Kerststal

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Dat hoeft inderdaad ook niet, maar we moeten wel naar de praktijk kijken. En de praktijk is wel dat verschuivingen toch tot hiertoe alleen maar eenrichtingverkeer kennen.
Wellicht dat jij alleen maar voorbeelden kent ten negatieve, ik ken ook voorbeelden waar de prediking niet is veranderd, en waar men toch (bijvoorbeeld) ritmisch is gaan zingen.
Ritmisch zingen is een bijverschijnsel. Dat raakt te leer niet. Maar het zegt vaak wel iets over de richting waar een gemeente opschuift.
Zeker. Er zijn genoeg voorbeelden die ervoor zorgen dat je deze ontwikkelingen niet neutraal kunt bezien.
Waarbij ik direct aanteken dat ritmisch zingen juist zal zijn, in onze huidige tijd is het echter niet los van andere ontwikkelingen te zien.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerststal

Bericht door CvdW »

Die ervaring heb ik ook.
Alles wat geen Datheen zingt is verwaterd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerststal

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef:Die ervaring heb ik ook.
Alles wat geen Datheen zingt is verwaterd.
Misschien is Datheen daarom zo populair in waterrijke gebieden? :slurp
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Die ervaring heb ik ook.
Alles wat geen Datheen zingt is verwaterd.
Als je de biddagpreken van ds. v.d. Groe leest komen ook zo terloops even de nieuwe psalmen ter sprake. Hij keurt ze niet helemaal af maar toch merk je dat hij het geen verbetering vindt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Die ervaring heb ik ook.
Alles wat geen Datheen zingt is verwaterd.
Als je de biddagpreken van ds. v.d. Groe leest komen ook zo terloops even de nieuwe psalmen ter sprake. Hij keurt ze niet helemaal af maar toch merk je dat hij het geen verbetering vindt.
Nou, ik kan me goed voorstellen dat 1773 niet met gejuich werd begroet. Dat vind ik niet te zingen, maar uit 1773 wil ik er een aantal niet zingen. Wie HSV leest wordt door veel mensen afgeschoten maar 1773 zingen diezelfde mensen uit volle borst mee. De teksten staan regelmatig ver af van de Bijbeltekst en/of zijn het product van de Verlichting. Ik ben dan ook blij dat er op het gebied van een nieuwe psalmberijming veranderingen in zicht is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Wat zijn dan vossen die de wijngaard bederven? Mensen die in uiterlijk zaken anders denken dan jij of ik? Ik denk dat wij veel te veel besmet zijn door de tijdgeest waar alles draait om het gevoel. En als het niet goed voelt, dan vinden we het fout. We moeten leren Bijbels te denken. Wat zegt de Schrift. En dan blijkt er heel veel te zijn waar ik me ooit druk om maakte, maar wat het helemaal niet waard is om druk om te maken. Die energie kan ik beter besteden om die ene Naam aan anderen bekend te maken.
Sorry, maar dit is zo denigrerend!
Het gaat helemaal niet om ons gevoel.
Daar is niets denigrerends aan. Het is gewoon een sociologisch gegeven dat in onze maatschappij (en ook binnen de kerken) het gevoel voor veel mensen richtinggevend is. "Je moet doen wat je hart ingeeft. Luister naar je gevoel. We zoeken een kerk waar het goed voelt. Enz." Vervolgens heb ik het in mijn reactie vooral over mezelf. Maar de vragen die ik stelde heb je nog niet beantwoordt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Wat zijn dan vossen die de wijngaard bederven? Mensen die in uiterlijk zaken anders denken dan jij of ik? Ik denk dat wij veel te veel besmet zijn door de tijdgeest waar alles draait om het gevoel. En als het niet goed voelt, dan vinden we het fout. We moeten leren Bijbels te denken. Wat zegt de Schrift. En dan blijkt er heel veel te zijn waar ik me ooit druk om maakte, maar wat het helemaal niet waard is om druk om te maken. Die energie kan ik beter besteden om die ene Naam aan anderen bekend te maken.
Sorry, maar dit is zo denigrerend!
Het gaat helemaal niet om ons gevoel.
Daar is niets denigrerends aan. Het is gewoon een sociologisch gegeven dat in onze maatschappij (en ook binnen de kerken) het gevoel voor veel mensen richtinggevend is. "Je moet doen wat je hart ingeeft. Luister naar je gevoel. We zoeken een kerk waar het goed voelt. Enz." Vervolgens heb ik het in mijn reactie vooral over mezelf. Maar de vragen die ik stelde heb je nog niet beantwoordt.
Het is wel denigrerend, want je maakt de ander tot een zeur die over een strootje struikelt.
Een kerststal is zo'n kleine vos, omdat het mensen onzeker en verdrietig maakt. De ene verandering zet nu eenmaal de deur open voor de andere. Elke vernieuwing moet met zorg en aandacht worden ingevoerd en dat is vaak niet het geval.
Als ik mijn gevoel zou gevolgd hebben, was ik allang vertrokken naar elders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Ditbenik schreef: Wat zijn dan vossen die de wijngaard bederven? Mensen die in uiterlijk zaken anders denken dan jij of ik? Ik denk dat wij veel te veel besmet zijn door de tijdgeest waar alles draait om het gevoel. En als het niet goed voelt, dan vinden we het fout. We moeten leren Bijbels te denken. Wat zegt de Schrift. En dan blijkt er heel veel te zijn waar ik me ooit druk om maakte, maar wat het helemaal niet waard is om druk om te maken. Die energie kan ik beter besteden om die ene Naam aan anderen bekend te maken.
Sorry, maar dit is zo denigrerend!
Het gaat helemaal niet om ons gevoel.
Daar is niets denigrerends aan. Het is gewoon een sociologisch gegeven dat in onze maatschappij (en ook binnen de kerken) het gevoel voor veel mensen richtinggevend is. "Je moet doen wat je hart ingeeft. Luister naar je gevoel. We zoeken een kerk waar het goed voelt. Enz." Vervolgens heb ik het in mijn reactie vooral over mezelf. Maar de vragen die ik stelde heb je nog niet beantwoordt.
Het is wel denigrerend, want je maakt de ander tot een zeur die over een strootje struikelt.
Een kerststal is zo'n kleine vos, omdat het mensen onzeker en verdrietig maakt. De ene verandering zet nu eenmaal de deur open voor de andere. Elke vernieuwing moet met zorg en aandacht worden ingevoerd en dat is vaak niet het geval.
Als ik mijn gevoel zou gevolgd hebben, was ik allang vertrokken naar elders.
Ik maak niemand tot een zeur die over een stoortje struikelt. Ik schrijf dat we Bijbels moeten leren denken. Ook in het uitstrooien van beschuldigingen trouwens.
Bijbels denken betekent ook da vernieuwingen met zorg en aandacht ingevoerd moeten worden. Maar hetzelfde geldt ook voor de reacties daarop.
Een kerststal noem ik geen kleine vos. Een kerststal is aperte onzin. Al was het alleen al omdat de Bijbel niet over een stal spreekt maar ook omdat het totaal niet past bij mijn wens om kerst af te schaffen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kerststal

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Een kerststal noem ik geen kleine vos. Een kerststal is aperte onzin. Al was het alleen al omdat de Bijbel niet over een stal spreekt maar ook omdat het totaal niet past bij mijn wens om kerst af te schaffen.
Dan zijn we het op dit punt eens. :)
Ook w.b. de tijdgeest trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Kerststal

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ditbenik schreef: Een kerststal noem ik geen kleine vos. Een kerststal is aperte onzin. Al was het alleen al omdat de Bijbel niet over een stal spreekt maar ook omdat het totaal niet past bij mijn wens om kerst af te schaffen.
Dan zijn we het op dit punt eens. :)
Ook w.b. de tijdgeest trouwens.
Juist die tijdgeest maakt dat in elk geval kerst niet afgeschaft moet worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerststal

Bericht door -DIA- »

Al een paar jaar valt me een verandering in de reclame op, de reclame rond de kersttijd wel te verstaan.
Kerststallen zien we in reclames steeds minder!

Was Kerst al langer een puur commercieel feest, vaak zag je nog iets van de christelijke oorsprong.
Er werden in kerstreclames niet zelden 'engeltjes' afgebeeld. of een romantisch kerkje in de sneeuw.
Dat was dan de kerstsfeer in de commercie. de muziek was aangepast en je hoort nogal eens wat
kerstbellen rinkelen, wat naar mijn gevoel afstamde van de kerkklok die luidt om naar de kerk te komen.

Nu gooit men het al enkele jaren, eigenlijk heel subtiel, en heel geleidelijk, over een andere boeg.
Kerst is een feest van lekker eten, vrede, lief zijn. En eigenlijk nog meer? Ik geloof het niet.

Wat veranderd (let er eens op) zijn de religieuze symbolen.
Geen 'engeltjes' meer, en "vrede op aarde" veranderd meer en meer in "Oh dennenboom" en de Kerstman met zijn rendier. Sneeuw is nog wel gebleven. De verwijzingen naar de kerk zijn weg, zonder dat ik er ooit iemand
over heb gehoord dat het wereldse kerstfeest steeds verder af komt te staan van de oorspronkelijke gedachte aan de geboorte van Jezus.
Ik weet niet of iemand dit is opgevallen? Religieuze verwijzingen verdwijnen uit de commercie, voor zover het grote
landelijke winkelketens betreft. Misschien een overbodige opmerking, en toch denk ik ergens dat hier een bewust afstand nemen achter zit van het oorspronkelijke kerstfeest.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 dec 2018, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerststal

Bericht door helma »

Ik zag vanmorgen een kaart: Fijne Winterdagen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Kerststal

Bericht door Roos2018 »

De Hema organiseerde dit jaar een Lentefeest ter vervanging van het Paasfeest en Appie doet dat dit jaar met een Winterborrel i.p.v. een Kerstborrel.
Ben benieuwd hoe lang ze dit gaan volhouden; er kwam n.l. wel een storm van kritiek op.
In mijn optiek is dit gewoon slap gedoe om tegemoet te komen aan de multi culti samenleving.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerststal

Bericht door Bezorgd »

Soms begrijp ik refo's echt niet meer. Keer op keer wordt er van kansels en in bladen terecht gewaarschuwd voor romantische Kerstsfeer en kunst kerstlicht en gezegd dat dit allemaal niets met Kerst te maken heeft. Wordt het aangepast, is het weer niet goed.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerststal

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Soms begrijp ik refo's echt niet meer. Keer op keer wordt er van kansels en in bladen terecht gewaarschuwd voor romantische Kerstsfeer en kunst kerstlicht en gezegd dat dit allemaal niets met Kerst te maken heeft. Wordt het aangepast, is het weer niet goed.
Beste Bezorgd,
De reden dat voor een romantische kerstsfeer in christelijke kring word gewaarschuwd is dat Jezus Christus dan minder centraal staat. De reden dat de samenleving het woord kerst niet meer in de mond wil nemen is dat ze wel de kerstsfeer wil, maar niet de christelijke inhoud (Jezus Christus).

In die zin zie ik geen tegenstelling tussen het waarschuwen tegen de sfeer ten koste van de inhoud (Jezus Christus) in de kerk, en het waarschuwen tegen het verzwijgen van de inhoud (Jezus Christus) in de samenleving.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie