerlijk gezegd jij ook niet. Terecht werd door @Ditbenik opgemerkt dat Zijn Godheid niet uit te beelden is, maar dan stel je Jezus in een tekening of beeld dus altijd incompleet voor, namelijk alleen naar Zijn menselijke natuur. Corrigeer mij gerust als er Bijbelse tegenargumenten zijn, hoor het graag.
Volgens mij begrijp je dan niet dat Jezus helemaal niets uitstraalde wat bovenmenselijk was. Dat is precies hoe God zich heeft geopenbaard. Ik vind het dus wel verbazend dat je het bestaat om daar commentaar op te leveren. Jezus zag er uit als een heel gewoon mens. Er was niets bijzonders aan hem te zien, hooguit was hij geen knappe verschijning, als we Jesaja 53 althans zo moeten uitleggen. Het idee dat er iets goddelijks zou moeten worden afgebeeld, wat dan weer niet kan, laat zien dat de menswording toch niet helemaal duidelijk is.
Dat Jezus niets bovenmenselijks uitstraalde mag helder zijn. Hij is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonden. Mij hoor je tevens niet zeggen dát er iets goddelijks uitgebeeld wordt of zou moeten worden. Ik zeg alleen dat je Jezus dus alleen naar Zijn menselijke natuur af kan beelden.
Wanneer wij Jezus afbeelden als baby in een kribbe, dan zou het ook niet erg zijn als Hij als twaalfjarige jongen in de Tempel wordt afgebeeld, of als man op de leeftijd van dertig jaar. Voor mij persoonlijk is de stap richting het maken van een kerststal dan een logisch gevolg, omdat twee- of driedimensionaal geen verschil maakt, en dus is de stap naar echte beelden ook akkoord, of het spelen in het stuk 'The Passion'.
Zolang Jezus niet aanbeden wordt, is dan toch alles prima?

Mij hoor je niet zeggen dat de zaligheid afhangt van het wel of niet gebruiken van beelden van Jezus. Dat betekent nog niet dat ik het voor mijzelf kan rijmen met het 1e en 2e gebod.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
Wandelende schreef: Ik zou niet weten hoe je Jezus wél als mens kunt afbeelden, maar niet als God. Zijn Godheid en mensheid zie ik niet als twee losgekoppelde zaken en ik verwacht eerlijk gezegd jij ook niet. Terecht werd door @Ditbenik opgemerkt dat Zijn Godheid niet uit te beelden is, maar dan stel je Jezus in een tekening of beeld dus altijd incompleet voor, namelijk alleen naar Zijn menselijke natuur. Corrigeer mij gerust als er Bijbelse tegenargumenten zijn, hoor het graag.
Ik zie dat er al regelmatig discussies hierover gevoerd zijn. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 9&start=15
Zelf ben ik van mening dat een afbeelding in een kinderbijbel niet in strijd is met de HC, omdat het niet wordt gebruikt er aanbidding, en het is geen afbeelding van iets Goddelijks. Immers het uiterlijk van Jezus was geheel menselijk, ik kan mij eigenlijk wel vinden in een opmerking in genoemd topic!

Dat is geen scheiden van Zijn twee naturen. Zijn lichaam had een lengte en was geheel menselijk, Zijn gezicht had een uitdrukking en zo hebben de mensen hem gekend: Als mens dan, niet als God. Wie meent dat Zijn lichaam Goddelijk was, dwaalt zeer.

Maria had de beeltenis van haar Zoon ongetwijfeld voor altijd in haar hoofd gegrift. Dat was niet de afbeelding van God, maar van haar eerstgeboren Zoon. Zondigde zij door zijn uitwendige gedaante zich te herinneren en Hem in die gedaante voor te stellen? Nee, zeer zeker niet. Hetzelfde geldt voor Zijn andere tijdgenoten. Ook stond de afdruk van Zijn lichaam en hoofd in de lijkwade.

Nogmaals: De Heidelbergse Catechismus spreekt zich hier NIET over uit, gebruik dat niet tegen mij en anderen.
Voor mijzelf zal ik niet graag de Heere Jezus afbeelden, maar ik heb ook geen behoefte om Zijn afbeelding uit het oude martelarenboek dat ik bezit te verwijderen.
Deze post heb ik ook gelezen. En ik begrijp de intentie zeker. Wanneer men Jezus afbeeld dan is dit alleen mogelijk naar Zijn menselijke natuur. Zijn lichaam was menselijk en het was in het uiterlijk geen goddelijke verschijning, zoals @DDD ook terecht opmerkte. Dat doet echt niets af van de zaak dat Hij God en Mens in Eén was. Dat is niet in een beeld vast te leggen en doet daarom naar mijn mening oprecht tekort aan wie Hij werkelijk is.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerststal

Bericht door ejvl »

Wandelende schreef: Dat doet echt niets af van de zaak dat Hij God en Mens in Eén was. Dat is niet in een beeld vast te leggen en doet daarom naar mijn mening oprecht tekort aan wie Hij werkelijk is.
Zeker was Hij God en mens in 1, echter uiterlijk was Hij een gewoon mens. En een afbeelding is ook slechts op het uiterlijke gebaseerd toch? Een afbeelding is bedoeld om Hem als mens af te beelden, niet als God.
Stel dat Jezus in deze tijd geboren zou zijn, zouden er waarschijnlijk volop foto's en filmpjes van gemaakt worden. Dan zou Zijn menselijke natuur toch ook vastgelegd? Destijds zouden er vast ook wel goede tekenaars geweest zijn die een afbeelding van Hem gemaakt hebben.
Of stel dat de lijkwade van Turijn echt blijkt te zijn, is er ook een afbeelding als mens zijnde.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerststal

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:
Wandelende schreef: Dat doet echt niets af van de zaak dat Hij God en Mens in Eén was. Dat is niet in een beeld vast te leggen en doet daarom naar mijn mening oprecht tekort aan wie Hij werkelijk is.
Zeker was Hij God en mens in 1, echter uiterlijk was Hij een gewoon mens. En een afbeelding is ook slechts op het uiterlijke gebaseerd toch? Een afbeelding is bedoeld om Hem als mens af te beelden, niet als God.
Stel dat Jezus in deze tijd geboren zou zijn, zouden er waarschijnlijk volop foto's en filmpjes van gemaakt worden. Dan zou Zijn menselijke natuur toch ook vastgelegd? Destijds zouden er vast ook wel goede tekenaars geweest zijn die een afbeelding van Hem gemaakt hebben.
Of stel dat de lijkwade van Turijn echt blijkt te zijn, is er ook een afbeelding als mens zijnde.
Over het afbeelden van de menselijke natuur ben ik het geheel met jou eens, alleen al om het Bijbelse argument dat Zijn godheid niet af te beelden is; onmogelijk. Dat doet echter niets af òf je het zou moeten willen cq. mogen. Doordat Zijn godheid niet afgebeeld kan worden, blijft er enkel een menselijk natuur over op de afbeelding. En daarmee wordt voor mij God en Mens gescheiden.
Natuurlijk besef ik mij dat, wanneer er camera's geweest zouden zijn, er waarschijnlijk foto's en filmpjes gemaakt zouden zijn. Echter is het dan wel de èchte Jezus zijn die op beeld vastgelegd zou zijn, en daarmee is Hij Dezelfde als wij Hem in Zijn menselijk natuur zouden kunnen zien. We zitten alleen wel de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er destijds geen camera's waren.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag (alleen van Desiree)
Mara schreef: ik heb altijd geleerd dat het een rooms versiersel is, dus niet thuishorend in de protestante gezindte, laat staan de reformatorische.
Google maar eens op het woord kerststal en de ene na de andere R.K. site komt tevoorschijn.
Geef je je (klein)kind een kerststalletje van Dick Bruna om mee te spelen?
Is de kerststal bijzaak en staat hij ook in jullie kerkelijke gemeente, (naast het liturgisch bloemstuk?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerststal

Bericht door Jongere »

Ik kan heel goed meevoelen met de reacties van Wandelende. Ik weet niet of ik een en ander zou kunnen/willen herleiden tot het tweede gebod. Maar ook als je dat buiten beschouwing laat, heb ik twijfels over het afbeelden van Jezus. Misschien nog wel meer in kinderbijbels dan in (bijvoorbeeld) moderne kunst; omdat een kinderbijbel veel sterker dan wij beseffen het beeld kleurt van een kind. Zo denk ik dat de Heere Jezus zelden zo "Midden Oosten" wordt afgebeeld als Hij er als Jood daadwerkelijk zal hebben uitgezien. We maken daarin altijd keuzes die meer over onszelf zeggen dan over Hem.
De scheiding tussen God en mens valt voor ons mensen niet meer te maken. We belijden Jezus als Heere, en daarom zouden we als we Hem in Zijn lichaam zien we Hem ook als zodanig aanbidden. De verwijzing van DDD naar Jes. 53 vind ik in dit verband niet op zijn plek. We moeten niet vergeten dat we in dat hoofdstuk een verdrietige werkelijkheid aangewezen zien (Hij had geen gedaante, ...), die anders had moeten zijn. Dat Christus onder de mensen is geweest, maar niet werd aangezien noch begeerd heeft niet in de eerste plaats met Zijn mensheid te maken, maar met onze blindheid. Lees Joh. 1: degenen die niet zagen, waren in de duisternis. Degenen die wél zagen, aanschouwden een "heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader".
Daar komt nog iets bij, namelijk dat de Heere Jezus nu nog altijd leeft in Zijn menselijke natuur. Hij is ergens, lichamelijk aanwezig, als God en Mens. Zó moeten we Hem kennen en aanbidden, in Hem moeten wij "hoewel Hem niet ziende", "gelovende, ons verheugen met een onuitsprekelijke vreugde" (1 Petr. 1:8).

Jezus als Mens is nu de verhoogde. Hij is degene die tegen Maria moest zeggen dat ze Hem niet (meer) mocht aanraken, omdat Hij tot Zijn Vader zou opvaren. Toen Hij Johannes verscheen op Patmos, die jaren met Hem had geleefd en zo 'Zijn heerlijkheid had aanschouwd', viel hij desondanks als dood aan Zijn voeten.

De speculatie over camera's en films vind ik niet zo ter zake doen. We hebben het profetische Woord, dat zeer vast is. Daarin komt Jezus naar voren zoals Hij is, getekend in alle heerlijkheid. Hoewel ik (denk ik) ten diepste geen verbod zie tegen afbeelding van Hem in het lichaam, zou ik er om bovenstaande redenen zeer terughoudend in zijn. Ik waardeer het ook dat in de meeste kinderbijbels die we hier thuis hebben, Hij niet staat. En wonderlijk genoeg is dat geen lege plek. Juist niet! Het hele 'verhaal' gaat om Hem. Ons kind leert zo dat het geloof zich richt op de onzienlijke dingen. Het kan het krachtigste schilderij zijn: als de ogen van alle afgebeelden op een schilderij zich richten op iets wat wij niet kunnen zien, beseffen we direct dat het onzichtbare ook al ónze aandacht waard is.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerststal

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:
Nasrani schreef:Jeremia 10
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
Wij voeren geen “kruistocht” tegen het Kerstfeest, want natuurlijk is het komen van Christus naar de aarde Gods geschenk voor ons allemaal en dat moet zeker gevierd worden. Maar de ‘waarheden’ achter veel ingrediënten van het huidige Kerstfeest zijn heidens en het past christenen dat zij zich dit aantrekken en hun Kerstfeest zuiveren van deze elementen. Wij willen u zeker niet de gezellige lichtjestijd in de donkere dagen afnemen.

Ook voeren we geen grootste protestmarsen tegen de kerstboom, maar elke gelovige in Christus mag zich wel de vraag stellen of Jeremia het nu over een Kerstboom had als hij waarschuwt voor een boom die omgehakt wordt, daarna versierd wordt met goud en zilver en die vastgezet wordt met een spijker. Deze boom werd in die tijd aanbeden en Jeremia waarschuwt daarvoor. Maar natuurlijk aanbidt in onze tijd niemand de kerstboom in de woonkamer. Toch mogen we ons afvragen waarom we dan per se een versierde dennenboom in de woonkamer willen zetten die wel zo’n historie heeft?
Is het toevallig dat vers 5 uit Jer. 10 er niet bij geciteerd wordt? Daaruit wordt duidelijk dat Jeremia hier doelt op de afgodsbeelden, die gesneden worden uit hout en versierd. De relatie met de bij ons bekende kerstboom is pure klankexegese (komt het citaat uit "Wake up"?).
Je vindt een zelfde passage als in Jeremia bijv. ook in Jesaja 40:20.

Overigens heb ik helemaal niets met kerstbomen. Thuis niet en al helemaal niet in de kerk. Maar ik heb even weinig met dit gebruik van de Bijbel. Precies wat in "Wake up" heel vaak gebeurt, maar daar hebben we het eerder over gehad op het forum.
Vers 5 is niet bewust er buiten gehouden. Als je de link van @DDD geopend hebt, die ik ook al een keer eerder heb gepost dan zie je dat de schrijvers wel verwijzen naar vers 5.
In dat artikel lees je ook dat de versieringen die in de kerstbomen hangen in de tijd van de Germanen in de ramen werden gehangen om de boze geesten te verjagen.
Niet alleen via Wake Up maar vroeger ook al op school leerde ik dat kerstbomen ed afkomstig zijn van de Germanen. Dus het komt niet alleen bij de schrijvers van Wake Up vandaan dat het een heidense achtergrond heeft.

Tja wat betreft de visie op Wake Up daar verschillen we in, maar dat is inderdaad al eerder duidelijk geworden....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerststal

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:
Jongere schreef:
Nasrani schreef:Jeremia 10
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
Wij voeren geen “kruistocht” tegen het Kerstfeest, want natuurlijk is het komen van Christus naar de aarde Gods geschenk voor ons allemaal en dat moet zeker gevierd worden. Maar de ‘waarheden’ achter veel ingrediënten van het huidige Kerstfeest zijn heidens en het past christenen dat zij zich dit aantrekken en hun Kerstfeest zuiveren van deze elementen. Wij willen u zeker niet de gezellige lichtjestijd in de donkere dagen afnemen.

Ook voeren we geen grootste protestmarsen tegen de kerstboom, maar elke gelovige in Christus mag zich wel de vraag stellen of Jeremia het nu over een Kerstboom had als hij waarschuwt voor een boom die omgehakt wordt, daarna versierd wordt met goud en zilver en die vastgezet wordt met een spijker. Deze boom werd in die tijd aanbeden en Jeremia waarschuwt daarvoor. Maar natuurlijk aanbidt in onze tijd niemand de kerstboom in de woonkamer. Toch mogen we ons afvragen waarom we dan per se een versierde dennenboom in de woonkamer willen zetten die wel zo’n historie heeft?
Is het toevallig dat vers 5 uit Jer. 10 er niet bij geciteerd wordt? Daaruit wordt duidelijk dat Jeremia hier doelt op de afgodsbeelden, die gesneden worden uit hout en versierd. De relatie met de bij ons bekende kerstboom is pure klankexegese (komt het citaat uit "Wake up"?).
Je vindt een zelfde passage als in Jeremia bijv. ook in Jesaja 40:20.

Overigens heb ik helemaal niets met kerstbomen. Thuis niet en al helemaal niet in de kerk. Maar ik heb even weinig met dit gebruik van de Bijbel. Precies wat in "Wake up" heel vaak gebeurt, maar daar hebben we het eerder over gehad op het forum.
Vers 5 is niet bewust er buiten gehouden. Als je de link van @DDD geopend hebt, die ik ook al een keer eerder heb gepost dan zie je dat de schrijvers wel verwijzen naar vers 5.
In dat artikel lees je ook dat de versieringen die in de kerstbomen hangen in de tijd van de Germanen in de ramen werden gehangen om de boze geesten te verjagen.
Niet alleen via Wake Up maar vroeger ook al op school leerde ik dat kerstbomen ed afkomstig zijn van de Germanen. Dus het komt niet alleen bij de schrijvers van Wake Up vandaan dat het een heidense achtergrond heeft.

Tja wat betreft de visie op Wake Up daar verschillen we in, maar dat is inderdaad al eerder duidelijk geworden....
Klopt ook altijd geleerd dat het daar vandaan komt. Kijk eens bij de Inuits daar zie je dergelijke rituelen terug.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerststal

Bericht door Jongere »

Het ging mij niet zozeer om de oorsprong van de kerstboom. Ik wil best geloven dat die heidens is. De vraag is wel welke theologische weging dat vervolgens moet krijgen. Afgodenvlees was bijvoorbeeld zeer nadrukkelijk gebruikt in de offerdienst, toch verklaart Paulus het onbesmet omdat een "afgod niets is in deze wereld" (1 Kor. 8:4). Ik denk dat we vanuit die redenatie ontspannen mogen omgaan met allerlei "oorsprongverhalen", alsof dat het gebruik nu zou beïnvloeden.
Even voor de duidelijkheid: daarmee voer ik geen pleidooi voor de kerstboom en al helemaal niet in de kerk. Het gaat mij erom of de achterliggende redenatie stand houdt. Voor mij is niet zozeer een heidense oorsprongtheorie relevant, maar de werkelijke betekenis van kerst. Vanwege de aard van het feest (Christus is arm geworden) valt juist bij dit feest alle uiterlijk vertoon weg.

En in het geval van dit topic, ging het me om het gebruik van de Bijbelteksten waarop ik reageerde. Ik vind het gebruik van Jeremia in dit verband niet juist.
Nasrani schreef:Tja wat betreft de visie op Wake Up daar verschillen we in, maar dat is inderdaad al eerder duidelijk geworden...
Het is hier natuurlijk off-topic, en misschien ook niet zo zinvol om verder te bespreken. Ik heb het boek vrijwel geheel gelezen. Mijn negatieve houding ten opzichte van het boek is m.i. met een belangrijke reden. Misschien wil je de tijd eens vrijmaken deze onderbouwde recensie te lezen: http://mjpaul.nl/wp-content/uploads/201 ... p-2015.pdf
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag (alleen van Desiree)
Mara schreef: ik heb altijd geleerd dat het een rooms versiersel is, dus niet thuishorend in de protestante gezindte, laat staan de reformatorische.
Google maar eens op het woord kerststal en de ene na de andere R.K. site komt tevoorschijn.
Geef je je (klein)kind een kerststalletje van Dick Bruna om mee te spelen?
Is de kerststal bijzaak en staat hij ook in jullie kerkelijke gemeente, (naast het liturgisch bloemstuk?)
Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerststal

Bericht door s1051952 »

Jongere schreef:Ik kan heel goed meevoelen met de reacties van Wandelende. Ik weet niet of ik een en ander zou kunnen/willen herleiden tot het tweede gebod. Maar ook als je dat buiten beschouwing laat, heb ik twijfels over het afbeelden van Jezus. Misschien nog wel meer in kinderbijbels dan in (bijvoorbeeld) moderne kunst; omdat een kinderbijbel veel sterker dan wij beseffen het beeld kleurt van een kind. Zo denk ik dat de Heere Jezus zelden zo "Midden Oosten" wordt afgebeeld als Hij er als Jood daadwerkelijk zal hebben uitgezien. We maken daarin altijd keuzes die meer over onszelf zeggen dan over Hem.
De scheiding tussen God en mens valt voor ons mensen niet meer te maken. We belijden Jezus als Heere, en daarom zouden we als we Hem in Zijn lichaam zien we Hem ook als zodanig aanbidden. De verwijzing van DDD naar Jes. 53 vind ik in dit verband niet op zijn plek. We moeten niet vergeten dat we in dat hoofdstuk een verdrietige werkelijkheid aangewezen zien (Hij had geen gedaante, ...), die anders had moeten zijn. Dat Christus onder de mensen is geweest, maar niet werd aangezien noch begeerd heeft niet in de eerste plaats met Zijn mensheid te maken, maar met onze blindheid. Lees Joh. 1: degenen die niet zagen, waren in de duisternis. Degenen die wél zagen, aanschouwden een "heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader".
Daar komt nog iets bij, namelijk dat de Heere Jezus nu nog altijd leeft in Zijn menselijke natuur. Hij is ergens, lichamelijk aanwezig, als God en Mens. Zó moeten we Hem kennen en aanbidden, in Hem moeten wij "hoewel Hem niet ziende", "gelovende, ons verheugen met een onuitsprekelijke vreugde" (1 Petr. 1:8).

Jezus als Mens is nu de verhoogde. Hij is degene die tegen Maria moest zeggen dat ze Hem niet (meer) mocht aanraken, omdat Hij tot Zijn Vader zou opvaren. Toen Hij Johannes verscheen op Patmos, die jaren met Hem had geleefd en zo 'Zijn heerlijkheid had aanschouwd', viel hij desondanks als dood aan Zijn voeten.

De speculatie over camera's en films vind ik niet zo ter zake doen. We hebben het profetische Woord, dat zeer vast is. Daarin komt Jezus naar voren zoals Hij is, getekend in alle heerlijkheid. Hoewel ik (denk ik) ten diepste geen verbod zie tegen afbeelding van Hem in het lichaam, zou ik er om bovenstaande redenen zeer terughoudend in zijn. Ik waardeer het ook dat in de meeste kinderbijbels die we hier thuis hebben, Hij niet staat. En wonderlijk genoeg is dat geen lege plek. Juist niet! Het hele 'verhaal' gaat om Hem. Ons kind leert zo dat het geloof zich richt op de onzienlijke dingen. Het kan het krachtigste schilderij zijn: als de ogen van alle afgebeelden op een schilderij zich richten op iets wat wij niet kunnen zien, beseffen we direct dat het onzichtbare ook al ónze aandacht waard is.
Mooi geschreven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Zo vandaag is het 6 januari. Binnen de RK-wereld bekend als Drie Koningen. De dag waarop de kerststal en de kerstboom worden afgebroken. Voor katholieken trouwens vaak een pijnlijke ontdekking om te ontdekken dat de Bijbel niet spreekt over drie én niet spreekt over koningen maar over enige wijzen. Die kwamen ook nog eens niet in de stal (zo Jezus al in een stal is geweest, want ook dat staat nergens in de Bijbel) maar in een huis en dat waarschijnlijk zo'n anderhalf jaar of nog meer na de geboorte van Jezus.

in ieder geval ruimt men de kerststal vandaag weer op en is men al druk begonnen met de voorbereidingen voor carnaval. Zondag worden de prinsen 'geproclameerd'. Dat is iets van een hele andere orde dan een kerststal. Maar volgens mij zullen we het over carnaval allemaal wel eens zijn en hoeven we daar geen discussie over te beginnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Dat iets van roomse afkomst is, is nog geen reden om het te veroordelen. Wanneer je daar wel vanuit gaat, moet je ook het kerkelijk jaar afschaffen. Dat is ook van roomse afkomst. Ik zou dat trouwens zeer toejuichen, maar dat was uit een ander topic al bekend.
Ik had het niet over veroordelen, maar ik vroeg of het gevaar werd ingezien dat er roomse invloeden in de protestantse kerken sijpelen.
Wanneer komt er een kruis of crucifix aan de muur?
In veel kerken is de voorganger inmiddels al niet meer te onderscheiden van een pastoor.
Maar de kerststal is dus blijkbaar een bijzaak, als de prediking maar goed is.
Maar volgens mij staat dit niet los van elkaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie