Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Christen »

:)
Laatst gewijzigd door Christen op 25 mar 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Intussen wordt er met de reacties mooi omheen gefietst.
Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Helemaal niet. Het is gewoon een feit. Over het hoofddeksel kun je met de bijbel in de hand aantonen dat het overbodig is en ook dat het een noodzaak is. Net hoe je in die wedstrijd zit.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Intussen wordt er met de reacties mooi omheen gefietst.
Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Het is géén valse tegenstelling!
Het past misschien niet in je straatje maar zonde is zonde en fout is fout!
En waarom het ene wél uitvergroten, aankaarten en becommentariëren en andere véél belangrijkere zaken bagatelliseren AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door eilander »

We zijn het er dan in elk geval over eens dat het zonde is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

eilander schreef:We zijn het er dan in elk geval over eens dat het zonde is.
Waarnaar verwijst het woordje 'het' in deze zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:We zijn het er dan in elk geval over eens dat het zonde is.
Ja maar: je moet niet de ene zonde boven de andere zonden stellen.
Wij mensen doen dat wél maar God niet!
Gelukkig maar!
Zo krijgt de moordenaar, de onkuise én de materialist én de oplichter allemaal onverdiende genade!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Intussen wordt er met de reacties mooi omheen gefietst.
Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Juist
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Orchidee »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Intussen wordt er met de reacties mooi omheen gefietst.
Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Juist
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p974330
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Hollander »

Orchidee schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Juist
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p974330
Wat een grappige manier om zo jezelf te gaan quoten. Ik doe er een keertje aan mee. :slurp

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p974032
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Orchidee schreef:
Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:Het is ook een valse tegenstelling die gecreëerd wordt.
Juist
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 30#p974330
Wat een grappige manier om zo jezelf te gaan quoten. Ik doe er een keertje aan mee. :slurp

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p974032
Mooi. Zo komt mijn reactie ook gelijk nog een keertje in beeld. :slurp :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door John Galt »

Valcke schreef:
Panny schreef:Dat betekent niet dat sieraden of make-up verboden zijn maar ik zou het wel eenvoudig houden.
Wanneer je 'make-up' vervangt door 'huidverzorging' of iets dergelijks, dan kan ik mij erin vinden.
Maar laten we niet menen dat regelrechte 'make-up' verenigbaar is met een christelijke levenswijze.
Daar zegt de Bijbel wel degelijk het nodige over.
Ja, Openbaring 21:2. Als een bruid die voor haar man versierd is.

"versierd" - Gr kosmeō - Doet dat je ergens aan denken?

Het nieuwe Jeruzalem ziet er dus uit als een bruid die voor haar man versierd is. En dan komt er toch een rij sieraden...
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Forummer »

John Galt schreef:
Valcke schreef:
Panny schreef:Dat betekent niet dat sieraden of make-up verboden zijn maar ik zou het wel eenvoudig houden.
Wanneer je 'make-up' vervangt door 'huidverzorging' of iets dergelijks, dan kan ik mij erin vinden.
Maar laten we niet menen dat regelrechte 'make-up' verenigbaar is met een christelijke levenswijze.
Daar zegt de Bijbel wel degelijk het nodige over.
Ja, Openbaring 21:2. Als een bruid die voor haar man versierd is.

"versierd" - Gr kosmeō - Doet dat je ergens aan denken?

Het nieuwe Jeruzalem ziet er dus uit als een bruid die voor haar man versierd is. En dan komt er toch een rij sieraden...
Ja maar John, dat gedeelte moet je wel in de context van de cultuur en tijd lezen hoor. Dat God een rij sieraden toen mooi vond, wil niet automatisch zeggen dat Hij dat nu nog vind!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Het is 'vindt'.

En verder is het onzin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Christen »

-DIA- schreef:
Christen schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef: Ik heb in 1978 belijdenis des geloofs bij hem afgelegd, om zo te zeggen dan....
Ds. vD. sprak eens dat hij, zo vaak hij langs "Lucky" reed, moest denken: "Ligt daar mijn arme jeugd op de slachtbank" Een indrukwekkende preek over de slapheid van de zonen van Eli, die zijn zonen niet eens zuur aanzag om hun zonden.
We lazen nog een ander boek, een dagboek met o.a. vraag over uitverkiezing. Je ziet zo alsof een verhindering gemaakt wordt om de blijde boodschap te verminderen, niet meer blii te laten zijn. Ik dacht dat kan toch nooit van God zijn... Een doelloos leven vol tradities. Dan kun je maar beter er nog wat van maken in dit leven, zou ik dat meisje wel gunnen. Maar dan mis je wel alles. Ik heb mijn man gevraagd het niet meer voor te lezen.. hij leest het nu alleen.
Sorry.. ik moest het even kwijt. Ik weet ervan dat de jeugd zo kan denken maar het raakte me wel erg dit keer.
Beste vriend(in),
Het is misschien goed om het zo even kwijt te raken. Als jongeren in zo'n strenge refokerk heb je eigenlijk ook geen leven hè? Ik begrijp wat je bedoelt. Als ik me niet vergis. Tja, en als je dan bedenkt dat als je niet uitverkoren bent... nou, wat heb je dan? Dan kun je wel bidden en vroom gaan leven, maar ja dat helpt toch niet hè? Die uiverkiezing is eigenlijk niet eerlijk hè? Kijk naar die man daar, weet je wel? Die altijd in het café zat met zijn vrienden. En hij had veel vrienden ook! Elke avond genoot hij van verschillende tv-uitzendingen. Helemaal geen probleem. Die was gelukkig, want die werd niet gekweld door het denken aan een uitverkiezing en zo. Je dacht: die geniet van z'n leven. En ja. Dan is er altijd weer die uitverkiezing die een domper op je zet. En om dan in dat strakke keurslijf van de refokerken te lopen is ook zo zwaar. Er zijn toch ook andere kerken die daar geen punt van maken, en waarom zouden die geen gelijk hebben? Die mensen kunnen toch zo blij zijn! Je moet tenslotte ook wat van het leven genieten in je jonge jaren. We moeten dan maar een beetje een middenweg zoeken misschien. Niet al te vroom en niet al te goddeloos. En als je verder een net burgerlijk leven leidt dan is het toch ook goed? Je hebt immers nog een leven voor je en dat wil je toch niet verknallen met getob over die uitverkiezing en al die regeltjes die je zo knellen. Wat voorlezen betreft: Ik begrijp je volkomen. Het is ook zo deprimerend. Ja, ik weet het. ik voel je aan. Mijn broer dacht ook zo en wilde liever ook niets meer horen. En als je er dan toch mee geconfronteerd wordt kun je misschien je vingers in je oren stoppen. Dan wordt je daar minder mee geconfronteerd. Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen. Je leeft tenslotte maar één keer hè? De oude Horatius wist het ook al wel: Een bekend woord is dan wel: Capre Diem! Als je het maar verstaat, zoals we dat nu vaak doen. Pluk de dag, en geniet zoveel mogelijk van je leven!
Tot hier mijn antwoord.

Eventuele gespreksvragen:
1. Zou dit een goed antwoord zijn?
2. Zou het leven in een refokerk veel depressie en naargeestigheid geven?
3. Zouden kinderen later blij zijn als ze vrij opgevoed waren, een vrolijk en prachtig leven gehad hebben en op hun sterfbed met genoegen nadenken: Wat heb ik toch een mooi en onbezorgd leven gehad?
4. Vraag eens aan een oude wijze man, niet aan mij, wat de blijdschap in de wereld hem gegeven heeft als hij ziet dat zijn levenseinde nadert. Zo'n wijze man kan misschien beter raad geven op zulke vragen als ik.
Beste Dia,

Ik ben zelf in een reformatorische kerk opgegroeid. Mijn man ook. Mijn man leest nog altijd de Wachter Sions etc. en de gemeente waartoe wij behoren, is een reformatorische kerk. Dus we weten heel goed waar we het over hebben. De verkiezing is een troost en geen obstakel voor de weg van de zaligheid. Als het wel als een obstakel gaat functioneren omdat de preek niet goed begrepen wordt, of omdat het zo leeft in een groep of hoe dan ook, vind ik dat heel verdrietig en dit keer raakte me het nog wat harder. Maar daar is al veel over gepraat.
Toen mijn vriend stierf, kende ik zelf de Heere niet. Hij was Hervormd en is al jaren bij de Heere. Ik weet dat ik hem weer ga ontmoeten. Hij kon fantastisch orgelspelen. We hebben samen muziek gemaakt.. (toen kende ik het nog niet eens zo goed..) Ik snap dat je dat niet kan geloven, maar dat hoeft ook niet. Ik weet dat er zo gedacht wordt.
Die mij heeft liefgehad, dat is God. Hij heeft telkens gewezen waar het pad heenliep, ook al was het net weer anders dan de gemiddelde kerkmens.
Laatste tijd zat ik met moslima´s en atheisten en christenen samen op de bank. Had ik ook niet zelf bedacht, maar het is de weg die gewezen werd.
Daarbij heb ik ook steun gehad van preken van dominees uit de linksere hoek omdat zij net wat anders in de wereld staan dan de rechtse hoek. Ik hou ook van hen en kan niet negatief over hen praten. Ook hun diepgang, hun vragen en worstelingen waren voor mij een steun.
En zo kwam het dat het mij weer raakte hoe er soms gedacht kan worden in het rechtsere deel van de gezindte. Ik ben het soms niet heel erg meer gewend.
De dag plukken heeft voor mij een heel andere betekenis. Maar dat begrijp je wel.

Hartelijke groetjes,

Christen
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Christen schreef:
Beste vriend(in),
Het is misschien goed om het zo even kwijt te raken. Als jongeren in zo'n strenge refokerk heb je eigenlijk ook geen leven hè? Ik begrijp wat je bedoelt. Als ik me niet vergis. Tja, en als je dan bedenkt dat als je niet uitverkoren bent... nou, wat heb je dan? Dan kun je wel bidden en vroom gaan leven, maar ja dat helpt toch niet hè? Die uiverkiezing is eigenlijk niet eerlijk hè? Kijk naar die man daar, weet je wel? Die altijd in het café zat met zijn vrienden. En hij had veel vrienden ook! Elke avond genoot hij van verschillende tv-uitzendingen. Helemaal geen probleem. Die was gelukkig, want die werd niet gekweld door het denken aan een uitverkiezing en zo. Je dacht: die geniet van z'n leven. En ja. Dan is er altijd weer die uitverkiezing die een domper op je zet. En om dan in dat strakke keurslijf van de refokerken te lopen is ook zo zwaar. Er zijn toch ook andere kerken die daar geen punt van maken, en waarom zouden die geen gelijk hebben? Die mensen kunnen toch zo blij zijn! Je moet tenslotte ook wat van het leven genieten in je jonge jaren. We moeten dan maar een beetje een middenweg zoeken misschien. Niet al te vroom en niet al te goddeloos. En als je verder een net burgerlijk leven leidt dan is het toch ook goed? Je hebt immers nog een leven voor je en dat wil je toch niet verknallen met getob over die uitverkiezing en al die regeltjes die je zo knellen. Wat voorlezen betreft: Ik begrijp je volkomen. Het is ook zo deprimerend. Ja, ik weet het. ik voel je aan. Mijn broer dacht ook zo en wilde liever ook niets meer horen. En als je er dan toch mee geconfronteerd wordt kun je misschien je vingers in je oren stoppen. Dan wordt je daar minder mee geconfronteerd. Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen. Je leeft tenslotte maar één keer hè? De oude Horatius wist het ook al wel: Een bekend woord is dan wel: Capre Diem! Als je het maar verstaat, zoals we dat nu vaak doen. Pluk de dag, en geniet zoveel mogelijk van je leven!
Tot hier mijn antwoord.

Eventuele gespreksvragen:
1. Zou dit een goed antwoord zijn?
2. Zou het leven in een refokerk veel depressie en naargeestigheid geven?
3. Zouden kinderen later blij zijn als ze vrij opgevoed waren, een vrolijk en prachtig leven gehad hebben en op hun sterfbed met genoegen nadenken: Wat heb ik toch een mooi en onbezorgd leven gehad?
4. Vraag eens aan een oude wijze man, niet aan mij, wat de blijdschap in de wereld hem gegeven heeft als hij ziet dat zijn levenseinde nadert. Zo'n wijze man kan misschien beter raad geven op zulke vragen als ik.
Beste Dia,

Ik ben zelf in een reformatorische kerk opgegroeid. Mijn man ook. Mijn man leest nog altijd de Wachter Sions etc. en de gemeente waartoe wij behoren, is een reformatorische kerk. Dus we weten heel goed waar we het over hebben. De verkiezing is een troost en geen obstakel voor de weg van de zaligheid. Als het wel als een obstakel gaat functioneren omdat de preek niet goed begrepen wordt, of omdat het zo leeft in een groep of hoe dan ook, vind ik dat heel verdrietig en dit keer raakte me het nog wat harder. Maar daar is al veel over gepraat.
Toen mijn vriend stierf, kende ik zelf de Heere niet. Hij was Hervormd en is al jaren bij de Heere. Ik weet dat ik hem weer ga ontmoeten. Hij kon fantastisch orgelspelen. We hebben samen muziek gemaakt.. (toen kende ik het nog niet eens zo goed..) Ik snap dat je dat niet kan geloven, maar dat hoeft ook niet. Ik weet dat er zo gedacht wordt.
Die mij heeft liefgehad, dat is God. Hij heeft telkens gewezen waar het pad heenliep, ook al was het net weer anders dan de gemiddelde kerkmens.
Laatste tijd zat ik met moslima´s en atheisten en christenen samen op de bank. Had ik ook niet zelf bedacht, maar het is de weg die gewezen werd.
Daarbij heb ik ook steun gehad van preken van dominees uit de linksere hoek omdat zij net wat anders in de wereld staan dan de rechtse hoek. Ik hou ook van hen en kan niet negatief over hen praten. Ook hun diepgang, hun vragen en worstelingen waren voor mij een steun.
En zo kwam het dat het mij weer raakte hoe er soms gedacht kan worden in het rechtsere deel van de gezindte. Ik ben het soms niet heel erg meer gewend.
De dag plukken heeft voor mij een heel andere betekenis. Maar dat begrijp je wel.

Hartelijke groetjes,

Christen
Beste vriendin,

Ten eerste waardeer ik je openheid en eerlijkheid.
Voor de rest hoef ik, denk ik dan, weinig te zeggen.

Sterkte, Licht een Waarheid gewenst,
En ook een vriendelijke groet van mij terug!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie