Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Bovendien zijn oorbellen op grond van Ezechiël 16: 12 niet af te wijzen, mijns inziens.
Dat is natuurlijk op te vatten als beeldspraak.
Jawel. Maar dat doet niets af aan de betekenis. Toch?

Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door gallio »

Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Mara »

Als gast hier schreef:
Jantje schreef:Bovendien zijn oorbellen op grond van Ezechiël 16: 12 niet af te wijzen, mijns inziens.
Interessant...ik weet van een heel aantal gemeenten van 'ons sigment' moeten de oorbellen uit met belijdenis en dopen.
Worden de vissers die een gouden oorring dragen (je kent de betekenis hiervan?) dan ook geweerd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 24 mar 2021, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Omdat ik dat opzichtig vind en het meestal gepaard gaat met dusdanig veel blanketsel en dergelijke troep meer, dat men zich totaal verloren heeft en het veel te uitdagend is.

Maar tegen een bescheiden oorsieraad zie ik geen enkel bezwaar.

Wordt ik nu door sommigen hier afgeschreven? :oO Ik wist niet dat dit zo gevoelig lag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Omdat ik dat opzichtig vind en het meestal gepaard gaat met dusdanig veel blanketsel en dergelijke troep meer, dat men zich totaal verloren heeft en het veel te uitdagend is.

Maar tegen een bescheiden oorsieraad zie ik geen enkel bezwaar.

Wordt ik nu door sommigen hier afgeschreven? :oO Ik wist niet dat dit zo gevoelig lag.
Wat mij betreft niet, hoor. Maar het beroep op deze bijbeltekst vind ik wel wat dubieus. Het zou goed kunnen dat wij het heel opzichtig zouden vinden als iemand zich kleedt zoals in deze tekst. Voorhoofdsierselen, armringen, een halsketen, oorringen... brr...
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Omdat ik dat opzichtig vind en het meestal gepaard gaat met dusdanig veel blanketsel en dergelijke troep meer, dat men zich totaal verloren heeft en het veel te uitdagend is.

Maar tegen een bescheiden oorsieraad zie ik geen enkel bezwaar.

Wordt ik nu door sommigen hier afgeschreven? :oO Ik wist niet dat dit zo gevoelig lag.
Die tekst gaat niet over 'blanketsel en dergelijke troep'. Maar verder is die tekst dus normgevend als het over kleine oorbellen gaat, maar jouw eigen inzicht is de richtlijn als het over grotere gaat? Ingewikkeld hoor !!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:Nu velen hier toch echt vinden dat je een hoofdbedekking op moet in een eredienst, vraag ik me af of er ook zo stellig ge/beredeneerd word over het wel of niet prikken van gaatjes en het wel of niet dragen van oorbellen.
Lijkt ook helemaal ingeburgerd in véél refokringen.
Ook het haar verven, knippen en stylen bij de kapper en thuis is gewoon geworden.
Jezelf in de make-up zetten word ook meer wél dan niet gedaan, al is het bij sommigen zgn naturel en subtiel, het hoort er wél bij...

Eenvoudig en kuis kleden (ook bij mannen) is vaak ver te zoeken!

Eenvoudige levensstijl wat betreft huis, auto, vrije tijd, voedsel...

Persoonlijk heb ik daar méér vragen bij...
Mooi dat je daar vragen bij hebt. Het is ook allemaal af te keuren. Al zijn veel van jouw punten die je hier noemt multi interpretabel en is de hoofdbedekking in de eredienst Bijbels onderlegd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Omdat ik dat opzichtig vind en het meestal gepaard gaat met dusdanig veel blanketsel en dergelijke troep meer, dat men zich totaal verloren heeft en het veel te uitdagend is.

Maar tegen een bescheiden oorsieraad zie ik geen enkel bezwaar.

Wordt ik nu door sommigen hier afgeschreven? :oO Ik wist niet dat dit zo gevoelig lag.
Ik vermoed dat je pas afgeschreven wordt als je zélf oorbellen neemt. ;)

Bovendien zegt het gevoelig liggen niet perse of iets Bijbels is of niet. Sommige mensen zijn ook nogal gevoelig op traditie.

Overigens ben ik het met je eens dat oorbellen Bijbels gezien niet af te wijzen zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Ik kwam in 1967 in Rijssen.
Toen was Rijssen voor ons een duidelijk zichtbaar andere plaats dan waar we vandaan kwamen. Nu is er veel wereldgelijkvormigheid.
Ik weet nog dat bij de feesten van de viering 750 jaar stad Rijssen er voor het eerst kermisachtige toestanden plaatsvonden.
Ik heb de preek van ds. Bregman nog van de zondag daarna. Velen waren toen nog, gelukkig, zo sprak ds. Bregman, geschokt dat dit in Rijssen kon. Het was dus toen in 1993. Ik herinner me het nog heel goed. Ds. Bregman was toen nog blij dat velen in Rijssen geschokt waren....
En ja... als we dan nu in Rijssen kijken, nu is er elk jaar feest met kermistoestanden. Ook pop- en rockfestifals kunnen nu binnen de grenzen van de stad.
En.... de mensen raken er aan gewend....

Een klein stukje over ds. Bregman uit het Herdedingsboek van 175 jaar Afscheiding in Rijssen: Elk verhaalt zijn weg en en zaken", uitgegeven in 2011" Hier leren we een beetje van deze dominee kennen, wat hij zelf grotendeels heeft opgeschreven. Ik neem een klein stukje over de predikant die we bijna 20 jaar lang hebben gehoord:

Ik begin maar zo op blz. 402:

4. Ingrijpende zaken
In 1947 vinden er ingrijpende zaken plaats in zijn leven. 'Ik leefde in die tijd als een
godsdienstige jongen. Maar toen is God me te sterk geworden. Mijn blinde zielsogen
werden geopend en ik werd de ongelukkigste van het dorp. Buiten God en zonder
God! Gezondigd tegen een goeddoend God, Die me vanaf mijn jeugd geroepen had,
maar ik had nooit gewild. O, wat een smart! Als de Heere mij niet ondersteund had,
had ik mij dood geweend. De zonden van de jeugd af aan werden mij ordentelijk voor
ogen gesteld, hoe zielsverwoestend en godonterend ze waren geweest. Dat is wat,
tegen liefde, tegen een goeddoend God gezondigd te hebben. Ik was ongelukkig;
anderen konden zalig worden en ik niet meer. (...) Hoe meer beterschap ik beloofde,
des te groter werd mijn verlorenheid. Als ik 's morgens naar het land ging, klonk het
in mijn ziel: Het ganse schepsel zucht als in barensnood zijnde tot nu toe. En dat
vanwege het rechtvaardig oordeel. De afgrond riep tot de afgrond bij het gedruis
Zijner watergoten. Van binnen en van buiten was het alsof alles mij toeriep: Bij mij is
het niet. O, wat heb ik de kool op het land natgemaakt met mijn tranen.
Op een ochtend zou ik op het land mijn brood opeten. Ik maakte mijn broodzak open
en toen kwam er met kracht in mijn ziel: Vanwaar komt gij en waar zult gij
heengaan? Toen moest ik eerlijk voor God belijden, dat ik volmaakt uit Zijn hand was
voortgekomen, maar dat ik nu als een voorthollend paard langs de kortste weg naar de eeuwige rampzaligheid holde. De broodzak ging weer dicht, want mijn tranen en mijn klachten waren mijn spijs. Ik moest sterven en dan God ontmoeten en dat niet te kunnen.'

5. De Persoon ontsloten
Later werkt de Heere door in zijn leven. 'De Heere trok door en openbaarde Zich als
een heilig en rechtvaardig God, Die met de minste zonde geen gemeenschap kan
hebben en krachtens Zijn heilig recht de mens moet verdoemen. Nee, de Heere gaat
niet van Zijn recht af. Hij wil dat aan Zijn recht genoegdoening geschiede. (...) Ik
werd gewaar dat ik een overtreder was van al Gods heilige geboden. Wat zegt Gods
Woord van zo één? Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is
in het boek der wet, om dat te doen. Als een vervloekte ging ik over de aarde,
smekend en belijdend: O God, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.
Dan smeekte ik de Heere, of ik 's zondags nog onder Zijn Woord zou mogen verkeren
en de Heere vergunde het mij. Die kerkgang zal niemand ooit uit mijn geheugen
wissen, zelfs tot in de grijze ouderdom, zolang God mij het verstand zal geven.
Wat gebeurde er? Op een zondag werd een catechismuspreek van ds. G. H. Kersten
gelezen. Voor mij was het niet anders dan vloek en oordeel. Toen ik de kerk verliet,
nam ik afscheid van Gods huis. Ik dacht daar nooit meer te komen. Het was voor mij
of God Zijn wraakzwaard uit Zijn schede had getrokken. Krachtens Zijn heilig recht
moest Hij mijn dunne levensdraad afsnijden en me voor eeuwig verdoemen. In deze
toestand kunnen wij geen dagen, weken of maanden verkeren, want dan was de mens
allang verteerd.
In de nacht van zondag op maandag trok de Heere door. Ik kreeg Gods deugden zo
lief, dat ik het uitschreeuwde: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Heere,
indien U mij in de eeuwige rampzaligheid zou werpen, dan zou ik nog zeggen dat U
goed en recht doet. Het werd voor mij op dat moment een verloren zaak. Ik kon niet
anders dan uitroepen, ja schreeuwen: Verloren, verloren, rechtvaardig verloren. Ik
geloof, dat zo'n moment het toevallen van Gods recht is.
Maar o, eeuwig wonder van vrije soevereine genade, nooit te bevatten, noch in
woorden uit te drukken, maar alleen te bewonderen en eronder weg te zinken. Hier
werd mij verklaard en geopenbaard dat ik nog zalig kon worden.
Hierop werd mij de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen ontsloten met de
woorden van Johannes 14:6: 'Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader dan door Mij.'
Toen was het, alsof ik vanonder het oordeel des doods werd gehaald en vanuit de dood in het leven overging. Het was alsof ik opnieuw geboren was. (...) Ik had uitgeroepen dat ik het doodvonnis zou ontvangen, maar in plaats daarvan heb ik de vrijbrief ontvangen. Ik dacht dat mijn zonden vergeven waren en dat mijn schuld betaald was, ja, dat de Vader ze geworpen had in een zee van eeuwige vergetelheid.
Later ben ik erachter gekomen, dat bedekte schuld nog geen vergeven schuld is, dat
een geopenbaarde Christus nog geen toegepaste Christus is.'

6. Roeping
Ook over zijn roeping tot het predikambt heeft ds. Bregman het een en ander
opgetekend. 'Nadat Christus Zich in mijn ziel geopenbaard had, waren met kracht die
woorden in mijn ziel gekomen: Ik zal u stellen als een wachter op de muren van
Jeruzalem, dit naar aanleiding van Jesaja 62:6: 'O Jeruzalem, Ik heb wachters op uw
muren besteld, die geduriglijk al den dag en al den nacht niet zullen zwijgen. O gij,
die des HEEREN doet gedenken, laat geen stilzwijgen bij ulieden wezen.' Zou dat ooit
gebeuren? Ik was onontwikkeld en niet geleerd. Aan mijn zijde was het onmogelijk,
maar al zou het nog twaalf jaar duren, na veel worstelingen en strijd zou de Heere op
Zijn tijd Zijn Woord in vervulling doen gaan.'
In 1948 heeft de kerkenraad nog geen vrijmoedigheid om hem een attest te verlenen
voor het Curatorium. Wel dient hij de gemeente vanaf 1954 in het ambt van diaken.
Vier jaar later volgt zijn verkiezing tot ouderling. Ook het ouderlingschap brengt de
nodige strijd met zich mee. "k Heb het vroeger eens gehad, toen ik nog ouderling was
in Benthuizen, dat een binnenprater op zaterdagavond zei: Je moet morgenavond na
het lezen van de preek als ouderling bedanken. Dan kunnen de broeders toch niets
zeggen. Met dat stellige voornemen ben ik de preekstoel opgegaan. Onderaan de trap
stond ik dus te huichelen, alsof ik stond te bidden of de Heere me wilde helpen, maar
met in mijn hart het voornemen om te bedanken. Maar tijdens het zingen voor de
toepassing liet de Heere me even de gemeente zien, met de jeugd, die arme kinderen,
dat arme volk, op reis naar de grote eeuwigheid. Het was alsof Hij me vroeg of ik me
er dan niet voor over had om onder dat volk in liefde die enige Weg ter zaligheid aan
te wijzen. Nu, dan teken je weer van harte bij.'

7. Student in Rotterdam
Als Bregman de jaarlijkse oproep van het Curatorium in 'De Saambinder' leest, ontbrandt er een vuur in zijn ziel om Gods Woord te mogen uitdragen.
Bij ogenblikken is het voor hem echter onmogelijk om daar gevolg aan te geven. Toch
maakt de Heere hem gewillig. 'Het was alsof de Heere me als een vader bij de hand
vatte en zei: Kind, luister eens, nu mag je al wat jaren Mijn ambtsdrager zijn en heeft
het je ooit aan iets ontbroken? Heb Ik je niet altijd doorgeholpen?
Hierop antwoordde ik als een kind zijn vader: Heere, U bent altijd goed voor mij geweest, ook toen ik als ouderling soms moedeloos was, als ik 's avonds na het huisbezoek naar huis ging. Dan zei ik wel eens tegen de Heere: Heere, ik ga niet meer.
Het is alsof ik tegen een muur praat. Maar dan was het in mijn ziel: Of ze het horen zullen of niet horen zullen, gij zult van Mijn wegen getuigen.
Toen heb ik gezegd: Heere, ik zal weer gaan. Nu beloofde ik de Heere, dat ik de broeders van de kerkenraad zou vertellen waarmee ik liep.'
Nadat Bregman tijdens een kerkenraadsvergadering verslag heeft gedaan van wat er in
zijn hart omgaat, krijgt hij een attest.
'De nacht voor de dag dat het Curatorium zitting had, kwam de Heere over. Hij
maakte me bekend dat het niet mijn zaak was, maar dat het een zaak van de Koning
was. De Heere beloofde, dat Hij geen van de woorden die Hij tot mijn ziel had
gesproken, op de aarde zou laten vallen.'
Op 28 juni 1960 wordt hij samen met D. Hakkenberg, F. Harinck, G. Mouw en J.C. Weststrate toegelaten tot het volgen van de lessen op de Theologische School te Rotterdam.

Omdat Bregman nauwelijks enige vooropleiding heeft genoten, vergt de studie veel
van hem. In 1962 mag hij gaan proponeren en trekt hij het hele land door. Als hij in
juni 1964 beroepbaar wordt gesteld, hoopt hij in een kleine gemeente te mogen
beginnen. Zelf denkt hij daarbij wel eens aan 's-Gravenpolder.
Van de 24 op hem uitgebrachte beroepen is er één afkomstig uit Rijssen, waar men
een tweede predikantsplaats wil stichten. Op 12 december 1963 is hij daar al eens
voorgegaan en heeft hij gesproken over Johannes 10:7b: 'Ik ben de Deur der schapen.'
De Heere heeft hem toen wonderlijk geholpen.
Als kandidaat Bregman op 27 juni bericht ontvangt, dat hij in Rijssen is beroepen en
hij dit voor de Heere neerlegt, klinkt er met kracht in zijn ziel: 'Er was een Macedónisch man staande, die hem bad en zeide: Kom over in Macedónië en help
ons.'

"k Had het beroep dezelfde avond kunnen aannemen, maar ik wilde niet naar Rijssen.
Ik wilde graag naar Zeeland. 't Was bij mij precies als bij Jona: Hij moest rechts en
ging links. Ik ook. 'k Heb zelfs Ontvangstbevestiging nog twee dagen uitstel gevraagd.
Na drie weken en twee dagen heb ik het beroep van de beroepsbrief aangenomen. En
toen is de storm gestild.'
Op 6 september neemt kandidaat Bregman afscheid van Benthuizen en verhuist hij
met zijn gezin naar Rijssen. Daar betrekt hij tijdelijk het pand Trompstraat 32.

8. In Rijssen bevestigd
Op 22 september 1964 wordt kandidaat Bregman door ds. J. van Haaren bevestigd tot
predikant. Deze bedient daarbij het Woord uit Kolossenzen 1:28: 'Denwelken wij
verkondigen, vermanende een iegelijk mens en lerende een iegelijk mens in alle
wijsheid, opdat wij zouden een iegelijk mens volmaakt stellen in Christus Jezus.'
Na de bevestiging richt ds. Van Haaren zich in een persoonlijk woord tot de
kerkenraad en de gemeente: 'Ge hebt nu twee leraars. En nu zijn dat gezondenen, gezanten, ambassadeurs des hemels, maar: ménsen. 't Zijn en blijven mensen, met alle zwakheden. En nu: Niemand roeme in mensen. O, dat je toch niet zou zeggen: Ik ben van Paulus, ik ben van Céfas en ik ben van Apollos, want dan gaat het verkeerd. O, dat is zo vreselijk, als er twisting komt. Maar dat we bedenken mochten, dat het engelen zijn, van God gezonden. Ze zijn gezonden tot uw welzijn, gezonden om het Woord des levens te prediken, een ieder met zijn eigen gaven, een ieder naar de vermogens die God hem schonk. Draag ze veel op de vleugelen des gebeds. Daar hebben ze behoefte aan. Bid ze vol, dan zullen ze u vol preken.'

's Avonds doet ds. Bregman zijn intrede en spreekt hij over Jesaja 62:6.
Meer is ook te lezen via theologienet.nl

Het tekent wel iets van de nauwgezetheid van hem, maar ook van de grote veranderingen die na die tijd plaats vonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Christen »

Mijn man is door hem gedoopt.

Hij ging 'Lucky' in om de jongelui eruit te halen.

Wij hebben natuurlijk dat boek :).
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Christen schreef:Mijn man is door hem gedoopt.

Hij ging 'Lucky' in om de jongelui eruit te halen.

Wij hebben natuurlijk dat boek :).
Ik heb in 1978 belijdenis des geloofs bij hem afgelegd, om zo te zeggen dan....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Christen schreef:Mijn man is door hem gedoopt.

Hij ging 'Lucky' in om de jongelui eruit te halen.

Wij hebben natuurlijk dat boek :).
Ik heb in 1978 belijdenis des geloofs bij hem afgelegd, om zo te zeggen dan....
Ds. vD. sprak eens dat hij, zo vaak hij langs "Lucky" reed, moest denken: "Ligt daar mijn arme jeugd op de slachtbank" Een indrukwekkende preek over de slapheid van de zonen van Eli, die zijn zonen niet eens zuur aanzag om hun zonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:..... Enne, ik pleit ook niet voor oorringen van meerdere centimeters ofzo hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Waarom dan niet? Dat zou je op grond van Ezechiël 16: 12 dan toch ook moeten verdedigen.
Omdat ik dat opzichtig vind en het meestal gepaard gaat met dusdanig veel blanketsel en dergelijke troep meer, dat men zich totaal verloren heeft en het veel te uitdagend is.

Maar tegen een bescheiden oorsieraad zie ik geen enkel bezwaar.

Wordt ik nu door sommigen hier afgeschreven? :oO Ik wist niet dat dit zo gevoelig lag.
Waar ligt de grens van een bescheiden oorsieraad? Beter is helemaal geen.

Heeft u geen gevoelige zaken? Uw reacties zijn niet altijd mild.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door Christen »

Ik hou het toch maar voor mezelf... ik hoop dat ik iets uit mag stralen van de Heere Jezus. Mijn hart en gebed gaan toch vaak uit naar de seculiere wereld waar ik mee te maken heb. Ik hou van ze.
Laatst gewijzigd door Christen op 25 mar 2021, 10:25, 3 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie